2008-02-07, 20:17
Medlem
Hejsan!

Okey! Ska berätta lite hur jag själv ser på saken för ett ögonblick!

Jag tror att Gud är allsmäktig, och att Gud är Kärlek!
Hur går detta ihop när onskan finns i världen?
Gud är ju allsmäktig, och han är kärlek och om han var allsmäktig så skulle inte onskan finnas eftersom Gud är God!
Såhär tänker många människor idag och därför tappar dem tron på att det finns en kärleksfull fader som verkligen älskar oss.

Problemet uppstog redan vid syndafallet då Satan fick Adam och Eva att börja tvivla på det Gud hade varnat dem för. Eva såg Gud, hon pratade med honom, och hon till och med umgicks med Gud, men ändå tvivlade hon på Guds ord då han varnade henne för kundskapens träd - på gott och ont.

Hon valde att trotsa Gud, åt av kunskapens träd och då föddes synden onskan och döden.
Enligt mig så är Gud Godhet, han är kärlek och han är helig.
Genom kärleken så finns även "den fria viljan" att välja vilken väg man vill gå. Om Gud inte hade satt kunskapens träd i Edens lustgård så hade människan varit fånge, och är man fängslad så finns det ingen frihet.

Ta detta som ett exempel "Du får en son, och du vet att chansen finns att han en dag blir mördare. Eftersom chansen finns där så låser du in din son och vägrar släppa ut honom." Hade det varit Kärlek? Hade det inte varit bättre om du släppte ut honom, lät han vara ute, trotts att du visste att chansen fanns där att han en dag skulle bli mördare? Hade det inte varit bättre om du lät han välja sin egna fria vilja och lita på honom trots att du visste att det kunde hända?

Jag tror att Gud gjorde samma sak med de första människorna!
Han gav dem fri vilja att välja det onda eftersom det annars inte hade varit kärlek om vi tivingats till kärlek, där motsatsen inte existerar.
Adam och Eva tvivlade på Guds ord, de var fria från synd, och valde ändå att trotsa Gud.
Jag tror att det är pga. människornas uppror mot Gud, som skapat den värld vi idag lever i.

När onskan härjade på jorden och Gud såg vad som hände blev han bestörtad, Satan ger sig på människorna, och eftersom Gud är allsmäktig och Satan inte kan förinta Gud, ger Satan sig på oss, eftersom han vet att Gud älskar oss människor. Genom att han attackerar människan med påverkningar av onda handlingar, sjukdomar och egoism, ger han igen på Gud, eftersom han vet att Gud älskar hela sin skapelse.

För tvåtusen år sen så bestämmer sig Gud för att rädda mänskligheten genom att låta sin son dö på ett kors.
När Jesus hängde på korset kände alla hopplöshet, och många tänkte "Detta kommer inte föra med sig något gott" Jesus ropade till och med "Min Gud, Min Gud, varför har du övergivit mig?" Gud gjorde detta för mänskligheten, Gud gjorde detta för att rädda människorna pga. sin kärlek.
Historiens största tragedi, blev istället historiens största seger då Jesus uppstog och besegrade döden som är den sista fienden.

Jag tror att Gud verkar i stunder och lidanden hos oss alla, att lidandet i vårat liv, bär på en mycket större seger, där Gud än en gång visar Satan vem som har makten i våra liv.
Satan försöker förgöra oss, medans Gud försöker upprätta oss, och eftersom människan bara ser det onda, eftersom det onda här i världen är mer konkretare än godheten, tvivlar vi på Guds existens. Det är uppenbart att Satan syns mer, men i slutänden kan Gud ändå vända detta till något gott, precis som han gjorde då han väckte Jesus till liv på den tredje dagen!

Detta är vad jag tror iallafall!
Senast redigerad av Highness^^ 2008-02-07 kl. 20:27.
Citera
2008-02-07, 20:40
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Lite grand.
Men jag måste säga att det är väldigt intressant.
Finns det några böcker att läsa förutom bibeln för att lära sig mer?
Jag orkar inte gå igenom bibeln igen.

Olivier Cléments: Källor... Jag har rekommenderat den förut men den gjorde ett otroligt djupt intryck på mig... Läs den. Sedan kan du nog läsa något av Stinissen. Har inte läst så mycket av honom men förstått att det är både insiktsfullt och bra.
Citera
2008-02-07, 20:43
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Problemet uppstog redan vid syndafallet då Satan fick Adam och Eva att börja tvivla på det Gud hade varnat dem för. Eva såg Gud, hon pratade med honom, och hon till och med umgicks med Gud, men ändå tvivlade hon på Guds ord då han varnade henne för kundskapens träd - på gott och ont. Hon valde att trotsa Gud, åt av kunskapens träd och då föddes synden onskan och döden.

