• 1
  • 2
2015-09-12, 08:42
Medlem
Sqeptisks avatar
Det blir uppenbarligen svrare och svrare att vrja sig frn microsoft.

https://www.idg.se/2.1085/1.636839/d...ill-uppgradera

Detta har utvecklats till en kamp dr man som enskild anvndare inte kan "vinna".

Men ven microsoft frlorar p detta. Fler och fler anvndare kommer sannolikt att byta (har redan?) operativsystem som lter anvndaren bestmma ver sin egen dator.

Bara en tidsfrga innan handeln brjar slja PC med Linux installerat? Dessutom ngra hundringar billigare utan MS-licens!

MS har med sin iver att styra ver (och i lngden spionera p) sina anvndare skapat en situation dr alla inblandade verkar bli frlorare. Tyvrr!
Citera
2015-09-12, 10:14
Medlem
sebnies avatar
Men herregud?
Att microsoft laddar ner Windows 10 r fr att de ska kunna klgga och planera utrullningen s smrtfritt som mjligt, och fr att du ska kunna, nr du vl bestmmer dig fr att uppgradera, kunna uppgradera s fort som mjligt utan att du behver ladda hem ngot.
Man fr ju ocks tnka p att Windows 10 drar rtt fett med data, och d r det bra om man kan pytsa ut uppdateringen t folk nr det finns "ledig kapacitet", s inte allt kommer som en stor smll fr servern.

Liksom bttre att den laddar hem uppdateringen t dig, s att nr du vl bestmmer dig, s har du uppdateringen direkt, istllet fr att du typ fr ett meddelande "Fr tillfllet s r vra servrar fullsatta, du kan uppgradera frst om en vecka." bara fr att du inte tog din plats nr det fanns kapacitet p servern.

Om anvndarna fick vlja nr uppdateringen blev nedladdad, s blir det ju belastningstoppar p servern dr det r fullsatt s anvndare nekas, och belastningsdalar p servern dr det finns massa oanvnd kapacitet som bara kostar pengar utan att det anvnds.
Genom att automat-nedladda (men inte automat-INSTALLERA - observera skillnaden) uppdateringen, s kan microsoft jmna ut belastningen s microsofts serverresurser anvnds maximalt utan att det fr den skull blir fullsatt. D behver man inte hyra extrakapacitet lngre n absolut ndvndligt heller.

Microsoft fick ju hyra en tillfllig lina p 40Tb/s till sin serverhall vid slppet.... Och det ryktades om att slppet skulle snka hela internet... (fast det blev inte s stor grej av det, internet pallade slppet rtt galant, tack vare att microsoft pytsade ut uppdateringen p rtt stt s att det inte blev allt fr tungrott.)

Fortfarande r det du som vljer om det ska installeras. De bara laddar ner det t dig. Nr 1 r gtt och det inte lngre r mjligt att installera gratisuppgraderingen, s kan du radera den nedladdade gratisuppdateringen om du aldrig tnkt uppgradera till Windows 10.
S det r fortfarande du som har kontrollen ver nr uppdateringen ska INSTALLERAS. Och d r det inte "microsoft tar sig friheter" utan d r det snarare - vad bra.
Senast redigerad av sebnie 2015-09-12 kl. 10:33.
Citera
2015-09-12, 13:35
Medlem
Det borde dock nd vara upp till anvndaren att kunna vlja om man ska hmta hem uppdateringarna eller ej. Speciellt s stora uppdateringar.
Citera
2015-09-12, 14:06
Medlem
cavvemans avatar
Och ifrga om Win10 s r det en uppgradering frn gammalt operativsystem till ett nyare. Det handlar med andra ord inte om uppdatering dr man skall patcha olika filer.

