2015-09-22, 18:25
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snailor
Söderhamn från en söderhamnsares perspektiv: en jävla massa droger kriminalitet och invandrare fin stad på somrarna men ger dig självmordstankar övriga årstider, helt enkelt så är det lilla Bagdad.

Så är det på många håll i Sverige i avfolkningsbygd. Det är tragiskt, företag flyttar ut tillsammans med vanligt arbetande folk, in flyttar narkotikabrottslighet. När en stor del av de som bor på orten är arbetslösa bidragstagare så har man där sin kundbas till narkotikamarknaden. Och klart det blir flyktingar i såna kommuner också, för kommunerna måste gå runt, husen står tomma annars. Personligen tycker jag inte flyktingar är det största problemet på såna här orter. Snarare missbruket och brottsligheten som kommer utav det. Men det kan på sikt vara dåligt för orter som dessa när flyktingarnas barn växt upp bland arbetslöshet, missbruk och kriminalitet. Ungefär som i delar av våra storstäder där vi sett samma utveckling.

De som växt upp och är ungdomar och unga vuxna där idag och många gånger hade arbetslösa bidragstagare till föräldrar har nu en stark misstro till samhället och har större inflytande i sina områden än vad myndigheterna har. Man har narkotikagäng som är några av de största arbetsgivarna i sina stadsdelar. Jag tror att vi på sikt kommer se att olika småstäder är de "värsta" områdena i Sverige om ett par år i takt med att förorterna blir bättre. Där tillskillnad från områden i våra storstäder finns det gott om bostäder men samma sociala problem som det fanns i många av de områden som flyktingströmmarna kom till tidigare årtionden. Jaja, den som lever får se.
Citera
2015-09-22, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snailor
Var det första eller andra killen som blev släppt? För på Aftonbladets bilder där det är en lång person med uppkavlade byxor på ena bilden samt blå och vit tröja är garanterat M.S
andra blev släppt å han har shorts
Citera
2015-09-22, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Fick PM från en medlem som ville dela med sig men som inte kan skriva i tråden ännu.

http://dayviews.com/vickepicke97/484663633/

V*kt*r (tar jag för givet att det är) blir med rätta sur över en idiotisk kommentar men sättet han gör det på tyder på att han inte hyser någon större kärlek till invandrare, det ska dock poängteras att det var ett antal år sedan.
Vad har detta med något att göra? Din överkänsliga fjant.
Citera
2015-09-22, 18:33
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Att vara av åsikten att media inte ska rapportera om misstänkta motiv känns som ett väldigt märkligt ställningstagande här på fb då man i tråden försöker få fram just motivet.

Jag tycker inte heller att det av vad som har framkommit i tråden eller av det som jag har läst i media finns något som tyder på att det ska röra sig om rasistiska motiv bakom dådet, jag är dock intelligent nog att förstå att kammaråklagaren sitter på fler och bättre uppgifter än vad jag gör och är därmed bättre lämpad att spekulera om saken.

Ja det har han säkert. Vi får ju se vad som kommer fram, jag har inte läst något om hans uttalanden. Bara läst det AB skrivit och en polis som kommenterat det med att det inte var troligt. Tror inte heller på rasistiska motiv även om gärningsmännen säkert är smårassar som sympatiserar med SD, det brukar nämligen se ut så i såna här städer.
Citera
2015-09-22, 18:33
Medlem
Citat:
Nu är det inte media som sitter och spekulerar om det är rasistiska motiv eller inte utan det är kammaråklagaren som säger att det finns uppgifter som tyder på det. Media är i allmänhet ännu hetare än folk på fb på att försöka ta reda på motivet bakom gärningen och får de ett så är det självklart att det rapporteras, finns inget rasistiskt i att sköta sitt jobb.
När sa åklagaren det, länk?

Nu säger åklagaren såhär:

Under tisdagsförmiddagen pratade SVT nyheter Gävleborg med åklagaren som lade fram ett tänkbart motiv till det dödliga våldet:

– Det verkar vara ett bråk mellan två ungdomsgrupper som har urartat, säger åklagare Christer Sammens till SVT Gävleborg.

De båda offren, 18-åringen och och 19-åringen, är syrier och kom till Sverige 2012 och 2014. I samband med brottet har vittnen berättat att de två misstänkta ynglingarna uttalade sig rasistiskt, men Christer Sammens förnekar att det ska finnas ett rasistiskt motiv bakom brottet.

