Citat:
Ja, ett roligt (?) exempel på den medielogik som tycks ha gjort Snedtänkt till sin motsats: i stället för en kuf som är osunt insatt i ett ämne får vi en kändisgäst som knappt kan någonting alls om ämnet men vars namn förmodligen är tänkt att locka lyssnare.
Och Kalle Lind verkade också lindrigt påläst, som när han påstod att den Pelle Svanslös han växt upp med skulle vara de tecknade serierna av Einar Norelius.
Det är förstås möjligt men knappast troligt, Norelius serie gjordes ju på 40- och 50-talen och var en gammaldags svartvit serieberättelse med texten under bilderna. Mer sannolikt handlade det om Semics serieversion som lanserades i slutet av 1960-talet med Börje Nilsson som huvudtecknare och som repriserats långt in i ganska modern tid. Den utgick f.ö. från den tecknade tv-serien från 1964, valhänt tecknad av den italienske arkitekten Ferruccio Rossetti. Denna i stort sett bortglömda svenska barn-tv-produktion hade naturligtvis varit värd att nämna i programmet.

Och Kalle Lind verkade också lindrigt påläst, som när han påstod att den Pelle Svanslös han växt upp med skulle vara de tecknade serierna av Einar Norelius.

Ja, det var verkligen en smula oklart varför det inte gick att hitta en gäst som var en smula insatt i ämnet. En liten anmärkning, bara: Semics-serien började utkomma redan 1965. Det var den jag växte upp med, även om jag började med att läsa böckerna. Jag fick nog aldrig ihop det riktigt, jag tyckte att böckerna och serien var väldigt olika. Inte samma universa. Dessutom såg den tecknade Pelle Svanslös ut att ha något slags Fantomen-hoodie.
Jag retade mig dessutom på Kalle Linds upprepade användning av den från början skämtsamma pluralformen *följetänger. Det finns gränser för hur mycket man kan använda den utan att tydligt markera att man skämtar. Det skall ju trots allt vara public service-radio i folkbildningens tjänst.