Citat:
Ursprungligen postat av
camilicious
Jag har ju fattat allt fel.
Transportstyrelsen beslutar om hur lnge man fr sprrtid, allts hur lnge krkortet ska vara terkallat. Om man fr alkols osv.
Domare/jury under rttegngen beslutar endast om bter, fngelse osv.
Jo, hr r det lite lustigt hur det fungerar. Man skulle tro att man r oskyldigt till domstol funnit dig skyldig, men s r det inte. Transportstyrelsen beslutat att dra in krkortet med hnvisning till att din sambo inte r tillrknelig vad avser alkohol. Detta r inte ett straff, de har HD beslutat i somras Dom kommer att besluta om en sprrtid p 24 mnader eftersom blset var ver 0,5 mg/l. Din sambo han nu mjligheten att anska om alkols. Det som krvs r bland annat ett blodprov som visar CDT under 2,0. Det klarar han enkelt genom att vara helt torr i 3 veckor, oavsett hur mycket han tidigare de facto druckit. Med hans story kommer han att f alkols.
I samband med rttegngen kommer tingsrtten ta beslut om han skall fllas fr nykterhetsbrott enligt trafiklagen 4. Om han flls utfaller straff i form av fngelse/fotboja/samhllstjnst och bter till brottsoffersfonden. Om han fr vanliga bter ocks vet jag inte. Vidare fr han en notering i Lexbase.
Vid fllande dom kan detta verklagas. Om han fr fngelse kommer det upp i hovrtten, annars mste hovrtten bevilja prvningstillstnd.
Jag sitter sjlv i detta. Jag begrde alkols och fick det men missade tv CDT prov, jag fr snabbt frhjda vrden, s det blev frlngt till 24 mnader vilket r ok. Men skulle jag bli friknd i domstol, s friar det inte mig frn Transportstyrelsens beslut om krkortsingripande fr otillrknelighet med alkohol.
Din klokaste stridsplan r att ska alkols med hjlp en vrdcentral. Klappa Transportsyrelsen medhrs, man kan inte f dom att ndra sikt, fr det finns inga legala vgar fr det. Det fr bli tredje statsmakten om man vill pverka dom.
Bestrid allt i domstol, man fr inget fr att erknna. Sen finns det hl i deras argumentation. Inom domstolsvsendet/Polisen tror dom att det finns "bevis instrument", dvs instrument som tillverkar bevis ! Om det r sant, varfr finns d jurister, klagare och domare? Programmera en dator och vi har det perfekta rttsystemet ? typ "1984". "Evidenzern" har juridiska brister, men osanningen om dess ofelbarhet har repeterats s mnga gnger att rttsystemet uppfattar det som sant, tyvrr.