Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-07, 19:27
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Fredrik Lindström-avsnittet (Abba pre-Abba) var en höjdare.

Lindström gör sig både bra och dåligt i en podcast. Hans kunnighet, rappa käft och medietränade ego i allmänhet är ju bra för formatet, men att påstå att han älskar ljudet av sin egen röst vore ju en underdrift. Kalle fick ju knappt en syl i vädret. Roligt avsnitt ändå.
Citera
2016-06-07, 22:43
  #26
Medlem
Verkistos avatar
En riktigt bra pod. Klart bäst så här långt är avsnittet om Johnny Bode. Jag har lyssnat på det fem gånger!

Podden är en aning ojämn, men mest beroende på vem som är gäst. Några pratar för lite, andra för mycket, som t ex Fredrik Lindström, - men podden håller generellt sett en hög och fin kvalitet!


Edit: Om Hitlerlitteratur var också ett synnerligen intressant avsnitt. Inte minst på grund av infon om Hitlers problem med gaser i magen.
Citera
2016-08-09, 15:33
  #27
Medlem
Garneringsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litania
Fantastiskt podcast. Roligt och allmänbildande, faktiskt samtidigt. Som en del har sagt så beror slutresultatet mycket på samspelet med gästen, men också hur intresserad Kalle Lind är om ämnet. Han hade ju en jävligt mycket mer passionerad inställning till den intellektuella medelklassen än konceptkonst, och det märks. Men jag tycker ändå det är en hög lägstanivå. En del är ok, många är briljanta.

Topp5: Subkulturen gbg, sjuttiotalsdansband, hitchcock, monty pyton, kulturbråk.
Bottom3: konsumentjournalistik, subkulturen malmö, småland.

Stark topp 5 du gjort! Det bästa avsnittet var helt klart om 70-talsdansband. På min topp 5 är annars Monty Python, Johnny Bode, B Wahlströms ungdomsböcker (när Kalle börjar rabbla Dante-titlarna...) samt radionämndsanmälningarna.

Sämst var konsumentjournalistik samt satir. I de avsnitten behövde Kalle pedagogiskt förklara begrepp som alla utom gästerna förstod. Då tappade avsnitten i tempo.

Framtida ämnen jag skulle vilja ha; Ny Demokrati (med Bert Karlsson?), Eddie Meduza,Teenage Muntant Ninja Turtles, Per Oscarsson, Finland, osv osv. Finns verkligen hur många ämnen som helst som han skulle kunna ta upp! Dock är det lite synd att kalle är så kroniskt ointresserad av sport....
__________________
Senast redigerad av Garneringsmannen 2016-08-09 kl. 16:04.
Citera
2016-08-29, 20:00
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garneringsmannen
Framtida ämnen jag skulle vilja ha; Ny Demokrati (med Bert Karlsson?), Eddie Meduza,Teenage Muntant Ninja Turtles, Per Oscarsson, Finland, osv osv. Finns verkligen hur många ämnen som helst som han skulle kunna ta upp! Dock är det lite synd att kalle är så kroniskt ointresserad av sport....

Eddie Meduza vore ju gräsligt kul att ha ett avsnitt om. Detta trots att jag redan har slukat en eller ett par radio- och TV-dokumentärer om karln.

Andra önskeavsnitt: Sällskapsresan-filmerna, Allan Edwall, Fäbodjäntan och svenskt snusk i allmänhet (porravsnittet som redan finns satt inte hundra procent), Christer Petterson (och/eller andra karismatiska brottslingar) och svensk familjeunderhållning på TV genom tiderna.
__________________
Senast redigerad av SlaktarBosse 2016-08-29 kl. 20:02.
Citera
2016-08-29, 20:40
  #29
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlaktarBosse
Eddie Meduza vore ju gräsligt kul att ha ett avsnitt om. Detta trots att jag redan har slukat en eller ett par radio- och TV-dokumentärer om karln.

Andra önskeavsnitt: Sällskapsresan-filmerna, Allan Edwall, Fäbodjäntan och svenskt snusk i allmänhet (porravsnittet som redan finns satt inte hundra procent), Christer Petterson (och/eller andra karismatiska brottslingar) och svensk familjeunderhållning på TV genom tiderna.
Om du inte hört dem så har P4 Dokumentär avsnitt om både Fäbodjäntan och Sällskapsresan!
Men absolut, jag hade gärna hört alla de avsnitt du nämner!
Citera
2016-08-29, 23:57
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Om du inte hört dem så har P4 Dokumentär avsnitt om både Fäbodjäntan och Sällskapsresan!
Men absolut, jag hade gärna hört alla de avsnitt du nämner!

Tack för tipset - ska spana in!

