2015-09-14, 10:59
Medlem
Hej!

Nu r det s att min otroligt korkade fstman kte dit fr grov rattfylla i sndagsmorse (03 tiden). Han kte hem frn krogen med bilen, krockade in i en taxi och fortsatte frden vidare hem. Taxibilen fljde efter och stannade bilen utanfr oss och ringde polisen som kom p en gng. Min fstman kissade bakom garaget och nr han kom fram lyste polisen med en ficklampa i hans ansikte och frgade om han hade krt bilen hit. Nej svarar min fstman. Polisen frgar varfr r motorn varm d? D erknde han. Dem kte in p polisstationen och det visade sig att han hade 1,06 promille och 0,54 mg/liter utandningsluft. De beslagtog sjlvklart hans krkort p en gng. Han nickade till vid ratten och insg inte att han krde in i taxin. Han trodde han krde in i rcket.

Vad har vi nu att vnta? Han r tidigare ostraffad tror jag, han hoppade in i ett brk (frskte rdda hans kompis) vid 18 rs lder, han r 31 r nu men tror aldrig han dmdes d. Han har tidigare en fortkrningsbot och en bot fr att ha krt i bussfil, det r vl 3-5 r sen.

Vr bil blev skadad, samt taxibilen. Pltskador vad vi kan se. Tcker ngra frskringar det?

Det knns bara s jvla surt d vi har en 1 ring och en gravt handikappad 5 ring som gr p frskolor 3 mil bort som vi mste skjutsa varje dag.. sonen har vi anskt assistans fr 3 gnger till Frskringskassan men ftt avslag till bde kommunen och juristers frvning. S vi str sjlva fr hans omvrdnadsbehov (han fungerar ungefr som en 3 mnaders bebis). ka kommunalt gr inte d han fr anfall, autistiska drag. Det har vi p lkarintyg. Ja, s det blir allts jag som fr ta bda barnen sjlv nu d vi inte kan hjlpas t.

Faaaaaaaaaaan vad korkat av honom. Han har rejl jvla gren och har varit s jvla deppig men det hjlper ju inte nu..

Ngon som varit med om detta?
Citera
2015-09-14, 11:09
Medlem
Kan bara sga med skerhet att har han tur s fr han brja ta om krkortet om 1-2 r, efter x antal godknda lkarprover och vad det innebr.

Sen r grovt rattfylleri ett artbrott. Det betyder att fngelse vntar.
Citera
2015-09-14, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impuls2014
Kan bara sga med skerhet att har han tur s fr han brja ta om krkortet om 1-2 r, efter x antal godknda lkarprover och vad det innebr.

Sen r grovt rattfylleri ett artbrott. Det betyder att fngelse vntar.

Jag har frskt googla om det och d skriver en del samhllstjnst, fotboja, villkorlig m.m.. aldrig att de har suttit inne i 1 r typ.

Vad r det fr lkarprover?

Vad menas med artbrott?

Min fstman sa att poliserna sa hemma hos oss att du fr vl hoppas p 6-12 mnader indraget krkort och bter. Men d visste de vl kanske inte alkoholhalten, de gjorde det p polisstationen tror jag.

Det str i polisrapporten, misstnkt fr grovt rattfylleri samt smitningsolycka. Men mste det inte vara ett uppst fr att kunna dmas fr det? Han visste ju inte att han bumpade in i taxibilen.
Citera
2015-09-14, 11:21
Medlem
Fngelse 1-3 mnader som kan omvandlas till husarrest dvs fotboja.

Och 15-20000:- i leverprover.

Han kommer ocks f en sprrtid, minst 1 r kanske 2.
Citera
2015-09-14, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartold
Fngelse 1-3 mnader som kan omvandlas till husarrest dvs fotboja.

Och 15-20000:- i leverprover.

Han kommer ocks f en sprrtid, minst 1 r kanske 2.