Att Windows drar ner uppdateringar automatiskt r helt ok och det r ngot man frvntar sig.
Men att det drar ner en uppgradering utan att anvndaren efterfrgat det r en helt annan femma.
Fr sitter man p mobilt bredband(som mnga verkar gra idag) s frsvinner en hel del av bandbredden av Win10 nerladdningen.
Citera
2015-09-12, 14:22
Medlem
Windows 10 r helt olmpligt om man har mobilt bredband med datamngdsbegrnsning. Windowsversionen sparar hos Microsoft allt du skriver och t.o.m. det du sger i mikrofonen i Skype. Sdant kekar bandbredd och blir dyrt. Finns en trd om spioneriet i Windows 10.
Citera
2015-09-12, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Men herregud?
Att microsoft laddar ner Windows 10 r fr att de ska kunna klgga och planera utrullningen s smrtfritt som mjligt, och fr att du ska kunna, nr du vl bestmmer dig fr att uppgradera, kunna uppgradera s fort som mjligt utan att du behver ladda hem ngot.
Man fr ju ocks tnka p att Windows 10 drar rtt fett med data, och d r det bra om man kan pytsa ut uppdateringen t folk nr det finns "ledig kapacitet", s inte allt kommer som en stor smll fr servern.

Liksom bttre att den laddar hem uppdateringen t dig, s att nr du vl bestmmer dig, s har du uppdateringen direkt, istllet fr att du typ fr ett meddelande "Fr tillfllet s r vra servrar fullsatta, du kan uppgradera frst om en vecka." bara fr att du inte tog din plats nr det fanns kapacitet p servern.
...
Precis vem behver valfrihet och sjlvbestmmande nr man sitter vid en dator Ett operativsystem skall frutom dess grundfunktioner inte gra ett skit p egen hand utan att jag uttryckligen ber om det. Vissa kan skert argumentera fr att man accepterar dylika pfund nr man aktiverat automatiska uppdateringar och att det r helt i sin ordning att MS smyger med integritetsproblematiska uppdateringar till Win 7/8, men jag kan inte se ngot positivt alls i att icke-kritiska uppdateringar laddas hem per automatik. Har man serverbekymmer fr man hitta en annan decentraliserad lsning.
Citera
2015-09-12, 15:54
Medlem
Citat:
Men herregud?

Om anvndarna fick vlja nr uppdateringen blev nedladdad, s blir det ju belastningstoppar p servern dr det r fullsatt s anvndare nekas, och belastningsdalar p servern dr det finns massa oanvnd kapacitet som bara kostar pengar utan att det anvnds.
Genom att automat-nedladda (men inte automat-INSTALLERA - observera skillnaden) uppdateringen, s kan microsoft jmna ut belastningen s microsofts serverresurser anvnds maximalt utan att det fr den skull blir fullsatt. D behver man inte hyra extrakapacitet lngre n absolut ndvndligt heller.

Microsoft fick ju hyra en tillfllig lina p 40Tb/s till sin serverhall vid slppet.... Och det ryktades om att slppet skulle snka hela internet... (fast det blev inte s stor grej av det, internet pallade slppet rtt galant, tack vare att microsoft pytsade ut uppdateringen p rtt stt s att det inte blev allt fr tungrott.)

Fortfarande r det du som vljer om det ska installeras. De bara laddar ner det t dig. Nr 1 r gtt och det inte lngre r mjligt att installera gratisuppgraderingen, s kan du radera den nedladdade gratisuppdateringen om du aldrig tnkt uppgradera till Windows 10.
S det r fortfarande du som har kontrollen ver nr uppdateringen ska INSTALLERAS. Och d r det inte "microsoft tar sig friheter" utan d r det snarare - vad bra.

Men fr helvete! Har du tnkt p att folk kanske inte vill ha Windows 10 och att folk kanske inte vill att det laddas ned en installationsfil p 6GB till deras datorer?

Ditt inlgg kan vara det mest idiotiska jag ngonsin lst p FB.
Citera
2015-09-13, 10:44
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
.
Nu pratade vi inte om att installera uppdateringar, utan om att ladda hem en ouppackad fil. En stor skillnad. Det hade varit en sak att installera Windows 10 mot folks vilja, speciellt med tanke p kompatibilitetsproblem och liknande.
Men nu laddar den bara hem en ouppackad installationsfil som du fritt sedan kan vlja om du vill installera eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av 1891PoonStreet
.
Om du inte vill ha Windows 10 s r det vl bara att inte installera filen? Vad r det svra? Windows tvingar dig inte att installera filen, de laddar bara hem den s att du har den redo om du ngon gng skulle vilja installera filen.
Och om Windows 10 aldrig skulle falla dig i smaken, s r det ju inget problem att du raderar installationsfilen efter att tidsfristen p 1 r har gtt ut (och uppdateringen plockats bort frn Windows Update s att den inte laddas ner igen). Nr installationsfilen r raderad s r det liksom inga problem, d har inga ndringar skett p din dator.

