2015-10-02, 04:48
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sogni.di.gloria
Tidigare har det absolut varit så. Har liksom levt i min bubbla med enorm osäkerhet och nedstämdhet där jag trott jag varit så extremt mycket underligare än alla andra. Har växt jättemycket och är en helt annan person idag, men får ju nu betala det pris som att isolera sig innebär. Har mao inget bra socialt nätverk då jag där och då kapade allt och höll borta alla, så nu får jag börja om från 0. Sjukt läskigt men även intressant såklart.

Du har blicken framåt, det är jätte bra!

Jag tror att du bara behöver försöka lägga lite tid på de människorna du tycker om. Så kommer du se att dem öppnar sig och släpper in dig. Det kan också vara bra att du påminner dig själv ofta att du har vänner som också ser dig med kärlek. Vi är alla ensamma i oss själva. Att känna kontakt är livets största mening i min mening. Men r man varit ensam i sig själv länge... Då kan det gamla "marginalisera" allt man gjort och har nu.
Citera
2015-10-02, 07:19
Medlem
sogni.di.glorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Du har blicken framåt, det är jätte bra!

Jag tror att du bara behöver försöka lägga lite tid på de människorna du tycker om. Så kommer du se att dem öppnar sig och släpper in dig. Det kan också vara bra att du påminner dig själv ofta att du har vänner som också ser dig med kärlek. Vi är alla ensamma i oss själva. Att känna kontakt är livets största mening i min mening. Men r man varit ensam i sig själv länge... Då kan det gamla "marginalisera" allt man gjort och har nu.
Tyvärr så har jag väl inga vänner, snarare ett par kompisar.
Citera
2015-10-02, 15:35
Medlem
sogni.di.glorias avatar
Börjar mer och mer inse att det är kört för mig. Allt är verkligen skit. Ser inget ljus och att vara så pass till åren son jag ändå är utan minsta rutin av en närmare relation svider något ENORMT. Är ett ufo, ett freak.
Citera
2015-10-02, 18:59
Medlem
Citat:
Börjar mer och mer inse att det är kört för mig. Allt är verkligen skit. Ser inget ljus och att vara så pass till åren son jag ändå är utan minsta rutin av en närmare relation svider något ENORMT. Är ett ufo, ett freak.

Jag tror jag är/har varit i ungefär samma sits och kanske av samma anledningar, har funderat på orsakerna till permanenta ensamhet.

* Introvert personlighet. Detta är INTE asperger. Asperger har vissa kriterier, såsom att inte förstå nyanser i samtal. Kan man förstå ironi och gliringar osv så har man inte asperger. Nu för tiden i Sverige så ska man helst få en diagnos om man inte passar in 100%, kanske får vi slut på detta nonsens nån gång.

* Föräldrar som har stjälpt mer än hjälpt. Gett dubbla budskap. Fått en må dåligt om man säger sina åsikter. Osv.

* Ensam uppväxt, mycket egna intressen.

* Sen saker som hänt under vägen, kanske man inte gick på någon social gymnasieprogram, ens intressen var osociala (datorer?)

* Sverige är osocialt, kallt. Man pratar helst inte med andra om man inte har något specifikt syfte. Alla försöker vara så jävla normala och om man säger något som inte är PK kan samtalet vara över. Om ens humör inte är 100% konstant och enhetlig är man "psykiskt sjuk" eller störd på något sätt. Dricker man alkohol på en vardag är man alkoholist. Har man inte senaste appen eller sett Game of Thrones är man "ute" ur samtalet. Osv. Vilket kan göra det svårt känna att man passar in. Tycker själv man oftast kommer bäst överens med folk som är nyinflyttade eller har annan etnisk bakgrund.

Ja sen så saknar man efter allt detta kanske möjlighet att "sparka in" sig själv i matchen igen. Lägg då till att vi bor i ett diagnossamhälle där var och varannan person ska ha ADHD eller asperger -- eller om det dykt upp något nytt som är på mode nu? Depression?

Det positiva är dock att man ganska snabbt kan lära känna någon att bli vän med, om man har tur. Har lärt känna en och annan person som inte heller "passar in". Freaks kan rätt snabbt bli vänner. Jag har en del "freaks" som hjälper mig i min lilla verksamhet. Skönt att slippa överambitiösa wannabes.
Citera
2015-10-04, 02:09
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:

Men du.. Jag har en vän som tog sitt liv här i veckan. Han var över 50 år. Jobba ensamt jobb. Inga barn. Ingen familj, utom sin syster. Han kände sig ensam. Men alla runt om kring honom saknar honom något enormt nu. Vem du känner att du är själv inuti, är inte alltid vem du är för andra. Lite det som är så roligt här i livet. Vem ser andra att jag är?

