2015-09-11, 20:10
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Möllan63
Jag trodde faktiskt att SD skulle sjunka några procent nu efter allt flyktingkampanjande i media senaste veckan och den hjärtskärande bilden på treårige Alan. Det finns ingen som inte blir berörd av den bilden - sedan kan man lägga skulden till olyckan var man vill. Jag blev ledsen i alla fall av att se bilden på Alan.

Så jag blev förvånad av att SD ändå ökade både hos Sentio och Inizio. Människor kan fortfarande tänka själva trots all propaganda från media, och det är ett sundhetstecken. Det visar hur långt media och politiker står från folket.

Bilden på lille Alan berörde oss alla djupt och inte minst mig. Ingen 3-åring ska behöva drunkna. Men senare har det kommit fram att själva bilden troligen är arrangerad (Alan hittades mellan några klippor men lades sedan på stranden av media för fotografering). Samt att Alans pappa styrde båten själv och var flyktingsmugglare. Inget av detta förtar tragiken i en 3-årings död, men visar på hur sjuk kopplingen mellan de kriminella flyktingsmugglarna och media är.

Allt detta hoppades media skulle sänka SD. Verkligheten verkar ha blivit precis tvärt om! SD ökar ju nu kraftigt sedan medias kampanj började. Troligtvis beror detta på att folk inte accepterar att små barn dör på detta sätt, och att "flykting"-vansinnet måste få ett slut. Människor mår bäst i sina hemländer.
2015-09-11, 20:15
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lars-olle
Hej Eter nattmanglingen igår mellan de upplysta partiledarna i sjuklövern ,kom endast tummetott.
Europa måste ta ett större ansvar. Det enda som kan förändra något är att förändra sig själv.
De övriga europeiska länderna är nöjda med att ha Sverige som sista hållplats för folk
man inte anser sig ha råd att försörja på livstid.
Vill man förändra något får man ändra sig själv först.
Hur va de nu med tiggarna ,nu hjälps de visst bäst i sina hemländer.

För att sammanfatta mötet.

Vi ser ett problem. Men vi vågar inte låtsas som att vi ser det. Då får vi smisk av media. Hur ska vi kunna låtsas som att det inte finns något problem, vara lydiga, men ändå hålla problemet stången i vart fall tills vi får riksdagspension?

Vi ber andra länder att hjälpa oss dela bördan samtidigt som vi fortsätter säga att invandringen inte är ett problem, utan en välsignelse.

Kommer inte media tycka vi är ologiska då. Jag vill inte ha smisk. Jag har fortfarande ont i stjärten sedan jag råkade säga *viskar*... volymer...

Ingen fara, media vill ha lydiga politiker, inte logiska.
2015-09-11, 20:23
Medlem
dajevlars avatar
Bilden engagerar naturligtvis.

Det som är mer konkret för oss .... här.... är att alltfler blir berörda och inblandade av hitkommarna. Många gillar inte det.

Att se tio- kanske hundratals okända personer nere vid affären, gör att man/vi/de undrar vart samhället är på väg.

Detta scenario sträcker sig vidare och vidare ju fler som kommer hit, och därför tycker fler att allt är utfört på ett felaktigt sätt (diplomatiskt sagt).

Sen händer ju också en massa tråkiga grejer som RÅN, ofredanden och annat - och alla som blivit utsatta för detta visar sina VÄNNER : läs SOCIALA medier, och därför vet fler om allt det felaktiga och fler och fler väljer rationella beslut.

Så - ju fler som kommer hit, ju mer felaktigheter som begås - desto mer tycker VI att det är fel. (och eftersom alla partier har förått oss (och FORTSÄTTER.....helt jevla konstigt) så vänder vi oss till sista chansen.)
2015-09-11, 20:55
Medlem
10 ggr pengarna på att inte Batra, Löfven eller Lööf blir statsminister efter valet hos unibet
2015-09-11, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
För att sammanfatta mötet.

Vi ser ett problem. Men vi vågar inte låtsas som att vi ser det. Då får vi smisk av media. Hur ska vi kunna låtsas som att det inte finns något problem, vara lydiga, men ändå hålla problemet stången i vart fall tills vi får riksdagspension?

Vi ber andra länder att hjälpa oss dela bördan samtidigt som vi fortsätter säga att invandringen inte är ett problem, utan en välsignelse.

Kommer inte media tycka vi är ologiska då. Jag vill inte ha smisk. Jag har fortfarande ont i stjärten sedan jag råkade säga *viskar*... volymer...

