2017-02-04, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, det har fortfarande inte något med det, numera juridiskt avklarade brottet att göra.

Nej, att du retar dig på brottsoffrets göranden ger inte heller någon skälig anledning att misskreditera brottsoffret.

Det jag tycker är intressant är snarast hur Martin lyckas "hålla sig under radarn" så länge och manipulerat så många.

Tack och lov så är både bunkern och läkarlegitimationen förverkade (eller blir).

Källa på det påståendet tack

Du är dåligt påläst som vanligt.

Både tingsrätten och hovrätten ogillade åklagarens yrkande om förverkandet av bunkern.

Rättsexperten Sven-Erik Alhem anser också att begäran om förverkande är överdriven, eftersom byggnaden är fullt användningsbar.

– I många sammanhang finns en bostad med när brott begås. Bostaden är brottsplats och du skulle inte tänka tanken att utav psykologisk hänsyn till brottsoffer eller efterlevande förverka bostadsrätten eller villan, säger Sven-Erik Alhem.
– Det faller på sin egen orimlighet.
– Du förverkar ju inte bostaden för att ett mord begåtts där.

http://www.expressen.se/kvallsposten...lagarens-krav/
Senast redigerad av sno 2017-02-04 kl. 00:42.
Citera
2017-02-04, 00:38
Bannlyst
Det är ett par stycken, förmodligen vänner till Isabel, som inte tycker vi ska få diskutera hennes eskortverksamhet och kriminella gärning då hon lurat staten i näsan 10 år och inte betalat skatt. Man kanske skulle fråga henne på Insagram hur hon lyckades med denna bedrift!

Jag tycker verkligen det har relevans i denna diskussion att gräva fram så mycket som möjligt om Isabel Eriksson som skriker efter uppmärksamhet. Hon har fått hjälp att förbli anonym, men det passade sig märkligt nog inte, för pengarna är viktigare. Hade hon inte blottat sig överallt så hade hon kunnat fortsätta leva sitt liv på ett helt annat sätt. Nu känner varenda en igen henne på ICA, men det kanske är vad hon vill?!?

Någon gång kommer nog korten läggas på bordet, men man undrar om alla hennes barndomsvänner, klasskompisar m.m. har fått munkavle.
Citera
2017-02-04, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är knappast att misskreditera Isabell att vi diskuterar hennes eskortverksamhet - det gör hon själv.
Själv anger hon också att hon tyckte om det och hon har också själv uppgett vilka summer ex MT betalade. Hon har gett sig ut i offentlighetens ljus, trots att hon faktiskt fått stöd och hjälp att förbli anonym.

Hon kommer att låta tala om sig mer och mer framöver, medan MT lever i den bunker han tyckte hon skulle vara i - ganska rättvist. Men att diskutera MT i sin fängelsebunker medan Isabell syns i vart och annat tidningsuppslag känns inte så motiverat.
Hon är en intressantare personlighet - och hon vill vara intressant.

Men då måste man också kunna ifrågasätta om hennes glorifierande beskrivning av sitt "jobb" som hon trivs med verkligen ska framhållas för unga tjejer i Veckorevyn? Eller uppgifterna om hur lönsamt det var och hur många fina märkeskläder hon hade råd med samtidigt som hon kunde vara ledig när hon hade lust, ska beskrivas i TV-soffan och i Amelia?

Borde man inte samtidigt framhålla att det finns en baksida med detta yrkesval? Och att det faktiskt är brottsligt att ta emot svarta pengar?

Det är ju exakt det hon gör. Det får också genomslagskraft genom att hon berättar hur hon såg på saken då, vad som hände henne och hur hon numera, ser annorlunda på det, samt beslutat sig för att skapa sig ett annat liv kanske utanför Sverige och med studier.

Det är bara det att du inte ser det.
Citera
2017-02-04, 01:02
Bannlyst
Citat:
Det är ju exakt det hon gör. Det får också genomslagskraft genom att hon berättar hur hon såg på saken då, vad som hände henne och hur hon numera, ser annorlunda på det, samt beslutat sig för att skapa sig ett annat liv kanske utanför Sverige och med studier.

Har hon sagt ett enda negativt ord om att sälja sig till gubbar och slicka dom i arslet? Jag har missat det i alla fall. Hon stortrivdes med detta och hade ju fortsatt om hon inte hamnade i bunkern. Förmodligen lär hon trilla dit igen. Man undrar om hon blev kåt på riktigt eller spelade. Har svårt att tro att man kan bli kåt på beställning av gamla gubbar. Alla kan ju inte varit snygga och unga som Martin. Hon tog nog vad som erbjöds. Har man inget egenvärde eller självrespekt?!?
Citera
2017-02-04, 01:05
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Av det jag läst i intervjuerna och boken (ännu inte hela) beskriver Isabell hur hon tycker om märkeskläder, vill vara fin, hoppar över en kund och istället går ut med hunden, drömmer om att köpa sig en häst/hästgård, träffar bekanta, tar ledigt i solen, träffar en trevlig rik kund med ett stort hus osv.