Det blir jävligt jobbigt när situationer man inte vill ha, är verkligheten. Men att leva i den, har INGET att göra med att livet inte kan förändras. Man blir väldigt bitter av det mörkret man ser sig själv stå i, allt man velat gjort, allt man velat ha. Allt man nu vill ha. Men vem säger det? Döva din ångest en stund och känn djupt ned i hjärtat, en eller två saker du vet du måste ha gjort eller ha, innan din tid är över. Och uppfyll dem.
Citera
2015-10-04, 03:13
Medlem
Citat:
Hela mitt liv har präglats av skit. En omogen, psykiskt sjuk och lättmanipulerad mamma och en självisk och nedstämd far. Det har präglat hela min uppväxt och en känsla av tomhet och hopplöshet har egentligen alltid präglat mitt hem. Sedan har det bara rullat på. Bortgång, sjukdomar, kriminalitet, alkoholism, utanförskap, social isolering, apati, likgiltighet, ensamhet... Dessa är faktorer som präglat hela mitt liv. Jag har kämpat på, tagit mig ur den sociala fobin, har flyttat iväg själv både utomlands och till annan stad i Sverige och bra saker har inträffat, men i slutändan är det skiten och mörkret som alltid tar över.

Jag är uppväxt framför tvn och med tanke på alla problem så har väl familjen verklighetsflykt och det mest bekväma varit att isolera sig. Vi har aldrig umgåtts med andra människor utanför släkten, aldrig varit iväg på olika evenemang, för att fira festligheter som valborg och nyår etc. Alltid framför tvn, alltid bara stänga av och fly verkligheten. Mina båda föräldrar har eller har haft problem med alkohol, det går åt helvete för min syster och ja... Som ni märker så blir allt bara skit. Det allra värsta är att dem inte ser det här. När jag konfronterar mina föräldrar och säger som det är så förstår dom inte särskilt mycket. För dem ser livet ut sådär, och det är så jävla vidrigt att barn ska behöva växa upp med den livsstilen.

Jag har aldrig haft en riktig vän eller en flickvän. Har alltid lärt mig att andra människor innebär problem och att man alltid ska vara på sin vakt när främmande människor är i närheten. Har varit totalt blockerad och därför inte låtit personer komma nära inpå. Har aldrig tagit med kompisar hem och har aldrig dejtat t.ex. Bara velat fly, velat hålla mig borta.

Som sagt, jag har kämpat på, men nu är jag närmare 25 år och jag orkar inte mer. Jag studerar och det går okej, vardagen rullar på osv, men mörkret och all ångest ligger där och jag är så olycklig. Är fullt medveten om att en så dysfunktionell uppväxt kommer att påverka mig för resten av livet. Jag är så ensam, alltid varit dålig på att hålla kontakten, och gör det mesta själv. Förstår inte hur jag ska kunna hitta en tjej som är lika jävla förstörd, trots att jag är social och ser bra ut.

Går just nu KBT, har varit och "hälsat på" hos akutpsyk, varit på vårdcentral, talat med kurator etc... Jag har rest, läser mycket, försöker förkovra mig i diverse ämnen etc men som tidigare nämnt så kommer jag inte ur mörkret. Jag har egentligen varit nedstämd hela mitt liv och jag kommer inte ur det.

Självkänslan och självförtroendet är på botten och jag har aldrig blivit uppmuntrad till något egentligen. Man har inte pratat om drömmar, framtid, visioner och dylikt. Har bara strosat runt, ofta varit en åskådare i livet och lärt mig att något bra troligtvis inte kommer ske mig. Har också alltid haft någon undermedveten känsla av att det kommer gå åt helvete för mig, så när något positivt sker ser jag det som något man ska kunna titta tillbaka på när det är som värst. Jag förväntar mig inte lycka helt enkelt, är väldigt ovan vid tanken på att det ska hända mig.

Hur ska man egentligen orka leva och gå vidare från det här? Jag vet inte hur det ska gå till att ha ett heltidsjobb i framtiden, ta hand om mig själv på olika sätt. Apatin, hopplösheten och likgiltigheten finns där ständigt och oftast orkar jag inte ens tvätta eller städa. Tränar på väldigt bra och det ger ganska mycket.

Ensamheten och minnena dödar mig... Vad finns det för fungerande botemedel? Meditation, upplysning? Snälla jag behöver svar...

Hur skulle du beskriva ditt "vanliga år" ? Alltså av årets 12 månader, hur många månader skulle du då säga att du känt dig nedstämd/deprimerad?
Citera
2015-10-04, 03:39
Medlem
sogni.di.glorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Men du.. Jag har en vän som tog sitt liv här i veckan. Han var över 50 år. Jobba ensamt jobb. Inga barn. Ingen familj, utom sin syster. Han kände sig ensam. Men alla runt om kring honom saknar honom något enormt nu. Vem du känner att du är själv inuti, är inte alltid vem du är för andra. Lite det som är så roligt här i livet. Vem ser andra att jag är?

Det blir jävligt jobbigt när situationer man inte vill ha, är verkligheten. Men att leva i den, har INGET att göra med att livet inte kan förändras. Man blir väldigt bitter av det mörkret man ser sig själv stå i, allt man velat gjort, allt man velat ha. Allt man nu vill ha. Men vem säger det? Döva din ångest en stund och känn djupt ned i hjärtat, en eller två saker du vet du måste ha gjort eller ha, innan din tid är över. Och uppfyll dem.
Jag kommer inte ge upp. Har gjort mycket bra och rest mig ur askan redan flera gånger, är mitt uppe i en utbildning som passar mig och har dessutom det senaste året träffat på ett par bekanta där det finns potential till mer. Kan klara mig själv och tar ständigt steg. Dessutom så har jag fina saker att titta tillbaka på. De mörka tankarna är dock för jävliga när de kommer... Det viktigaste är bla att inte jämföra sig med andra/normer också, vilket kan vara jobbigt då människor inte ser det här "handikappet". Har 6 år kvar till 30 bast, så än finns det gott om tid
Citera
2015-10-04, 03:51
Medlem
sogni.di.glorias avatar
Har dock förstått, även om det kanske är något jag skulle vilja, att supa och festa runt för att "ta igen" förlorad tid inte är rätta medicinen. Det är närhet och förståelse som gäller. Vill heller inte gå i vissa fotspår och även om jag brukar cannabis någon enstaka gång så är jag väldigt försiktig med vissa substitut. Har väl varit bakfull typ 5 ggr senaste 3 åren typ, säger väl det mesta. Tränar flitigt osv. Det är den rätta vägen, om än kanske lite tråkig. Men men, det handlar om att hitta balans.
Citera
2015-10-04, 14:29
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Har dock förstått, även om det kanske är något jag skulle vilja, att supa och festa runt för att "ta igen" förlorad tid inte är rätta medicinen. Det är närhet och förståelse som gäller. Vill heller inte gå i vissa fotspår och även om jag brukar cannabis någon enstaka gång så är jag väldigt försiktig med vissa substitut. Har väl varit bakfull typ 5 ggr senaste 3 åren typ, säger väl det mesta. Tränar flitigt osv. Det är den rätta vägen, om än kanske lite tråkig. Men men, det handlar om att hitta balans.

Det låter som du skulle kunna finna bra idéer av att läsa några av de gamla filosoferna. Dom resor eran mycket runt livets val och kval. Hur kan jag må dåligt och ändå göra rätt? Hur kan göra rätt innebära smärta? Etc. Och man blir ganska häpen att de resonerar till sådan grad att man inte annat än ser deras mening glasklart. Det är ju ändå av den anledningen man fortfarande vördnad om deras resonemang 2000år senare, dem är brillianta.

Marcus Aurelius - Meditations

Väldigt intressant bok. Han var kejsare över rom och samlade sina tankar i en sorts dagbok. Även Plato förtjänas att skummas igenom.

Det låter iaf som du har det jobbigt, men hjärtat på rätt ställe. Så jag kan lova dig att du kommer bort från detta. Det är mycket mentalt skit som sker i den här åldern. Vad världen va innan, mot hur den nu verkar. Men du har långt.. Långt...kvar innan liemannen knackar på.
Citera
2015-10-06, 16:38
Medlem
sogni.di.glorias avatar
Känner att jag måste skriva en liten uppdatering: har nu fixat lägenhet i staden jag numer bor i. Trots att jag tränar på, läser, umgås med bekanta ett par gånger i veckan, går KBT en gång i veckan osv så mår jag PISS. Förstår absolut inte hur jag ska kunna vända på det här skeppet. Känner mig som vanligt missförstådd och när jag nu på allvar inser hur sjukt dysfunktionell min uppväxt och mina föräldrars beteende varit så... Ja, ensamhet och hopplöshet är bara förnamnet. Säg mig, vad finns det egentligen för hopp? Det blir svårare att skaffa vänner för var år som går, har ingen rutin sv närmare relationer, de intressen jag tidigare haft ger inte längre något, förmågan att även uppskatta ensamhet är som bortblåst. Har inga kontakter och utbildningen jag studerar är inte högt rankad även om det är ett kandidatprogram. Har tidigare njutit av att flytta själv, resa själv, göra grejer själv osv...men nu är jag så jävla trött på det och jag har målat in mig i ett hörn. Ser inte ljuset.
Citera
2015-10-22, 19:49
Medlem
sogni.di.glorias avatar
Liten uppdatering igen: det går extremt mycket upp och ner, mår ibland bra och ibland dåligt, men det som oroar är hur snabbt tiden går.. Den bara flyger förbi och jag känner att det måste hända så mycket vad gäller relationer. Har bra saker på G där, men att tex behöva fira sin födelsedag ensam och liknande saker gör att man trycks ner som fan. Förstår faktiskt inte hur jag ska komma ur ensamheten.
Citera
2015-10-23, 07:02
Medlem
tar du antidepressiva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här