Ingen fara, media vill ha lydiga politiker, inte logiska.

Japp, och slutsatsen av mötet blev: Vi skyller allt på andra länder. Det är alla andras fel.
2015-09-11, 21:06
Medlem
dajevlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung

Det som gör det svårare är väl mest att det framstår som än mer diktaturlikt att kartellbilda för att hålla 34% borta från parlamentarisk makt än vad det redan nu gör när man gör så mot 13%.

En ny omröstning kan kaotisera mer eller nyansera.... vi lever i en tid som är konstig...
2015-09-11, 21:45
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sture12347
10 ggr pengarna på att inte Batra, Löfven eller Lööf blir statsminister efter valet hos unibet

Inte orimliga odds alls. Snarare en väldigt bra deal. Extremt mycket kommer att hända i Svensk politik de närmaste få åren, och ingen som är inblandad i det nuvarande kaoset lär kunna kvarstå i någon ledande position. Snarare rör sig politiken i en mer konservativ / allmäneuropeisk riktning.
2015-09-11, 22:18
Medlem
S.Kandals avatar
Sd kommer att fortsätta växa, garanterat 30% innan nyår om inget överaskande inträffar. De övriga dårarna kommer att stå och se på likt handfallna förstaklassare.

Regeringens enda räddning idagsläget är att EU driver igenom omfattande och ordentligt restriktiva migrationsförslag, ser inte detta komma alls. Således sitter Löfven och co fastnaglade i skiten.
Känner dock mig mer och mer övertygad om att DÖ kommer att brytas efter moderatstämman. Detta bör innebära att nyval kommer att utlysas i dess kölvatten. Kan inte tänka mig att S vill regera ensamma eller att M tillåts att, av sina väljare, ingå i en S-regering.
Som läget ligger skulle det inte vara helt överraskande om S-ledningen nu egentligen innerst inne önskar ett nyval. Rent strategisk vore detta nog det klokaste de kunde hitta på. Då får de chansen att slicka såren, byta ut partiledningen och satsa på det ordinarie valet år 2018.
Senast redigerad av S.Kandal 2015-09-11 kl. 22:47.
2015-09-11, 22:58
Medlem
Fickludds avatar
Med tanke på motståndet och attackerna från public service och gammelmedia är det ganska fantastiskt att SD nått de siffror de har. Människor är långt ifrån så dumma som de tror.
2015-09-11, 23:02
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Sd kommer att fortsätta växa, garanterat 30% innan nyår om inget överaskande inträffar. De övriga dårarna kommer att stå och se på likt handfallna förstaklassare.

Regeringens enda räddning idagsläget är att EU driver igenom omfattande och ordentligt restriktiva migrationsförslag, ser inte detta komma alls. Således sitter Löfven och co fastnaglade i skiten.
Känner dock mig mer och mer övertygad om att DÖ kommer att brytas efter moderatstämman. Detta bör innebära att nyval kommer att utlysas i dess kölvatten. Kan inte tänka mig att S vill regera ensamma eller att M tillåts att, av sina väljare, ingå i en S-regering.
Som läget ligger skulle det inte vara helt överraskande om S-ledningen nu egentligen innerst inne önskar ett nyval. Rent strategisk vore detta nog det klokaste de kunde hitta på. Då får de chansen att slicka såren, byta ut partiledningen och satsa på det ordinarie valet år 2018.
Om M väljer att gå ur DÖ på partistämman nästa månad så är det ändå inte alls säkert att det blir extraval för det. Löfven har två ess till att spela ut. Om antingen C eller FP väljer att göra upp med regeringen så kan Löfven regera vidare. Ett av de två alternativen räcker för att komma över 175 mandat. Om både C och FP vägrar att göra upp med regeringen så blir det nog extraval dock. Men mina pengar ligger på att C eller FP kommer att göra upp med regeringen iaf. Allt för att undvika ett extraval där SD kommer att gå brutalt mycket framåt.
2015-09-11, 23:11
Medlem
Steget från att släppa fram motståndarsidans budget oavsett vad som ingår i den till att rösta på deras budget känns inte särskilt stort. Därför tror jag att enda chansen för SD att få regera är att de får egen majoritet eller att det sker en revolt i Moderaterna, AKB avsätts, DÖ bryts och ett samarbete med SD inleds.
2015-09-11, 23:14
Medlem
Kaospojkens avatar
Låt oss leka lite, vad av följande tror ni hamnar i vilken ordning i framtida undersökningar?

Största block

Egen majoritet bland manliga väljare

Största parti bland kvinnor

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in