• 1
  • 2
2015-09-13, 15:38
Medlem
StyleWarss avatar
Tnk att man p allvar ingtt i debatter som avhandlar "Mac vs. PC".

MS r ju helt slut i pallet. Ladda ner 6 gig med en hybrid som har 32 gig, och man sitter p en cappad bredbandslina eller har mobilt internet. D blir man nog jtte-jtteglad!
Citera
2015-09-13, 21:20
Medlem
sebnies avatar
Just win8/Win8.1 kollar om dataanslutningen r "metered" (dvs begrnsat antal gigabyte eller kostnad per gigabyte) innan den laddar ner uppdateringen. Hur tekniskt sett den gr det r jag inte sker p, men windows 8x har denna mjlighet i alla fall.
Om anslutningen r metered s vntar den tills man kommer p en riktig anslutning via Ethernet eller ett wifi utan datakostnad, innan den laddar hem uppdateringen.

S just 3G/4G-argumentet hller inte riktigt. Eller jo, p Windows 7, men annars inte.
Citera
2015-09-13, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Just win8/Win8.1 kollar om dataanslutningen r "metered" (dvs begrnsat antal gigabyte eller kostnad per gigabyte) innan den laddar ner uppdateringen. Hur tekniskt sett den gr det r jag inte sker p, men windows 8x har denna mjlighet i alla fall.
Om anslutningen r metered s vntar den tills man kommer p en riktig anslutning via Ethernet eller ett wifi utan datakostnad, innan den laddar hem uppdateringen.

S just 3G/4G-argumentet hller inte riktigt. Eller jo, p Windows 7, men annars inte.
Nu hade du nog otur nr du tnkte igen eftersom mnga sitter bakom en router varfr denna kontroll inte fungerar.
Senast redigerad av pf10 2015-09-13 kl. 21:50.
Citera
2015-09-14, 10:19
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Tnk att man p allvar ingtt i debatter som avhandlar "Mac vs. PC".

MS r ju helt slut i pallet. Ladda ner 6 gig med en hybrid som har 32 gig, och man sitter p en cappad bredbandslina eller har mobilt internet. D blir man nog jtte-jtteglad!

D har du vl redan konfigurerat "internetanslutning med data-priser":
http://windows.microsoft.com/sv-se/w...onnections-faq

Citat:
Vad r en Internetanslutning med datapriser?

Internetleverantrer kan debitera dig baserat p hur mycket data du anvnder (mngden data som skickas och tas emot p din dator). Det kallas fr en Internetanslutning med datapriser. Dessa abonnemang har ofta en datagrns och om du verskrider grnsen kan du behva betala mer. I vissa fall debiteras du inte extra men din anslutningshastighet blir lngsammare fram till betalningsperiodens slut.

Om du har en Internetanslutning med datapriser kan du minska mngden data som skickas och tas emot p datorn genom att konfigurera anslutningen i Windows.
Citera
2015-09-14, 18:18
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
OBSERVERA! Jag la ingen vrdering i ngonting jag frgade bara om ni aktiverat den funktion som hjlper en minska datatrafiken nr man har en uppkoppling med begrnsad datamngd...
Inget annat!

(Din mamma har nog glmt ge dej dina mediciner i morse!)
Nd, mj har ftt all medicin.

Du fick guilt by association eftersom 95% av dina inlgg lter som Microsoftreklam! Sjlvklart r inte Microsofts senaste idiotier ditt fel. Men lite Microsoftfrlst r du allt.... Aversionen var dock riktad mot Microsoft, och inte personligt mot dig. Dligt skrivet av mig.

Vad tycker du sjlv om det integritetskrnkande och storebrorsfasonerna? Bra?
Citera
2015-09-14, 18:25
Medlem
Frsvarar man detta s r man antingen anstlld av Microsoft eller s vill man bara provocera.
Citera
2015-09-15, 11:05
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Nd, mj har ftt all medicin.

Du fick guilt by association eftersom 95% av dina inlgg lter som Microsoftreklam! Sjlvklart r inte Microsofts senaste idiotier ditt fel. Men lite Microsoftfrlst r du allt.... Aversionen var dock riktad mot Microsoft, och inte personligt mot dig. Dligt skrivet av mig.

