2016-09-02, 18:20
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DougLee
Vad r bst att ta om man vill vara pigg o alert s lnge som mjligt under dagen?
1.Elvanse sedan ritalin om ett par timmar
2. ritalin och sedan elvanse om ett par timmar

Varfr hlla p med ritalin om du har Elvanse redan? I s fall kan du skert f Attentin, s att du kr:

3. Elvanse p morgon, Attentin p eftermiddagen.

Dock, HAR du diagnos Adhd? Eller har du mer ADD?

Eller kr du bara illegalt fr att skiftjobba eller nn sn skitanledning?

Om du r mer av en add/sct/cdd-are, ma o en person som identifierar sig med denna diagnos:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/SCT

Sluggish Cognitive Tempo - s skulle jag snarare rekommendera att du lgger till Modafinil p morgonen - den tar bort trttheten.

(fast om du verkligen r sct s r stimulanter fel medikament nd, strattera r det enda som verkligen hjlper)
Citera
2016-09-02, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Varfr hlla p med ritalin om du har Elvanse redan? I s fall kan du skert f Attentin, s att du kr:

3. Elvanse p morgon, Attentin p eftermiddagen.

Dock, HAR du diagnos Adhd? Eller har du mer ADD?

Eller kr du bara illegalt fr att skiftjobba eller nn sn skitanledning?

Om du r mer av en add/sct/cdd-are, ma o en person som identifierar sig med denna diagnos:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/SCT

Sluggish Cognitive Tempo - s skulle jag snarare rekommendera att du lgger till Modafinil p morgonen - den tar bort trttheten.

(fast om du verkligen r sct s r stimulanter fel medikament nd, strattera r det enda som verkligen hjlper)
Jag har provat strattera i 5 mnader och den gav ingen effekt. Jag har ADHD som diagnos, inget illegalt, snt har jag varit borta frn ett par r. Men skiftjobb passar bra som beskrivning d jag gillar att spela poker p ntterna men jag behver ocks vara pigg p eftermiddagen. S elvanse p morgon och det andra ngra timmar senare om jag frstod det rtt.

Sen s ska jag brja plugga nu ocks och vill inte vara en zombie nr skolan r slut drfr jag frgar.
Citera
2016-09-18, 03:23
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:

Det dr uttalandet (och studien du baserar det p) tror inte jag ett dugg p, SCT r ju n mer frknippat med lg vakenhetsgrad, orkeslshet, dsighet, letargi och trtthet n vad ADHD-PI r.
Ovan nmnda symptom r ju typexempel p sdant som effektivast behandlas med just centralstimulanter.

Har man ingen ork eller energi s lr man inte ha mycket anvndning fr koncentration (frutsatt att man har som mlsttning att leva ett normalt liv med heltidsarbete).

Freslagna diagnoskriterier (wikipedia)

Citat:
SCT symptoms (Summary)
Daydreaming excessively
Easily confused
Spacey or 'in a fog'
Mind seems to be elsewhere
Stares blankly into space
Slow moving or sluggish
Lethargic or more tired than others
Trouble staying awake or alert in boring situations
Underactive or less energetic than others
Sleepy or drowsy during the day
Gets lost in own thoughts
Apathetic or withdrawn, less engaged in activities
Loses train of thoughts
Forgets what he/she was going to say
Hard time putting thoughts into words
Processes information not as quickly/accurately

Undertecknad identifierade sig som SCT innan det var coolt.
Citera
2016-09-18, 17:02
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
Det dr uttalandet (och studien du baserar det p) tror inte jag ett dugg p, SCT r ju n mer frknippat med lg vakenhetsgrad, orkeslshet, dsighet, letargi och trtthet n vad ADHD-PI r.
Ovan nmnda symptom r ju typexempel p sdant som effektivast behandlas med just centralstimulanter.

Har man ingen ork eller energi s lr man inte ha mycket anvndning fr koncentration (frutsatt att man har som mlsttning att leva ett normalt liv med heltidsarbete).

Freslagna diagnoskriterier (wikipedia)

Undertecknad identifierade sig som SCT innan det var coolt.

Atomoxetin r dock ett energiserande medel - bara p ett annorlunda vis n stimulanter.

