Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Har läst det du skrev nu två gånger, det är intressant skrivet måste jag säga.
Men vem har sagt att Adam och Eva inte är en myt?
Hur kan hela mänsklighetens liv ligga i två människor händer?
På vilket sätt förändrade gud människans liv genom att "låta" jesus dö?
Jesus gjorde ju bara bra saker ifrån sig.
Han hjälpte fattiga, han utbildade, han botade sjukdomar som exempelvis blindhet.
Om Adam och Eva är en myt så skulle antagligen hela bibeln vara en myt.
Problemet ligger absolut inte i frågan "Hur gjorde Gud då han skapade allting? eller Hur kan Adam och Eva existera? osv"
Problemet ligger helt enkelt på tron om Gud existerar!
Självklart kan man som troende Kristen sitta här och fundera på hur Gud tex. skapade allting, hur det gick till? Hur Adam och Evas söner förökade sig? Var det inavel? Skapade Gud andra människor?
När det kommer till tron på Gud är det viktigt att komma ihåg att man tror på en allsmäktig Gud och en liten människa som lever här på jorden i en knapp sekund om man jämför våran tid här på jorden med Gud som är Evig, kommer man aldrig att förstå sig på honom. Gud står över alla naturlagar, vetenskap, tid och rum! Hur skapade han Himmel och jord? Hur gjorde han? Hur såg scenen ut? Ja jag vet inte. Jag är bara människa, men jag tror att Gud skapade allting ändå, detta kallas att tro, även om mitt logiska tänkande försöker sätta pall för min tro. Tron sitter i hjärtat, medans förnuftet sitter i hjärnan, Mitt hjärta talar mer för att Gud är skaparen, och därför tror jag på det!
Fråga två! Du undrar hur hela mänskligheten kan ligga i två människors händer, det är en otroligt bra fråga, och jag tror att teologerna skulle tycka om denna fråga! Det här är oerhört svårt, tänk dig om Adam och Eva inte hade ätit utav kunskapens träd, tänk vilket underbart liv vi skulle få då.
Vi alla skulle leva i evighet, och i fred med både djur och människor och vi skulle dagligen gå sida vid sida med Gud. Detta var Guds tanke från första början. Jorden skulle vara människornas paradis, där vi skulle leva i kärlek fred harmoni och glädje, Men så gick något oerhört fel.
Eva åt utav detta träd, och trotsade Gud, och synden föddes till världen.
Anledningen till att vi människor idag lever i en onskefull värld beror just på synden, och syndens lön är döden! När Adam och Eva åt utav kunskapens träd så blev världen fördömd, och detta hade Gud varnat dem för, men sorgligt nog så tvivlade dem på Gud, och kontakten mellan Gud och människa bröts. Gud var fortfarande här och såg människans utveckling, men människan såg inte Gud, och då kände de sig antagligen oerhört rädda och ensamna. De blev onskefullare, men Gud han gav dessa människor profeter. Profeter som trots sina omständigheter levde för Gud, det är genom dem som världen lärde känna Gud igen. Vi människor skulle aldrig kunna läsa bibeln och lära känna Gud om det inte hade varit för profeterna. och även detta är ett bevis på Guds kärlek, för bibeln är så otroligt mycket mer än bara en bok, efter Jesus död och uppståndelse, så blev bibeln en väg till himlen.
3 När Jesus dog, så dog han för alla människors sjukdomar, för alla synder, för alla orättvisor, allt detta ont som händer i denna värld, tog Jesus med sig på korset, och genom att han uppstog på den tredje dagen, har han besegrat.
Jag medger att onskan här på jorden sker än idag, men tack vare Jesus så finns det även ett hopp, Jesus har nämligen gjort något som är oerhört stort och fantastiskt. Han har öppnat upp portarna till himlen för oss! Om en människa tror på Jesus så kommer även hon att uppstå. Tror man på Jesus att han är Guds son, och ber om syndernas förlåtelse för att tvätta sig ren, så kommer man att uppstå och vara i himlen tillsammns med Gud förevigt. Detta var vad lärjungarna trodde på, då de undervisade om det glada budskapet om Jesus, De var inte rädda, för de visste att människor kunde skada dem och till och med döda dem, men kärleken till Gud och tron på löftet om evigt liv i himlen var starkare och kraftfullare än själva livet här på jorden. Paulus sade såhär "Mitt liv är Kristus, och döden är en vinning" När Petrus skulle korsfästas så begärde han att hänga upp och ned, eftersom han ansågs vara ovärdig att dö på samma sätt som Jesus. Hur stark tro har man om man begär detta? Petrus levde ju även på samma tid som Jesus, och var hans lärjunge, så Petrus visste sanningen om Jesus, man kan verkligen tro på detta!
Jesus förändrar människors liv själsligt och hjärtligt! Jag kan ge dig ett exempel på hur Jesus fungerar. Under den tiden då Jesus levde så fanns det endel människor som hade slavar. Många skeptiker har kritiserat Jesus då han inte sade nånting om hur fel det var med slaveri. Saken är den: Jesus kom inte för att upprätta ett rike här på jorden, Jesus kom för att upprätta ett rike inom oss alla människor här på jorden, Han ville bli en personlig kung i våra liv genom Den Heliga Anden. Den Heliga Anden flyttar in i en människa då hon svarar JA till Jesus, Anden börjar att förvandla oss människor och slipa oss så att vi ska bli så lik Jesus som möjligt i tanke och handling. När tjänaren och slaven sade Ja till Jesus, så öppnades tjänarens ögon upp och nu såg han sin slav med helt andra ögon. Nu var de bröder i Kristus!
Sådär fungerar Jesus, sådär fungerar den heliga anden!