Fr han jobba under fotboja-tiden? Fan det r ju lyx ju att f vara hemma i 1-3 mnader utan barn och bara glo p TV! Vi kan grna byta :/ Straffet blir fr mig istllet att sjlv ta barnen till frskola varje dag samt hmta.. suck!!!

Varfr leverprover? Och varfr r det s dyrt?

Sprrtid menar du tills han fr ta om krkortet? Hoppas p 1 r d! Det kommer vl antagligen bli att han fr ta om krkortet..
Citera
2015-09-14, 11:34
Medlem
Man fr aldrig tillbaka kortet efter grov rattfylla, smitningsolyckan kan ocks ses som vrdslshet i trafik av tingsrtten.

Minst 1 mnad i fngelse upp till 3 mnader kommer straffet bli. Sen vad din man kan prata till sig fr kanske behandling eller anska om fotboja r upp till han.. Kortet ryker minst 12 mn = nytt frarprov och kunskapsprov m.m. Och innan dom kan utfras mste han anska om krkortstillstnd och bevisa nyktert leverne i 6-18 mnader innan genom blodprover hos lkare.
Citera
2015-09-14, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impuls2014
Man fr aldrig tillbaka kortet efter grov rattfylla, smitningsolyckan kan ocks ses som vrdslshet i trafik av tingsrtten.

Minst 1 mnad i fngelse upp till 3 mnader kommer straffet bli. Sen vad din man kan prata till sig fr kanske behandling eller anska om fotboja r upp till han.. Kortet ryker minst 12 mn = nytt frarprov och kunskapsprov m.m. Och innan dom kan utfras mste han anska om krkortstillstnd och bevisa nyktert leverne i 6-18 mnader innan genom blodprover hos lkare.

Aah okej, men han hade inte uppsttt till krocken tnker jag..

Hoppas fotboja om han fr jobba d? SUCK! Allts jag blir galen p han. Fan fan fan!

Mste han vara helt nykter d i 6-18 mnader? Ingen l till maten hemma tex? Hur kan dem veta det?D mste han gra prov varje dag p nykterhet?
Citera
2015-09-14, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camilicious
Aah okej, men han hade inte uppsttt till krocken tnker jag..

Hoppas fotboja om han fr jobba d? SUCK! Allts jag blir galen p han. Fan fan fan!

Mste han vara helt nykter d i 6-18 mnader? Ingen l till maten hemma tex? Hur kan dem veta det?D mste han gra prov varje dag p nykterhet?

Ja, helt nykter mste han vara. Han kommer f ett sms/samtal om att han ska infinna sig p vrdcentralen fr ett blodprov. Frn att han fr meddelandet har han 3-4 timmar p sig att lmna provet. Annars r han krd.
Citera
2015-09-14, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoernfitta
Ja, helt nykter mste han vara. Han kommer f ett sms/samtal om att han ska infinna sig p vrdcentralen fr ett blodprov. Frn att han fr meddelandet har han 3-4 timmar p sig att lmna provet. Annars r han krd.

Men blir domen ALLTID s? r inte det typ om han har 3-4 rattfyllerikrningar i sitt register?
Citera
2015-09-14, 13:11
Medlem
Ngon annan som rkat ut fr detta? Hur lng tid tar det innan det blir rttegng?
Citera
2015-09-14, 13:39
Medlem
Hej.

Jag dmdes som 19 ring fr grovt rattfylleri (1.8 promille om jag minns rtt) samt grov vrdslshet i trafik (polisen jagade min en bit genom ttbbyggt i hg fart) ngot om fara fr egendom ocks tror jag.

S det gr vl hyfsat bra att jmfra med den situationen du beskriver, s lnge han inte har ngon aktiv prick i registret s rknas han som ostraffad vilket jag ocks var vid det hr tillfllet.

Det tog nstan 10 mnader innan jag kallades till frhr som svar p din frga om nr, vet inte om det var fr att de behvde titta p platsen eller om det var ngra andra omstndigheter men det drjde nstan ett r som jag minns det.

