2008-02-08, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Han "botade" inte, han fördrev demoner. Varje gång han gjorde så, anklagade han offret för att ha syndat. Underförstått: sjuka och skadade är syndare.

Denna tro på att fördrivandet av demoner kan kurera sjukdomar dräper än idag flera människors liv varje år, främst i områden där stödet för "kristendom" är som högst.
Så lärde jag mig inte av vår ortodoxa präst.
Enligt han och vad vi fick lära oss när vi var yngre var att jesus botade sjuka men även skrämde iväg "shajtan" ifrån dem, djävulen/satan/onda väsen/demoner, ja avgör själv.
Citera
2008-02-08, 08:10
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Så lärde jag mig inte av vår ortodoxa präst.
Enligt han och vad vi fick lära oss när vi var yngre var att jesus botade sjuka men även skrämde iväg "shajtan" ifrån dem, djävulen/satan/onda väsen/demoner, ja avgör själv.

Vissa säger bara "hela" idag. Vid en stark tro på en berättelse man blivit tillsagd att tro på så kan man tillochmed kognitivt "censurera" sin bibel. Om man säger att Jesus var en god människa som helade människor och hjälpte dem som hade det svårt så är det de passager man kognitivt tar in när man läser berättelsen.

Jag bär själv ett agg mot kristendomen för tron att "dåliga saker händer dåliga människor" som jag anser vara en av de vidrigare delarna av religionen.
Citera
2008-02-08, 08:18
Medlem
Citat:
Vissa säger bara "hela" idag. Vid en stark tro på en berättelse man blivit tillsagd att tro på så kan man tillochmed kognitivt "censurera" sin bibel. Om man säger att Jesus var en god människa som helade människor och hjälpte dem som hade det svårt så är det de passager man kognitivt tar in när man läser berättelsen.

Jag bär själv ett agg mot kristendomen för tron att "dåliga saker händer dåliga människor" som jag anser vara en av de vidrigare delarna av religionen.
Allstå det där stämmer inte inom kristendomen, så vitt jag har förstått så sker dåliga saker mot dem bra människorna.
Du menar då att det är lite av en manipulation( stavat rätt )?
Citera
2008-02-08, 08:34
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Allstå det där stämmer inte inom kristendomen, så vitt jag har förstått så sker dåliga saker mot dem bra människorna.
Du menar då att det är lite av en manipulation( stavat rätt )?

"Kristendomen" är inte en enad tro. Grundfundamentet i all kristendom är bibeln, det finns sedan ett lager av idéer inom varje församling som är inspirerade av bibeln men blandar detta med andra idéer inom samma kulturområde. Om du går in i en kyrka mitt i en storstad i Sverige så kommer du få ett mycket moderat svar, men jag kan garantera dig att om du besöker en kyrka i en lantstad i ett starkt kristet land, t.ex. Polen, Irland eller södra USA så kommer svaret vara helt annat. Ju längre du kommer från kulturell mångfald destu "renare" blir den kristna tron, opåverkad av andra idéer. Tron på att sjukdomar och olycka skapas ur synd och demoner är tagen direkt ur matteusevangeliet och det är den bilden som kommer att påverka en församling som inte lever i närheten av andra ideologier.

Inte nog med att en församling påverkas av kringliggande ideologier, de brukar också ha sin egen idealbild av Jesus som de lär ut till varandra. Denna idealbild kan vara väldigt olika beroende på region. Denna idealbild kommer sedan ligga till grund när du läser bibeln och de passager som stödjer denna idealbild kommer att förstärkas medans de passager som strider mot denna idealbild kommer att försvagas. Mångt och mycket är tron en förstärkelse av idéer du redan har, så är du uppväxt i ett otryggt och destruktivt område förstärker tron det otrygga och destruktiva. Är du uppväxt i ett tryggt och fritt område förstärker tron det trygga och fria.

