Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Kanske har tagits upp förut, men hittade inget. Frågan lyder, och jag ställer denna till alla religiösa som tror på Djävulen:
Hur kan Djävulen vara ond, om han straffar de onda? Borde inte syndare belönas i helvetet då det är Djävulen som har fått dom att begå synder? Det är ologiskt att Djävulen skulle straffa de onda, lika orimligt som att han skulle vara ond om han straffade de onda.
Intressant ämne, nu är jag inte religiös men jag kan försöka mig på ett svar ändå.
Ha-Shatan ingick i gudaskaran kring El (dvs. hans barn) och hade till uppgift att anklaga de nyligen döda när de steg in i dödsriket, liknande Anubis i egyptisk mytologi. Så i detta stadiet var Satan inte någon direkt ond gudom, han fyllde enbart en uppgift som åklagare troligen tilldelad av sin fader El.
Efter de monoteistiska reformerna så blev dock läget ett annat. I zorastrisk anda indelades världen i abslout gott/absolut ont.
Men för att knyta an till din fråga bör man nog inom kristendomen anse att djävulen/Satan skapades/utgick från gud med uppgift att pröva männskornas hjärtan. Så egentligen borde inte djävulen vara ond, de är enbart människorna som kan vara goda eller onda...
Men det är svårt för gud att slippa undan sitt ansvar för djävulen, då det som bekant är gud som för något syfte (egen underhållning?) vill pröva människornas lydnad/kärlek efter det att han slängde ut dem från paradiset.