Vad tycker du sjlv om det integritetskrnkande och storebrorsfasonerna? Bra?

Jag tog inte illa upp! S oroa dej inte!
Och JA! Du har rtt i att jag r relativt (t.o.m. vldigt) positiv till det mesta Microsoft har skapat de senaste ren rent operativsystemsmssigt! Vilket beror p att jag r utbildad i alla MS operativ sedan Windows NT4. Och har ven haft turen att f bakgrundsinfo om varfr de valt vissa vgval osv. s jag r lite mer insatt i vissa fall n flera andra..

Vad jag anser in "integritetskrnkningarna" ser man hr: (FB) Bli INTE en del av Windows 10 botnet. Hr r en guide p allt som krvs.
I mitt tycker r det en gigantisk storm i ett litet vattenglas, speciellt om man jmfr med de motsvarande informationssamlandet som google, apple och Facebook har utfrt i flertalet r, och detta UTAN att informera om det p det relativt tydliga stt som MS i alla fall gr just nu!
(Visst! MS kommer att nrma sig den loggning som sker via MS tjnster, Men de ligger mnga r efter i insamlandet!)

och som jag ser det s delar minst 6 av 10 flashbackare ut hela sitt liv till antingen google eller apple och dessutom till sdana som Facebook etc. och det gr dom vldigt grna och utan att klaga!

I jmfrelse med dom s r Windowsloggningen en liten piss i havet. (som dessutom gr loggningen att inaktivera, om det visar sig inte g s kommer snart SKRCK-rapporter att dyka upp i IT-media)

Frsk t.ex. sjlv att inaktivera den loggning google gr nr du googlar, av din gmail, inaktivera facebooks loggning av ditt anvndande av fejjan?
och nnu vrre! frsk inaktivera den loggning som sker nr du surfar via Chrome?? (strt omjligt)

Allt detta har folk bjudit dessa fretag p, r efter r, GRATIS t.o.m....

som sagt MS "integritetskrnkning" r mindre n en 10-del av vad ovan nmnda fretag redan i dag utstter sina anvndare fr...

Bra r det inte! Varken att MS eller andra gtt den vgen... men MS r de facto inte den strsta boven i detta drama! Du har som sagt mjligheten att inaktivera de "spionerande funktionerna"... och skulle denna "Inaktivering" inte fungera s lr vi snart se massor av IT-skerhetsfretag som levererar rapporter med rena kvllstidningsrubrikerna (SKANDAL, CHOCK och SKRCK lr ing i rubrikerna) s nog lr vi f reda p ev. misstag p den fronten!

Och angende trdens innehll s, Hur gr det egentligen till nr er "alternativa webblsare" (FF och chrome) uppdaterar sig.. Gr inte den likadant? (detta var faktiskt en frga fr jag kan ingenting om dessa), Men jag gissar att de gr ungefr som MS gr med den "dolda" windows 10 nedladdningen i bakgrunden! Nmligen att laddar ner dessa i bakgrunden och nsta gng du startar din webblsare (efter att ha stngt ner den) s startas den nya versionen automatiskt... Jag gissa ven att du INTE fr godknna vergngen till den nya versionen (Men jag kan dock ha fel d jag aldrig anvnder dessa)

En frdel r att du faktiskt fr hela Windows 10 ISOn p din disk...
som du mycket vl kan kopiera undan och anvnda senare...
Om det gr att radera mappen (utan att den laddas ner p nytt) r jag dock osker p!
S MS BJUDER dej p installationen till sitt nsta OS UTAN KOSTNAD, och p ett sdant stt att du kan spara undan den (detta hade de nog inte rknat med) s du sjlv kan starta en uppdatering precis nr du vill!

S p ngot stt r det lite snllt av MS, ven om det r synd att de inte ger anvndarna ett val: JA! Ladda ner och spara uppdateringen, eller: NEJ! Jag vill inte att uppdateringen laddas ner!
Det hade knts lite trevligare!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2015-09-15 kl. 11:27.
Citera
2015-09-15, 15:01
Medlem
Nisse Hult, r du en sdan sucker fr Microsofts prylar att du inte har koll p "fienden".