Man skall inte göra misstaget att tro att en kristen i stockholms innerstad har motsvarande värderingar som en kristen i en landsbyggdsby där man haft en långvarig tradition att lära barn om helvetet och djävulen först.
Citera
2008-02-08, 08:57
Medlem
Citat:
"Kristendomen" är inte en enad tro. Grundfundamentet i all kristendom är bibeln, det finns sedan ett lager av idéer inom varje församling som är inspirerade av bibeln men blandar detta med andra idéer inom samma kulturområde. Om du går in i en kyrka mitt i en storstad i Sverige så kommer du få ett mycket moderat svar, men jag kan garantera dig att om du besöker en kyrka i en lantstad i ett starkt kristet land, t.ex. Polen, Irland eller södra USA så kommer svaret vara helt annat. Ju längre du kommer från kulturell mångfald destu "renare" blir den kristna tron, opåverkad av andra idéer. Tron på att sjukdomar och olycka skapas ur synd och demoner är tagen direkt ur matteusevangeliet och det är den bilden som kommer att påverka en församling som inte lever i närheten av andra ideologier.

Inte nog med att en församling påverkas av kringliggande ideologier, de brukar också ha sin egen idealbild av Jesus som de lär ut till varandra. Denna idealbild kan vara väldigt olika beroende på region. Denna idealbild kommer sedan ligga till grund när du läser bibeln och de passager som stödjer denna idealbild kommer att förstärkas medans de passager som strider mot denna idealbild kommer att försvagas. Mångt och mycket är tron en förstärkelse av idéer du redan har, så är du uppväxt i ett otryggt och destruktivt område förstärker tron det otrygga och destruktiva. Är du uppväxt i ett tryggt och fritt område förstärker tron det trygga och fria.

Man skall inte göra misstaget att tro att en kristen i stockholms innerstad har motsvarande värderingar som en kristen i en landsbyggdsby där man haft en långvarig tradition att lära barn om helvetet och djävulen först.
Jag ska besvara ditt inlägg senare.
Jag hade skrivit väldigt långt och formulerat mig bra.
Gissa vad som händer?
Satans typiskt
Citera
2008-02-08, 19:30
Medlem
excelsiss avatar
Citat:

Detta är så kallad framgångsteologi som man ägnat sig åt inom livets ord tidigare, bl.a. Där blir det ett bevis på ens synd att man har brillor t.ex. Jag kan förstå att du ogillar detta, själv skyr jag liknande teologi som pesten.
Citera
2008-02-08, 19:37
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
"Kristendomen" är inte en enad tro. Grundfundamentet i all kristendom är bibeln,

Njet, och det är där din analys felar. Traditionen är levande. Endast inom viss Lutherdom tillbes en död bok.

Citat:
det finns sedan ett lager av idéer inom varje församling som är inspirerade av bibeln men blandar detta med andra idéer inom samma kulturområde. Om du går in i en kyrka mitt i en storstad i Sverige så kommer du få ett mycket moderat svar, men jag kan garantera dig att om du besöker en kyrka i en lantstad i ett starkt kristet land, t.ex. Polen, Irland eller södra USA så kommer svaret vara helt annat. Ju längre du kommer från kulturell mångfald destu "renare" blir den kristna tron, opåverkad av andra idéer. Tron på att sjukdomar och olycka skapas ur synd och demoner är tagen direkt ur matteusevangeliet och det är den bilden som kommer att påverka en församling som inte lever i närheten av andra ideologier.

Senast jag kollade så hette det bakterier osv. Däremot så är det fortfarande levande i en del mellanöstenkulturer att tro att sjukdomar skapas av djinner och andra andar. Gud uppenbarar sig alltid i en kulturell kontext.

Citat:

Delvis sant. Det finns alltid en stor skara för vilka Gud är en projektion av deras inre. Men det finns något bortom detta. En Gud med egna attribut som går att förnimma. Detta är vad mystikerna förmedlat till oss genom 2000 år. Jämför du Johannes av Korset med Gregorius av Nazians med Hjalmar Ekström med Dag Hammarskjöld med C S Lewis osv, kommer du se en bild av Gud som överensstämmer. Detta är den Gud vi tjänar, inte alla de kulturellt färgade bilderna.
Citera
2008-02-09, 01:32
Medlem
Halloj vännen!

Citat:
Har läst det du skrev nu två gånger, det är intressant skrivet måste jag säga.
Men vem har sagt att Adam och Eva inte är en myt?
Hur kan hela mänsklighetens liv ligga i två människor händer?
På vilket sätt förändrade gud människans liv genom att "låta" jesus dö?
Jesus gjorde ju bara bra saker ifrån sig.
Han hjälpte fattiga, han utbildade, han botade sjukdomar som exempelvis blindhet.