Att hon nu vill byta "jobb" - trots att hon trivts med eskorteriet - kommer lite i skymundan. Och det är nog inte något som skulle avskräcka en ung tjej från att prova.

Isabell beskriver en verksamhet som i och med de svarta pengarna är brottslig. Dessutom begår varenda kund ett brott som köper sex av henne. Hon har medverkat till att det begåtts hundratals sexköpsbrott.
Oavsett den moraliska aspekten av att sälja sex så finns det juridiska aspekter på hennes yrkesval och det är inget samhället vill att andra ska ta efter.

Därför tycker i vart fall jag att man borde ifrågasätta att hon går ut och beskriver hur "bra hon trivdes" och hur lönsamt och icke tidskrävande sexsäljandet varit.
Senast redigerad av Solglittret 2017-02-04 kl. 01:33.
Citera
2017-02-04, 01:22
Medlem
Citat:
Av det jag läst i intervjuerna och boken (ännu inte hela) beskriver Isabell hur hon tycker om märkeskläder, vill vara fin, hoppar över en kund och istället går ut med hunden, drömmer om att köpa sig en häst/hästgård, träffar bekanta, tar ledigt i solen, träffar en trevlig rik kund med ett stort hus osv.

Att hon nu vill byta "jobb" - trots att hon trivts med eskorteriet - kommer lite i skymundan. Och det är nog inte något som skulle avskräcka en ung tjej från att prova.

Isabell beskriver en verksamhet som i och med de svarta pengarna är brottslig. Dessutom begår varenda kund ett brott som köper sex av henne. Hon har medverkat till att det begåtts hundratals sexköpsbrott.
Oavsett den moraliska aspekten av att sälja sex så finns det juridiska aspekter på hennes yrkesval och det är inget samhället vill att andra ska ta efter.

Därför tycker i vart fall jag att man borde ifrågasätta att hon går ut och beskriver hur "bra hon trivdes" och hur lönsam och icke tidskrävande sexsäljandet varit.
Jag har vare sig läst intervjuerna i Amelia eller Veckorevyn. Kommer inte heller att köpa boken för att Isabell är inte intressant. Den enda intressanta är MT, som var villig att bygga en bunker, under flera års tid, i syfte att förvara kvinnor i. Hur tänkte människan egentligen? Vilken tur att han inte helt lyckades med sina planer. Hur många kvinnor hade kunnat sitta där fängslade år efter år...?
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2017-02-04 kl. 01:30.
Citera
2017-02-04, 01:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Prostitution innefattar per definition svarta pengar i Sverige. Inte orimligt att även en del av torsk-pengarna redan från början varit svarta. Men samhället förlorar åtskilligt mer pengar på förta "bästa" lilla företagsbedrägeri som gör att ett antal arbetstillfällen går förlorade eftersom pengarna från en anställning ju fortsätter i cirkel när den anställda köper saker som i sin tur ger skatt från butiker/företag samtidigt som dessa i sin tur har råd med sina anställda.

Det är dyrare för staten med en person som drar in pengar och tjuvhåller på dem i madrassen än det är med en person som ordnar full sprätt på en massa pengar. Staten vill normalt justera det ekonomiska klimatet för att få någon procent inflation just för att försöka dämpa värdet av madrasspengar och tvinga en större andel av alla pengar att "arbeta".

Men menar du allvar?! En person som undanhållit skatt för kanske över 5 miljoner under en sexårsperiod ska vi inte granska och lagföra - för att det finns värre bedrägerier?
Inte "arbetar" pengarna heller när en män köper Isabells eskorttjänster, som du beskriver.

Det är ju ett fantastiskt argument när skattmasen knackar på dörren!
"Varför skäller ni på mig för att jag tog en kola - Pelle därborta stal ju en hel klubba"
Citera
2017-02-04, 01:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Främsta anledningen till att jag fortfarande läser tråden är just för att jag är bekymrad över den häxjakt som pågår i någonting som borde dött av nu. Det är ju inte direkt så att det dyker upp nya fakta hela tiden utan mal mest på modell propaganda. Det finns alltid agendor bakom propagandakampanjer.