Varför skapade Gud det trädet överhuvudtaget?
Är det gott att straffa nyfödda barn?
Hur visste Adam och Eva vad döden är?
Vem hade Kain sex med?
Varför hickar vi? (viktigare fråga än vad du tror)
Fotavtrycken i tanzania är ca 3.6 miljoner år gamla. Varför väntade Gud 3.6 miljoner år med att döda sig själv för att förlåta en förbannelse han själv satt? Hur är det med de människor som levt fram till dess?
För 2000 år sedan fanns ingen kontakt mellan Kanaan, Huang He och de många civilizationerna på Amerikas kontinent. Varför valde Gud att endast frälsa några få i en primitiv avkrok av världen och sen låta människor själv sprida budskapet i en tid då man inte ens hade upptäckt resten av jorden?
Äldsta skeletten i Sverige är upphittade utanför Malmö och är 9000 år gamla. Sverige kristnades för ca 1000 år sedan. Brinner svenskar födda under 8000 år i helvetet nu?
Varför finns inte Djävulen eller Helvetet med i gamla testamentet?
Varför ropar Jesus efter Gud när han är Gud själv?
Hur kan en Gud dö?

Hur visar du på att ondska är något annat än det du personligen inte tycker om?

Hur definierar du egentligen kärlek?
Citera
2008-02-07, 21:13
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zappline
Ben Avraham ---> Det jag skrev är en av åsikterna jag har hört om saken.

Om man nu ska läsa och tro något får man läsa mer än en bok och se fler perspektiv av det hela. Det finns de som har andra åsikter och tankar om saken. t.ex kristna och judar de tror på samma gud men har helt skilda åsikter om det hela.

Jag kan för övrigt inte riktigt tro på en bok som jag har läst utan att få lite mer konkreta bevis på existensen om det handlar om "övernaturliga och allsmäktiga gudar" som egentligen bara är skapade av den anledning att ta kontroll över människor.

Varför tror du så stenhårt på en bok som du har läst? Om jag ger dig en bok som förnekar jordens existens tror du på det då med? Trots att
Jag tror inte riktigt att vi befinner oss på samma plan här. Det är förbjudet att läsa Torah bokstavligt. Man måste tolka Torah, för det säger Torah själv. Således finns mycket lite av den problematik som kristna möter med när de ska basera sin världsbild utifrån "GT", när de väljer att läsa den bokstavligt. Den judiska traditionen innehåller 2000 år av textuttolkningar och lagstiftningar. Det finns således ett enormt mycekt större djup i den judiska traditionen än i den kristna (Midrash, Hagada, Mishnah etc).

I slutändan spelar det ju förstås väldigt liten roll vad jag väljer att tro på, så länge jag lever mitt liv så bra som möjligt, eftersom tro tar en andraplats i prioriteringen efter handling i judisk tradition. Men att tro hjälper mig definitivt på vägen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gersonides
Eftersom Ben Avraham blivit hjärntvättad av rabbinen!
Ja, för det var ju det minst kontraproduktiva jag någonsin läst.
Citera
2008-02-07, 21:40
Medlem
un_Hanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
All religion bygger på detta. Det kallas "transcendens". Det är inte meningen att du skall förstå, för du är bara människa helt enkelt. Genom att fundera över detta väldigt mycket kan du ibland känna att du vet hur det går till och då räknas du som upplyst.

Mmen du håller med mig om att dom religonerna som tror på "gud" är ologiska ?
Citera
2008-02-07, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Jesus är Guds son, så det är inte fel... Problemet är att man då får svårt med frälsningsverket, alltså Jesu uppdrag i världen, om det bara är så enkelt.

Hur menar du då?
Citera
2008-02-07, 21:51
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Hur menar du då?

Om Jesus inte var Gud så får det konsekvenser för Guds kärlek. Om inte Gud offrar sig själv blir det ganska tveksamt moraliskt. Vad är offret värt om det bara är en människa. Vidare. Om en människa inte visat vägen, visat hur vi är Guds avbild, hur vi människor kan uppfylla vår kallelse att vara Gudomliga, och hur skulle han kunnat det om han inte var Gud, då har vi ingen att följa.

Utifrån vad vi vet om Gud och Guds kärlek är det helt enkelt inte.. <trumvirvel> ..logiskt.
Citera
2008-02-07, 22:02
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av un_Hannes
Mmen du håller med mig om att dom religonerna som tror på "gud" är ologiska ?