Notera ven hur dom flesta med Narkolepsi och liknande strningar inte heller blir srskilt hjlpta egentligen av stimulanter - r ju drfr som Modafinil togs fram till att brja med. ven den har tillkortakommanden gllande behandlingen av Narkolepsi, s man jobbar nu med Orexin-agonister, som ven dom till och med inte riktigt kan behandla alla narkoleptiker.

Jag baserar mitt antagande dels p vad Dr. Russell Barkley har hvdat att han sett i behandlingen av sina patienter - att vldigt f blir hjlpta alls av traditionella CS-stimulanter.

Och den hr nya fMRI-studien som bekrftat kopplingen till parietalloben - och att kopplingen till frontalloben r svagare n hos ADHD. Vilket r logiskt - problemen med att kontrollera beteende och knslor r ofta helt obefintliga hos CDD-are till skillnad frn hos ADHD-are och EDD-are (Borderline).

Den vre Parietalloben r ett omrde vars aktivitet styrs mestadels av norepinefrin. Drav varfr Atomoxetin hjlper.

Referenser:

Parietal Cortex and Attention
http://home.gwu.edu/~shom/ACL/pubs/ParietalCON.pdf

Frn boken "The Brain and Behavior - An Introduction to Behavioral Neuroanatomy":

Citat:
The right (nondominant) SPL is part of the posterior attention system. It is critical in selecting one stimulus location among many. It also disengages and shifts attention to a new target when appropriate (Posner and Dahaene, 1994; Chapter 12). The right side attends to stimuli in both visual fields and accounts for the fact that neglect is more severe following right parietal damage (Posner and Petersen, 1990). Norepinephrine input to the right parietal region is greater than to the left, and norepinephrine primes the cortical neurons during times of heightened arousal to react to novel stimuli (Tucker and Williamson, 1984).

The ADHD-report: Research Findings 2015
http://guilfordjournals.com/doi/abs/...urnalCode=adhd

Citat:
"Of greater interest was the finding that the higher levels of SCT symptoms were associated with hypoactivity in the left SPL to cues in general."

Differentiating SCT and inattentive symptoms in ADHD using fMRI measures of cognitive control
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4474281/

Med allt det sagt, s erknner jag ltt att Strattera inte r en problemfri substans - Kappa-agonismen den orsakar r ett direkt hinder i behandlingen nmligen - r drfr jag sjlv tnker kompensera kappa-agonismen med agonism av andra opiata receptorer, via Tianeptin.
Citera
2016-09-28, 13:31
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Atomoxetin r dock ett energiserande medel - bara p ett annorlunda vis n stimulanter.

Notera ven hur dom flesta med Narkolepsi och liknande strningar inte heller blir srskilt hjlpta egentligen av stimulanter - r ju drfr som Modafinil togs fram till att brja med. ven den har tillkortakommanden gllande behandlingen av Narkolepsi, s man jobbar nu med Orexin-agonister, som ven dom till och med inte riktigt kan behandla alla narkoleptiker.

Jag baserar mitt antagande dels p vad Dr. Russell Barkley har hvdat att han sett i behandlingen av sina patienter - att vldigt f blir hjlpta alls av traditionella CS-stimulanter.

Och den hr nya fMRI-studien som bekrftat kopplingen till parietalloben - och att kopplingen till frontalloben r svagare n hos ADHD. Vilket r logiskt - problemen med att kontrollera beteende och knslor r ofta helt obefintliga hos CDD-are till skillnad frn hos ADHD-are och EDD-are (Borderline).

Den vre Parietalloben r ett omrde vars aktivitet styrs mestadels av norepinefrin. Drav varfr Atomoxetin hjlper.

Referenser:

Parietal Cortex and Attention
http://home.gwu.edu/~shom/ACL/pubs/ParietalCON.pdf

Frn boken "The Brain and Behavior - An Introduction to Behavioral Neuroanatomy":

The ADHD-report: Research Findings 2015
http://guilfordjournals.com/doi/abs/...urnalCode=adhd

Differentiating SCT and inattentive symptoms in ADHD using fMRI measures of cognitive control
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4474281/

Med allt det sagt, s erknner jag ltt att Strattera inte r en problemfri substans - Kappa-agonismen den orsakar r ett direkt hinder i behandlingen nmligen - r drfr jag sjlv tnker kompensera kappa-agonismen med agonism av andra opiata receptorer, via Tianeptin.

