Citat:
Ursprungligen postat av
yokisuci
I Ubuntu MATE var det dock inte påslaget som default, men gick (eller skulle gå) att slå på via Mate Tweak (som var förinstallerat). Man kan ju dock säga att det gick sådär.

Angående stabilitet, så baseras Ubuntu på Debian Testing/Unstable om jag inte har fel?
En bidragande orsak är möjligen att saker utvecklas på olika håll? En annan att man inte har en hårdvara som är 100% kompatibel. O andra sidan "ska" ju ThinkPads mig vetereligen fungera bra med Linux. När saker flyter, så kan o andra sidan saker flyta väldigt bra enligt min erfarenhet.
Alltså, det finns säkert massor med bidragande orsaker - det är själva konstaterandet att det faktiskt är så - erkännandet, om man så vill. Linux är inte så "framme" som man vill göra sken av, och det är absolut ingenting man kan ersätta Windows med (oavsett huruvida man behöver Windows-specifik programvara) med tankesättet att det kommer rulla på ändå.
Många erfarenheter verkar peka åt samma håll: Saker kan börja strula precis när som. Svaren från Linux-användarna blir ungefär "men herregud, hur svårt är det att dra igång en terminal och köra xx därifrån och se vad som blir fel!?". Nej, det är inte särskilt svårt alls (eller för vissa är det säkert det, men inte för mig).
Frågan är varför jag skulle vilja sitta och felsöka min dator ständigt. Alltså, det vore ju precis samma sak med en bil: Köper jag en bil så köper jag den för att ta mig från A till B med. Jag vill att den ska vara bekväm och fungera - att jag ska kunna lita på den. Linux-användare verkar vara mer som Supra-mekare:
Det är KUL att pilla, även om det slutar funka efter varje körning!.
Jag säger absolut inte att den attityden är fel - vi gillar alla olika saker och jag kan givetvis förstå att man kan finna något rekreationellt värde i att pilla med datorn, såväl som med bilen. Men man kan inte påstå att Linux finns där och går att lita på i samma bemärkelse som Windows,
i alla fall inte när vi snackar workstations. Tycker du att jag är orättvis när jag uttrycker mig så?