2019-05-12, 20:51
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det vore ju förvisso oöverlagt att bedöma forna tider ENBART efter populärkulturen och ingenting annat, men det tycker jag för det mesta inte att Kalle Lind gör. Men populärkulturen säger vanligen mer om tidsandan än finkulturen. En Ingmar Bergman-film från 1965 säger ingenting om den tidens stämningar, en Åsa Nisse-film från samma år säger...om inte allt, så i alla fall någonting. Åtminstone när Hep Stars eller Mona Wessman plötsligt dyker upp i Knohult.

Nej, en Åsa-Nisse film säger inte mycket om någonting. Allra minst filmerna som var antikverade redan när de kom. Och numera fungerar det ännu sämre. Tesen bygger ju på att populärkultur är oskyldig och utan pretentioner, men idag är ju popkultur det mest pretentiösa skit som finns som trots att det är skräp, utger sig för att säga sanningar om samtiden. Och skräpkultur hyllas idag av kritiker som om det vore något seriöst. Us är bara ett exempel.

Fast det är klart att det är lättare att "analysera" något där allt är övertydligt och klart.

Och då får vi en värld med idioter som ovanstående som försöker skriva på latin men inte har en aning om att det heter Modus Operandi.
Senast redigerad av Oliveira 2019-05-12 kl. 20:54.
Citera
2019-05-13, 12:16
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Tesen bygger ju på att populärkultur är oskyldig och utan pretentioner, men idag är ju popkultur det mest pretentiösa skit som finns som trots att det är skräp, utger sig för att säga sanningar om samtiden.

Och att dagens populärkultur är pretentiös skit, säger inte det någonting om vår samtid? Men jag skall inte insistera.
Citera
2019-05-13, 16:54
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Och att dagens populärkultur är pretentiös skit, säger inte det någonting om vår samtid? Men jag skall inte insistera.

Då får man göra en metatolkning på makronivå och det är ju inte precis vad som förekommer. Kritiker tar Us och annan smörja på allvar och menar att den säger något om USA, när de borde skratta åt en film som tror sig vara så väsentlig.
Citera
2019-05-18, 21:02
Medlem
Oliveiras avatar
Ha-Ha t.o.m Kalle blev konsternerad när den senaste gästen kallade Gökboet för sexistisk. You can't make this shit up!

Inte för att det är någon stor film eller ett mästerverk som Kalle hävadade. En rätt typisk Michael Douglas-film för tiden när han försökte göra socialt engagerade filmer som den och The China syndrome.
Citera
2019-05-24, 02:01
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ha-Ha t.o.m Kalle blev konsternerad när den senaste gästen kallade Gökboet för sexistisk. You can't make this shit up!

Vad var det mer för något hon sade som var så galet att Kalle kände sig tvungen att kliva in? Tanten var uppenbart för ett återförstatligande av all vård och apoteksverksamhet, men hon blev lite för ivrig och hasplade ur sig något i stil med "det går inte att köpa medicin i Norrland" (alternativt "det finns inga apotek i Norrland"). Ännu ett avsnitt som jag inte klarade av att lyssna färdigt på.
Citera
2019-05-24, 19:20
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Vad var det mer för något hon sade som var så galet att Kalle kände sig tvungen att kliva in? Tanten var uppenbart för ett återförstatligande av all vård och apoteksverksamhet, men hon blev lite för ivrig och hasplade ur sig något i stil med "det går inte att köpa medicin i Norrland" (alternativt "det finns inga apotek i Norrland"). Ännu ett avsnitt som jag inte klarade av att lyssna färdigt på.

Nej hon var märklig även om hon verkade rätt normal i början. Att ingen vill driva apotek i Norrland var såklart också bisarrt, men det var precis som jag skrev; att hon kallade filmen Gökboet för en "sexistisk rulle" Hela avsnittet handlade ju om institutioner. Det var därför Kalle tog upp den. Jag är,som sagt, ingen vän av den filmen men sexistisk? Kalle sade något i stil med "Det beror på hur man läser den" för att senare kalla filmen för ett mästerverk.

Nu senast hade Kalle tagit tillbaka Mattias Enn istället. Då blir det inget sånt trams, även om han gjorde några irriterande felaktiga uttal av Kálmán och Lehár. Det är något svenskt med att tro att ju mindre man betonar på svenskt sätt, desto rättare är det.
Citera
2019-05-25, 13:07
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Nu senast hade Kalle tagit tillbaka Mattias Enn istället. Då blir det inget sånt trams ...

Fast kommentaren i början när Staffanstorp nämndes "Och där vill ingen bo just nu" tolkar jag som ett angrepp på lokalpolitiken förd av Christian Sonessons moderater, för det är väl den enda rapportering som existerar i riksmedia angående Staffanstorp "just nu" (vad skulle det annars vara?). Som om det bara måste tryckas i en vänster/PK-floskel i varenda avsnitt oavsett ämne!
Citera
2019-05-29, 12:48
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Alltså det händer ju att det kommer nya avsnitt efter att man skrivit ett inlägg Sara Ödmark är hemsk också och hon kommer från PK-nästet Mittuniversitetet.

Den jag pratade om var Lena Birgersson som "pratade" om Tyrolen. Alltså det är dags för ett embargo där bara män är tillåtna gäster.
Tut! tut! tuuuuuuuuuuuuuuut! (långtradarhorn) nu har jag för din skull lyssna på Birgersson, nu vill jag veta varför hon var en tokkärring?, hon sitter och pedagogiskt upplyser Kalle om hur det gick till på 60-tale, talfelet kallas väl dialekt?
Citera
2019-05-29, 15:11
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:

Den jag pratade om var Lena Birgersson som "pratade" om Tyrolen. Alltså det är dags för ett embargo där bara män är tillåtna gäster.
Nu vet jag säkert som bergsmassiven vad ditt problem var, bara män ska få kunna sådana där saker och vara helt säker på sin fakta, "jag tycker det är rent ruskiga grejer"
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-05-29 kl. 15:15.
Citera
2019-06-03, 20:02
Medlem
Ähä det är det är bara de misogyna, . Du vet kvinnohatare.

Strunta i deras opus morandi , dvs sätt att vara/agera.
Citera
2019-06-08, 17:44
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Ähä det är det är bara de misogyna, . Du vet kvinnohatare.

Strunta i deras opus morandi , dvs sätt att vara/agera.

Om det handlar om trollande från din sida så måste jag trots allt ge dig en eloge för den infernaliska skickligheten. Oliveira har redan upplyst dig om att det heter modus operandi. Vad gäller sättet att agera, vill säga. Sättet att vara heter modus vivendi. Sat sapienti.
Citera
2019-06-08, 17:51
Moderator
Kyrpators avatar
Veckans avsnitt om Albert Engström blev ju lite väl sönderhackat av alla dessa triggervarningar och reservationer för politiska inkorrektheter. Är moderna människor verkligen så sköra? En tröst i sammanhanget är att de i alla fall inte kommer att kunna hitta några alternativa, kvinnliga humorister som har fått stå tillbaka för sina mer berömda makar eller bröder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in