– Det är ett bråk mellan två ungdomsgrupper. Det finns främlingsfiendliga åsikter som uttalats av de misstänkta, men jag kan inte säga att det är det som ligger bakom våldet, säger Christer Sammens.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...-pa-18-aringen
Citera
2015-09-22, 18:34
Medlem
Silverfangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dums44
Vad har detta med något att göra? Din överkänsliga fjant.

Det är väl bara bra att allt kommer fram. Rota fram alla rasister så vet vi andra människor vart vi har er.
Citera
2015-09-22, 18:35
Medlem
snailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
När sa åklagaren det, länk?

Nu säger åklagaren såhär:

Under tisdagsförmiddagen pratade SVT nyheter Gävleborg med åklagaren som lade fram ett tänkbart motiv till det dödliga våldet:

– Det verkar vara ett bråk mellan två ungdomsgrupper som har urartat, säger åklagare Christer Sammens till SVT Gävleborg.

De båda offren, 18-åringen och och 19-åringen, är syrier och kom till Sverige 2012 och 2014. I samband med brottet har vittnen berättat att de två misstänkta ynglingarna uttalade sig rasistiskt, men Christer Sammens förnekar att det ska finnas ett rasistiskt motiv bakom brottet.

– Det är ett bråk mellan två ungdomsgrupper. Det finns främlingsfiendliga åsikter som uttalats av de misstänkta, men jag kan inte säga att det är det som ligger bakom våldet, säger Christer Sammens.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...-pa-18-aringen
det var FAN vad dom där offren bytte ålder först var båda 17 sen var ena 17 och andra 18 och nu är ena 19 och han som dog fortfarande 18 bra skit!
Citera
2015-09-22, 18:37
Medlem
Citat:
Fick PM från en medlem som ville dela med sig men som inte kan skriva i tråden ännu.

V*kt*r (tar jag för givet att det är) blir med rätta sur över en idiotisk kommentar men sättet han gör det på tyder på att han inte hyser någon större kärlek till invandrare, det ska dock poängteras att det var ett antal år sedan.
Jag tycker mest det ser ut som att han inte hyser någon större kärlek till folk som beter sig som idioter.

Inte menar du väl att det finns något rasistiskt i det där?
Citera
2015-09-22, 18:38
Medlem
Men seriöst nu. Om man slåss på liv och död kommer man skrika ortrevliga saker. Hade offret varit en tjockis hade någon skrikit Fetto! Hade han varit rödhårig hade han skrikigt nåt om det, hade han varit enbent hade något skrikits om det. Inte fanken slåss du med någon och hojtar "Åh, din elake nidingsdådare" Rasism i detta fallet är bara trams
Citera
2015-09-22, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calle64
Knappast, de har bråkat förut utan att det var knark inblandat. Däremot finns det ju såna rykten i Söderhamn om händelseförloppet. Handlar mer om urskuldande än troligt scenario.

Citat:
Ursprungligen postat av invercote
andra blev släppt å han har shorts

Vet du det? Att han blev släppt alltså. Tänkte om det kunde vara L*v? Han bodde ju där i närheten och eftersom han har tofflor på sig så kanske han satte på sig de i all hast när polisen plockade om dem på lördag natt, för det skedde,om jag förstår det hela rätt, i huset i närheten. Har svårt att tro att man åker iväg i sådana en lördagkväll (att Str*m hade sådana på sig)
Citera
2015-09-22, 18:50
Medlem
snailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allvan77
Vet du det? Att han blev släppt alltså. Tänkte om det kunde vara L*v? Han bodde ju där i närheten och eftersom han har tofflor på sig så kanske han satte på sig de i all hast när polisen plockade om dem på lördag natt, för det skedde,om jag förstår det hela rätt, i huset i närheten. Har svårt att tro att man åker iväg i sådana en lördagkväll (att Str*m hade sådana på sig)
Läser man under bilderna på Aftonbladet så står det att han med uppkavlade byxor sitter häktad och den andra blev släppt jag är ganska säker på att M.S är den som blev släppt eftersom att sen personen är hemskt lång och han har varit inloggad på Fb idag b
Citera
2015-09-22, 18:51
Medlem
Citat:

Knappast rasistiskt och om det nu dessutom var ett antal år sedan va grabben knappt tonåring.

Dessutom är det knappast rimligt att påstå att "jävla turk" skulle vara rasistiskt efter att "turken" kläckt ut sig "Knulla din mamma jävla hora" meningen innan. Om nåt är det ett försök till förolämpning, väldigt lyckat sådant om personen va kurd men det vet vi ju ej så varför spekulera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in