• 1
  • 2
2015-09-13, 15:38
Medlem
StyleWarss avatar
Tänk att man på allvar ingått i debatter som avhandlar "Mac vs. PC".

MS är ju helt slut i pallet. Ladda ner 6 gig med en hybrid som har 32 gig, och man sitter på en cappad bredbandslina eller har mobilt internet. Då blir man nog jätte-jätteglad!
Citera
2015-09-13, 21:20
Medlem
sebnies avatar
Just win8/Win8.1 kollar om dataanslutningen är "metered" (dvs begränsat antal gigabyte eller kostnad per gigabyte) innan den laddar ner uppdateringen. Hur tekniskt sett den gör det är jag inte säker på, men windows 8x har denna möjlighet i alla fall.
Om anslutningen är metered så väntar den tills man kommer på en riktig anslutning via Ethernet eller ett wifi utan datakostnad, innan den laddar hem uppdateringen.

Så just 3G/4G-argumentet håller inte riktigt. Eller jo, på Windows 7, men annars inte.
Citera
2015-09-13, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Just win8/Win8.1 kollar om dataanslutningen är "metered" (dvs begränsat antal gigabyte eller kostnad per gigabyte) innan den laddar ner uppdateringen. Hur tekniskt sett den gör det är jag inte säker på, men windows 8x har denna möjlighet i alla fall.
Om anslutningen är metered så väntar den tills man kommer på en riktig anslutning via Ethernet eller ett wifi utan datakostnad, innan den laddar hem uppdateringen.

Så just 3G/4G-argumentet håller inte riktigt. Eller jo, på Windows 7, men annars inte.
Nu hade du nog otur när du tänkte igen eftersom många sitter bakom en router varför denna kontroll inte fungerar.
Senast redigerad av pf10 2015-09-13 kl. 21:50.
Citera
2015-09-14, 10:19
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Tänk att man på allvar ingått i debatter som avhandlar "Mac vs. PC".

MS är ju helt slut i pallet. Ladda ner 6 gig med en hybrid som har 32 gig, och man sitter på en cappad bredbandslina eller har mobilt internet. Då blir man nog jätte-jätteglad!

Då har du väl redan konfigurerat "internetanslutning med data-priser":
http://windows.microsoft.com/sv-se/w...onnections-faq

Citat:
Vad är en Internetanslutning med datapriser?

Internetleverantörer kan debitera dig baserat på hur mycket data du använder (mängden data som skickas och tas emot på din dator). Det kallas för en Internetanslutning med datapriser. Dessa abonnemang har ofta en datagräns och om du överskrider gränsen kan du behöva betala mer. I vissa fall debiteras du inte extra men din anslutningshastighet blir långsammare fram till betalningsperiodens slut.

Om du har en Internetanslutning med datapriser kan du minska mängden data som skickas och tas emot på datorn genom att konfigurera anslutningen i Windows.
Citera
2015-09-14, 18:18
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
OBSERVERA! Jag la ingen värdering i någonting jag frågade bara om ni aktiverat den funktion som hjälper en minska datatrafiken när man har en uppkoppling med begränsad datamängd...
Inget annat!

(Din mamma har nog glömt ge dej dina mediciner i morse!)
Nädå, mäj har fått all medicin.

Du fick guilt by association eftersom 95% av dina inlägg låter som Microsoftreklam! Självklart är inte Microsofts senaste idiotier ditt fel. Men lite Microsoftfrälst är du allt.... Aversionen var dock riktad mot Microsoft, och inte personligt mot dig. Dåligt skrivet av mig.

Vad tycker du själv om det integritetskränkande och storebrorsfasonerna? Bra?
Citera
2015-09-14, 18:25
Medlem
Försvarar man detta så är man antingen anställd av Microsoft eller så vill man bara provocera.
Citera
2015-09-15, 11:05
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Nädå, mäj har fått all medicin.

