2005-05-30, 16:20
Moderator
Ruskigbusss avatar
Precis som Bibelns Gud egentligen är flera gudar (Elohim och Jahve) - så är ju dessa djävulsgestalter egentligen gudar från besegrade religioner.
Citera
2005-05-30, 16:31
Medlem
jag tror att Satan var Lucifers side-kick, eller om det var tvärtom?
Citera
2005-05-30, 17:42
Medlem
Det står en del i Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Devil

Ordet djävul kommer från grekiskans diabolos som betyder att förtala samt indo-europeiskans deva som ungefär betyder ängel.
Har även hört något om att diabolos har att göra med att dela/skilja (dia bolos = genom kropp?).

Ordet satan verkar komma från hebreiskans ha-satan som betyder motståndare, fiende, hinder eller åklagare.
Citera
2005-05-30, 20:41
Medlem
Eremitens avatar
Det hebreiska ordet satán betyder motståndare. Ursprungligen användes ordet om motståndare i allmänhet, t.ex. i krig. Ordet nämns på flera ställen i NT för vedersakare mot Gud och Jesu evangelium.

Men han vände sig om och sade till Petrus: "Gå bort, Satan, och stå mig
icke i vägen; du är för mig en stötesten, ty dina tankar äro icke Guds
tankar, utan människotankar.
Matt. 16:23

Djävulen kommer från grekiskans diabolos, det är grekernas översättning av det hebreiska satán. Diabolos betyder förtalare, anklagare (det hebreiska Satán hade från början likartad betydelse).

Sedan lät han mig se översteprästen
Josua stående inför HERRENS ängel;
och Åklagaren* stod vid hans högra
sida för att anklaga honom.
Sak. 3:1
*Satan (Satan är här inget namn för det anges ursprungligen med artikel)
Se även Job. kap.2.

Såsom verkligt namn (utan artikel) förekommer det först i första krönikeboken:
Men Satan trädde upp mot Israel
och uppeggade David till att
räkna Israel.
1 Krön. 21:1

I GT finns det ingen verklig djävulsgestalt. "Åklagaren" i Jobs bok är nog det som kommer närmast djävulen, men han verkar med Guds tillåtelse. Det var först genom den babyloniska fångenskapen och kontakten med persisk religion som föreställningen om en konkret ond makt fick fäste inom judendomen.

Kärt barn har många namn:

Och tagen alltid trons sköld,
varmed I skolen kunna utsläcka den
ondes alla brinnande pilar:
Ef. 6:16

Och den store draken, den gamle
ormen, blev nedkastad, han som
kallas Djävul och Satan, och som
förvillar hela världen; han blev
nedkastad till jorden, och hans
änglar kastades ned jämte honom.
Upp. 12:9

Men när fariséerna hörde detta,
sade de: "Det är allenast med
Beelsebul, de onda andarnas furste,
som denne driver ut de onda andarna.
Matt. 12:24

Huru förlika sig Kristus och
Beliar, eller vad delaktighet
har den som tror med den som
icke tror?
2 Kor. 6:15

Nu går en dom över denna
världen, nu skall denna världens
furste utkastas.
Joh. 12:31

Ty de otrognas sinnen har denna
tidsålders gud så förblindat, att
de icke se det sken som utgår från
evangelium om Kristi, Guds egen avbilds,
härlighet.
2 Kor. 4:4

Lucifer är latin och betyder ljusbringare eller morgonstjärnan. Det var först genom Hieronymus (ca 400) som Lucifer blev ett namn på djävulen. Han tolkade profetian i Jesaja om den fallna morgonstjärnan som en berättelse om djävulens fall.

Huru har du icke fallit ifrån himmelen,
du strålande morgonstjärna!
Huru har du icke blivit fälld till jorden,
du folkens förgörare!
Jes. 14:12
Jämför Paulus andra brev till Korintierna:

Och detta är icke att undra på.
Satan själv förskapar sig ju till en ljusets ängel.
2 Kor. 10:14
Citera
2005-05-31, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mum
Stammer precis det LT.

Lucifer ar som sagt en fallen angel. Var en gang i borjan en av Guds anglar, men som sedan vande sig mot honom.

Satan och djavulen kan vara samma person, men daremot ar satanism och djavulsdyrkan inte alls det samma.
Citat: "Enligt satanisterna själva är satanismen en religion som helt tar avstånd från den kristna tron, och därmed också från Satan som ondskan själv. Satanisternas Satan fungerar inte överlag som en "normal" gud, utan representerar den köttsliga och den världsliga synpunkten på livet. Satan är inte en varelse, utan en naturkraft. Satan regerar över ett fritt folk, och uppmuntrar dem att se de goda sakerna i livet. Satanisterna tror varken på himlen eller helvetets existens. Satanisterna skulle aldrig mörda rituella offer såsom djur och småbarn, det är inte tillåtet att ta blod från offer; Det är meningslöst, och dessa nämnda offer är alldeles för oskyldiga. ".

