Flashback bygger pepparkakshus!
2020-05-24, 14:03
Medlem
Hexabetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag är inte rädd för att bli straffad av Gud.
Rädsla finns inte i kärleken, utan den fullkomliga kärleken fördriver rädslan, ty rädsla hör samman med straff, och den som är rädd har inte nått kärlekens fullhet. Vi älskar därför att han först älskade oss. Om någon säger: »Jag älskar Gud« men hatar sin broder, då ljuger han. Ty den som inte älskar sin broder, som han har sett, kan inte älska Gud, som han inte har sett. 1Joh 4:18-20
Fattar inte hur man kan ägna hela sitt liv till att prisa och älskar Gud som säger kort och gott att hela människans natur är synd. Snacka om att kväva sig själv och det finns ingen frihet i det. Och att det inte finns någon rädsla i kärlek är ju bara skitsnack. Läs höga visan
Senast redigerad av Hexabeta 2020-05-24 kl. 14:20.
Citera
2020-05-24, 14:19
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nå väl, jag har lyssnat rätt mycket till den nymodiga idén du implikerar och kan rätt väl förstå det.
Den är varken ny eller gammal, det är en tidlös företeelse att respektera vad som bara är.
Citera
2020-05-24, 14:23
Medlem
Citat:
Ja vindarna är en bild av Guds ande.
Stark, osynlig men väldigt kännbar.

Någon som lärt sig hata kroppen har nog svårt att ta till sig detta om kroppen, templet, men visst har du rätt.
Kött och blod kan ju inte ärva Guds rike, och medan vi eftersträvar kroppens förvandling finns somliga som vill slippa sin kropp.

Edit:
Gud är inte sitt tempel. Gud bor i sitt tempel.
Vi är inte vår kropp. Vi bor i vår kropp.

Guds andedräkt är som vinden. Vår jordiska kropp kräver syre, men vår himmelska kropp kräver inget jordiskt.

Eller så kanske skändandet av den kropp som våran skapare gav oss är en fullt medvetet val.
Kanske är det inte kroppen som hatas utan det den symboliserar.
Citera
2020-05-24, 14:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Eller så kanske skändandet av den kropp som våran skapare gav oss är en fullt medvetet val.
Kanske är det inte kroppen som hatas utan det den symboliserar.
Du menarfängelset, "dödens kropp"?

Skapelsen ska även den förnyas, både kroppen och själva jorden. Ljuset självt finns inom allt skapat.

Gud bär dig oavsett du vill eller inte, men du befinner dig väl där Predikaren gjorde då han förklarade det ofödda fostret lyckligast kanske?

Det är i varje fall Gud som lagt ned evigheten i våra hjärtan.
Citera
2020-05-24, 14:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Den är varken ny eller gammal, det är en tidlös företeelse att respektera vad som bara är.
Det nymodiga är att inte begripa att Gud är den som låter oss ha "hjärtat till höger", om du förstår det?
Det heter inte nyandlighet för intet.
Citera
2020-05-24, 14:50
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Det nymodiga är att inte begripa att Gud är den som låter oss ha "hjärtat till höger", om du förstår det?
Det heter inte nyandlighet för intet.
Blått är inte gult bara för att du tycker att Gud kan hävda något sådant. Det som bara är, är.
Citera
2020-05-24, 15:00
Medlem
Citat:

Skapelsen ska även den förnyas, både kroppen och själva jorden. Ljuset självt finns inom allt skapat.

Gud bär dig oavsett du vill eller inte, men du befinner dig väl där Predikaren gjorde då han förklarade det ofödda fostret lyckligast kanske?

Kroppen är Guds skapelse. 1 mos 27: "Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. " (bibel 2000). Äldre biblar pratar om att människan är skapad av lera. Så varifrån "dödens kropp" kommer ifrån vet jag inte, det finns ingen text som påstår att de skulle få en ny kropp efter fallet.

Ett foster är blint och lyder blint sin kropp.

Den evighet som ett slaveri innebär.
Citera
2020-05-24, 15:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Kroppen är Guds skapelse. 1 mos 27: "Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. " (bibel 2000). Äldre biblar pratar om att människan är skapad av lera. Så varifrån "dödens kropp" kommer ifrån vet jag inte, det finns ingen text som påstår att de skulle få en ny kropp efter fallet.

Ett foster är blint och lyder blint sin kropp.

Den evighet som ett slaveri innebär.
Dödens kropp är vad Paulus kallar den kropp vi har nu, syftandes på begär i kroppen. Dessutom ska ju kroppen bokstavligen dö. Skapad är den ju också, och du gillar ju inte skapelsen om jag förstått dig rätt.
Även vår ande är danad i oss, så jag vet inte vilken icke-existens du anser dig sträva efter. Bortom skapelsen finns bara Gud, dvs det som var innan tidens början.
Citera
2020-05-24, 15:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Blått är inte gult bara för att du tycker att Gud kan hävda något sådant. Det som bara är, är.
Blått är blått oavsett vad du tycker
att det är.
Citera
2020-05-24, 15:16
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Blått är blått oavsett vad du tycker
att det är.
Ja det bara är, oberoende av skapelsens implikationer.
Citera
2020-05-24, 15:17
Medlem
Hexabetas avatar
Citat:

Ett foster är inte lyckligt. För dom är tvingande att födas av sin moder. Fostret vill inte leva egentligen. Fostert vill bara in i magen igen.
Så fostert är ju slav åt sin moder
Så då är ju alltså slavarna lyckligast
Citera
2020-05-24, 15:20
Medlem
Citat:
Dödens kropp är vad Paulus kallar den kropp vi har nu, syftandes på begär i kroppen. Dessutom ska ju kroppen bokstavligen dö. Skapad är den ju också, och du gillar ju inte skapelsen om jag förstått dig rätt.
Även vår ande är danad i oss, så jag vet inte vilken icke-existens du anser dig sträva efter. Bortom skapelsen finns bara Gud, dvs det som var innan tidens början.

Jag hoppas du vet vem Paulus var och hur han behandlade kristna. Han är egentligen en väldigt dålig källa.
Den formlösa tomhet från vilken Gud själv kom ifrån, där ingenting är och inget kommer bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in