För att fortsätta i samma hjulspår kan jag tipsa övriga Snedtänktlyssnare om att Kalle Lind medverkar i Simon Gärdenfors senaste avsnitt av Arkiv Samtal. 1.09 timmes samtal som tar avstamp i varför Kalle är så intresserad av gamla gubbar men som sen - i vanlig poddmanér - drar iväg och börjar handla om Henning Sjöström, Bengt Sändh, Eddie Meduza, Ewert Ljusberg och Kjell Höglund.

Gärdenfors håller - enligt egen utsago i avsnittet - Snedtänkt som sin absoluta favoritpodd och det märks. Det är inte samma gamla glättiga, flyktiga samtal om ditt och datt som aldrig leder någon vart utan istället drar han upp de få obskyra referenser han kan, som Kalle Lind sedan kan precis allting om och så blir det som ett Snedtänkt-avsnitt där Gärdenfors mest slänger in olika namn som Kalle kan spinna lös på. Rekommenderas.
Citera
2016-09-15, 01:54
  #31
Medlem
Kongruensbojds avatar
Finlandssvenskar-avsnittet var oerhört roligt. Snacket om den där excentriske finske teaterregissörens sjuka pjäser var fantastiskt: "Men pappa, det smakar ju f***a!"
Citera
2016-09-23, 15:03
  #32
Medlem
b0bbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Om du inte hört dem så har P4 Dokumentär avsnitt om både Fäbodjäntan och Sällskapsresan!
Men absolut, jag hade gärna hört alla de avsnitt du nämner!

Oj, ett P4 Doku om Sällskapsresan? Det har jag missat!
Citera
2016-09-23, 23:45
  #33
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0bber
Oj, ett P4 Doku om Sällskapsresan? Det har jag missat!
Helt okej bra: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6231415
Citera
2016-11-03, 19:12
  #34
Medlem
snillet_1s avatar
Ramlade av en slump in på avsnittet där Henrik Dorsin var med - helt fantastisk lyssning. Vilken kemi de hade! Blir att rota lite i arkivet.
__________________
Senast redigerad av snillet_1 2016-11-03 kl. 19:47.
Citera
2016-11-13, 18:42
  #35
Medlem
TjuvenFerdinands avatar
Jag tycker att Kalle lind är en bra "podd ledare " eller hur man nu skall uttrycka det. Jag tycker att han ger gästerna plats, och sticker mellan med egna funderingar, som ofta är roliga,,lite bitska, precis alldeles lagom. Tyvärr har det varit ett par riktiga bottennapp beträffande gäster som antingen inte har talets eller språkets gåva och/eller är för unga.
Ett avsnitt om lesbisk kultur där tjejen verkade nyss ha gått ut högstadiet, otroligt trist att lyssna på eftersom hon inte fattade referenser bakåt i tiden äldre än från 1999...
Nån konstvetartjej som pratade om installationskonst, otroligt lame och lite som att lyssna på någon gammal 68-proggare som hyllar Fylkingen och frijazz som det allra senaste och mest edgy (hon snackade om marcell duchamp... Gäsp). Programmet om Danmark med någon menlös tjej som inte hängde med på referenser hon heller...
Och för att inte klanka ner bara på det täcka könet så var Fredrik Lindström lika odräglig och dryg som vanligt och i "om subkulturen progguppväxt" stod dom ipå ett skränigt Bokmässan och det var nån kille som tog över allt och var allmänt störande och brölig på ett självgott o ytligt vis, medan kvinnan i sällskap bara tjatade om att hon var för ung för proggen. Varför då medverka i ett program om Proggen? Ett annat bottennapp var monty pythonavsnittet med en ganska sur och "jag har vaknat på fel sida" Johan glans.
Till de kul gästerna, de sympatiska och smarta hör MÖP killen om hemvärnet, Dorsin om kupletter, euskeferat och det mycket djuplodande hitchcockavsnittet.
Björn afzelius tjejen som var bara runnt 25 och väldigt kunnig om en artist som jag aldrig brytt mig särskilt mycket om, också en guldklimp! Nästan så att jag vill börja lyssna på mannen för hon lyckades skapa en magi kring honom (men hon hade även humor och distans)

Summa sumarum?
- snedtänkt är en hemtrevlig podd som man kan lyssna till när man sitter med klockan tre-kaffet och doppar mandelkubb i detsamma. å det är inget dåligt betyg!
Citera
2016-11-13, 18:53
  #36
Medlem
TjuvenFerdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Ramlade av en slump in på avsnittet där Henrik Dorsin var med - helt fantastisk lyssning. Vilken kemi de hade! Blir att rota lite i arkivet.


Ja, en klassiker. Som att höra två gamla riktigt goda vänner sitta och snacka. Ren öron-fröjd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback