Citat:
Ursprungligen postat av
sogni.di.gloria
Börjar mer och mer inse att det är kört för mig. Allt är verkligen skit. Ser inget ljus och att vara så pass till åren son jag ändå är utan minsta rutin av en närmare relation svider något ENORMT. Är ett ufo, ett freak.
Jag tror jag är/har varit i ungefär samma sits och kanske av samma anledningar, har funderat på orsakerna till permanenta ensamhet.
* Introvert personlighet. Detta är INTE asperger. Asperger har vissa kriterier, såsom att inte förstå nyanser i samtal. Kan man förstå ironi och gliringar osv så har man inte asperger. Nu för tiden i Sverige så ska man helst få en diagnos om man inte passar in 100%, kanske får vi slut på detta nonsens nån gång.
* Föräldrar som har stjälpt mer än hjälpt. Gett dubbla budskap. Fått en må dåligt om man säger sina åsikter. Osv.
* Ensam uppväxt, mycket egna intressen.
* Sen saker som hänt under vägen, kanske man inte gick på någon social gymnasieprogram, ens intressen var osociala (datorer?)
* Sverige är osocialt, kallt. Man pratar helst inte med andra om man inte har något specifikt syfte. Alla försöker vara så jävla normala och om man säger något som inte är PK kan samtalet vara över. Om ens humör inte är 100% konstant och enhetlig är man "psykiskt sjuk" eller störd på något sätt. Dricker man alkohol på en vardag är man alkoholist. Har man inte senaste appen eller sett Game of Thrones är man "ute" ur samtalet. Osv. Vilket kan göra det svårt känna att man passar in. Tycker själv man oftast kommer bäst överens med folk som är nyinflyttade eller har annan etnisk bakgrund.
Ja sen så saknar man efter allt detta kanske möjlighet att "sparka in" sig själv i matchen igen. Lägg då till att vi bor i ett diagnossamhälle där var och varannan person ska ha ADHD eller asperger -- eller om det dykt upp något nytt som är på mode nu? Depression?
Det positiva är dock att man ganska snabbt kan lära känna någon att bli vän med, om man har tur. Har lärt känna en och annan person som inte heller "passar in". Freaks kan rätt snabbt bli vänner. Jag har en del "freaks" som hjälper mig i min lilla verksamhet.

Skönt att slippa överambitiösa wannabes.