Om Adam och Eva är en myt så skulle antagligen hela bibeln vara en myt.
Problemet ligger absolut inte i frågan "Hur gjorde Gud då han skapade allting? eller Hur kan Adam och Eva existera? osv"
Problemet ligger helt enkelt på tron om Gud existerar!

Självklart kan man som troende Kristen sitta här och fundera på hur Gud tex. skapade allting, hur det gick till? Hur Adam och Evas söner förökade sig? Var det inavel? Skapade Gud andra människor?

När det kommer till tron på Gud är det viktigt att komma ihåg att man tror på en allsmäktig Gud och en liten människa som lever här på jorden i en knapp sekund om man jämför våran tid här på jorden med Gud som är Evig, kommer man aldrig att förstå sig på honom. Gud står över alla naturlagar, vetenskap, tid och rum! Hur skapade han Himmel och jord? Hur gjorde han? Hur såg scenen ut? Ja jag vet inte. Jag är bara människa, men jag tror att Gud skapade allting ändå, detta kallas att tro, även om mitt logiska tänkande försöker sätta pall för min tro. Tron sitter i hjärtat, medans förnuftet sitter i hjärnan, Mitt hjärta talar mer för att Gud är skaparen, och därför tror jag på det!

Fråga två! Du undrar hur hela mänskligheten kan ligga i två människors händer, det är en otroligt bra fråga, och jag tror att teologerna skulle tycka om denna fråga! Det här är oerhört svårt, tänk dig om Adam och Eva inte hade ätit utav kunskapens träd, tänk vilket underbart liv vi skulle få då.
Vi alla skulle leva i evighet, och i fred med både djur och människor och vi skulle dagligen gå sida vid sida med Gud. Detta var Guds tanke från första början. Jorden skulle vara människornas paradis, där vi skulle leva i kärlek fred harmoni och glädje, Men så gick något oerhört fel.
Eva åt utav detta träd, och trotsade Gud, och synden föddes till världen.
Anledningen till att vi människor idag lever i en onskefull värld beror just på synden, och syndens lön är döden! När Adam och Eva åt utav kunskapens träd så blev världen fördömd, och detta hade Gud varnat dem för, men sorgligt nog så tvivlade dem på Gud, och kontakten mellan Gud och människa bröts. Gud var fortfarande här och såg människans utveckling, men människan såg inte Gud, och då kände de sig antagligen oerhört rädda och ensamna. De blev onskefullare, men Gud han gav dessa människor profeter. Profeter som trots sina omständigheter levde för Gud, det är genom dem som världen lärde känna Gud igen. Vi människor skulle aldrig kunna läsa bibeln och lära känna Gud om det inte hade varit för profeterna. och även detta är ett bevis på Guds kärlek, för bibeln är så otroligt mycket mer än bara en bok, efter Jesus död och uppståndelse, så blev bibeln en väg till himlen.

3 När Jesus dog, så dog han för alla människors sjukdomar, för alla synder, för alla orättvisor, allt detta ont som händer i denna värld, tog Jesus med sig på korset, och genom att han uppstog på den tredje dagen, har han besegrat.

Jag medger att onskan här på jorden sker än idag, men tack vare Jesus så finns det även ett hopp, Jesus har nämligen gjort något som är oerhört stort och fantastiskt. Han har öppnat upp portarna till himlen för oss! Om en människa tror på Jesus så kommer även hon att uppstå. Tror man på Jesus att han är Guds son, och ber om syndernas förlåtelse för att tvätta sig ren, så kommer man att uppstå och vara i himlen tillsammns med Gud förevigt. Detta var vad lärjungarna trodde på, då de undervisade om det glada budskapet om Jesus, De var inte rädda, för de visste att människor kunde skada dem och till och med döda dem, men kärleken till Gud och tron på löftet om evigt liv i himlen var starkare och kraftfullare än själva livet här på jorden. Paulus sade såhär "Mitt liv är Kristus, och döden är en vinning" När Petrus skulle korsfästas så begärde han att hänga upp och ned, eftersom han ansågs vara ovärdig att dö på samma sätt som Jesus. Hur stark tro har man om man begär detta? Petrus levde ju även på samma tid som Jesus, och var hans lärjunge, så Petrus visste sanningen om Jesus, man kan verkligen tro på detta!

