2015-09-22, 18:51
Medlem
pervofakirs avatar
Kriminalvårdens tofflor!
Citera
2015-09-22, 18:51
Medlem
snailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allvan77
Vet du det? Att han blev släppt alltså. Tänkte om det kunde vara L*v? Han bodde ju där i närheten och eftersom han har tofflor på sig så kanske han satte på sig de i all hast när polisen plockade om dem på lördag natt, för det skedde,om jag förstår det hela rätt, i huset i närheten. Har svårt att tro att man åker iväg i sådana en lördagkväll (att Str*m hade sådana på sig)
det där är ju byxor och skor de fått i arresten...
Citera
2015-09-22, 18:54
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dums44
Vad har detta med något att göra? Din överkänsliga fjant.

Jag länkade in det någon annan skrev till mig i PM då denne inte kunde dela med sig av det själv ännu. Din icke läskunniga fjant.

Vidare så tycker jag att det har med diskussionen om ett eventuellt rasistiskt motiv att göra då påståendet om sådana åsikter inte enbart är tagna ur luften, jag ser det inte som bevis för något.

Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Ja det har han säkert. Vi får ju se vad som kommer fram, jag har inte läst något om hans uttalanden. Bara läst det AB skrivit och en polis som kommenterat det med att det inte var troligt. Tror inte heller på rasistiska motiv även om gärningsmännen säkert är smårassar som sympatiserar med SD, det brukar nämligen se ut så i såna här städer.

Nej vi får se helt enkelt, jag tror inte heller att det kommer att bedömas att ha varit ett rasistiskt motiv bakom mest för att det brukar vara väldigt svårt att bevisa, finns det någon annan orsak till mordet så är det egentligen kört.

Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
När sa åklagaren det, länk?

Nu säger åklagaren såhär:

Under tisdagsförmiddagen pratade SVT nyheter Gävleborg med åklagaren som lade fram ett tänkbart motiv till det dödliga våldet:

– Det verkar vara ett bråk mellan två ungdomsgrupper som har urartat, säger åklagare Christer Sammens till SVT Gävleborg.

De båda offren, 18-åringen och och 19-åringen, är syrier och kom till Sverige 2012 och 2014. I samband med brottet har vittnen berättat att de två misstänkta ynglingarna uttalade sig rasistiskt, men Christer Sammens förnekar att det ska finnas ett rasistiskt motiv bakom brottet.

– Det är ett bråk mellan två ungdomsgrupper. Det finns främlingsfiendliga åsikter som uttalats av de misstänkta, men jag kan inte säga att det är det som ligger bakom våldet, säger Christer Sammens.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...-pa-18-aringen

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6260691

Citat:
Vad som tros ha lett fram till mordet vill alltså kammaråklagaren inte specificera. Men han nämner "gammalt groll" och säger att det också finns uppgifter som tyder på att mordet kan ha rasistiska motiv.

Citat:
Jag tycker mest det ser ut som att han inte hyser någon större kärlek till folk som beter sig som idioter.

Inte menar du väl att det finns något rasistiskt i det där?

Jag läser mest in att han inte förnekar att han är rasist, det betyder förstås inte att han är det men att skriva så och att använda etnicitet som ett skällsord får man väl säga att det pekar åt något håll åtminstone.
Citera
2015-09-22, 18:55
Medlem
snailors avatar
V.L som sitter garanterat.
Citera
2015-09-22, 19:00
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteSturgeon
Knappast rasistiskt och om det nu dessutom var ett antal år sedan va grabben knappt tonåring.

Dessutom är det knappast rimligt att påstå att "jävla turk" skulle vara rasistiskt efter att "turken" kläckt ut sig "Knulla din mamma jävla hora" meningen innan. Om nåt är det ett försök till förolämpning, väldigt lyckat sådant om personen va kurd men det vet vi ju ej så varför spekulera

Jag spekulerar ingenting alls, jag la bara fram info som någon annan ville dela med sig av, du får själv dra vilken uppfattning du vill av kommentarerna.

Att det var så otroligt känsligt för folk, all fakta tillför tråden på sitt sätt, att man helt plötsligt ska dölja uppgifter på fb för att det inte passar in i den bild man har målat upp för sig själv visar på ett väldigt ologiskt tankesätt.
Citera
2015-09-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pervofakir
Kriminalvårdens tofflor!