Firefox erbjuder valmjligheter nr det kommer till uppdateringar. Antingen installeras uppdateringarna automatiskt eller s sker FF efter uppdateringarna och lter mig vlja om dom skall installeras. Sista alternativet r att aldrig ska efter uppdateringar.

Valfrihet nr den r som bst, ngot fr Microsoft att studera. Chrome har jag aldrig gillat s dr fr ngon annan fylla i.
Citera
2015-09-16, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
...
I mitt tycker r det en gigantisk storm i ett litet vattenglas, speciellt om man jmfr med de motsvarande informationssamlandet som google, apple och Facebook har utfrt i flertalet r, och detta UTAN att informera om det p det relativt tydliga stt som MS i alla fall gr just nu!
(Visst! MS kommer att nrma sig den loggning som sker via MS tjnster, Men de ligger mnga r efter i insamlandet!)
Nr har tjnster som Google och Facebook varit otydliga med hur de drar in pengar? Hur kommer det sig att dessa jmfrelser alltid dyker upp i den hr diskussionen? Jag sger det igen - tv fel kan aldrig ge ett rtt! Bara fr andra gr ngot moraliskt tvivelaktigt innebr det ju inte per automatik att man sjlv mste gra samma sak.

Apple r inte mycket bttre men terigen kan man inte skylla p att andra gr samma sak. Jag kan heller inte hitta ngot stycke liknande detta i deras policies eller frklaringar gllande privat data...

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.microsoft.com/en-us/privacystatement/default.aspx
Finally, we will access, disclose and preserve personal data, including your content (such as the content of your emails, other private communications or files in private folders), when we have a good faith belief that doing so is necessary to:

- comply with applicable law or respond to valid legal process, including from law enforcement or other government agencies;
- protect our customers, for example to prevent spam or attempts to defraud users of the services, or to help prevent the loss of life or serious injury of anyone;
- operate and maintain the security of our services, including to prevent or stop an attack on our computer systems or networks; or
- protect the rights or property of Microsoft, including enforcing the terms governing the use of the services - however, if we receive information indicating that someone is using our services to traffic in stolen intellectual or physical property of Microsoft, we will not inspect a customer's private content ourselves, but we may refer the matter to law enforcement.
Detta stycke r ganska svepande och kan med god vilja appliceras p de flesta situationer. Tycker inte heller att det r helt uteslutet att det kan finnas en bakdrr i systemet d man nmner tkomst till privata kataloger, ven om jag naturligtvis inte har ngra andra belgg fr detta.

Jag r den siste som frsvarar eller anvnder tjnster som Google, Facebook och Apple tillhandahller, men jag tycker det r synd att alla gr t samma hll nr det gller anvndardata. I synnerhet nr det gller fretag man faktiskt betalar pengar till fr att f mjlighet att anvnda deras tjnster. Ja Win 10 r "gratis" just nu att uppdatera, men endast under en period och de som kper en dator med Windows frinstallerat betalar givetvis fr systemet precis som innan. Dessa fretag vill bde ta av kakan och ha den kvar p bekostnad av sina anvndare. Jag tycker det r ganska sniket.
Senast redigerad av pf10 2015-09-16 kl. 21:46.
Citera
2015-09-17, 11:55
Medlem
Sqeptisks avatar
Sg frresten att Italienska militren gr ver till "open source"-alternativ.

https://www.idg.se/2.1085/1.637266/i...er-open-source

Mnne tvunget eftersom MS numera envisas med att skicka allt till egna servrar?
Citera
2015-09-17, 19:03
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Sg frresten att Italienska militren gr ver till "open source"-alternativ.

https://www.idg.se/2.1085/1.637266/i...er-open-source

Mnne tvunget eftersom MS numera envisas med att skicka allt till egna servrar?
Mycket bra initiativ. Hoppas att fler fljer efter. Bojkott r bsta vapnet mot dessa storebrorsfasoner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in