Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-11, 23:00
  #1
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Som läget ligger skulle det inte vara helt överraskande om S-ledningen nu egentligen innerst inne önskar ett nyval. Rent strategisk vore detta nog det klokaste de kunde hitta på. Då får de chansen att slicka såren, byta ut partiledningen och satsa på det ordinarie valet år 2018.
Ja, jag ser det som osannolikt att den här regeringen sitter kvar till 2018. Om SD redan idag har 25% stöd kan man ju tänka sig hur det är om 3 år. Samarbetet mellan S och Mp har väl funkat dugligt rent sakpolitiskt, de gör kompromisser (som gör ont, i och för sig), men det har straffats av väljarna. MP är påväg ner mt 4%-spärren och Sossarna är nere på nivåer de faktiskt aldrig hur upplevt under vårt lands demokratiska tidsepok (bortsett från några veckor under Juholt-kalabaliken). Moderaterna skulle säkert kunna tänka sig att låta regeringen regera sönder sig i tre år till, om det inte vore för att om tre år kommer SD vara dubbelt så stora som moderaterna, minst.

Jag tror på nyval under nästa år. Om man inte på något vänster får styr på invandringshaveriet. Men det känns svårt.
Citera
2015-09-11, 23:53
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Ja, jag ser det som osannolikt att den här regeringen sitter kvar till 2018. Om SD redan idag har 25% stöd kan man ju tänka sig hur det är om 3 år. Samarbetet mellan S och Mp har väl funkat dugligt rent sakpolitiskt, de gör kompromisser (som gör ont, i och för sig), men det har straffats av väljarna. MP är påväg ner mt 4%-spärren och Sossarna är nere på nivåer de faktiskt aldrig hur upplevt under vårt lands demokratiska tidsepok (bortsett från några veckor under Juholt-kalabaliken). Moderaterna skulle säkert kunna tänka sig att låta regeringen regera sönder sig i tre år till, om det inte vore för att om tre år kommer SD vara dubbelt så stora som moderaterna, minst.

Jag tror på nyval under nästa år. Om man inte på något vänster får styr på invandringshaveriet. Men det känns svårt.


VAd skulle 7K-partierna ha att vinna på ett extraval?
Citera
2015-09-11, 23:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Om M väljer att gå ur DÖ på partistämman nästa månad så är det ändå inte alls säkert att det blir extraval för det. Löfven har två ess till att spela ut. Om antingen C eller FP väljer att göra upp med regeringen så kan Löfven regera vidare. Ett av de två alternativen räcker för att komma över 175 mandat. Om både C och FP vägrar att göra upp med regeringen så blir det nog extraval dock. Men mina pengar ligger på att C eller FP kommer att göra upp med regeringen iaf. Allt för att undvika ett extraval där SD kommer att gå brutalt mycket framåt.


Precis...låt oss inte bli naiva.....inget 7K-parti har något att vinna på ett extraval.
Det vi kan hoppas på är att ett antal partier inte vill förblöda
Citera
2015-09-11, 23:56
  #4
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
VAd skulle 7K-partierna ha att vinna på ett extraval?
Jag vet ärligt talat inte. Jag vet bara att vid ett ordinarie val om tre år kommer SD att chocka hela världen. Jag tror inte att Löfven vill regera till dess, och jag är osäker på om Moderaterna vill det. Faktum är ju att Moderaterna och Alliansen nu har ett gyllene tillfälle att "städa upp". Man får säga att man bryter med Reinfeldt-doktrinen och att man tänker bryta Löfvens misskötsel av Sverige, detta genom att fälla regeringens budget för att sen förbjuda tiggeriet och genomföra en kraftig kursomläggning av Sveriges invandringspolitik. Nu kommer ju detta säkerligen inte att ske, men det vore möjligt och opinionsmässigt taktiskt. Det vore också det ansvarsfulla och vuxna att göra. Sistnämnda är förstås varför jag ser det som uteslutet.
Citera
2015-09-12, 06:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
VAd skulle 7K-partierna ha att vinna på ett extraval?

Den frågan är så intressant att den kanske t.o.m. förtjänar en egen tråd.