Hur kan du/hon förvänta sig att det ska avta så länge hon blottar sig överallt i offentligheten? Hade hon inte gjort det, så hade jag aldrig någonsin skrivit en rad här.
Citera
2017-02-04, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adeless
Hur kan du/hon förvänta sig att det ska avta så länge hon blottar sig överallt i offentligheten? Hade hon inte gjort det, så hade jag aldrig någonsin skrivit en rad här.
Jag hade inte heller skrivit en rad här om det inte vore för intervjun i Skavlan, (om hon varit mer intressant i den intervjun så kanske jag t.o.m. köpt boken), men är inte Isabell en väldigt "tråkig" person. Inte så värst intressant, jobbat som eskort, skrivit en bok, gjort några intervjuer. Föga en person att höja ögonbrynen för i dagens samhälle. MT är mer intressant och säkerligen har hans person avhandlats i tråden långt innan jag besökte den.
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2017-02-04 kl. 01:51.
Citera
2017-02-04, 01:55
Medlem
Citat:
Men menar du allvar?! En person som undanhållit skatt för kanske över 5 miljoner under en sexårsperiod ska vi inte granska och lagföra - för att det finns värre bedrägerier?
Inte "arbetar" pengarna heller när en män köper Isabells eskorttjänster, som du beskriver.

Det är ju ett fantastiskt argument när skattmasen knackar på dörren!
"Varför skäller ni på mig för att jag tog en kola - Pelle därborta stal ju en hel klubba"
Men menar du allvar? Finns det inte ställen lämpade för att diskutera detta? Isabellas skattesituation är ju inte relevant för det brottsmål som denna tråd berör. Eller var det bara att du inte vill fatta skillnaden?

Jodå, pengarna arbetar definitivt när män köper hennes eskorttjänster - arbetar innebär att de omsätts. Hade polisen hittat miljoner hos Isabella så hade du haft exempel på att pengarna inte omsätts utan vilar. Varje gång Isabelle går ut och köper lunch/middag för svarta pengar så snurrar pengarna runt och restaurangerna får extra intäkter som delvis staten får del av.

Så även svarta verksamheter kan producera skatteintäkter om de lockar fram pengar som annars hade legat på hög någonstans.
Citera
2017-02-04, 01:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Jag hade inte heller skrivit en rad här om det inte vore för intervjun i Skavlan, (om hon varit mer intressant i den intervjun så kanske jag t.o.m. köpt boken), men är inte Isabell en väldigt "tråkig" person. Inte så värst intressant, jobbat som eskort, skrivit en bok, gjort några intervjuer. Föga en person att höja ögonbrynen för i dagens samhälle. MT är mer intressant och säkerligen har hans person avhandlats i tråden långt innan jag besökte den.

Många av dom diskussioner som nu förs hade inte förekommit om hon inte visat sig i Skavlan från början. Hon hade förblivit helt anonym i Sverige, inte ens namnet är nämnt i domslutet. Hon måste ju insett vad hennes medverkan här och där skulle leda till, så vad är egentligen henens tanke med detta?

Det undrar i alla fall jag.

Jag skulle ärligt talat skämmas ihjäl av att gå på stan, i mataffären m.m. när man berättat för hela befolkningen att man sugit kuk mot betalning i 7 år. Hur lätt blir det att hitta en partner, få ett riktigt jobb o.s.v.? Hade hon lärt känna en kille som inte vetat något om hennes bakgrund och hon berättat det efter en tid kanske det hade blivit annorlunda, men nu vet ju alla om det från början.

Hur tänker hon?
Citera
2017-02-04, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adeless
Många av dom diskussioner som nu förs hade inte förekommit om hon inte visat sig i Skavlan från början. Hon hade förblivit helt anonym i Sverige, inte ens namnet är nämnt i domslutet. Hon måste ju insett vad hennes medverkan här och där skulle leda till, så vad är egentligen henens tanke med detta?

Det undrar i alla fall jag.

Jag skulle ärligt talat skämmas ihjäl av att gå på stan, i mataffären m.m. när man berättat för hela befolkningen att man sugit kuk mot betalning i 7 år. Hur lätt blir det att hitta en partner, få ett riktigt jobb o.s.v.? Hade hon lärt känna en kille som inte vetat något om hennes bakgrund och hon berättat det efter en tid kanske det hade blivit annorlunda, men nu vet ju alla om det från början.

Hur tänker hon?
Kanske hon inte tänker alls eller tänker som de flesta av oss? Jag har ingen aning men jag måste vidhålla att hennes medverkan i Skavlan var ganska ointressant. Avmätt på något vis, inte alls som jag förväntade mig och hon framstår fortfarande för mig som en "tråkig" personlighet. Därav har jag inte köpt boken eller följt henne. Isabell kan leva sitt liv som det behagar henne. Jag tänker vare sig köpa boken eller något annat som hon har att erbjuda. En till ointressant personlighet som haft sina 15 minuter. En intervju med MT eller en bok skulle däremot vara högintressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in