Jesus förändrar människors liv själsligt och hjärtligt! Jag kan ge dig ett exempel på hur Jesus fungerar. Under den tiden då Jesus levde så fanns det endel människor som hade slavar. Många skeptiker har kritiserat Jesus då han inte sade nånting om hur fel det var med slaveri. Saken är den: Jesus kom inte för att upprätta ett rike här på jorden, Jesus kom för att upprätta ett rike inom oss alla människor här på jorden, Han ville bli en personlig kung i våra liv genom Den Heliga Anden. Den Heliga Anden flyttar in i en människa då hon svarar JA till Jesus, Anden börjar att förvandla oss människor och slipa oss så att vi ska bli så lik Jesus som möjligt i tanke och handling. När tjänaren och slaven sade Ja till Jesus, så öppnades tjänarens ögon upp och nu såg han sin slav med helt andra ögon. Nu var de bröder i Kristus!
Sådär fungerar Jesus, sådär fungerar den heliga anden!
Senast redigerad av Highness^^ 2008-02-09 kl. 01:36.
Citera
2008-02-09, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^

När det kommer till tron på Gud är det viktigt att komma ihåg att man tror på en allsmäktig Gud och en liten människa som lever här på jorden i en knapp sekund om man jämför våran tid här på jorden med Gud som är Evig, kommer man aldrig att förstå sig på honom. Gud står över alla naturlagar, vetenskap, tid och rum! Hur skapade han Himmel och jord? Hur gjorde han? Hur såg scenen ut? Ja jag vet inte. Jag är bara människa, men jag tror att Gud skapade allting ändå, detta kallas att tro, även om mitt logiska tänkande försöker sätta pall för min tro. Tron sitter i hjärtat, medans förnuftet sitter i hjärnan, Mitt hjärta talar mer för att Gud är skaparen, och därför tror jag på det!
Jag tror att det besitter någon, som har a lot of more power then the human beings.
Och jag måste nog säga att det är en GUD jag tror på då, men det betyder inte att jag inte ifrågasätter gud.
Jag vet inte om det är tillåtet ens en gång, men jag gör det och jag tycker alla ska ifrågasätta något om det något dom har oklart över, kanske får man svar på ett eller annat sätt? kanske inte på direkten när man ställer en fråga till gud men kanske fem år senare när man har fått ett litet barn till världen?
Vem vet när man får oväntat besök?
Och jag tror att det är en gud som har skapat jorden, för allt kan inte skapas i en explosion och formsätta sig, lite omöjligt teoretiskt sätt.

Citat:
Fråga två! Du undrar hur hela mänskligheten kan ligga i två människors händer, det är en otroligt bra fråga, och jag tror att teologerna skulle tycka om denna fråga! Det här är oerhört svårt, tänk dig om Adam och Eva inte hade ätit utav kunskapens träd, tänk vilket underbart liv vi skulle få då.
Vi alla skulle leva i evighet, och i fred med både djur och människor och vi skulle dagligen gå sida vid sida med Gud. Detta var Guds tanke från första början.

Jorden skulle vara människornas paradis, där vi skulle leva i kärlek fred harmoni och glädje, Men så gick något oerhört fel.

Anledningen till att vi människor idag lever i en onskefull värld beror just på synden, och syndens lön är döden! När Adam och Eva åt utav kunskapens träd så blev världen fördömd, och detta hade Gud varnat dem för, men sorgligt nog så tvivlade dem på Gud, och kontakten mellan Gud och människa bröts.

Gud var fortfarande här och såg människans utveckling, men människan såg inte Gud, och då kände de sig antagligen oerhört rädda och ensamna. De blev onskefullare, men Gud han gav dessa människor profeter.
Kan detta vara genetiskt betingat med ondheten och envisheten som jag antar att Eva hade?
Då hon valde att inte lyssna på gud trots varningar om vad som skulle kunna hända, så valde hon endå frestelsen av äpplet tack vare ormen påtryckningar.