Men jag tror att dom snart förstår att det är enda chansen att hejda SD från att växa. Ponera att SD får 25% i ett extraval och att dom får chansen att vara med och bestämma. Ingenting kommer hinna ändras till det bättre i Sverige fram till det ordinarie valet 2018 och då kan 7k säga att SDs politik inte fungerar. Väljarna är otåliga och vill ha omedelbar förändring och SD kommer börja krympa rejält. Frågan är då var väljarna tar vägen?
__________________
Senast redigerad av grovabrott 2015-09-12 kl. 06:28.
Citera
2015-09-12, 11:32
  #6
Moderator
Tinuviels avatar
Tråd utbruten från:
(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

// mod
Citera
2015-09-12, 12:10
  #7
Medlem
Gynekologstols avatar
Det kommer inte att bli något extra val. När Löfven annonerade extra val efter budgetomröstningen så gjorde han det med förhoppningen att SD skulle minska i OU. Ingen tror väl att valet hade blivit inställt om SD hade rasat från 15 (eller vad de nu hade i OU vid den aktuella tidpunkten) till 10 eller 5 procent?
Citera
2015-09-12, 12:42
  #8
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det kommer inte att bli något extra val. När Löfven annonerade extra val efter budgetomröstningen så gjorde han det med förhoppningen att SD skulle minska i OU. Ingen tror väl att valet hade blivit inställt om SD hade rasat från 15 (eller vad de nu hade i OU vid den aktuella tidpunkten) till 10 eller 5 procent?

Nej naturligtvis inte. Paniken bröt ut redan då. Jag tror inte att opinionssiffror i stroleksordningen
20-25% fanns i deras föreställningsvärld när de formulerade DÖ.

Därför är jag väldigt nyfiken på resonumangen hur DÖ kommer att fungera om SD skulle bli största parti 2018.

Det enda 7K har att vinna på ett nyval, som jag ser det, är att flyktingströmmarna kan strypas utan att de själva ställs till svars för besluten.

Låter de detta ske kan sakerna långsamt återgå till det normala. Driver de det för långt blir utvecklingen irreversibel och vad som helst kan hända.

Jag tror nämligen att de flesta i S&M och flera av övriga allians politiker i själva verket inser och tycker att detta måste ske en strypning av invandringen. De är dock insyltade i konvensioner som de inte kan bryta. Rädda om sin arvoden tiger många.
Citera
2015-09-12, 13:05
  #9
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Nej naturligtvis inte. Paniken bröt ut redan då. Jag tror inte att opinionssiffror i stroleksordningen
20-25% fanns i deras föreställningsvärld när de formulerade DÖ.
Självklart fanns siffror på 20-25 procent inte i deras föreställningsvärld i december 2014 och det är fullt möjligt att de inte finns där idag heller. Om man tittar på reaktionerna på att SD är störst i Sentio och Yougov så är det smärtsamt uppenbart att stora delar av 7K fortfarande befinner sig i förnekelsestadiet.

Jag skall inte överdriva betydelsen av den mannen, men jag misstänker att Arnstad hade ett finger med i spelet kring det extra valet. Löfven har själv hänvisat till honom när han kallade SD för nyfascister och att då anta att Arnstad under samma tidsperiod även lyckades sälja in det så kallade glastaket på 15 procent är inte speciellt orimligt.

Nu visade det sig att det inte finns något glastak, men trots detta så har vinden vänt flera gånger (senast förra veckan) enligt 7K. Detta är det enda som jag tror kan trigga ett extra val. Om Löfven får för sig att vinden återigen har vänt och hastigt och lustigt fattar beslut om extra val. Jag tror dock att detta är osannolikt eftersom att det rimligtvis finns personer runt honom som ser till att han inte tar den här typen av idiotbeslut efter att ha läst krönikor och ledare på Aftonbladet med 5 stycken sjukommatvåan innanför västen.
Citera
2015-09-12, 13:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Jag vet ärligt talat inte. Jag vet bara att vid ett ordinarie val om tre år kommer SD att chocka hela världen. Jag tror inte att Löfven vill regera till dess, och jag är osäker på om Moderaterna vill det. Faktum är ju att Moderaterna och Alliansen nu har ett gyllene tillfälle att "städa upp". Man får säga att man bryter med Reinfeldt-doktrinen och att man tänker bryta Löfvens misskötsel av Sverige, detta genom att fälla regeringens budget för att sen förbjuda tiggeriet och genomföra en kraftig kursomläggning av Sveriges invandringspolitik. Nu kommer ju detta säkerligen inte att ske, men det vore möjligt och opinionsmässigt taktiskt. Det vore också det ansvarsfulla och vuxna att göra. Sistnämnda är förstås varför jag ser det som uteslutet.
Så tiggeriet är en knäckfråga?
Finns inget tiggarproblem. Problemet är att idioter göder dem. Slutar man göda ohyra så försvinner den.

