• 1
  • 2
2015-09-12, 08:42
Medlem
Sqeptisks avatar
Det blir uppenbarligen svårare och svårare att värja sig från microsoft.

https://www.idg.se/2.1085/1.636839/d...ill-uppgradera

Detta har utvecklats till en kamp där man som enskild användare inte kan "vinna".

Men även microsoft förlorar på detta. Fler och fler användare kommer sannolikt att byta (har redan?) operativsystem som låter användaren bestämma över sin egen dator.

Bara en tidsfråga innan handeln börjar sälja PC med Linux installerat? Dessutom några hundringar billigare utan MS-licens!

MS har med sin iver att styra över (och i längden spionera på) sina användare skapat en situation där alla inblandade verkar bli förlorare. Tyvärr!
Citera
2015-09-12, 10:14
Medlem
sebnies avatar
Men herregud?
Att microsoft laddar ner Windows 10 är för att de ska kunna kölägga och planera utrullningen så smärtfritt som möjligt, och för att du ska kunna, när du väl bestämmer dig för att uppgradera, kunna uppgradera så fort som möjligt utan att du behöver ladda hem något.
Man får ju också tänka på att Windows 10 drar rätt fett med data, och då är det bra om man kan pytsa ut uppdateringen åt folk när det finns "ledig kapacitet", så inte allt kommer som en stor smäll för servern.

Liksom bättre att den laddar hem uppdateringen åt dig, så att när du väl bestämmer dig, så har du uppdateringen direkt, istället för att du typ får ett meddelande "För tillfället så är våra servrar fullsatta, du kan uppgradera först om en vecka." bara för att du inte tog din plats när det fanns kapacitet på servern.

Om användarna fick välja när uppdateringen blev nedladdad, så blir det ju belastningstoppar på servern där det är fullsatt så användare nekas, och belastningsdalar på servern där det finns massa oanvänd kapacitet som bara kostar pengar utan att det används.
Genom att automat-nedladda (men inte automat-INSTALLERA - observera skillnaden) uppdateringen, så kan microsoft jämna ut belastningen så microsofts serverresurser används maximalt utan att det för den skull blir fullsatt. Då behöver man inte hyra extrakapacitet längre än absolut nödvändligt heller.

Microsoft fick ju hyra en tillfällig lina på 40Tb/s till sin serverhall vid släppet.... Och det ryktades om att släppet skulle sänka hela internet... (fast det blev inte så stor grej av det, internet pallade släppet rätt galant, tack vare att microsoft pytsade ut uppdateringen på rätt sätt så att det inte blev allt för tungrott.)

Fortfarande är det du som väljer om det ska installeras. De bara laddar ner det åt dig. När 1 år gått och det inte längre är möjligt att installera gratisuppgraderingen, så kan du radera den nedladdade gratisuppdateringen om du aldrig tänkt uppgradera till Windows 10.
Så det är fortfarande du som har kontrollen över när uppdateringen ska INSTALLERAS. Och då är det inte "microsoft tar sig friheter" utan då är det snarare - vad bra.
Senast redigerad av sebnie 2015-09-12 kl. 10:33.
Citera
2015-09-12, 13:35
Medlem
Det borde dock ändå vara upp till användaren att kunna välja om man ska hämta hem uppdateringarna eller ej. Speciellt så stora uppdateringar.
Citera
2015-09-12, 14:06
Medlem
cavvemans avatar
Och ifråga om Win10 så är det en uppgradering från gammalt operativsystem till ett nyare. Det handlar med andra ord inte om uppdatering där man skall patcha olika filer.

Att Windows drar ner uppdateringar automatiskt är helt ok och det är något man förväntar sig.
Men att det drar ner en uppgradering utan att användaren efterfrågat det är en helt annan femma.
För sitter man på mobilt bredband(som många verkar göra idag) så försvinner en hel del av bandbredden av Win10 nerladdningen.
Citera
2015-09-12, 14:22
Medlem
Windows 10 är helt olämpligt om man har mobilt bredband med datamängdsbegränsning. Windowsversionen sparar hos Microsoft allt du skriver och t.o.m. det du säger i mikrofonen i Skype. Sådant kekar bandbredd och blir dyrt. Finns en tråd om spioneriet i Windows 10.
Citera
2015-09-12, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Men herregud?
Att microsoft laddar ner Windows 10 är för att de ska kunna kölägga och planera utrullningen så smärtfritt som möjligt, och för att du ska kunna, när du väl bestämmer dig för att uppgradera, kunna uppgradera så fort som möjligt utan att du behöver ladda hem något.
Man får ju också tänka på att Windows 10 drar rätt fett med data, och då är det bra om man kan pytsa ut uppdateringen åt folk när det finns "ledig kapacitet", så inte allt kommer som en stor smäll för servern.

Liksom bättre att den laddar hem uppdateringen åt dig, så att när du väl bestämmer dig, så har du uppdateringen direkt, istället för att du typ får ett meddelande "För tillfället så är våra servrar fullsatta, du kan uppgradera först om en vecka." bara för att du inte tog din plats när det fanns kapacitet på servern.
...
Precis vem behöver valfrihet och självbestämmande när man sitter vid en dator Ett operativsystem skall förutom dess grundfunktioner inte göra ett skit på egen hand utan att jag uttryckligen ber om det. Vissa kan säkert argumentera för att man accepterar dylika påfund när man aktiverat automatiska uppdateringar och att det är helt i sin ordning att MS smyger med integritetsproblematiska uppdateringar till Win 7/8, men jag kan inte se något positivt alls i att icke-kritiska uppdateringar laddas hem per automatik. Har man serverbekymmer får man hitta en annan decentraliserad lösning.
Citera
2015-09-12, 15:54
Medlem
Citat:
Men herregud?

Om användarna fick välja när uppdateringen blev nedladdad, så blir det ju belastningstoppar på servern där det är fullsatt så användare nekas, och belastningsdalar på servern där det finns massa oanvänd kapacitet som bara kostar pengar utan att det används.
Genom att automat-nedladda (men inte automat-INSTALLERA - observera skillnaden) uppdateringen, så kan microsoft jämna ut belastningen så microsofts serverresurser används maximalt utan att det för den skull blir fullsatt. Då behöver man inte hyra extrakapacitet längre än absolut nödvändligt heller.

Microsoft fick ju hyra en tillfällig lina på 40Tb/s till sin serverhall vid släppet.... Och det ryktades om att släppet skulle sänka hela internet... (fast det blev inte så stor grej av det, internet pallade släppet rätt galant, tack vare att microsoft pytsade ut uppdateringen på rätt sätt så att det inte blev allt för tungrott.)

Fortfarande är det du som väljer om det ska installeras. De bara laddar ner det åt dig. När 1 år gått och det inte längre är möjligt att installera gratisuppgraderingen, så kan du radera den nedladdade gratisuppdateringen om du aldrig tänkt uppgradera till Windows 10.
Så det är fortfarande du som har kontrollen över när uppdateringen ska INSTALLERAS. Och då är det inte "microsoft tar sig friheter" utan då är det snarare - vad bra.

Men för helvete! Har du tänkt på att folk kanske inte vill ha Windows 10 och att folk kanske inte vill att det laddas ned en installationsfil på 6GB till deras datorer?

Ditt inlägg kan vara det mest idiotiska jag någonsin läst på FB.
Citera
2015-09-13, 10:44
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
.
Nu pratade vi inte om att installera uppdateringar, utan om att ladda hem en ouppackad fil. En stor skillnad. Det hade varit en sak att installera Windows 10 mot folks vilja, speciellt med tanke på kompatibilitetsproblem och liknande.
Men nu laddar den bara hem en ouppackad installationsfil som du fritt sedan kan välja om du vill installera eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av 1891PoonStreet
.
Om du inte vill ha Windows 10 så är det väl bara att inte installera filen? Vad är det svåra? Windows tvingar dig inte att installera filen, de laddar bara hem den så att du har den redo om du någon gång skulle vilja installera filen.
Och om Windows 10 aldrig skulle falla dig i smaken, så är det ju inget problem att du raderar installationsfilen efter att tidsfristen på 1 år har gått ut (och uppdateringen plockats bort från Windows Update så att den inte laddas ner igen). När installationsfilen är raderad så är det liksom inga problem, då har inga ändringar skett på din dator.

