Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-15, 16:03
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomHitSkaDuFau
Den här artikeln är smärtsam men bra. Den täcker linux största problem. (Den nämner btw också att Windows har minst lika mycket). http://linuxfonts.narod.ru/why.linux.is.not.ready.for.the.desktop.current.htm l

Tack. Intressant.

Drog igång Windows igen. Linux är fint, men jag orkar inte sitta och tweaka allt och upptäcka att saker och ting sällan funkar som man vill i slutändan i alla fall. Jag har varken tiden eller intresset. Hade jag varit 15 och gillat att pilla dagarna i ända hade det varit ok. Idag vill jag bara ha ett system som fungerar. Till den grad att det väger över mot Microsofts spioneri. Trist men sant.

Dealbreakern är att det verkar omöjligt att byta till Nvidia-grafikkortet utan en helvetes massa krångel. I Windows kan jag högerklicka på en exe och välja "run with high-performance gpu."

Linux (jag pratar inte om kerneln nu utan om Linux som ett samlingsnamn för alla distar som existerar) ligger många år efter i utvecklingen.
Senast redigerad av Stig-Britt 2015-10-15 kl. 16:05.
Citera
2015-10-15, 20:14
Medlem
Stig-Britts avatar
Det är ju i övrigt märkligt att alla jävla Linux-tomtar som skulle berätta för mig hur fel inställning jag hade, att jag minsann måste prova innan jag öppnar käften, att Linux är så fantastiskt och att Windows suger osv, helt sonika FÖRSVANN när jag provade Linux och det visade sig vara ungefär 1/3 så bra som Windows. Var tog ni vägen? När jag verkligen tar steget att prova, vad sägs om att hjälpa istället?

1. Hur kan jag göra det möjligt att högerklicka på en fil och exekvera den filen med nvidia-grafikkortet? Detta verkar inte vara möjligt över huvud taget idag.

2. Hur får jag skärmen att återställa sin upplösning när jag sätter på den igen, efter att jag stängt av den? Jag kör XFCE. Enligt vad jag googlat fram verkar detta vara en bugg i xfce som man helt enkelt får leva med. Att en skrivbordsmiljö inte klarar av att man stänger av skärmen i några sekunder och sen sätter på den igen tycker jag är direkt skrattretande 2015.
Citera
2015-10-15, 21:56
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Det är ju i övrigt märkligt att alla jävla Linux-tomtar som skulle berätta för mig hur fel inställning jag hade, att jag minsann måste prova innan jag öppnar käften, att Linux är så fantastiskt och att Windows suger osv, helt sonika FÖRSVANN när jag provade Linux och det visade sig vara ungefär 1/3 så bra som Windows. Var tog ni vägen? När jag verkligen tar steget att prova, vad sägs om att hjälpa istället?

Jag är kvar även om jag dock inte är någon fanatiker.

Ditt val av obskyr distro med liten användarbas gör att du mer eller mindre får räkna med en massa strul.
Så i detta fallet så har du på sätt och vis dig själv att skylla.
Hade du startat med ett av de stora namnen eg: Fedora, Ubuntu, Mint, Debian osv så hade ett flertal av problemen du sprungit på varit enkelt åtgärdade pga att en större användarbas gör det mer trolig att det är fler än du som råkat ut för samma sak.

Sen din kommentar om att alla standard skrivbord med linux ser ut som skit utan tweak, håller inte heller. KDE 5 är ett bra exempel på det.
Citera
2015-10-15, 22:05
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Jag är kvar även om jag dock inte är någon fanatiker.

Ditt val av obskyr distro med liten användarbas gör att du mer eller mindre får räkna med en massa strul.
Så i detta fallet så har du på sätt och vis dig själv att skylla.
Hade du startat med ett av de stora namnen eg: Fedora, Ubuntu, Mint, Debian osv så hade ett flertal av problemen du sprungit på varit enkelt åtgärdade pga att en större användarbas gör det mer trolig att det är fler än du som råkat ut för samma sak.

Sen din kommentar om att alla standard skrivbord med linux ser ut som skit utan tweak, håller inte heller. KDE 5 är ett bra exempel på det.

Arch är inte obskyr - det är fånigt att du kallar den det.

Oavsett, vet du om hybridgrafik fungerar i Linux över huvud taget? Det verkar inte så.
Citera
2015-10-15, 23:14
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Arch är inte obskyr - det är fånigt att du kallar den det.

Oavsett, vet du om hybridgrafik fungerar i Linux över huvud taget? Det verkar inte så.

Antergos som du sagt tidigare i tråden att du använder är baserad på Arch och inget annat. Och jo den är obskyr i den bemärkelsen att det finns fler rena Arch användare än vad det finns Antergos användare.

Eftersom du använder ett OS baserat på Arch så kanske du skulle kolla vad deras utmärkta Wiki har att säga om hybrid grafik? om inte annat så är det ett bra ställe att starta på.

https://wiki.archlinux.org/index.php/Hybrid_graphics
Citera
2015-10-15, 23:20
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Antergos som du sagt tidigare i tråden att du använder är baserad på Arch och inget annat. Och jo den är obskyr i den bemärkelsen att det finns fler rena Arch användare än vad det finns Antergos användare.

