Citat:
Ursprungligen postat av
ConsafesDeBar
Det dr uttalandet (och studien du baserar det p) tror inte jag ett dugg p, SCT r ju n mer frknippat med lg vakenhetsgrad, orkeslshet, dsighet, letargi och trtthet n vad ADHD-PI r.
Ovan nmnda symptom r ju typexempel p sdant som effektivast behandlas med just centralstimulanter.
Har man ingen ork eller energi s lr man inte ha mycket anvndning fr koncentration (frutsatt att man har som mlsttning att leva ett normalt liv med heltidsarbete).
Freslagna diagnoskriterier (wikipedia)
Undertecknad identifierade sig som SCT innan det var coolt.
Atomoxetin r dock ett energiserande medel - bara p ett annorlunda vis n stimulanter.
Notera ven hur dom flesta med Narkolepsi och liknande strningar inte heller blir srskilt hjlpta egentligen av stimulanter - r ju drfr som Modafinil togs fram till att brja med. ven den har tillkortakommanden gllande behandlingen av Narkolepsi, s man jobbar nu med Orexin-agonister, som ven dom till och med inte riktigt kan behandla alla narkoleptiker.
Jag baserar mitt antagande dels p vad Dr. Russell Barkley har hvdat att han sett i behandlingen av sina patienter - att vldigt f blir hjlpta alls av traditionella CS-stimulanter.
Och den hr nya fMRI-studien som bekrftat kopplingen till parietalloben - och att kopplingen till frontalloben r svagare n hos ADHD. Vilket r logiskt - problemen med att kontrollera beteende och knslor r ofta helt obefintliga hos CDD-are till skillnad frn hos ADHD-are och EDD-are (Borderline).
Den vre Parietalloben r ett omrde vars aktivitet styrs mestadels av norepinefrin. Drav varfr Atomoxetin hjlper.
Referenser:
Parietal Cortex and Attention
http://home.gwu.edu/~shom/ACL/pubs/ParietalCON.pdf
Frn boken
"The Brain and Behavior - An Introduction to Behavioral Neuroanatomy":
Citat:
The right (nondominant) SPL is part of the posterior attention system. It is critical in selecting one stimulus location among many. It also disengages and shifts attention to a new target when appropriate (Posner and Dahaene, 1994; Chapter 12). The right side attends to stimuli in both visual fields and accounts for the fact that neglect is more severe following right parietal damage (Posner and Petersen, 1990). Norepinephrine input to the right parietal region is greater than to the left, and norepinephrine primes the cortical neurons during times of heightened arousal to react to novel stimuli (Tucker and Williamson, 1984).
The ADHD-report: Research Findings 2015
http://guilfordjournals.com/doi/abs/...urnalCode=adhd
Citat:
"Of greater interest was the finding that the higher levels of SCT symptoms were associated with hypoactivity in the left SPL to cues in general."
Differentiating SCT and inattentive symptoms in ADHD using fMRI measures of cognitive control
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4474281/
Med allt det sagt, s erknner jag ltt att Strattera inte r en problemfri substans - Kappa-agonismen den orsakar r ett direkt hinder i behandlingen nmligen - r drfr jag sjlv tnker kompensera kappa-agonismen med agonism av andra opiata receptorer, via Tianeptin.