Citat:
3 När Jesus dog, så dog han för alla människors sjukdomar, för alla synder, för alla orättvisor, allt detta ont som händer i denna värld, tog Jesus med sig på korset, och genom att han uppstog på den tredje dagen, har han besegrat.
Anledningen till att jag ifrågasätter och ibland känner mig arg på gud har varit för att jag den senaste tiden har haft det väldigt svårt.
Det är anhöriga väldigt nära som har dött en efter en som om vi vore någon maffia familj som är ute på fält och krigar.
En efter en dör en efter en hamnar i svåra sjukdomar.
Jag har vårdat en av min anhörig som tyvärr dog förra året, och nu vårdar jag ytterligare en anhörig som fick samma sjukdom och som är obotlig.
Det är inga vanliga sjukdomar utan obotliga neurologiska sådana som paralyserar alla dina funktioner i kroppen.
Man börjar tappa tron och hoppet när man ser sin anhöriga / släkting lida såpass mycket, mer än när personen i fråga är helt död för då får den frid, eller är det anhöriga som får frid?
Det är omöligt för både dig och mig att svara på om den döde får frid för vi vet inte vad som väntar på andra sidan.
Det upptäcker man när man dör, kanske det inte finns något paradis och himmel, kanske finns det ingen satan och helvete?
Kanske blir allt svart?
Det vägrar jag tro, men jag förtränger det inte.
Citera
2008-02-09, 09:05
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ja jag vet inte. Jag är bara människa, men jag tror att Gud skapade allting ändå, detta kallas att tro, även om mitt logiska tänkande försöker sätta pall för min tro. Tron sitter i hjärtat, medans förnuftet sitter i hjärnan, Mitt hjärta talar mer för att Gud är skaparen, och därför tror jag på det!

Du har underkastat dig en transcendent tanke. Om du tänker på det så har du lärt dig om detta från andra människor. Det är dem som sagt åt dig att du inte är förståndig nog att förstå. Det är mycket viktigt att tro utan goda skäl och du skall ta stora delar av din mänsklighet som tecken på en gud men samtidigt förneka ditt logiska tänkande, det tvivel som ständigt ekar "jag är lurad, jag är lurad, jag är lurad".

De krav som är ställda på dig, låter de mer som krav ställda av en allsmäktig Gud som skapade universum, människan och allting... eller låter det mer som krav ställda av andra människor som vill att du skall följa dem?

Varför skulle en allsmäktig Gud så hårt tvinga dig att överge det sunda förnuft han då gav dig för hans skull? Varför skulle så hårda krav ställas på dig när du vet att äkta kärlek är kravlös? Bläddra igenom bibeln, i synnerhet mosebok 3 och 5 och fundera på... låter detta verkligen som ordningsregler uppsatta av en allsmäktig gud som faktiskt skapat människan som hon är?

Du har genom andra människors manipulation försatt ditt enda liv i baklås i tron på andra människors utlovade belöning efter livet. Du har accepterat det som en dygd att förneka för dig själv att innehållet i din tro så mycket verkar felaktigt. Du är italad att du är "bara" en människa och därför svagare och oförståndigare än tron som andra människor presenterat för dig. Det kallas för hjärntvätt.

Se gärna min tråd Varför Jesus inte är en god förebild angående Jesusgestalten.

Varför skulle Gud först förbanna människan för att äta en frukt ur ett träd han själv skapat, för att sedan lösa problemet många tusen år senare genom att bli en människa i civilizationens avkrok och gå och dö? Visste du att Huang He civilizationen i Kina knappt var upptäckt på den tiden och att det skulle dröja ytterligare 1500 år innan Europa försonades med högkulturerna i Amerika? Skulle en allsmäktig Gud verkligen försätta sitt budskap i människohänder innan man ens visste att planeten var rund?
Citera
2008-02-09, 11:56
Medlem
Citat:
Om Adam och Eva är en myt så skulle antagligen hela bibeln vara en myt.
Problemet ligger absolut inte i frågan "Hur gjorde Gud då han skapade allting? eller Hur kan Adam och Eva existera? osv"
Problemet ligger helt enkelt på tron om Gud existerar!

