2015-09-22, 11:10
Medlem
Jag har ju fattat allt fel.

Transportstyrelsen beslutar om hur lnge man fr sprrtid, allts hur lnge krkortet ska vara terkallat. Om man fr alkols osv.

Domare/jury under rttegngen beslutar endast om bter, fngelse osv.
Citera
2015-09-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camilicious
Jag har ju fattat allt fel.

Transportstyrelsen beslutar om hur lnge man fr sprrtid, allts hur lnge krkortet ska vara terkallat. Om man fr alkols osv.

Domare/jury under rttegngen beslutar endast om bter, fngelse osv.

Jo, hr r det lite lustigt hur det fungerar. Man skulle tro att man r oskyldigt till domstol funnit dig skyldig, men s r det inte. Transportstyrelsen beslutat att dra in krkortet med hnvisning till att din sambo inte r tillrknelig vad avser alkohol. Detta r inte ett straff, de har HD beslutat i somras Dom kommer att besluta om en sprrtid p 24 mnader eftersom blset var ver 0,5 mg/l. Din sambo han nu mjligheten att anska om alkols. Det som krvs r bland annat ett blodprov som visar CDT under 2,0. Det klarar han enkelt genom att vara helt torr i 3 veckor, oavsett hur mycket han tidigare de facto druckit. Med hans story kommer han att f alkols.

I samband med rttegngen kommer tingsrtten ta beslut om han skall fllas fr nykterhetsbrott enligt trafiklagen 4. Om han flls utfaller straff i form av fngelse/fotboja/samhllstjnst och bter till brottsoffersfonden. Om han fr vanliga bter ocks vet jag inte. Vidare fr han en notering i Lexbase.

Vid fllande dom kan detta verklagas. Om han fr fngelse kommer det upp i hovrtten, annars mste hovrtten bevilja prvningstillstnd.

Jag sitter sjlv i detta. Jag begrde alkols och fick det men missade tv CDT prov, jag fr snabbt frhjda vrden, s det blev frlngt till 24 mnader vilket r ok. Men skulle jag bli friknd i domstol, s friar det inte mig frn Transportstyrelsens beslut om krkortsingripande fr otillrknelighet med alkohol.

Din klokaste stridsplan r att ska alkols med hjlp en vrdcentral. Klappa Transportsyrelsen medhrs, man kan inte f dom att ndra sikt, fr det finns inga legala vgar fr det. Det fr bli tredje statsmakten om man vill pverka dom.

Bestrid allt i domstol, man fr inget fr att erknna. Sen finns det hl i deras argumentation. Inom domstolsvsendet/Polisen tror dom att det finns "bevis instrument", dvs instrument som tillverkar bevis ! Om det r sant, varfr finns d jurister, klagare och domare? Programmera en dator och vi har det perfekta rttsystemet ? typ "1984". "Evidenzern" har juridiska brister, men osanningen om dess ofelbarhet har repeterats s mnga gnger att rttsystemet uppfattar det som sant, tyvrr.
Citera
2015-09-23, 15:56
Medlem
awestbys avatar
Har TS fortfarane inte ftt grepp om situationen? efrer elva sidor. ?

vad r det som r oklart?
Citera
2015-09-23, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swidde
Jo, hr r det lite lustigt hur det fungerar. Man skulle tro att man r oskyldigt till domstol funnit dig skyldig, men s r det inte. Transportstyrelsen beslutat att dra in krkortet med hnvisning till att din sambo inte r tillrknelig vad avser alkohol. Detta r inte ett straff, de har HD beslutat i somras Dom kommer att besluta om en sprrtid p 24 mnader eftersom blset var ver 0,5 mg/l. Din sambo han nu mjligheten att anska om alkols. Det som krvs r bland annat ett blodprov som visar CDT under 2,0. Det klarar han enkelt genom att vara helt torr i 3 veckor, oavsett hur mycket han tidigare de facto druckit. Med hans story kommer han att f alkols.

