Ja forskningsresultat går ju att förvanska beroende på önskat resultat för att sedan presenteras som 'fakta'.
Haha! Ja det vore nåt, flashback backar vw
Vw har själva sedan den 29/9 gått ut med att en lösning skall vara klar innan oktobers slut och inte innebära någon effektförlust eller ökad förbrukning (kommer inte åt källan där jag sitter nu).
Det jag tror kommer göras är att test mode tas bort och en map där avgaskraven uppfylls vid exakt den körcykel som certifieringen anger, även på väg. Utanför denna kommer bilarna gå som idag.
Ett motorstyrsystem består inte av en enda map, den bestårav en mängd olika det växlar mellan beroende på vilken input systemet får, lite som parallella universum (

).
Trampar föraren hårdare på gaspedalen växlas det till en mer bränsleanrikande map eftersom systemet förväntar och förbereder sig för att mer kraft behövs, håller man foten stilla ligger systemet kvar i en magrare snålmapp för att bara bibehålla hastigheten på så lite bränsle som möjligt.
Vw kommer alltså sannolikt (nu spekulerar jag) skapa en map för optimerade utsläpp när exakt rätt input för certifieringskörcykel föreligger. Iom detta KAN man alltså återskapa utsläppsvärdena vid körning på väg om man kör exakt enl norm, även om det nästintill aldrig sker vid normal körning. Med testmodeprogramvaran var detta omöjligt eftersom systemet inte ens hade någon sådan map att tillgå vid körning på väg.
Varför de inte gjorde detta från början kan man bara spekulera i, lathet och övertro på sin egen föträfflighet i kombination med ren snålhet troligtvis..