Antergos är Arch + en installer för att man ska slippa allt krångel. Det är Arch repos osv...

Citat:
Eftersom du använder ett OS baserat på Arch så kanske du skulle kolla vad deras utmärkta Wiki har att säga om hybrid grafik? om inte annat så är det ett bra ställe att starta på.

https://wiki.archlinux.org/index.php/Hybrid_graphics

Jo.. Att det inte funkar.
Citera
2015-10-15, 23:22
Medlem
Stig-Britts avatar
Vid närmare eftertanke tror jag att jag skiter i den här tråden och återgår till Windows. Ser ingen poäng med att sitta timme efter timme för att installera, tweaka, experimentera och felsöka ett system när jag kan installera Windows och få ett fungerande system rakt igenom utan trassel. Jag orkar inte bry mig om att MS spionerar på min dator. Jag provar Linux igen 2025 eller något sånt.
Citera
2015-10-15, 23:47
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Vid närmare eftertanke tror jag att jag skiter i den här tråden och återgår till Windows. Ser ingen poäng med att sitta timme efter timme för att installera, tweaka, experimentera och felsöka ett system när jag kan installera Windows och få ett fungerande system rakt igenom utan trassel. Jag orkar inte bry mig om att MS spionerar på min dator. Jag provar Linux igen 2025 eller något sånt.

Hovet tackar dig i en pressrelease senare idag.
Citera
2015-10-15, 23:50
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Hovet tackar dig i en pressrelease senare idag.

Been there done that: http://www.expressen.se/nyheter/hovet-hyllar-stig-britts-granskning-av-kungabilden/

Citera
2015-10-16, 00:02
Medlem
Citat:
Det är flera stycken i den här tråden som sagt till dig att hålla dig till de distributioner som har störst användarbas och inte kör enligt bleeding-edge konceptet om du vill undvika strul. Synd att du inte verkar förstå detta. Jag säger inte att Linux kommer utan problem men jag sätter min högra hand på att du då sluppit majoriteten av de buggar du stött på.

Anledningen till att folk inte är så värst intresserade av att hjälpa dig är din attityd från starten (även om den förbättrades något i mitten av tråden) och att du kallar folk för Linux-tomtar. Jag önskar dig trots detta allt väl och lycka till med ditt framtida datoranvändande.
Citera
2015-10-16, 02:00
Medlem
Har alltid extremt mkt strul med Linux. Datorn brukar bli obootbar en gång i månaden och kräva en ominstallation eller 4h googlande efter en lösning i stil med att man ska skriva ett halvt dussin commands i terminalen.

Grafikdrivisarna funkar inte om man ska spela.

Tyvärr måste jag dual boota linux med jobbet då jag programmerar så jag kommer inte undan skiten.

Citat:
Been there done that: http://www.expressen.se/nyheter/hovet-hyllar-stig-britts-granskning-av-kungabilden/

HMK använder såklart Win XP.
Citera
2015-10-16, 02:13
Medlem
movsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det är flera stycken i den här tråden som sagt till dig att hålla dig till de distributioner som har störst användarbas och inte kör enligt bleeding-edge konceptet om du vill undvika strul. Synd att du inte verkar förstå detta. Jag säger inte att Linux kommer utan problem men jag sätter min högra hand på att du då sluppit majoriteten av de buggar du stött på.

Anledningen till att folk inte är så värst intresserade av att hjälpa dig är din attityd från starten (även om den förbättrades något i mitten av tråden) och att du kallar folk för Linux-tomtar. Jag önskar dig trots detta allt väl och lycka till med ditt framtida datoranvändande.
Låter som miljön jag ibland arbetar i. Att Windows 8 (8.1) är skit och Windows 10 är acceptabelt, det är Win 7 du vill ha, även om få återförsäljare knappt säljer det längre förutom i företagslösningar. Jag brukar fråga varför det är skit? Brukar få svaret jag har hört det av en kunnig. Mjo, som alltid! Svarar, Ja, Windows 8 är lite "efterblivet" men gör såhär, högerklicka på valfri ikon, mapp, program, fäst på start, dra ikon där du vill ha den, välj storlek etc. så får du din egna snabba startmeny. Det är likadant i Windows 10, fast du får en förenklad meny men inte som i Windows 7. Du har ett system som är snabbare än Windows 7, men du är motsträvig pga okunskap. Det var ett jävla gnäll mellan 3.11 och Win95, dos-applikationer fungerade inte som de skulle.. Samma visa från XP till Win 7.. och nu whinas det om det nya.

Lite som att jag idag skulle satsa på Slackware för det är så snabbt och du gör allt manuellt, istället för Debian, Ubuntu eller Mint för att nämna andra distar som faktiskar stödjer nyare gfx och andra saker.

Sätt dig ner ladda ner en stabil dist och ingen som INTE fokuserar på just dina krav utan på allmän nytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in