Självklart kan man som troende Kristen sitta här och fundera på hur Gud tex. skapade allting, hur det gick till? Hur Adam och Evas söner förökade sig? Var det inavel? Skapade Gud andra människor?

Vi alla skulle leva i evighet, och i fred med både djur och människor och vi skulle dagligen gå sida vid sida med Gud. Detta var Guds tanke från första början. Jorden skulle vara människornas paradis, där vi skulle leva i kärlek fred harmoni och glädje, Men så gick något oerhört fel.
Anledningen till att vi människor idag lever i en onskefull värld beror just på synden, och syndens lön är döden! När Adam och Eva åt utav kunskapens träd så blev världen fördömd, och detta hade Gud varnat dem för, men sorgligt nog så tvivlade dem på Gud, och kontakten mellan Gud och människa bröts. Gud var fortfarande här och såg människans utveckling, men människan såg inte Gud, och då kände de sig antagligen oerhört rädda och ensamna. De blev onskefullare, men Gud han gav dessa människor profeter. Profeter som trots sina omständigheter levde för Gud, det är genom dem som världen lärde känna Gud igen. Vi människor skulle aldrig kunna läsa bibeln och lära känna Gud om det inte hade varit för profeterna. och även detta är ett bevis på Guds kärlek, för bibeln är så otroligt mycket mer än bara en bok, efter Jesus död och uppståndelse, så blev bibeln en väg till himlen.

Jag medger att onskan här på jorden sker än idag, men tack vare Jesus så finns det även ett hopp, Jesus har nämligen gjort något som är oerhört stort och fantastiskt. Han har öppnat upp portarna till himlen för oss! Om en människa tror på Jesus så kommer även hon att uppstå. Tror man på Jesus att han är Guds son, och ber om syndernas förlåtelse för att tvätta sig ren, så kommer man att uppstå och vara i himlen tillsammns med Gud förevigt. Detta var vad lärjungarna trodde på, då de undervisade om det glada budskapet om Jesus, De var inte rädda, för de visste att människor kunde skada dem och till och med döda dem, men kärleken till Gud och tron på löftet om evigt liv i himlen var starkare och kraftfullare än själva livet här på jorden. Paulus sade såhär "Mitt liv är Kristus, och döden är en vinning" När Petrus skulle korsfästas så begärde han att hänga upp och ned, eftersom han ansågs vara ovärdig att dö på samma sätt som Jesus. Hur stark tro har man om man begär detta? Petrus levde ju även på samma tid som Jesus, och var hans lärjunge, så Petrus visste sanningen om Jesus, man kan verkligen tro på detta!

Jesus förändrar människors liv själsligt och hjärtligt! Jag kan ge dig ett exempel på hur Jesus fungerar. Under den tiden då Jesus levde så fanns det endel människor som hade slavar. Många skeptiker har kritiserat Jesus då han inte sade nånting om hur fel det var med slaveri. Saken är den: Jesus kom inte för att upprätta ett rike här på jorden, Jesus kom för att upprätta ett rike inom oss alla människor här på jorden, Han ville bli en personlig kung i våra liv genom Den Heliga Anden. Den Heliga Anden flyttar in i en människa då hon svarar JA till Jesus, Anden börjar att förvandla oss människor och slipa oss så att vi ska bli så lik Jesus som möjligt i tanke och handling. När tjänaren och slaven sade Ja till Jesus, så öppnades tjänarens ögon upp och nu såg han sin slav med helt andra ögon. Nu var de bröder i Kristus!
Sådär fungerar Jesus, sådär fungerar den heliga anden!

Jag vet inte men jag bara antar att du har den tron att människorna ska till himlen efter döden?
Om det var Guds uppsåt att människan skulle leva på jorden från början, i evighet, med allt underbart som finns här av djur och natur...varför skulle det uppsåtet vara ändrat? Varför ska människorna förpassas till himlen?
Citera
2008-02-09, 13:02
Medlem
Doxologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Njet, och det är där din analys felar. Traditionen är levande. Endast inom viss Lutherdom tillbes en död bok.

Vill du utveckla ditt första påstående? Inte som jag betvivlar dig, utan jag finner det enbart intressant, vad menar du mer konkret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in