2015-09-14, 14:01
Medlem
Han kommer f mjlighet att skicka in en anskan om att f sprrtiden avkortad om han har speciella skl att han verkligen behver krkortet, i det hr fallet fr att kunna ta hand om ert funktionsnedsatta barn.

Jag hade liksom ingenting att sga i det rendet d jag inte hade jobb eller ngot annat som krvde krkort, men ganska snart borde han f mjlighet att beskriva de frmildrande omstndigheter som rder.

Sen vet jag faktiskt inte om det hjlper i det hr lget, men som jag minns det s fick jag papper dr lnsstyrelsen gav mig mjlighet att typ verklaga eller om det var att uttrycka mig innan de beslutade, jag skickade iaf inte in ngot och fick 24 mnader.
Citera
2015-09-14, 14:03
Medlem
Praxis r fngelse 1-3 mnader, med tanke p hans historiska, dvs obefintligt s kommer det bli lgt. Tror om jag minns rtt att straff som utdms under sex mnader s kan man anska om fotboja. Vad avser krkort r det noggrant nr han fr brev frn Transportstyrelsen att han motiverar stort behov, tex genom som du nmner barn med funktionsnedsttning samt om man har stort behov i jobbet. Intyg r viktigt d! D finns ven mjlighet till alkols i bilen, men det kostar mellan 15-30k. Men kolla p blocket, finna mnga som begtt samma brott som honom och vill bli av med sin utrustning. Brotten kommer skerligen ven landa p smitning samt gr rattfylla. Osker p om dagsbter kan utdmas p rattfylla man praxis fr den mngden han hade r 150 dagsbter.
Om han tjnar 25000 samt tv barn under 18 r som bor hemma hamnar den p cirka 30000:- d.

Hr kan du rkna sjlv: https://rakna.net/berakna/dagsboter/

Bra att lsa: https://www.korkortsportalen.se/Uplo...i_broschyr.pdf
Citera
2015-09-14, 14:37
Medlem
johanness avatar
Brott och brottsbekmpning --> Juridik
/Moderator
Citera
2015-09-14, 14:51
Medlem
awestbys avatar
Frst mste jag frga. vad har man fr omdme som familjefar och 31 r nr man stter sig bakom ratten hem frn krogen? jag skall inte sga hgt vad jag tycker..

1. krkortet rycker i minst 12 mnd. sedan mste han ta om det.
2. skulle gissa p fotboja fr din kille. med tanke p att han krockade p vgen hem
3 20 tusen i bot som skall betalas inom 10 dagar eller vad det r.
4 oplanerade tester fr fr akolhol.
5 Frskringen vill naturligtvis inte betala fr skadorna p bda bilarna s dr kan ni ju vnta er ett saftig utlgg, pltskador r fruktansvrt dyrt.

Lyckaa till
Citera
2015-09-14, 15:12
Medlem
Cybersluts avatar
Be han ndra sin utsago om vem som krde, snt hr gr att neka sig ur om inte polisen tar dig p bar grning, jag har sjlv gjort det nr jag inte hade krkort och krde olovligt (ej rattfull), och min far krde en gng rattfull och hamnade i diket, polisen kom men han hvdade d att en vn till honom som han inte ville namnge krde och sedan drog frn platsen.
Tro mig, det gr att neka sig ur det! Det r iallafall vrt ett frsk fr din man.
Citera
2015-09-14, 15:18
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberslut
Be han ndra sin utsago om vem som krde, snt hr gr att neka sig ur om inte polisen tar dig p bar grning, jag har sjlv gjort det nr jag inte hade krkort och krde olovligt (ej rattfull), och min far krde en gng rattfull och hamnade i diket, polisen kom men han hvdade d att en vn till honom som han inte ville namnge krde och sedan drog frn platsen.
Tro mig, det gr att neka sig ur det! Det r iallafall vrt ett frsk fr din man.
OK lt oss leka lite med hans chanser.

1 bilen har krt, bevis: krock och varm motor
2 garen av bilen r nra bilen nr han polisen ankommer, han erknner, polisen har skert lagt mrke till bilnycklarna. sannolikheten att ngon annan krde r osannolik.

Han har ingen chans i en evt. muntlig frhandling.
Citera
2015-09-14, 15:30
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby

2 garen av bilen r nra bilen nr han polisen ankommer, han erknner, polisen har skert lagt mrke till bilnycklarna. sannolikheten att ngon annan krde r osannolik.

Lgg till det faktum att de har en taxichauffr som fljde efter bilen nd frn olycksplatsen till dess att den stannade, lycka till med att neka sig ur det.
Citera
2015-09-14, 16:13
Medlem
Cybersluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby

Ja delvis sant. Missade att han redan erknt, det andra hade inte spelat ngon som helst roll ifall han nekat frn brjan.

Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Lgg till det faktum att de har en taxichauffr som fljde efter bilen nd frn olycksplatsen till dess att den stannade, lycka till med att neka sig ur det.

Blir svrt fr taxichauffren att kunna peka ut personen som krt till 100% nr det r becksvart kl 3 p natten.
Citera
2015-09-14, 16:23
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberslut
Ja delvis sant. Missade att han redan erknt, det andra hade inte spelat ngon som helst roll ifall han nekat frn brjan.

Blir svrt fr taxichauffren att kunna peka ut personen som krt till 100% nr det r becksvart kl 3 p natten.

Nu misstnker jag att det kan finnas gatlysen men det br rimligtvis inte heller ha funnits allt fr mnga andra personer som rr sig utanfr deras hus kl 03 p natten som man kan frvxla personen med, att en person inte till 100% kan pekas ut gr inte ett vittne vrdelst. Summa summarum s kommer nekandet knappast att hjlpa p ngot vis utan bara dra ut p rttsprocessen och man har det hela hngande ver huvudet en lngre tid.
Citera
2015-09-14, 18:35
Medlem
Hej alla! Tack fr svar.

S det kommer allts bli 30.000 kr i bter, kostnader fr leverprover, kostnad fr att laga taxibilen samt vr bil, sen ven kostnad fr att ta om krkortet p nytt? S det blir typ 100.000 kr i kostnader?!

Faaan att han ska stta oss i den hr situationen. Vi har precis kpt villa ocks i Haninge, dr av lite lngt att ka kommunalt.

"Bor du hr???" frgade polisen 2 gnger sa min fstman. Frutfattade meningar tycker jag.. Min fstman r chilenare.
Citera
2015-09-14, 19:10
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilicious
Hej alla! Tack fr svar.

S det kommer allts bli 30.000 kr i bter, kostnader fr leverprover, kostnad fr att laga taxibilen samt vr bil, sen ven kostnad fr att ta om krkortet p nytt? S det blir typ 100.000 kr i kostnader?!

Faaan att han ska stta oss i den hr situationen. Vi har precis kpt villa ocks i Haninge, dr av lite lngt att ka kommunalt.

"Bor du hr???" frgade polisen 2 gnger sa min fstman. Frutfattade meningar tycker jag.. Min fstman r chilenare.
Frhoppningsvis hamnar kostnaden dr ngonstans. Din fstman kunde ha krt ihjl ngon.
Citera
2015-09-14, 20:38
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Hr i Juridik diskuterar vi juridik - inte moral.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in