Jag har frpassat allt icke centralstimulerande till "ointressant-hgen".
Mitt specialintresse fr stimulanter bottnar i min relativt specifika symptombild, dominerad av "lga energiniver".

Jag ska frska pina igenom din faktavgg nr jag har tid ;) (kanske finns det andra vgar att ka vakenhetsgraden)
Citera
2016-09-28, 18:38
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
Jag har frpassat allt icke centralstimulerande till "ointressant-hgen".
Mitt specialintresse fr stimulanter bottnar i min relativt specifika symptombild, dominerad av "lga energiniver".

Jag ska frska pina igenom din faktavgg nr jag har tid (kanske finns det andra vgar att ka vakenhetsgraden)

Alla r vi ju olika, men ven jag har lga energiniver som specifik symptombild - stimulanter hjlper dock nd inte nog - motivationsbiten, frmgan att fortstta och starta projekt, nr nmligen en maximum redan vid ca 40 mg Elvanse - har provat nda upp till 75 mg, och skillnaden r extremt liten - mer bara att liknande bieffekter som Ritalin uppkommer vid dom niverna. (ngest)

En bidragande faktor till min nuvarande utbrnning r ju just det faktum att stimulanterna inte hjlper nog - och nr stora mngder arbete var tvunget att utfras s blev dom hgre dosernas effekt oacceptabelt - utvecklade stressyndrom frn Amfetaminet.

(ja och s en galen Borderline-flickvn br ju nmnas)

Om vi sger s hr - norepinefrin blir du rejlt mycket piggare av, s avskriv icket Strattera.
Citera
2017-05-08, 21:12
Medlem
Rakel-Os avatar
Citat:
Alla r vi ju olika, men ven jag har lga energiniver som specifik symptombild - stimulanter hjlper dock nd inte nog - motivationsbiten, frmgan att fortstta och starta projekt, nr nmligen en maximum redan vid ca 40 mg Elvanse - har provat nda upp till 75 mg, och skillnaden r extremt liten - mer bara att liknande bieffekter som Ritalin uppkommer vid dom niverna. (ngest)

En bidragande faktor till min nuvarande utbrnning r ju just det faktum att stimulanterna inte hjlper nog - och nr stora mngder arbete var tvunget att utfras s blev dom hgre dosernas effekt oacceptabelt - utvecklade stressyndrom frn Amfetaminet.

(ja och s en galen Borderline-flickvn br ju nmnas)

Om vi sger s hr - norepinefrin blir du rejlt mycket piggare av, s avskriv icket Strattera.

Javisst har vi alla vra egenheter och olikheter, vissa mr helt enkelt inte bra av Amfetamin / Amfetaminpreparat ven om en del biverkningar speciellt de kardiovaskulra har minskats ned av rent D-Amfetamin finns i beredningarna som verksam bestndsdel i stllet fr en blandning av L och D amfetamin.

Nr det gller andra mediciner som tex strattera har jag aldrig trffat ngon som anvnt Strattera ver ett r men en rad som brjat och anvnt en tid kort eller lng, men dock ingen som fortsatt med Strattera. Varfr har jag faktiskt ingen aning om men gissar att det helt enkelt har att gra med preparatets biverkningar. Amfetamin r det frsta medlet som testades mot ADHD och den egentliga anledningen till att man upptckte hur tvrtom det funderade..

Tycker dremot att Attentin r ondigt stora och dyra.
Citera
2017-06-06, 08:35
Medlem
Hoppas detta hamnar rtt.

Har tit elvanse i 4 dagar ungefr. I doser p 200mg per dag typ. Igr blev det kanske 300. Jag r p utredning s detta r ej mitt recept om det nu spelar er ngon roll.

Har nu 3 metamina hemma. Kommer jag kunna knna av ngon som helst effekt om jag tar alla samtidigt eller r min tolerans fr hg?
Vad jag frstr s r den enda skillnaden att dom gr olika vgar i kroppen typ.

Br tillgga att jag sover inget p elvanse i dessa doser (sklart) och saknar hunger men det r allt. Blir inte deppig p ngot stt. Enbart sleten pga smnbristen. Metaminan vet jag inget om n.
Citera
2017-06-13, 04:31
Medlem
bengt-allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ezick
Hoppas detta hamnar rtt.