I samband med rttegngen kommer tingsrtten ta beslut om han skall fllas fr nykterhetsbrott enligt trafiklagen 4. Om han flls utfaller straff i form av fngelse/fotboja/samhllstjnst och bter till brottsoffersfonden. Om han fr vanliga bter ocks vet jag inte. Vidare fr han en notering i Lexbase.

Vid fllande dom kan detta verklagas. Om han fr fngelse kommer det upp i hovrtten, annars mste hovrtten bevilja prvningstillstnd.

Jag sitter sjlv i detta. Jag begrde alkols och fick det men missade tv CDT prov, jag fr snabbt frhjda vrden, s det blev frlngt till 24 mnader vilket r ok. Men skulle jag bli friknd i domstol, s friar det inte mig frn Transportstyrelsens beslut om krkortsingripande fr otillrknelighet med alkohol.

Din klokaste stridsplan r att ska alkols med hjlp en vrdcentral. Klappa Transportsyrelsen medhrs, man kan inte f dom att ndra sikt, fr det finns inga legala vgar fr det. Det fr bli tredje statsmakten om man vill pverka dom.

Bestrid allt i domstol, man fr inget fr att erknna. Sen finns det hl i deras argumentation. Inom domstolsvsendet/Polisen tror dom att det finns "bevis instrument", dvs instrument som tillverkar bevis ! Om det r sant, varfr finns d jurister, klagare och domare? Programmera en dator och vi har det perfekta rttsystemet ? typ "1984". "Evidenzern" har juridiska brister, men osanningen om dess ofelbarhet har repeterats s mnga gnger att rttsystemet uppfattar det som sant, tyvrr.

Tack fr utfrligt svar 😊 Vad r CDT? Menar du vrdcentral som tar blodprover och snt? Hur ofta mste du ka p det? r det dyrt? Alkols kanske r vrt i lngden.. Man verkar ju inte behva ta om krkortet? Ja, den dr Evidenzern verkar ju skit s lngt som jag lst 😕
Citera
2015-09-23, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Har TS fortfarane inte ftt grepp om situationen? efrer elva sidor. ?

vad r det som r oklart?

Fr att det kommer upp frgor och funderingar i mitt huvud allt eftersom, fr att jag tycker att de flesta har bra kunskap/erfarenhet hr och kan ge bra information samt rd.

Det som r oklart r varfr du fortstter att kommentera hr eftersom du uppenbarligen har problem med det hr trdinlgget. G vidare i ditt liv istllet s slipper du oroa dig ver att jag fortstter att skriva i min trd och jag behver inte irriteras ver dina inte s trevliga och givande kommentarer. Win win 😊 Comprende?!
Citera
2015-09-24, 12:53
Medlem
Citat:
Tack fr utfrligt svar 😊 Vad r CDT? Menar du vrdcentral som tar blodprover och snt? Hur ofta mste du ka p det? r det dyrt? Alkols kanske r vrt i lngden.. Man verkar ju inte behva ta om krkortet? Ja, den dr Evidenzern verkar ju skit s lngt som jag lst 😕

Det finns 2 alkoholmarkrer i blodet som Transportstyrelsen gillar, den ena heter CDT och den andra Pet. I legal sammanhang anvnds CDT som antas vara en bttre markr fr lngre tids alkohol konsumtion. Tyvrr stmmer den inte p alla utan niv CDT variera mellan mnniskor ven om dom dricker rimligt lika mycket. I mitt fall kar CDT ganska fort ven vid mttlig konsumtion, men andra sidan sjunker det snabbt om jag avhller mig frn alkohol typ 2 veckor. I Transportstyrelsens direktiv skall man ha ett CDT under 2,0 fr att f alko-ls. Under observationstiden som r 6 mnader strax innan sprrtiden gr ut skall man ta minst 4 prover p CDT och d skall dessa vara under 2,0. om mer n 1 prov r ver 2,0 bedms personen som alkoholmissbrukare och icke lmplig som krkortsinnehavare.

