2014-08-04, 13:31
Medlem
WykkedWitchs avatar
Bogomil...

En riktning är Luciferian Witchcraft .

För övrigt så menar jag mest "sinister left hand path satanism"

Det är inte lätt att vara specifik i detta ämne så är det ju..

Med sinister left hand paths så utesluter jag givetvis Church of Satans LHP och liknande där satan är symbolik och psykologi.
Jag är ute efter ideologier som ser dessa karaktärer som äkta väsen och äkta makter inom och utom oss.
Citera
2014-08-04, 13:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Här skall vi svara TS på det han/hon vill ha info om

Ref:

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ja, det är en liten käpphäst jag har; men ämnet är för stort till att jag ens kan börja med en översikt. Så peka ut en riktning.

Citat:
Det finns en hel del andra väger än urkunderna för tillkomsten av "bad guys"-karaktärerna.
Citera
2014-08-04, 13:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Med sinister left hand paths så utesluter jag givetvis Church of Satans LHP och liknande där satan är symbolik och psykologi.

Citat:
Jag är ute efter ideologier som ser dessa karaktärer som äkta väsen och äkta makter inom och utom oss.

Tackar för ditt förtydligande som innebär att jag för tillfället knappast är i din targetgrupp eftersom en så direkt "verklighets"-teologisk implikation inte är mitt bord. Jag kan i bäste fall bara ponera.
Citera
2014-08-04, 13:43
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Jag är jude. Det hebreiska ordet Ha Satan betyder ungefär åklagaren eller han som dömer. Det står om honom i Jobs bok i gamla testamentet. Han är ingen Djävul som skickar folk till helvetet efter döden om man har varit ond. Det här är någonting som kristna och sedermera muslimer har hittat på. Enligt judedomen så existerar ingen himmel för goda och helvete för onda.
Inte det? Vad tror ni på istället då?
Citera
2014-08-04, 16:35
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Inte det? Vad tror ni på istället då?

Frågar du en rabbin så kommer han svara dig att ingen vet vad som händer efter döden. Himmelriket (Shemayim) existerar givetvis där hashem och hans änglar lever och dit några profeter har blivit upptagna. Men vanliga människor kan inte räkna med att komma dit efter döden.

I gammal judendom talas det även om dödsriket Sheol. Men det var inget helvete utan snarare som det grekiska Hades där alla hamnade efter döden goda som onda.
Citera
2014-08-04, 16:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Himmelriket (Shemayim) existerar givetvis där hashem och hans änglar lever och dit några profeter har blivit upptagna.

Hur kan du få ett "givetvis" från detta?
Citera
2014-08-04, 17:00
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:

Givetvis enligt den judiska tron. Men det har ingenting med vetenskap att göra.
Citera
2014-08-04, 17:14
Bannlyst
Judarna har ju missat Jesus.

Djävulen, ondskans och lögnens fader. Mördare från begynnelsen sade Jesus.

Lucifer kan ha varit hans namn när han var i himlen.
Satan, när han går runt på jordklotet (i osynlig form) jävlas med människor.
Draken, i synlig form.

Han kan dock omforma sig står det också. Göra sig till en "ljusets ängel".

Kan troligen också kalla sig Jesus. Eller vem tror du pratat med "Kristi brud"? http://www.dagensmedicin.se/nyheter/...det-i-knutby-/

Jävlandet verkar gå ut på att han vill ha sällskap i helvetet som är dömt att brinna i evigheter.
Senast redigerad av saggeliten 2014-08-04 kl. 17:20.
Citera
2014-08-04, 17:18
Medlem
Diamondgrits avatar
Den äldsta förklaringen av en "bad guy" jag vet kommer från Zoroastrismen, där man talade om två komponenter av gud, nämligen Spenta Mainyu (som är den "goda" sidan) och Angra Mainyu (som är "the bad guy"). De två följdes alltid åt och det som den ene gjorde raserades av den andre, eller så fick man betala för en fördel från den ene genom en nackdel från den andre.
En typisk förklaring är t.ex. att när du tänder eld på ett stycke trä får du ju ljus och värme, vilket är positivt. Dock så bränner du upp din träbit och sen är den värdelös aska, vilket är negativt.

Angra Mainyu, även kallad Ahriman, kom tydligen till när "gud" (Ahura Mazda) tänkte på motsatsen till skapande.
Citera
2014-08-04, 20:55
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Den äldsta förklaringen av en "bad guy" jag vet kommer från Zoroastrismen, där man talade om två komponenter av gud, nämligen Spenta Mainyu (som är den "goda" sidan) och Angra Mainyu (som är "the bad guy"). De två följdes alltid åt och det som den ene gjorde raserades av den andre, eller så fick man betala för en fördel från den ene genom en nackdel från den andre.
En typisk förklaring är t.ex. att när du tänder eld på ett stycke trä får du ju ljus och värme, vilket är positivt. Dock så bränner du upp din träbit och sen är den värdelös aska, vilket är negativt.

Angra Mainyu, även kallad Ahriman, kom tydligen till när "gud" (Ahura Mazda) tänkte på motsatsen till skapande.

Det där är lite krångligare än så. :-)

I Mazdaismen är dessa två krafter som existerar i världen, är en del av vår själ och i ständig kamp med varandra. Det är vad dualismen inom zoroastrismen går ut på. Ahriman var inte en egen väsen från början utan var helt enkelt den onda sidan av skaparen. Det är långt senare som Ahriman började tolkas som en egen väsen vilket ju är föregångaren till den judiska åklagaren och senare den kristna/muslimska "djävulen". Konceptet Ahriman (djävulen) kom in i den judiska religionen efter att judar valde att stanna i Persien då de befriades ur den babyloniska fångeskapet.
Citera
2014-08-04, 21:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Givetvis enligt den judiska tron.

Aaah, ett ad hoc-"givetvis".

Citat:
Men det har ingenting med vetenskap att göra.

När lär "ni" er skillnaden mellan narenskap och filosofi?
Citera
2014-08-11, 22:53
Medlem
MalleusMaleficarums avatar
Från medeltiden finns det bevarade olika grand grimoire böcker skrivna av folk som ingått nån slags pakt med djävulen, där hittar du mycket intressant trivia om djävulen och olika demoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in