Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-16, 16:08
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinnova
Har alltid extremt mkt strul med Linux. Datorn brukar bli obootbar en gång i månaden och kräva en ominstallation eller 4h googlande efter en lösning i stil med att man ska skriva ett halvt dussin commands i terminalen.

Grafikdrivisarna funkar inte om man ska spela.

Tyvärr måste jag dual boota linux med jobbet då jag programmerar så jag kommer inte undan skiten.

Jag programmerar med linux som bas med och tycker det är helt underbart för det - och upplever inget av det du beskriver - vad gör du med datorn på med jobbet egentligen för att den ska krascha så Att INTE använda terminalen går väl emot att programmera - hur kör du ssh, git, curl, skripts och loggar in på servar som inte har grafiska gränssnitt då? Vilken dist kör du? Och spelar du på jobbet?
__________________
Senast redigerad av KomHitSkaDuFau 2015-10-16 kl. 16:12.
Citera
2015-10-20, 08:53
  #134
Medlem
kp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomHitSkaDuFau
Jag programmerar med linux som bas med och tycker det är helt underbart för det - och upplever inget av det du beskriver - vad gör du med datorn på med jobbet egentligen för att den ska krascha så Att INTE använda terminalen går väl emot att programmera - hur kör du ssh, git, curl, skripts och loggar in på servar som inte har grafiska gränssnitt då? Vilken dist kör du? Och spelar du på jobbet?
Det är väl inte terminalen i sig utan just de där problemen som uppstår i Linux som man oftast hittar ett dussin halvt kryptiska terminal commandon för att fixa som han verkar syfta till. Personligen tycker jag om CLI. Men därmed betyder det inte att jag tycker om den mängd små problem som Linux distad ofta finner sig i och då skall man fixa detta med en hög commandon som man oftast inte i daglig användning kör.

Windows börjar ju gå samma väg då det mesta där fixas med PowerShell idag. Personligen tycker jag dock att PowerShell är lättare/bättre än Linux bash.
Citera
2015-10-21, 19:36
  #135
Medlem
SithSons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Vid närmare eftertanke tror jag att jag skiter i den här tråden och återgår till Windows. Ser ingen poäng med att sitta timme efter timme för att installera, tweaka, experimentera och felsöka ett system när jag kan installera Windows och få ett fungerande system rakt igenom utan trassel. Jag orkar inte bry mig om att MS spionerar på min dator. Jag provar Linux igen 2025 eller något sånt.
Förstår dig.
Det är kul till en viss nivå, man hara bara SÅ mkt tålamod.

Själv dualbootar jag W8.1 och Linux Mint Debian Edition (lmde) med Cinnamon. Finns också med Mate, vilket jag ska installera då jag älskar Compiz.

Om du inte känner till lmde så är det 100% vaniljdebian med Mintrepos för ytterligare paket.

Man får alltså ett mkt stabilt system (debian) som är snyggt och funktionellt (debian, Mint).

Enda prob jag haft är grafiken, nån dags trixande (AMD) för att få till HW accel och autobuild med DKMS vid kerneluppdateringar. Landade tillslut på de proprietära drivarna. Min nya 40" 4k-skärm funkade direkt.

PS i Wine, ej testat VS (kör det i VM).
Även flera av spelen jag spelar funkar klockrent i Wine, såsom Steam, Skyrim, WarThunder, WoW, WC3, HearthStone m fl.

Sleep funkar bra, låser upp med klick på keyb eller powerknapp, ej testat trådlös mus.

Upplever systemet mkt kvickt och stabilt. Responsivt. Snyggt!
Kör från SSD.

Enda har varit att Cinnamon kraschat ibland, och det var enkelt åtgärdat med service mdm restart. Då kommer jag tillbaka till inloggningen i snygg fullskärm och återansluter sömlöst till min Cinnamonsession

Länge sedan det hände nu, så det kanske är åtgärdat.
__________________
Senast redigerad av SithSon 2015-10-21 kl. 19:43.
Citera
2015-10-22, 09:21
  #136
Medlem
vem är det som är ansvarlig när saker kraschar och inte "funkar" i "linux"?
Citera
2015-10-22, 09:44
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajlajlaj34
vem är det som är ansvarlig när saker kraschar och inte "funkar" i "linux"?

En god gissning är det konsultföretag du anlitat för installation och drift?
Citera
2015-10-22, 17:09
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajlajlaj34
vem är det som är ansvarlig när saker kraschar och inte "funkar" i "linux"?
Användarna själva har ett stort ansvar här. Antingen genom att bidra själv till projekten med kod och idéer eller genom buggrapportering. Det verkar som att många glömmer bort det. Man ska helst ha allt för ingenting.
Citera
2015-10-22, 18:47
  #139
Medlem
6E303062s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag kör freetype2-infinality och tycker det ger bättre resultat än ClearType. Däremot inte lika "klart", men väl finare kurvor. Jag föredrar det utseendet. Utveckla gärna vad du menar med "djefla massa pilleri."

Att manuellt ställa in hinting så att det passar just ens egen smak. Jag föredrar också freetypes implementation framför ClearType, men alla har ju olika smak, och det kan ju tänkas att andra föredrar ClearType. Att få freetype att vara identiskt kräver just en massa pilleri.
Citera
2015-10-23, 00:00
  #140
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajlajlaj34
vem är det som är ansvarlig när saker kraschar och inte "funkar" i "linux"?
Samma regler som windows. Om du vill veta ms garantivillkor kan du fråga trådstartaren, han jobbar för dem.
Citera
2015-10-23, 01:15
  #141
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Samma regler som windows. Om du vill veta ms garantivillkor kan du fråga trådstartaren, han jobbar för dem.

Du vet inte vad du pratar om. Windows EULA stipulerar limited warranty. GPL stipulerar NO WARRANTY, läs på och lär dig skillnaden.
Citera
2015-10-23, 11:45
  #142
Medlem
Jahapp. Min installation av Xubuntu höll alltså i ungefär knappt tre veckor och går nu inte att boota längre. I/O error, kernel panic: unable to mount root fs

Tillbaka till windows 7 då. Måste ju kunna jobba.
Citera
2015-10-24, 20:34
  #143
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du vet inte vad du pratar om. Windows EULA stipulerar limited warranty. GPL stipulerar NO WARRANTY, läs på och lär dig skillnaden.

Du har nog fått det hela om bakfoten. GPL är en licens ingen handelsplats.
Windows EULA gäller dem som lagligen köpt sitt OS från MS. Garantin för Linuxsystem lämnas givetvis av säljaren.
I de fall du laddar ner en gratisdist så gäller samma garanti som för en gratisnedladdning av Windows, med den stora fördelen för Linux att du inte behöver begå brott när du laddar ner.
Citera
2015-10-25, 12:23
  #144
Medlem
kp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Du har nog fått det hela om bakfoten. GPL är en licens ingen handelsplats.
Windows EULA gäller dem som lagligen köpt sitt OS från MS. Garantin för Linuxsystem lämnas givetvis av säljaren.
I de fall du laddar ner en gratisdist så gäller samma garanti som för en gratisnedladdning av Windows, med den stora fördelen för Linux att du inte behöver begå brott när du laddar ner.
Du har nog fått det lite om bakfoten. Det finns inga gratisversioner av Windows. Så hittar du någon version som du anser var gratis på nätet, ja då är den inte din att ladda ner från början. Tar du mat i butiken utan att betala också?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback