2015-10-08, 17:59
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bra-va
Kan jag flika in med en frga om preskriptionstid fr rattfylleri.

Om jag kte fast fr grovt rattfylleri fr fem r sedan. Har detta preskriperats nu? Kan jag ska nytt lmplighetsintyg rtt upp och ner eller mste jag lmna en massa leverprover?

Ps. Jag har inte haft med polisen att gra under dessa fem r.

Om du inte har blivit dmd och undrar nr brottet preskriberas s grs det efter 5 r fr grovt rattfylleri, jag tolkar det dock som att du blev dmd och undrar nr uppgiften gallras ur belastningsregistret, d beror det p vilken pfljd du fick och vilken lder du hade vid brottstillfllet. ven om det finns kvar i belastningsregistret s kommer du frmodligen inte att behva lmna prover fr ett krkortstillstnd d du har sktt dig de senaste 5 ren men det kan frsts alltid bli frgan om ngot extra mte.
Citera
2015-10-08, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Om du inte har blivit dmd och undrar nr brottet preskriberas s grs det efter 5 r fr grovt rattfylleri, jag tolkar det dock som att du blev dmd och undrar nr uppgiften gallras ur belastningsregistret, d beror det p vilken pfljd du fick och vilken lder du hade vid brottstillfllet. ven om det finns kvar i belastningsregistret s kommer du frmodligen inte att behva lmna prover fr ett krkortstillstnd d du har sktt dig de senaste 5 ren men det kan frsts alltid bli frgan om ngot extra mte.

Tack s jttemycket fr ditt svar!!!
Citera
2015-10-21, 12:47
Medlem
Hej alla!

Finns det ngon kvar hr?

Min sambo fick beslut frn transportstyrelsen om indraget krkort i 24 mnader och han kan tidigast 13 januari anska om alkols d han fick 4 mnader fr smitning. Men han har tv starka intyg frn arbetsgivare sen neurolog gllande vr son att han behver krkort s det torde ju g igenom med alkols. Men d ansker han om alkols under 2 rs tid om jag frsttt det rtt?

Jag har hittat ett begagnat alkols s det borde inte bli allt fr dyrt

Nu vntar vi bara p att klagaren ska vcka tal d polisen skickat in frunderskningen till tingsrtten. Rttegngen blir antagligen nsta r ngon gng. Han ska yrka p att alkolset blir en rehab-plan i sig samt kostnad. Vi fr se hur det gr.

Jag hoppas bara att min fstman kan fortstta jobba som vrt barns assistent trots en prick i registret.
Citera
2015-10-21, 13:55
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilicious
Min sambo fick beslut frn transportstyrelsen om indraget krkort i 24 mnader och han kan tidigast 13 januari anska om alkols d han fick 4 mnader fr smitning. Men han har tv starka intyg frn arbetsgivare sen neurolog gllande vr son att han behver krkort s det torde ju g igenom med alkols. Men d ansker han om alkols under 2 rs tid om jag frsttt det rtt?

De 4 mnaderna sprrtid fr smitning r i rttslig mening inte relaterat till den alkoholrelaterade frseelsen, dvs man kan allts inte villkoras alkoholls fr den tiden.

Mao s ska/kan han allts anska om alkols fr den tid som kvarstr av den totala sprrtiden den 13 januari.
Citera
2015-10-31, 23:04
Medlem
Citat:
Hej alla!

Finns det ngon kvar hr?

Jag har hittat ett begagnat alkols s det borde inte bli allt fr dyrt

Nu vntar vi bara p att klagaren ska vcka tal d polisen skickat in frunderskningen till tingsrtten. Rttegngen blir antagligen nsta r ngon gng. Han ska yrka p att alkolset blir en rehab-plan i sig samt kostnad. Vi fr se hur det gr.

Jag hoppas bara att min fstman kan fortstta jobba som vrt barns assistent trots en prick i registret.

Yrka p alkols blir en rehab-plan i sig?

Tingsrtten dmer inte ute ngra alkols. Under vissa frutsttningar kan man bli dmd till missbruksvrd.. kanske r det du menar.

Brja spara pengar till bter och frsvararkostnaderna ocks. Det beviljas inga avbetalningsplaner p snt.
Citera
2016-01-04, 12:57
Medlem
Vad hnder om man kr en avstlld bil med indraget krkort och sprrtiden r satt till 24 mnader?
Citera
2016-01-04, 14:34
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Vad hnder om man kr en avstlld bil med indraget krkort och sprrtiden r satt till 24 mnader?

Att kra en avstlld bil bryter mot Lag (2001:558) om vgtrafikregister och man riskerar att dmas till penningbter.

Att kra med indraget krkort under sprrtiden ses som olovlig krning (3 , Lag (1951:649) om straff fr vissa trafikbrott) och d han tidigare har haft krkort riskerar han att dmas fr grovt brott och straffskalan r dagsbter upp till fngelse i 6 mnader.
Citera
2016-01-05, 08:32
Medlem
Citat:

Om bilen r avstlld saknar den oftast gllande trafikfrskring. Det innebr att fraren r personligt ansvarigt fr alla eventuella skador som uppstr. Kan blir riktigt dyrt
Citera
2016-03-04, 19:03
Medlem
Tammers avatar
Om man dricker s mycket att man somnar vid ratten r man oskyldig, enligt en hovrttsdom.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22381836.ab

"Mannen drack whisky innan han ...satte sig i bilen och krde i vg.
Nu friar hovrtten honom fr rattfylleri eftersom det inte r bevisat att han inte sov".