Jag har haft hjlp av fretagshlsovrden, men en kompis som r distriktsskterska har berttat att dom ocks gr dessa tester, s snacka med dom. Jag vet inte mer.

Ja, alkols r klart vrt det. Det r sknt att veta skert att man inte riskerar att kra pverkad. Alko-lset r tnkt som ett stt till rehabilitering i frekommande fall, och i vrigt r det nationalekonomisk gynnsamt att ge mjlighet till folk att kra bil s dom funkar i vardagen, dvs tjnar pengar s vi kan betala skatt. Glm aldrig att vi bara r skatteobjekt i statens gon, inte individer. Fr vrigt, vet du hur gamla vgverket tidigare vrderade ett mnniskoliv vid utvrdering av skerhetshjande tgrder? Personens vrde r det samma som den frvntade kvaravarande skattefrmgan! Drfr r en 20 rig vettvilling mycket mer vrd n en 65-rig pensionerad hemmafru. S enkelt r det.

Sen har vi Evidenzern. Det r ett bra mtinstrument. Problemet r att mnniskor r ytterst olmpliga mtobjekt fr detta instrument. Hade Evidenzern varit en tum-stock s nr du mter 1,0 meter s r det verkliga mttet ngonstans mellan 85 och 115 cm. S kassa grejer hade inte accepterats normalt fr ngon mtning men staten ville effektivisera rattnykterhetsprovningen s d kan man tulla p rttskerheten. Rimligen borde bara blodprover anvndas, men det r en annan story.
Citera
2015-09-27, 14:13
Medlem
Nr kommer besked? Hoppas det lser sig
Citera
2015-09-27, 14:48
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Jo, hr r det lite lustigt hur det fungerar. Man skulle tro att man r oskyldigt till domstol funnit dig skyldig, men s r det inte. Transportstyrelsen beslutat att dra in krkortet med hnvisning till att din sambo inte r tillrknelig vad avser alkohol. Detta r inte ett straff, de har HD beslutat i somras Dom kommer att besluta om en sprrtid p 24 mnader eftersom blset var ver 0,5 mg/l. Din sambo han nu mjligheten att anska om alkols. Det som krvs r bland annat ett blodprov som visar CDT under 2,0. Det klarar han enkelt genom att vara helt torr i 3 veckor,
Tack fr ditt felaktiga svammel men det hjlper inte TS sambo.

Transportstyrelsen beslutar inte att dra in krkortet med hnvisning till ngon "tillrknelighet avseende alkohol". Transportstyrelsen beslutar att dra in krkortet eftersom han r misstnkt fr grovt rattfylleri och fr att han troligtvis kommer att bli dmd fr detsamma.

Se krkortslagen 5 kap. 5 .

Ett krkort ska terkallas tills vidare i avvaktan p ett slutligt avgrande av terkallelsefrgan om det p sannolika skl kan antas att krkortet kommer att terkallas slutligt p ngon av de grunder som avses i 3 17.

Ja, TS sambo har mjlighet att anska om alkols. Men var fr du att det som krvs r bland annat ett blodprov som visar CDT under 2,0 ifrn?

Nej, ngot sdant krav finns inte. Frutsttningen r att skanden har ett svenskt krkort och att det handlar om rattfylleri p grund av alkohol, inte andra droger. Se krkortsportalen.

http://www.korkortsportalen.se/jag-h...r-rattfylleri/

Citat:
Det finns 2 alkoholmarkrer i blodet som Transportstyrelsen gillar, den ena heter CDT och den andra Pet. I legal sammanhang anvnds CDT som antas vara en bttre markr fr lngre tids alkohol konsumtion. Tyvrr stmmer den inte p alla utan niv CDT variera mellan mnniskor ven om dom dricker rimligt lika mycket. I mitt fall kar CDT ganska fort ven vid mttlig konsumtion, men andra sidan sjunker det snabbt om jag avhller mig frn alkohol typ 2 veckor. I Transportstyrelsens direktiv skall man ha ett CDT under 2,0 fr att f alko-ls. Under observationstiden som r 6 mnader strax innan sprrtiden gr ut skall man ta minst 4 prover p CDT och d skall dessa vara under 2,0. om mer n 1 prov r ver 2,0 bedms personen som alkoholmissbrukare och icke lmplig som krkortsinnehavare.
Tittar man i transportstyrelsens freskrifter s verkar det vara markrerna CDT och GT som dom gillar, eftersom dessa nmns som obligatoriska alkoholmarkrer.