Beror på. Om man inte vet så mycket så kan religioner fungera logiskt. När du börjar blanda in kunskap blir det svårare.
Citera
2008-02-07, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Om Jesus inte var Gud så får det konsekvenser för Guds kärlek. Om inte Gud offrar sig själv blir det ganska tveksamt moraliskt. Vad är offret värt om det bara är en människa. Vidare. Om en människa inte visat vägen, visat hur vi är Guds avbild, hur vi människor kan uppfylla vår kallelse att vara Gudomliga, och hur skulle han kunnat det om han inte var Gud, då har vi ingen att följa.

Utifrån vad vi vet om Gud och Guds kärlek är det helt enkelt inte.. <trumvirvel> ..logiskt.

Men Jesus skulle ju offra sitt liv pga att Adam en gång förlorat. Jesu offer skulle alltså motsvara Adam -ett fullkomligt människoliv mot ett annat fullkomligt människoliv...och det blir inte rätt om det istället är ett människoliv mot Gud...
Citera
2008-02-08, 00:04
Medlem
Zapplines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben Avraham
Jag tror inte riktigt att vi befinner oss på samma plan här. Det är förbjudet att läsa Torah bokstavligt. Man måste tolka Torah, för det säger Torah själv. Således finns mycket lite av den problematik som kristna möter med när de ska basera sin världsbild utifrån "GT", när de väljer att läsa den bokstavligt. Den judiska traditionen innehåller 2000 år av textuttolkningar och lagstiftningar. Det finns således ett enormt mycekt större djup i den judiska traditionen än i den kristna (Midrash, Hagada, Mishnah etc).

I slutändan spelar det ju förstås väldigt liten roll vad jag väljer att tro på, så länge jag lever mitt liv så bra som möjligt, eftersom tro tar en andraplats i prioriteringen efter handling i judisk tradition. Men att tro hjälper mig definitivt på vägen.

Jag är helt med på det du säger om att vi inte befinner oss på samma plan för det gör vi självfallet inte. Du har fruktansvärt mycket mer vetskap om judendomen än vad jag har. Det är bland annat därför jag ifrågasätter dig.

Om det du säger angående att man måste tolka torah, så tycker jag det är en mycket bra sak, såvida var människan lyckas tolka den på ett bra sätt vilket de flästa judar jag har träffat uppenbarligen har gjort eftersom dom är både trevliga, moraliska och stolta över det dom är. Som sakt tror jag inte på det själv då jag lever efter helt andra filosofier. Jag lever efter den filosofi som funkar för mig och som får mig att må bra, men det kan ju spela mindre roll just nu.

Jag vet väldigt lite om judendom eftersom det jag har lärt mig om det är det man lär sig i skolan i princip, att judar har en jävla massa regler som ska följas och att man inte får gå mer än ett visst antal steg på söndagar o.s.v detta är antagligen endast de mest extrema judar som faktiskt gör så. Men som du säkert kan förstå låter det fruktansvärt underligt för mig.

Angående att det finns ett större djup i judisk tradition gentemot kristendom, det kan jag faktiskt köpa, då vi alla vet att kristna och kristendomen har fruktansvärt mycket felsteg och snedvridna tolkningar och tankesätt som inte alls fungerar med ett samhälle. Och om vi ska va riktigt riktiga så är Islam den mest okontrollerade av dessa tre religioner, där det förekommer mycket kvinnoförtryck, barnmisshandel, hjärntvättning o.s.v.

Judendom är nog enligt min mening den bästa av de tre religionerna då dom inte gör varken mycket ljud ifrån sig eller hela tiden försöker konvertera alla till sin tro och besvära folk med allt vad som kan besvära folk som har med religion och tro att göra.

Fortfarande tror jag inte det minsta lilla på att det skulle finnas någon Gud eller att det skulle finnas någon annan allsmäktig varelse som styr och ställer och domderar och allt vad det kan tänkas denne gör. Och jag tror fortfarande att mer eller mindre all form av religion skapades av anledningen att kunna förklara saker som folk inte förstod. Och i dagsläget användas till att ta kontroll över människor. Nu vet inte jag om just judendom används så fruktansvärt mycket för att ta kontroll. Men den kristan och muslimska tron verkar och är endast där för att kontrollera och manipulera människor.
Citera
2008-02-08, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Okey! Ska berätta lite hur jag själv ser på saken för ett ögonblick!