Enligt en snabb googling pa natet sa kan man aven hitta att lucifer nar han vande sig mot Gud blev av vissa personer forknippad med ondskan och da aven satan/djavulen...
Men enligt susning.nu skriver man om Lucifer sa har: "Lucifer (lucem ferre, ljusbringaren) är det latinska namnet på morgonstjärnan (Planeten Venus). Lucifer sägs ofta vara djävulens namn, men är alltså inte ursprungligen det, utan har har kommit att bli det på grund av den latinska översättningen av ett stycke i Jesajas bok, där djävulen kallas "strålande morgonstjärna". Något namn på djävulen finns inte i Bibeln. ".
Men min egna uppfattning ar den samma som LTs.
Men hur hänger lucifer och djävulen ihop?
Citera
2005-05-31, 11:53
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Diabolos betyder förtalare, anklagare (det hebreiska Satán hade från början likartad betydelse).
Jag fick höra att Diabolos kommer från dia-bolos, den som delar i tu. Alltså splittraren.
Citera
2006-10-01, 22:00
Medlem
Lucifer, Djävulen, Satan

Jag har ett par frågor om Lucifer Morgonstjärnan som jag hoppas att någon kan svara på
Here they come:

*Vem och Vad var han? Guds främsta ängel?
*finns det någonstanns där det står skriver om själva skapelsen av Lucifer?
*Är det sant eller inte att han hade en tredjedel av alla änglarna med sig?
*Varför startade han kriget mot gud? Var kan man finna fakta om det?

och tillslut
*Vad hände efter kriget i himlen?

Tack på förhand
Citera
2006-10-01, 22:16
Bannlyst
Kolla filmen guds arme!

Å här finns lite svar oxå!
http://www.bibelsajten.nu/sokSvar.as...r&Submit=S%F6k
Citera
2006-10-01, 22:17
Medlem
Krösus Sorks avatar
Lucifer var den främsta bland änglar ja, innan han föll dvs.
Anledningen att han vände sig mot Gud så vitt jag kommer ihåg var att Lucifer ansåg att männsikorna fick för mycket makt. Lucifer ansåg att människorna skulle vara underställda änglarna vilket inte riktigt var fallet.

Det där med att han fick en tredjedel av alla änglar med sig kan väl diskuteras men en vers i uppenbarelseboken (tror jag :S) beskriver hur en drake syns på himmelen och hans svans slår ner en tredjedel av alla stjärnor eller någonting i den stilen. I Bibeln liknas ofta änglar med stjärnor.

Som alltid när det gäller kristendomen är Bibeln en bra plats att söka fakta, vilket man kan göra här tex.
Annars är google ett bra tips
Citera
2006-10-01, 22:53
Medlem
johnfernstroms avatar
Är ni på riktigt?
Citera
2006-12-09, 13:07
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Djävulen

Kanske har tagits upp förut, men hittade inget. Frågan lyder, och jag ställer denna till alla religiösa som tror på Djävulen:

Hur kan Djävulen vara ond, om han straffar de onda? Borde inte syndare belönas i helvetet då det är Djävulen som har fått dom att begå synder? Det är ologiskt att Djävulen skulle straffa de onda, lika orimligt som att han skulle vara ond om han straffade de onda.
Citera
2006-12-09, 14:26
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Kanske har tagits upp förut, men hittade inget. Frågan lyder, och jag ställer denna till alla religiösa som tror på Djävulen:

Hur kan Djävulen vara ond, om han straffar de onda? Borde inte syndare belönas i helvetet då det är Djävulen som har fått dom att begå synder? Det är ologiskt att Djävulen skulle straffa de onda, lika orimligt som att han skulle vara ond om han straffade de onda.

Intressant ämne, nu är jag inte religiös men jag kan försöka mig på ett svar ändå.

Ha-Shatan ingick i gudaskaran kring El (dvs. hans barn) och hade till uppgift att anklaga de nyligen döda när de steg in i dödsriket, liknande Anubis i egyptisk mytologi. Så i detta stadiet var Satan inte någon direkt ond gudom, han fyllde enbart en uppgift som åklagare troligen tilldelad av sin fader El.

Efter de monoteistiska reformerna så blev dock läget ett annat. I zorastrisk anda indelades världen i abslout gott/absolut ont.

Men för att knyta an till din fråga bör man nog inom kristendomen anse att djävulen/Satan skapades/utgick från gud med uppgift att pröva männskornas hjärtan. Så egentligen borde inte djävulen vara ond, de är enbart människorna som kan vara goda eller onda...

Men det är svårt för gud att slippa undan sitt ansvar för djävulen, då det som bekant är gud som för något syfte (egen underhållning?) vill pröva människornas lydnad/kärlek efter det att han slängde ut dem från paradiset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in