2023-06-28, 11:44
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Ja, ett roligt (?) exempel på den medielogik som tycks ha gjort Snedtänkt till sin motsats: i stället för en kuf som är osunt insatt i ett ämne får vi en kändisgäst som knappt kan någonting alls om ämnet men vars namn förmodligen är tänkt att locka lyssnare.

Och Kalle Lind verkade också lindrigt påläst, som när han påstod att den Pelle Svanslös han växt upp med skulle vara de tecknade serierna av Einar Norelius. Det är förstås möjligt men knappast troligt, Norelius serie gjordes ju på 40- och 50-talen och var en gammaldags svartvit serieberättelse med texten under bilderna. Mer sannolikt handlade det om Semics serieversion som lanserades i slutet av 1960-talet med Börje Nilsson som huvudtecknare och som repriserats långt in i ganska modern tid. Den utgick f.ö. från den tecknade tv-serien från 1964, valhänt tecknad av den italienske arkitekten Ferruccio Rossetti. Denna i stort sett bortglömda svenska barn-tv-produktion hade naturligtvis varit värd att nämna i programmet.

Ja, det var verkligen en smula oklart varför det inte gick att hitta en gäst som var en smula insatt i ämnet. En liten anmärkning, bara: Semics-serien började utkomma redan 1965. Det var den jag växte upp med, även om jag började med att läsa böckerna. Jag fick nog aldrig ihop det riktigt, jag tyckte att böckerna och serien var väldigt olika. Inte samma universa. Dessutom såg den tecknade Pelle Svanslös ut att ha något slags Fantomen-hoodie.

Jag retade mig dessutom på Kalle Linds upprepade användning av den från början skämtsamma pluralformen *följetänger. Det finns gränser för hur mycket man kan använda den utan att tydligt markera att man skämtar. Det skall ju trots allt vara public service-radio i folkbildningens tjänst.
Citera
2023-07-17, 20:12
Medlem
Dagens Della Morta gjorde mig oerhört frustrerad. Podden är som sämst när Trampe nästan hetsigt radar upp en massa fakta han just lärt sig utan att låta Kalle göra några instick. Det är ju KL folk vill höra, inte de här långa aspiga monologerna. Kan han inte bara acceptera straight man-rollen och lugna ner sig? Det är ju Kalle Linds förmåga att uttrycka sig, se samband och alltid hitta de roligaste detaljerna som man betalar för. Jag vill inte ha ett humorlöst bokreferat!!!
Citera
2023-08-30, 04:27
Medlem
Kongruensbojds avatar
Alice Timander var ämnet när Snedtänkt kom tillbaka från sommaruppehållet. Två någorlunda unga kvinnor gästade, vilket först gav upphov till viss oro; blir det många ”liksom”, flams och allmänt lättsamt detta? Men tji fick jag, de visade sig vara riktigt haj på ämnet, som togs seriöst av alla tre i studion. Kalle var glad över både Alice Timander och faktumet att Snedtänkt rullar igen.

Man blir nyfiken på denne Alice’ tredje man, den mycket yngre mannen som på bröllopsnatten erkände sig vara homosexuell. Vad gör han idag?
Citera
2023-08-31, 09:28
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Slölyssnade på en helt annan, icke-relaterad podd när jag plötsligt hörde Kalles röst. Det visade sig vara ett reklamavbrott för Sparbanken Skåne. Jag trodde Kalle var lite för röd för att sälja sig till bokstavliga kapitalister, men där hade jag fel.
Citera
2023-09-01, 03:15
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Slölyssnade på en helt annan, icke-relaterad podd när jag plötsligt hörde Kalles röst. Det visade sig vara ett reklamavbrott för Sparbanken Skåne. Jag trodde Kalle var lite för röd för att sälja sig till bokstavliga kapitalister, men där hade jag fel.
Det är väl en sossebank? Kul att det finns lokala Sparbanker kvar och allt inte blivit Swedbank.

Är du säker på att det var Kalle? Förr har PS-anställda plockats bort ur etern när det framdagats att de förekommit i reklam. Men antingen är det nya tider nu eller så har det att göra med att Kalle inte är anställd direkt av SR utan kör eget produktionsbolag vars program köps in av SR.
Citera
2023-09-01, 19:35
Medlem
Storartad början på säsongen. Två mycket pålästa gäster, som tar detta på allvar, och en Kalle som ser till att agera som den värd jag är.
Citera
2023-09-03, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd

...

Man blir nyfiken på denne Alice’ tredje man, den mycket yngre mannen som på bröllopsnatten erkände sig vara homosexuell. Vad gör han idag?

Född 1940 så han skulle vara 83 år nu. Inte heller osannolikt att han dog i AIDS-epidemin.
Citera
2023-10-03, 02:39
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Det är väl en sossebank? Kul att det finns lokala Sparbanker kvar och allt inte blivit Swedbank.

Är du säker på att det var Kalle? Förr har PS-anställda plockats bort ur etern när det framdagats att de förekommit i reklam. Men antingen är det nya tider nu eller så har det att göra med att Kalle inte är anställd direkt av SR utan kör eget produktionsbolag vars program köps in av SR.
Snedtänkt special i Studio Expo: Om Extremhögerns dystopier
https://expo.se/fakta/podcasts/extre...erns-dystopier
hur vill du kommentera det? känner du dig sviken av Kalle?
Citera
2023-10-03, 02:40
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Snedtänkt special i Studio Expo: Om Extremhögerns dystopier
https://expo.se/fakta/podcasts/extre...erns-dystopier
hur vill du kommentera det? känner du dig sviken av Kalle?
Jag lyssnar såklart inte på något från Expo. Vad insinuerar du förresten?
Citera
2023-10-03, 02:42
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Jag lyssnar såklart inte på något från Expo. Vad insinuerar du förresten?
Jag är ironisk rörande att vi inte skulle anat att Kalle befinner sig långt ut på vänsterkanten, fast han tror förstås att expo är opolitiska & besitter expertis, jag lyssnar just nu åt dig istället
Senast redigerad av Crapmagic 2023-10-03 kl. 02:45.
Citera
2023-10-03, 02:46
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Jag är ironisk rörande att vi inte skulle anat att Kalle befinner sig långt ut på vänsterkanten, jag lyssnar just nu åt dig istället
Därom råder inga tvivel. Det är sen gammalt.

(Vill man se en ung Daniel Poohl utklädd till nazist kan man söka efter Korvkiosken som gud glömde på Youtube. Om den finns kvar. Var väl en tio år sen jag såg nämnda videosnutt.)
Citera
2023-10-09, 09:50
Medlem
Split-eds avatar
Minns jag fel, eller finns det ett avsnitt av Snedtänkt som handlar om Sven Nordqvist (skaparen av Pettsson och Findus)?

Jag vill minnas så jävla starkt att Kalle har en kvinnlig gäst som pratar om honom, som har besökt honom i hans hem osv.. Kan någon guida mig till avsnittet, eller berätta om jag blandar ihop Nordqvist med någon annan barnboksförfattare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in