Domen blev samhllstjnst och indraget krkort med rtten att frska ta nytt tidigast om 24 mnader, efter provtagning som redan nmnts hr i trden. Samhllstjnsten var uppdelad ver 2 mnader eftersom den utdmdes istllet fr 2 mnaders fngelse/fotboja. Jag hade ingen anstllning vid tillfllet och drfr kunde inte fotboja dmas ut, samtidigt ansg rtten att fngelse vore kontraproduktivt och dmde drfr samhllstjnst.

Hoppas det hjlpte ngot, snart kommer han nog precis som jag knna att det var en jvla tur att inte ngon blev skadad! men i brjan fokuserar man oftast mest p det praktiska/opraktiska.

Sg att du frgade om provtagningen specifikt ocks, som jag minns det sa lagen att om du fr ditt krkort indraget i 18 mnader eller lngre och alkohol varit inblandat s mste du gra provtagningen innan du kan ska nytt, jag fick som sagt mitt indraget 24 mnader och drfr mste jag gra provtagningen om jag ska ta det igen.

Om du dremot som alkis har krkort men blir LoB:ad 3-4 gnger s kan de tex. krva provtagningar fr att du ska f behlla krkortet, ven fast du allts inte krt bil vid tillfllet.
Senast redigerad av TheMonopolyOfForce 2015-09-14 kl. 13:47. Anledning: kompletterande information
Citera
2015-09-14, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMonopolyOfForce
Hej.

Jag dmdes som 19 ring fr grovt rattfylleri (1.8 promille om jag minns rtt) samt grov vrdslshet i trafik (polisen jagade min en bit genom ttbbyggt i hg fart) ngot om fara fr egendom ocks tror jag.

S det gr vl hyfsat bra att jmfra med den situationen du beskriver, s lnge han inte har ngon aktiv prick i registret s rknas han som ostraffad vilket jag ocks var vid det hr tillfllet.

Det tog nstan 10 mnader innan jag kallades till frhr som svar p din frga om nr, vet inte om det var fr att de behvde titta p platsen eller om det var ngra andra omstndigheter men det drjde nstan ett r som jag minns det.

Domen blev samhllstjnst och indraget krkort med rtten att frska ta nytt tidigast om 24 mnader, efter provtagning som redan nmnts hr i trden. Samhllstjnsten var uppdelad ver 2 mnader eftersom den utdmdes istllet fr 2 mnaders fngelse/fotboja. Jag hade ingen anstllning vid tillfllet och drfr kunde inte fotboja dmas ut, samtidigt ansg rtten att fngelse vore kontraproduktivt och dmde drfr samhllstjnst.

Hoppas det hjlpte ngot, snart kommer han nog precis som jag knna att det var en jvla tur att inte ngon blev skadad! men i brjan fokuserar man oftast mest p det praktiska/opraktiska.

Sg att du frgade om provtagningen specifikt ocks, som jag minns det sa lagen att om du fr ditt krkort indraget i 18 mnader eller lngre och alkohol varit inblandat s mste du gra provtagningen innan du kan ska nytt, jag fick som sagt mitt indraget 24 mnader och drfr mste jag gra provtagningen om jag ska ta det igen.

Om du dremot som alkis har krkort men blir LoB:ad 3-4 gnger s kan de tex. krva provtagningar fr att du ska f behlla krkortet, ven fast du allts inte krt bil vid tillfllet.

Hej!

Tack fr bra svar. S jvla surt nr inte bara han sjlv drabbas utan ven jag samt barnen!

Men vad, man mste allts g igenom en provtagning INNAN man kan ta krkortet p nytt? Lsa teori, gra teoriprov och uppkrning? Innan dess mste man allts gtt igenom ngot annat typ av prov?

Herregud, han lr sig nog en lxa om ngot allts.. han har sn gren, sms:ar mig nu p jobbet att han mr s jvla dligt att han hade kunnat dda ngon, hans samvete ter upp han inifrn osv osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in