Har tit elvanse i 4 dagar ungefr. I doser p 200mg per dag typ. Igr blev det kanske 300. Jag r p utredning s detta r ej mitt recept om det nu spelar er ngon roll.

Har nu 3 metamina hemma. Kommer jag kunna knna av ngon som helst effekt om jag tar alla samtidigt eller r min tolerans fr hg?
Vad jag frstr s r den enda skillnaden att dom gr olika vgar i kroppen typ.

Br tillgga att jag sover inget p elvanse i dessa doser (sklart) och saknar hunger men det r allt. Blir inte deppig p ngot stt. Enbart sleten pga smnbristen. Metaminan vet jag inget om n.

Tre tabletter Metamina 5 mg, tillverkare Recip Gr dig p sin hjd gladare och vmende tv - fyra timmar - det r inget du blir ptnd eller tjackad av i den dosen.

Detta frutsatt att du inte har ngot annat lkemedel eller ngn kemikalie i kroppen som pverkar effekten t endera hllet.

B-A
Citera
2018-07-11, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
Har testat alla dessa mediciner under flera r, tyvrr har dom en sak gemensamt! Dom fungerar bra i 3-4 mnader vilket sedan leder vidare till ngest, panikngest, paranoia, personlighetsfrndring, depsesion och till slut psykiskt kolaps. D slutar man med medicinen och r frisk igen efter 4 veckor. Sluta t rvgiftet ni gr er sjlva en riktig otjnst som endast fungerar p rt skt

Trkigt att du upplever det s. Men du skriver som om det skulle vara allmnt vedertaget att man mr s dr av medicinerna.
Och det r fel. Det r helt individuellt. Precis som att vissa fr ngest av att ta en vrktablett av starkare sort, medans andra mr jttebra.

Jag har tit de dextroamfetamin baserade lkemedel du pratar om, i mnga r, i rtt hg dos.
Och jag har aldrig upplevt de negativa sidor som du beskriver. Inte det minsta. Dom har varit till en stor hjlp i mitt liv.
Citera
2018-07-13, 05:50
Medlem
Attentin gav mig en riktig wow knsla. Kunde hlla fokus i samtal med andra, organisera mig och inte va s fucking apatisk jag ltt blir. Tappar koncentrationen konstant vilket stller till det.
Hade behvt 100mg fr att fungera som jag borde. Vntar p utredning nu.

Pearsons liknelse lter som en pundare som verdoserar konstant, skiter i att sova och toppar det med svlt...
Senast redigerad av TheContender 2018-07-13 kl. 05:53.
Citera
2018-10-06, 14:55
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheContender
Attentin gav mig en riktig wow knsla. Kunde hlla fokus i samtal med andra, organisera mig och inte va s fucking apatisk jag ltt blir. Tappar koncentrationen konstant vilket stller till det.
Hade behvt 100mg fr att fungera som jag borde. Vntar p utredning nu.

Pearsons liknelse lter som en pundare som verdoserar konstant, skiter i att sova och toppar det med svlt...

Haha nej s lngt man kan komma ifrn det du beskriver. En ordnad familjefar som lever ett sktsamt liv helt utan psykiska problem s vidare jag inte tar dessa mediciner, jag ter tom morfin fr svra skador i stende dos sedan 10 r tillbaka och har i princip aldrig tagit en tablett fr mycket.

Men jag hller givetvis med om att det kan fungera fr vissa men efter medlemskap i Attention i mnga r samt god kontakt med ett stort antal personer som tagit dessa mediciner genom ren r min slutsats att det flesta fr bra effekt i ngra mnader men sedan tar ngest och bieffekter ver. Det rcker ju att ni lser den hr trden frn start s ser ni ju problematiken svart p vitt.

Ngot som jag faktiskt vgar konstatera r att personer som har ngest i botten aldrig ska brja med dessa mediciner d de kraftigt kan ka ngesten. Alla de som har haft ngon form av ngestproblematik i botten som brjat med CS har blivit kraftigt frsmrade enligt min mening.baserat p de jag pratar med i freningar och annat
Senast redigerad av pearson 2018-10-06 kl. 14:58. Anledning: Stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in