Jag hade förstått om ni blivit arga ifall den smyginstallerade Windows 10 så att rätt som det är så startar din dator i Windows 10 istället för Windows 7/8/8.1. Då hade jag förstått gnället.
Men nu pratar vi inte om någon installation.
Citera
2015-09-13, 12:20
Medlem
Citat:
... Om du inte vill ha Windows 10 så är det väl bara att inte installera filen? Vad är det svåra? Windows tvingar dig inte att installera filen, de laddar bara hem den så att du har den redo om du någon gång skulle vilja installera filen. ...
För egen del har jag bara 20 GB per månad via USB-modem och vill inte att så stora mängder data laddas ned utan att jag har möjlighet att planera det.
Citera
2015-09-13, 14:14
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nu pratade vi inte om att installera uppdateringar, utan om att ladda hem en ouppackad fil. En stor skillnad. Det hade varit en sak att installera Windows 10 mot folks vilja, speciellt med tanke på kompatibilitetsproblem och liknande.
Men nu laddar den bara hem en ouppackad installationsfil som du fritt sedan kan välja om du vill installera eller inte.

Om du inte vill ha Windows 10 så är det väl bara att inte installera filen? Vad är det svåra? Windows tvingar dig inte att installera filen, de laddar bara hem den så att du har den redo om du någon gång skulle vilja installera filen.
Och om Windows 10 aldrig skulle falla dig i smaken, så är det ju inget problem att du raderar installationsfilen efter att tidsfristen på 1 år har gått ut (och uppdateringen plockats bort från Windows Update så att den inte laddas ner igen). När installationsfilen är raderad så är det liksom inga problem, då har inga ändringar skett på din dator.
Jag hade förstått om ni blivit arga ifall den smyginstallerade Windows 10 så att rätt som det är så startar din dator i Windows 10 istället för Windows 7/8/8.1. Då hade jag förstått gnället.
Och om jag sitter med mobilt bredband och den här filen gör slut på all tillgänglig datamängd? Skall jag behövs betala extra för att kunna använda Internet resten av månaden för att Microsoft gjort slut på 6GB av min bandbredd på något som jag kanske inte vill ha? Det är nedladdningen som gör slut på bandbredden, inte installationen. Microsoft skall banne mig fråga innan dom börjar att ladda ner sådana datamängder till någon.
Citera
2015-09-13, 15:01
Medlem
Citat:
Jag pratar inte heller om att installera uppdateringar. Jag pratade om vad som laddades hem till systemet, dvs icke-kritiska "uppdateringar" som fyller noll funktion för användaren. De användare som vill uppgradera systemet laddar ju själva hem och installerar det manuellt vid lämpligt tillfälle. Jag betackar mig för "smarta" funktioner som försöker tänka åt användaren. Det brukar för det mesta bli skit i slutändan.

Du har fått flera legitima skäl ovan på folk som sitter på 4G/3G-uppkopplingar (något som är mycket vanligt idag även i hemmiljö) som inte är intresserade av att få deras hastighet kapad pga stora icke önskvärda nedladdningar av något som man inte kommer använda.

Citat:
Om du inte vill ha Windows 10 så är det väl bara att inte installera filen? Vad är det svåra?
...
Det svåra här verkar vara den enorma översittarattityd som många besitter i de här frågorna och att dessa anser att man vackert ska acceptera vilken skit som helst utan att klaga. Då tänker jag inte bara på den här frågan utan även integritetsfarhågorna som belysts tidigare.
Citera
2015-09-13, 15:11
Medlem
Citat:

Vad är det för fel på dig? MAN KANSKE INTE VILL FÅ EN ENORM INSTALLATIONSFIL NEDLADDAD UTAN ATT MAN HAR BETT OM DET. Försök få in det i din tjocka skalle.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in