https://www.transportstyrelsen.se/TS...%202014_74.pdf
Citera
2015-09-27, 16:50
Medlem
Citat:
Okej, gr dom personutredningen sjlva eller ska han dit d och bli hrd?

ven om han inte blir tilldelad en offentlig frsvarare? Advokatkostnader r ju inte billigt

Fr han offentlig frsvarare och inte vinner mlet r chansen rtt verhngande att han ker p att betala advokatkostnaderna nd...
Citera
2015-09-28, 12:07
Medlem
Hej alla!

Min sambo var och trffade hans advokat idag. Han hade med sig det han skrivit till transportstyrelsen samt 2 intyg frn arbetsgivare (att han r i behov av krkort) samt intyg frn vr sons lkare att sonen ej kan ka kommunalt.

Advokaten sa att intygen var jtte bra och att han har stora chanser till att bli godknd till alkols, han ska ha skickat in det senast p onsdag s vi fr se vad dem sger. Han har ju inte kt dit fr andra trafikfrseelser vilket r bra.

Ngon tid fr rttegng har inte kommit n. Men advokaten sa att vi ska yrka p samhllstjnst och bter. Han r tidigare ostraffad s det kan ligga till hans frdel.

Vi fr bara vnta och se
Citera
2015-10-08, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Tack fr ditt felaktiga svammel men det hjlper inte TS sambo.

Transportstyrelsen beslutar inte att dra in krkortet med hnvisning till ngon "tillrknelighet avseende alkohol". Transportstyrelsen beslutar att dra in krkortet eftersom han r misstnkt fr grovt rattfylleri och fr att han troligtvis kommer att bli dmd fr detsamma.

Se krkortslagen 5 kap. 5 .

Ett krkort ska terkallas tills vidare i avvaktan p ett slutligt avgrande av terkallelsefrgan om det p sannolika skl kan antas att krkortet kommer att terkallas slutligt p ngon av de grunder som avses i 3 17.

Ja, TS sambo har mjlighet att anska om alkols. Men var fr du att det som krvs r bland annat ett blodprov som visar CDT under 2,0 ifrn?

Nej, ngot sdant krav finns inte. Frutsttningen r att skanden har ett svenskt krkort och att det handlar om rattfylleri p grund av alkohol, inte andra droger. Se krkortsportalen.

http://www.korkortsportalen.se/jag-h...r-rattfylleri/

Tittar man i transportstyrelsens freskrifter s verkar det vara markrerna CDT och GT som dom gillar, eftersom dessa nmns som obligatoriska alkoholmarkrer.

https://www.transportstyrelsen.se/TS...%202014_74.pdf

Eftersom jag har egen hgst personlig erfarenhet av verkligheten r det jag skriver korrekt. Uppenbart har du inte trffat p "Sm-pvarna" i svensk byrkrati? Sm mnniskor i statliga maktposition som njuter av att utva sin makt? Man mste slla mellan nsketnkande och verklighet. Jag frstr inte hur ditt inlgg stttat TS?
Citera
2015-10-08, 16:27
Medlem
Kan jag flika in med en frga om preskriptionstid fr rattfylleri.

Om jag kte fast fr grovt rattfylleri fr fem r sedan. Har detta preskriperats nu? Kan jag ska nytt lmplighetsintyg rtt upp och ner eller mste jag lmna en massa leverprover?

Ps. Jag har inte haft med polisen att gra under dessa fem r.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in