• 1
  • 2
2015-09-28, 15:04
Medlem
Teori 1
Gud är ingen person och inget objekt (och går därför inte att bevisa). Gud är ett medvetande som finns överallt och i allting. Gud är källan till allting.

Teori 2
Gud var ingenting från början men expanderade sig själv till allting så att allting kom till (och Gud är då ett självklart bevis).

Om du har teori/teorier om Gud, berätta gärna här.
Senast redigerad av Andeljus 2015-09-28 kl. 15:34.
Citera
2015-09-28, 15:10
Medlem
Vurtnes avatar
Teori 1.
Gud finns inte.
Citera
2015-09-28, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Om du har teori/teorier om Gud, berätta gärna här.
(FB) Religion
Citera
Medlem
Gud är påhittad av människan enbart för att styra folket exakt dit man ville.

Lagar och regler från just gud skrivet av människan som påstår det är guds 10 budord är inget bevis som håller.
Citera
Medlem
proconsuls avatar
Teori 3: Gud är en hammare att slå folk i huvudet med så att de gör som man säger.
Citera
2015-09-28, 16:08
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Är jag den ende ateisten här som tycker gud är en huvudsakligen bra grej eftersom,

gud ger idioter en anledning att uppföra sig vettigt?

Är man blind för rationella argument eftersom man är en idiot så är det väl skitbra om man ändrar sitt beteende (och lever i enlighet tex med de tio budorden) av rädsla för en sagofigurs vrede och bestraffning i efterlivet?

(nackdelen är förstås att de mest idiotiska av alla idioter inte värdesätter livet här och nu och begår galenskaper nu i tron att efterlivet erbjuder ngt bättre, men dessa är tack o lov en minoritet, än så länge...)
Citera
2015-09-28, 16:08
Medlem
Det som människan kallar Gud är en mental disposition, som finns mer eller mindre latent hos varje människa.

Därutöver kan "Gud" heta lite olika saker beroende på var i världen man frågar, men det är i grunden samma Gud i Livets Ord i Uppsala som på ön Rarotonga i Söderhavet och i mitt i mörkaste Afrika.
Citera
2015-09-28, 17:29
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaloPaloPalo
Är jag den ende ateisten här som tycker gud är en huvudsakligen bra grej eftersom,

gud ger idioter en anledning att uppföra sig vettigt?

Är man blind för rationella argument eftersom man är en idiot så är det väl skitbra om man ändrar sitt beteende (och lever i enlighet tex med de tio budorden) av rädsla för en sagofigurs vrede och bestraffning i efterlivet?

(nackdelen är förstås att de mest idiotiska av alla idioter inte värdesätter livet här och nu och begår galenskaper nu i tron att efterlivet erbjuder ngt bättre, men dessa är tack o lov en minoritet, än så länge...)

Är det inte precis tvärtom? Gud ger ISIS rätt att halshugga folk och knulla småflickor och sälja kvinnor på auktion.
Citera
2015-09-28, 17:44
Medlem
nedboys avatar
Det enda intressanta är varför du kommer fram till dina teorier? Jag skulle kunna skriva ner liknande teorier om varför tomten finns, storsjöodjuret finns osv. Det ger liksom ingenting intressant att bara fantisera ihop saker utan att ge en rimlig förklaring till det.
Citera
2015-09-28, 20:42
Medlem
AllisLoves avatar
Gud för mig är ett koncept som människan hittat på. Bättre ord är Livet, Kärlek, Medvetenhet.
Annars tycker jag båda dina teorier är bra. Jag håller dock inte med om att Livet aldrig existerat.
Från början fanns slutet eftersom tid är en illusion. Detta "ingenting" ville uppleva sig själv och skapade därför ljus så att mörkret uppstod, dvs dualiteten. Kärleken eller livet kan bara expandera där döden eller ondskan får utrymme. Så ser jag det.
Citera
2015-09-29, 05:40
Medlem
BaalZeBubs avatar
Gud är utomjordingar med en teknologi så avancerad att de är som gudar för oss.
Citera
2015-09-29, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Det enda intressanta är varför du kommer fram till dina teorier?
Jag kan ha en visshet eller insikt om Gud/det enda medvetandet.
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Gud är utomjordingar med en teknologi så avancerad att de är som gudar för oss.
Religionernas Gud/Gudar är utomjordingar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in