Citat:
Ursprungligen postat av
Tamerlan87
Vet inte om tråden passar här eller i religion. Med tanke på hur komplicerat allt är så tror jag definitivt att INGEN i världen kan tvivla en sekund på att vi är skapade. Alltså många kan tro att de inte tror på någon extern makt men i själva verket tror alla på det. Det är inte personen själv som vill lura sig själv utan det är djävulen som vill det. Frågan är bara varför man förnekar? Efter att ha tänkt på det i flera år kan jag inte hitta en rimligare förklaring än att det är djävulen. När vi dessutom har böcker från himmeln som säger oss att det är just det det handlar om varför ska vi fortsätta tvivla? Jo, det är för att djävulen vill att vi ska fortsätta det. Jag tror att det är tydligt. Vill inte ha svar om att vi inte är skapade och sådant trams utan i så fall vad kan förklaringen vara om inte djävulen?
Har du funderat på ifall Gud är djävulen? De är samma väsen, vad det nu innebär...
Hinduernas Brahma har två ansikten, ena god och den andra demonisk.
Iden om denna dualism är bara del av ett spel som Gud/Djävulen skapade för att få till lite underhållning, ifall meningen är estetiskt så är Gud djävulen och allt vi ser omkring oss går att förstå. Ifall meningen är etiskt så är det allt en märklig Värld denna Gud har skapat, man kan ifrågasätta etiken i att Gud skapade en Värld där utveckling sker genom att man klättrar över varandras lik (darwinismen) för att sedan begära att dessa väsen, när de uppnår hög intelligens och utvecklar en frontal cortex (eller själ), går emot sin natur.
Författare råkar ut för samma problem som "skapare" av ett imaginärt Universum, talar vi om riktigt bra författare så tillåter de inte ens att unversal rättvisa ska existera i fantasin, det gör det hela så pass mycket mer oförutsägbart.