Jag hade frsttt om ni blivit arga ifall den smyginstallerade Windows 10 s att rtt som det r s startar din dator i Windows 10 istllet fr Windows 7/8/8.1. D hade jag frsttt gnllet.
Men nu pratar vi inte om ngon installation.
Citera
2015-09-13, 12:20
Medlem
Citat:
... Om du inte vill ha Windows 10 s r det vl bara att inte installera filen? Vad r det svra? Windows tvingar dig inte att installera filen, de laddar bara hem den s att du har den redo om du ngon gng skulle vilja installera filen. ...
Fr egen del har jag bara 20 GB per mnad via USB-modem och vill inte att s stora mngder data laddas ned utan att jag har mjlighet att planera det.
Citera
2015-09-13, 14:14
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nu pratade vi inte om att installera uppdateringar, utan om att ladda hem en ouppackad fil. En stor skillnad. Det hade varit en sak att installera Windows 10 mot folks vilja, speciellt med tanke p kompatibilitetsproblem och liknande.
Men nu laddar den bara hem en ouppackad installationsfil som du fritt sedan kan vlja om du vill installera eller inte.

Om du inte vill ha Windows 10 s r det vl bara att inte installera filen? Vad r det svra? Windows tvingar dig inte att installera filen, de laddar bara hem den s att du har den redo om du ngon gng skulle vilja installera filen.
Och om Windows 10 aldrig skulle falla dig i smaken, s r det ju inget problem att du raderar installationsfilen efter att tidsfristen p 1 r har gtt ut (och uppdateringen plockats bort frn Windows Update s att den inte laddas ner igen). Nr installationsfilen r raderad s r det liksom inga problem, d har inga ndringar skett p din dator.
Jag hade frsttt om ni blivit arga ifall den smyginstallerade Windows 10 s att rtt som det r s startar din dator i Windows 10 istllet fr Windows 7/8/8.1. D hade jag frsttt gnllet.
Och om jag sitter med mobilt bredband och den hr filen gr slut p all tillgnglig datamngd? Skall jag behvs betala extra fr att kunna anvnda Internet resten av mnaden fr att Microsoft gjort slut p 6GB av min bandbredd p ngot som jag kanske inte vill ha? Det r nedladdningen som gr slut p bandbredden, inte installationen. Microsoft skall banne mig frga innan dom brjar att ladda ner sdana datamngder till ngon.
Citera
2015-09-13, 15:01
Medlem
Citat:
Jag pratar inte heller om att installera uppdateringar. Jag pratade om vad som laddades hem till systemet, dvs icke-kritiska "uppdateringar" som fyller noll funktion fr anvndaren. De anvndare som vill uppgradera systemet laddar ju sjlva hem och installerar det manuellt vid lmpligt tillflle. Jag betackar mig fr "smarta" funktioner som frsker tnka t anvndaren. Det brukar fr det mesta bli skit i slutndan.

Du har ftt flera legitima skl ovan p folk som sitter p 4G/3G-uppkopplingar (ngot som r mycket vanligt idag ven i hemmilj) som inte r intresserade av att f deras hastighet kapad pga stora icke nskvrda nedladdningar av ngot som man inte kommer anvnda.

Citat:
Om du inte vill ha Windows 10 s r det vl bara att inte installera filen? Vad r det svra?
...
Det svra hr verkar vara den enorma versittarattityd som mnga besitter i de hr frgorna och att dessa anser att man vackert ska acceptera vilken skit som helst utan att klaga. D tnker jag inte bara p den hr frgan utan ven integritetsfarhgorna som belysts tidigare.
Citera
2015-09-13, 15:11
Medlem
Citat:

Vad r det fr fel p dig? MAN KANSKE INTE VILL F EN ENORM INSTALLATIONSFIL NEDLADDAD UTAN ATT MAN HAR BETT OM DET. Frsk f in det i din tjocka skalle.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in