Jag tror att Gud är allsmäktig, och att Gud är Kärlek!
Hur går detta ihop när onskan finns i världen?
Gud är ju allsmäktig, och han är kärlek och om han var allsmäktig så skulle inte onskan finnas eftersom Gud är God!
Såhär tänker många människor idag och därför tappar dem tron på att det finns en kärleksfull fader som verkligen älskar oss.

Problemet uppstog redan vid syndafallet då Satan fick Adam och Eva att börja tvivla på det Gud hade varnat dem för. Eva såg Gud, hon pratade med honom, och hon till och med umgicks med Gud, men ändå tvivlade hon på Guds ord då han varnade henne för kundskapens träd - på gott och ont.

Hon valde att trotsa Gud, åt av kunskapens träd och då föddes synden onskan och döden.
Enligt mig så är Gud Godhet, han är kärlek och han är helig.
Genom kärleken så finns även "den fria viljan" att välja vilken väg man vill gå. Om Gud inte hade satt kunskapens träd i Edens lustgård så hade människan varit fånge, och är man fängslad så finns det ingen frihet.

Ta detta som ett exempel "Du får en son, och du vet att chansen finns att han en dag blir mördare. Eftersom chansen finns där så låser du in din son och vägrar släppa ut honom." Hade det varit Kärlek? Hade det inte varit bättre om du släppte ut honom, lät han vara ute, trotts att du visste att chansen fanns där att han en dag skulle bli mördare? Hade det inte varit bättre om du lät han välja sin egna fria vilja och lita på honom trots att du visste att det kunde hända?

Jag tror att Gud gjorde samma sak med de första människorna!
Han gav dem fri vilja att välja det onda eftersom det annars inte hade varit kärlek om vi tivingats till kärlek, där motsatsen inte existerar.
Adam och Eva tvivlade på Guds ord, de var fria från synd, och valde ändå att trotsa Gud.
Jag tror att det är pga. människornas uppror mot Gud, som skapat den värld vi idag lever i.

När onskan härjade på jorden och Gud såg vad som hände blev han bestörtad, Satan ger sig på människorna, och eftersom Gud är allsmäktig och Satan inte kan förinta Gud, ger Satan sig på oss, eftersom han vet att Gud älskar oss människor. Genom att han attackerar människan med påverkningar av onda handlingar, sjukdomar och egoism, ger han igen på Gud, eftersom han vet att Gud älskar hela sin skapelse.

För tvåtusen år sen så bestämmer sig Gud för att rädda mänskligheten genom att låta sin son dö på ett kors.
När Jesus hängde på korset kände alla hopplöshet, och många tänkte "Detta kommer inte föra med sig något gott" Jesus ropade till och med "Min Gud, Min Gud, varför har du övergivit mig?" Gud gjorde detta för mänskligheten, Gud gjorde detta för att rädda människorna pga. sin kärlek.
Historiens största tragedi, blev istället historiens största seger då Jesus uppstog och besegrade döden som är den sista fienden.

Jag tror att Gud verkar i stunder och lidanden hos oss alla, att lidandet i vårat liv, bär på en mycket större seger, där Gud än en gång visar Satan vem som har makten i våra liv.
Satan försöker förgöra oss, medans Gud försöker upprätta oss, och eftersom människan bara ser det onda, eftersom det onda här i världen är mer konkretare än godheten, tvivlar vi på Guds existens. Det är uppenbart att Satan syns mer, men i slutänden kan Gud ändå vända detta till något gott, precis som han gjorde då han väckte Jesus till liv på den tredje dagen!

Detta är vad jag tror iallafall!
Har läst det du skrev nu två gånger, det är intressant skrivet måste jag säga.
Men vem har sagt att Adam och Eva inte är en myt?
Hur kan hela mänsklighetens liv ligga i två människor händer?
På vilket sätt förändrade gud människans liv genom att "låta" jesus dö?
Jesus gjorde ju bara bra saker ifrån sig.
Han hjälpte fattiga, han utbildade, han botade sjukdomar som exempelvis blindhet.
Citera
2008-02-08, 07:43
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Jesus gjorde ju bara bra saker ifrån sig.
Han hjälpte fattiga, han utbildade, han botade sjukdomar som exempelvis blindhet.

Han "botade" inte, han fördrev demoner. Varje gång han gjorde så, anklagade han offret för att ha syndat. Underförstått: sjuka och skadade är syndare.

Denna tro på att fördrivandet av demoner kan kurera sjukdomar dräper än idag flera människors liv varje år, främst i områden där stödet för "kristendom" är som högst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in