Sverige r fantastiskt, eller hur?
Citera
2016-03-04, 19:13
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Om man dricker s mycket att man somnar vid ratten r man oskyldig, enligt en hovrttsdom.
Nu r det ju inte insomnande vid ratten p grund av fylla som hovrttens dom baseras p, men varfr lta ngot s simpelt som fakta frstra en bra historia?
Citera
2016-03-04, 19:31
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Nu r det ju inte insomnande vid ratten p grund av fylla som hovrttens dom baseras p, men varfr lta ngot s simpelt som fakta frstra en bra historia?
Vad menar du? Mannen hade druckit whisky och krde bil, men:
"...Hovrtten gr nu p mannens linje och menar att det inte r motbevisat att han sov och han ska d frias frn ansvar."

Det spelar ingen roll vad man gjort innan (druckit, knarkat eller annat), om man hvdar att man sovit och det inte kan motbevisas ska man frias. Hur ska det kunna bevisas att man inte sovit..?
Citera
2016-03-04, 19:49
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Vad menar du?
Vad jag menar r precis vad jag sger - att det du sger om att han somnat vid ratten p grund av fylla inte r vad hovrtten sger. De omstndigheterna har du hittat p helt sjlv. Ska du tycka till om fallet r det i mitt tycke en frdel om du gr det utifrn vad hovrtten faktiskt angav och inte utifrn vad du sjlv tror att rtten angav.
Citat:
Ursprungligen postat av Göta hovrätt
Som tingsrtten har funnit r det klarlagt att NN frt personbil i alkoholpverkat tillstnd i enlighet med vad som psts i talet. Fr att NN ska kunna dmas till ansvar fr grovt rattfylleri krvs det drutver att han haft uppst till grningen. Precis som vid tingsrtten har NN i hovrtten invnt att han saknat uppst eftersom han befann sig i ett smntillstnd vid krningen och drfr inte var medveten om sitt handlande.

Det framgr av utredningen att NN som vid tidpunkten hade stora smnproblem - ngon eller ngra timmar fre krningen intagit smnmedlet Stilnoct, som innehller zolpidem, och att han verskridit den rekommenderade dosen. I samband med lkemedelsintaget har han ocks druckit whisky. Enligt yttrandet frn Rttsmedicinalverket har det rapporterats sllsynta fall dr personer som anvnt zolpidem utfrt omedvetna handlingar ssom smngng, och exempelvis har bilkrning observerats hos individer som eftert inte kunnat minnas vad som hnt. I yttrandet anges det bl.a. ocks att risken fr biverkningar av zolpidem kan antas ka med stigande doser av lkemedlet liksom vid samtidigt intag av alkohol.

Utredningen ger allts std fr att det lkemedel som NN anvnde kan orsaka smngng och fr att en person i ett smntillstnd kan utfra s pass komplexa handlingar som att kra bil, ven om detta visserligen r vldigt ovanligt frekommande. Att det skulle vara uteslutet att i smnen kunna kra en s lng strcka som det var frga om i detta fall, dvs. cirka l 0001 500 meter, framgr inte av den bevisning som har lagts fram. Det fr under sdana frhllanden godtas att NN - ven om det rent allmnt framstr som osannolikt - i och fr sig skulle ha kunnat utfra grningen utan att vara medveten om den.

Avgrande fr bedmningen blir om Xs vittnesml styrker att NN inte befann sig i ett smntillstnd vid krningen. Som har redovisats i tingsrttens dom har X uppgett att hon frskte hindra NN frn att ka ivg med bilen men att han var helt okontaktbar. Hon har beskrivit honom som frbytt, och att det kndes som att han inte var vid medvetande. Det som X har berttat i tingsrttsfrhret ger allts snarast starkt std fr att NN gick i smnen. Under tingsrttsfrhret har hon dock konfronterats av klagaren med uppgifter som hon ska ha lmnat till polisen precis efter den olycka som avslutade NNs krning. Dessa uppgifter tyder visserligen p att NN i stllet var vaken nr han gav sig av. X har emellertid lmnat godtagbara frklaringar till att det som antecknats blivit missvisande. Utan att den polisman som ledde frhret har hrts i mlet anser hovrtten drfr att anteckningarna frn frunderskningen inte kan tillmtas ngon nmnvrd betydelse.

Det sagda leder till slutsatsen att det inte r stllt utom rimligt tvivel att NN var medveten om sitt handlande p det stt som krvs fr att uppst ska anses freligga. Hovrtten finner inte heller att det r bevisat att NN insg att hans anvndning av Stilnoct, i kombination med alkohol, skulle medfra en risk fr att han skulle kra bil i smnen. Han har drfr inte heller haft ett s.k. likgiltighetsuppst till grningen. NN ska d friknnas frn ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in