Vem vill ha nyval? Av 8 partier i riksdagen vill inte 7 av dem ha det. Vi hamnade i en situation där ett nyval var en realitet. Men då alla partier redan målat in sig i ett hörn så räddade de situationen genom DÖ.
En förbannat smart lösning. Nuvarande regering kan sitta kvar medan Alliansen vet att de kan regera efter 2018 i samma minoritet.
Alla partier i 7-klövern vet att de bara kan förlora i ett nyval. Därför kommer de samarbeta för att undvika detta.
Alliansen gör det för att försäkra sig om att kunna regera efter 2018 o nuvarande regering hoppas på att deras politik ska bära frukt. För om den bär frukt så deras vallöften går i hamn så kommer de få tillräckligt stort mandat 2018 för att regera vidare.
Alla partier vet vilket kaos som skulle bli om dagens oppinionssiffror skulle bli ett valresultat. Med dagens siffror skulle S o M bli tvingade att bilda regering o sedan har vi en Polsk riksdag.
Citera
2015-09-12, 13:47
  #11
Medlem
En direkt konsekvens av DÖ-överenskommelsen är att det inte behövs något nyval före valåret 2018. Det finns ingen anledning eftersom sjuklövern med mycket god marginal har majoriteten i riksdagen.

Jag tror inte att någon i alliansen är sugen på att på sig regeringsrollen eftersom situationen är klart ofördelaktig. Redan de sista två åren på alliansens regeringsår såg man tydligt att de tappat gnistan. Vid något tillfälle ett år innan valet 2014 sa Reinfeldt öppet att han skulle stödja en socialdemokratisk regering. Det var först i slutet på valkampanjen som alliansen ens såg ut att vilja vinna, men som ni märkte släppte de gärna makten efter valnatten trots att de egentligen tillsammans med SD fortfarande var i klar majoritet. Iallafall om man nu ska se SD som ett högerparti. I själva verket kan man svårligen placera SD i ett höger-vänster perspektiv.

Sjuklövern har INGENTING att vinna på ett extraval och inte heller något att vinna på valet år 2018. Det är nästan så man undrar om de inte kommer att försöka hitta någon anledning att ställa in valet år 2018.

SD kommer att växa så det knakar i takt med att sjuklöverns politik bedrivs och spårar ur alltmer och att konsekvenserna blir tydliga för var och en.

Samtidigt är det mycket enkelt att faktiskt ändra riktning på sin politik. Den allra viktigaste frågan är att vilja ha hit alla flyktingar och bekosta deras tillvaro med en halv miljon kr per år och person eller att bygga flyktingläger i närområdet och kunna få ner kostnaderna rejält och samtidigt hjälpa så många fler.

Ett sådant beslut skulle lätta på situationen betydligt. Men som vi alla vet är sjuklövern helt besatta av att det ska komma så många invandrare som möjligt. Det är nästan så man undrar om IS är ett svensk projekt i grunden.
Citera
2015-09-12, 14:26
  #12
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det kommer inte att bli något extra val. När Löfven annonerade extra val efter budgetomröstningen så gjorde han det med förhoppningen att SD skulle minska i OU. Ingen tror väl att valet hade blivit inställt om SD hade rasat från 15 (eller vad de nu hade i OU vid den aktuella tidpunkten) till 10 eller 5 procent?
Tanken bakom #DÖ var att marginalisera SD och på så sätt få folk att tycka en röst på SD var bortkastad vilket i sin tur skulle leda till ett stort fall i OU.

Så blev nu inte fallet.
SD's trend i OU har varit närmast monotont växande samt resulterat i ett väljarstöd för SD som inte ens den värsta febersjuka mardröm skulle kunna frammana.
Det kan därför finnas skäl för 7K att omvärdera sin nuvarande strategi och istället försöka få in SD i en regering så att de likt MP kommer falla likt en sten i OU när de väl tvingas ta ansvar för sin politik.

Personligen tror jag inte på detta scenario utan tvärtom att om SD skulle få strypa massinvandringen skulle detta medföra ett paradigmskifte inom svensk politik där samtliga 7K partierna försvinner i sin nuvarande form för att i vissa fall återuppstå som i betydligt mer 'nationalistisk' skepnad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback