2019-01-31, 18:28
Medlem
Del 2 78- varvare, David Korn säger jag bara. Vad vore vi utan sådana intelligenta kufar? Blev nyfiken och körde en Youtube på Korn. Gör det ni med. . Så länge kornare finns så finns det hopp för mänskligheten.
Senast redigerad av bulingenbul 2019-01-31 kl. 18:31.
Citera
2019-02-01, 20:32
Medlem
Oliveiras avatar
Snedtänkt blir bara mer och mer bisarrt. På sistone mest befolkat av märkliga kvinnor, alltför ofta från Skåne, och alltför ofta oförmögna att föra seriösa resonemang och inte gå ner sig i känslor. Samtidigt känns det som att podden är symptomatisk för hur Sverige är i dag. Den märkliga känsla man får när man besöker landet, är lite densamma som man får när man lyssnar på ängsliga Kalle och hans gäster.

Ett axplock som förklarar vad jag syftar på.

Rita Hovne Dahlberg (som för övrigt verkar vara gift med en 61-åring så hon kanske har skäl att vara grinig) börjar tämligen omgående gnälla om att hon är i minoritet och att det är mest "penisbärare" som får komma tillbaka till programmet. Kalle blir såklart defensiv och börjar försvara sig med namn som hon glömt och lovar också att andra är på g. Sedan ska de tala om Maria Gripe, och då känner sig Kalle nödsakad att säga att trots att det är ett kvinnligt berättarjag, så kände han sig aldrig utestängd från berättelsen. Det är alltså samma Kalle som under en längre tid tvekade att göra en podd om Ture Sventon, för att han tyckte det "osade pojkrum" Han verkade då bli förvånad när kvinnor skrev till honom efteråt att de gillade Sventon.

Avsnittet om julkalendrar bjöd på en bimboartad ung tjej som hela tiden skrek om "guldkorn" och var allmänt uppspelt och hade ett erbarmligt språk.Hon hade inga insikter i ämnet heller, trots ett antal intervjuer med inblandade. Eller som Kalle uttryckte det "som klippt och skuren för den här podden"

Tjejen som pratade om svensk 70-talsfilm kändes ungefär likadan, men hon var i alla fall inte skånska.

Kajsa Bergström som pratade om det tämligen hopplösa ämnet Kulla-Gulla och hade inte mycket att tillföra där heller. I det avsnittet som i många andra ältar Kalle den, enligt honom, artificiella skillnaden mellan finkultur och fulkultur.

Buskisavsnittet blev kul för att Kalle nog inte hade förväntat sig att gästen skulle kunna så lite, fast hon hade sett buskis hela sitt liv. Det var iofs uppfriskande att hon inte hade ett enda PK-ben i sig.

Ulf Malmros var en oväntat trevlig gäst som verkade ha mycket att berätta om olika saker. Synd att han hade fått ett så meningslöst ämne på sin lott. Så fort de pratade om något annat så var det oupphörligen intressant, inte minst interiörerna från TV 3.

Trampe som blev rädd när de citerade raden "var har du spriten surfitta" var tillbaka och var nu orolig för att han hade sagt "knullning" och "hängkuk". Även om de försöker låta ironiska när de fäller dessa oroliga kommentarer, så kommer de alltför ofta för att inte dölja en verklig oro.

Finns det då inga verkliga guldkorn? Jovisst, och självklart måste Kalle be om ursäkt för det också. När den intelligenta, kunniga och humoristiska Dan Korn är gäst (pun intended) börjar Kalle med att säga att nu är det "som radio var förr. Två män med skägg." Dan Korn parerar det lika elegant som han svarar på frågan om begreppet stenkakor. Det ironiska är att det är en gäst som Kalle uppenbarligen trivs med, men det är som att han känner att han borde skämmas för det.

När Kalle för en gångs skulle har en gäst som har något att komma med inom många fält, så måste först hans kön ursäktas.

Det kanske är så enkelt som att Sverige är så här nu. I varje fall den förment bildade, och politiskt korrekta delen av Sverige. Jag såg en svensk TV-tablå som nämnde varje gång en film hade klarat Bechdeltestet. Jag vet inte om man ska skratta eller gråta. De jag berättade det för utomlands, valde det förstnämnda.
Citera
2019-02-08, 21:02
Medlem
Enmansdemos avatar
Angående Cia Berg
och "namnsdagsteve", kan någon hitta Orups introlåt
till detta program som saknar namn på youtube
och sedan länka till denna tråd

78 varvare...jag tänker mig att avsnittet handlar om någon slags motorsport
som Kalle hatar, jag bryr mig inte om vem David Korn är heller
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-02-08 kl. 21:05.
Citera
2019-02-09, 08:07
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Angående Cia Berg
och "namnsdagsteve", kan någon hitta Orups introlåt
till detta program som saknar namn på youtube
och sedan länka till denna tråd

78 varvare...jag tänker mig att avsnittet handlar om någon slags motorsport
som Kalle hatar, jag bryr mig inte om vem David Korn är heller

Japp, två timmar om motorsport! Så vare ja.
Citera
2019-02-09, 13:24
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
78 varvare...jag tänker mig att avsnittet handlar om någon slags motorsport som Kalle hatar, jag bryr mig inte om vem David Korn är heller

Så brukar jag också tänka. Om det inte intresserar mig personligen så är det objektivt sett dåligt, eftersom jag är alltings mått.
Citera
2019-02-15, 23:52
Medlem
Oliveiras avatar
Såg att det var något avsnitt med Cia Berg av någon anledning. Kom de in på hennes insats i Janne Wallins Lust? Där fäller hon ju en av svensk films mest odödliga repliker.
Citera
2019-02-20, 09:48
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Såg att det var något avsnitt med Cia Berg av någon anledning. Kom de in på hennes insats i Janne Wallins Lust? Där fäller hon ju en av svensk films mest odödliga repliker.

Du har inte lust att dela med dig till oss som aldrig har haft turen att se filmen i fråga?
Citera
2019-02-20, 11:58
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Du har inte lust att dela med dig till oss som aldrig har haft turen att se filmen i fråga?

Om det nämns i avsnittet vore det ju synd att spoila något. Hela filmen var rätt bisarr och Lust-mördades av kritikerna. Så filmen handlar om Jerrie (spelad av Gerhard Hoberstorfer, som gick ut officiellt och sågade filmen strax efter premiären) som är en kvinnojägare. Han skriver en dagbok som han, av oklar anledning, har i sitt skafferi, som mer verkar sammanfatta hans liv än innehålla något att äta. Jerrie svänger sig med sentenser som "Such is life, C'est la vie, sånt är livet i mitt skafferi"

Enter Sara i Cia Bergs tolkning. Hon är en driven men psykiskt labil kvinna. En tumultartad relation tar vid. Vid ett tillfälle blir Sara nyfiken på vad det är för hemligheter Jerrie döljer i sitt skafferi och tittar in där. Jerrie upptäcker det och blir vansinnig och drar henne därifrån. Då fäller Sara följande replik

Jag tror inte ens att Cineasten gillar den här filmen trots att den är svensk.
Citera
2019-02-23, 13:09
Moderator
Kyrpators avatar
Podden med Rozita Auer var ju över förväntan. Kanske att jag har blivit överkänslig, men jag fick för mig att Kalle Lind bromsade henne en smula för att hon riskerade att slå över och bli politiskt inkorrekt om hon fick hållas. Men det kanske bara var inbillning från min sida.

Trevligt dock, med tanke på den tidigare diskussionen om filmen Lust, att veckans gäst har medverkat i en film med titeln Klara Lust. Är det kanske någon typ av linje i ämnesvalet? Kvinnor som har medverkat i filmer som har ordet "lust" i titeln. Det torde vara ett ganska smalt ämne.
Citera
2019-02-24, 15:30
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Podden med Rozita Auer var ju över förväntan. Kanske att jag har blivit överkänslig, men jag fick för mig att Kalle Lind bromsade henne en smula för att hon riskerade att slå över och bli politiskt inkorrekt om hon fick hållas. Men det kanske bara var inbillning från min sida.

Trevligt dock, med tanke på den tidigare diskussionen om filmen Lust, att veckans gäst har medverkat i en film med titeln Klara Lust. Är det kanske någon typ av linje i ämnesvalet? Kvinnor som har medverkat i filmer som har ordet "lust" i titeln. Det torde vara ett ganska smalt ämne.

Var hon med i Gredes Klara Lust? Ytterligare en hemsk film av en usel och groteskt överskattad regissör. Vad spelade hon där? Eller dansade hon bara i bakgrunden?
Citera
2019-02-24, 21:18
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Var hon med i Gredes Klara Lust? Ytterligare en hemsk film av en usel och groteskt överskattad regissör. Vad spelade hon där? Eller dansade hon bara i bakgrunden?

Enligt rollistan var hon "naken magdansös". Jag hittade uppgiften i Wikipedias artikel om henne, jag har nog inte sett hela filmen. Åtminstone inte på väldigt länge.
Citera
2019-02-26, 11:03
Medlem
Citat:
Nja, Rozita började nämna diverse bortglömda nöjesprofilsgubbar, jag tror snarare att han ville hålla henne kvar vid det än att gå vidare. Kalle är ju helt insnöad på gamla nöjesgubbar från 1960-talet (vilket iofs är kul).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in