Ok.. Då kan vi (jag)släppa den teorin. Har aldrig besökt kriminalvården så.. Den andre hade däremot inga sådana på sig men kriminalvården kanske även tillhandahåller "fotriktiga" skor😊
Citera
2015-09-22, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Men seriöst nu. Om man slåss på liv och död kommer man skrika ortrevliga saker. Hade offret varit en tjockis hade någon skrikit Fetto! Hade han varit rödhårig hade han skrikigt nåt om det, hade han varit enbent hade något skrikits om det. Inte fanken slåss du med någon och hojtar "Åh, din elake nidingsdådare" Rasism i detta fallet är bara trams
Det var en stor 17 åring om det nu är han som är ensam kvar.Inte undra på att flocken åkte på stryk.Denna kille hade lätt plockat ett halvt fotbollslag om så.Jag menar 1.60 cm kaxig syrian mot 2 meter viking.Dom var ju 2 st mot vikingen och trodde dom skulle fixa han.Tyvärr så gick dom på fel person.Hoppas andra turister lär sig något av detta.
Citera
2015-09-22, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6260691
Tack.
Då kan vi konstatera att det är media som spekukerar i rasism som motiv och inte åklagaren som du påstod.

Journalisten påstår att åklagaren "säger att det också finns uppgifter som tyder på att mordet kan ha rasistiska motiv".

Men det åklagaren faktiskt säger i artikeln om den saken är egentligen:

"– Det kan finnas uppgifter hos de misstänkta som pekar på att de har en främlingsfientlig inställning. Det kan man hitta i uttalanden gjorda i samband med händelsen och efteråt, säger han."

Citat:
Jag läser mest in att han inte förnekar att han är rasist, det betyder förstås inte att han är det men att skriva så och att använda etnicitet som ett skällsord får man väl säga att det pekar åt något håll åtminstone.
Måste man förneka att man är rasist för att inte vara rasist?
Nej det pekar ingenstans alls.
Citera
2015-09-22, 19:18
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Tack.
Då kan vi konstatera att det är media som spekukerar i rasism som motiv och inte åklagaren som du påstod.

Journalisten påstår att åklagaren "säger att det också finns uppgifter som tyder på att mordet kan ha rasistiska motiv".

Men det åklagaren faktiskt säger i artikeln om den saken är egentligen:

"– Det kan finnas uppgifter hos de misstänkta som pekar på att de har en främlingsfientlig inställning. Det kan man hitta i uttalanden gjorda i samband med händelsen och efteråt, säger han."

Måste man förneka att man är rasist för att inte vara rasist?
Nej det pekar ingenstans alls.

Nej det kan vi inte, "...och säger att det också finns uppgifter som tyder på att mordet kan ha rasistiska motiv". Journalisten skriver alltså att åklagaren säger att det finns sådana uppgifter, det är ingenting som journalisten spekulerar om själv.

Nej man måste inte förneka något alls vilket jag även skrev, du vrider och vänder på det jag skriver tills det blir direkta lögner på ett värre sätt än vad alla mina ex-flickvänner har gjort gemensamt.
Citera
2015-09-22, 19:25
Medlem
Citat:
Nej det kan vi inte, "...och säger att det också finns uppgifter som tyder på att mordet kan ha rasistiska motiv". Journalisten skriver alltså att åklagaren säger att det finns sådana uppgifter, det är ingenting som journalisten spekulerar om själv.
Precis så, journalisten skriver att åklagaren säger så men han är inte citerad när han säger så, alltså är det journalisten som har dragit egna slutsatser utav det som åklagaren säger när han står citerad.
Citera
2015-09-22, 19:29
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Precis så, journalisten skriver att åklagaren säger så men han är inte citerad när han säger så, alltså är det journalisten som har dragit egna slutsatser utav det som åklagaren säger när han står citerad.

Man citerar inte precis allt en intervjuperson säger, du får förstås utgå från att journalisten ljuger för att det passar din egen agenda bättre men jag kommer åtminstone att se det sanning så länge inte åklagaren dementerar det.
Citera
2015-09-22, 19:33
Medlem
Citat:
Man citerar inte precis allt en intervjuperson säger, du får förstås utgå från att journalisten ljuger för att det passar din egen agenda bättre men jag kommer åtminstone att se det sanning så länge inte åklagaren dementerar det.
Fast du måste ju förstå att det är fria fantasier ifrån journalisten när det som åklagaren är citerad på inte ens antyder att det skulle finnas ett rasistiskt motiv och det faktum att samma åklagare idag dementerar att det finns ett rasistiskt motiv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in