Du fick guilt by association eftersom 95% av dina inlägg låter som Microsoftreklam! Självklart är inte Microsofts senaste idiotier ditt fel. Men lite Microsoftfrälst är du allt.... Aversionen var dock riktad mot Microsoft, och inte personligt mot dig. Dåligt skrivet av mig.

Vad tycker du själv om det integritetskränkande och storebrorsfasonerna? Bra?

Jag tog inte illa upp! Så oroa dej inte!
Och JA! Du har rätt i att jag är relativt (t.o.m. väldigt) positiv till det mesta Microsoft har skapat de senaste åren rent operativsystemsmässigt! Vilket beror på att jag är utbildad i alla MS operativ sedan Windows NT4. Och har även haft turen att få bakgrundsinfo om varför de valt vissa vägval osv. så jag är lite mer insatt i vissa fall än flera andra..

Vad jag anser in "integritetskränkningarna" ser man här: (FB) Bli INTE en del av Windows 10 botnet. Här är en guide på allt som krävs.
I mitt tycker är det en gigantisk storm i ett litet vattenglas, speciellt om man jämför med de motsvarande informationssamlandet som google, apple och Facebook har utfört i flertalet år, och detta UTAN att informera om det på det relativt tydliga sätt som MS i alla fall gör just nu!
(Visst! MS kommer att närma sig den loggning som sker via MS tjänster, Men de ligger många år efter i insamlandet!)

och som jag ser det så delar minst 6 av 10 flashbackare ut hela sitt liv till antingen google eller apple och dessutom till sådana som Facebook etc. och det gör dom väldigt gärna och utan att klaga!

I jämförelse med dom så är Windowsloggningen en liten piss i havet. (som dessutom går loggningen att inaktivera, om det visar sig inte gå så kommer snart SKRÄCK-rapporter att dyka upp i IT-media)

Försök t.ex. själv att inaktivera den loggning google gör när du googlar, av din gmail, inaktivera facebooks loggning av ditt användande av fejjan?
och ännu värre! försök inaktivera den loggning som sker när du surfar via Chrome?? (stört omöjligt)

Allt detta har folk bjudit dessa företag på, år efter år, GRATIS t.o.m....

som sagt MS "integritetskränkning" är mindre än en 10-del av vad ovan nämnda företag redan i dag utsätter sina användare för...

Bra är det inte! Varken att MS eller andra gått den vägen... men MS är de facto inte den största boven i detta drama! Du har som sagt möjligheten att inaktivera de "spionerande funktionerna"... och skulle denna "Inaktivering" inte fungera så lär vi snart se massor av IT-säkerhetsföretag som levererar rapporter med rena kvällstidningsrubrikerna (SKANDAL, CHOCK och SKRÄCK lär ingå i rubrikerna) så nog lär vi få reda på ev. misstag på den fronten!

Och angående trådens innehåll så, Hur går det egentligen till när er "alternativa webbläsare" (FF och chrome) uppdaterar sig.. Gör inte den likadant? (detta var faktiskt en fråga för jag kan ingenting om dessa), Men jag gissar att de gör ungefär som MS gör med den "dolda" windows 10 nedladdningen i bakgrunden! Nämligen att laddar ner dessa i bakgrunden och nästa gång du startar din webbläsare (efter att ha stängt ner den) så startas den nya versionen automatiskt... Jag gissa även att du INTE får godkänna övergången till den nya versionen (Men jag kan dock ha fel då jag aldrig använder dessa)

En fördel är att du faktiskt får hela Windows 10 ISOn på din disk...
som du mycket väl kan kopiera undan och använda senare...
Om det går att radera mappen (utan att den laddas ner på nytt) är jag dock osäker på!
Så MS BJUDER dej på installationen till sitt nästa OS UTAN KOSTNAD, och på ett sådant sätt att du kan spara undan den (detta hade de nog inte räknat med) så du själv kan starta en uppdatering precis när du vill!

Så på något sätt är det lite snällt av MS, även om det är synd att de inte ger användarna ett val: JA! Ladda ner och spara uppdateringen, eller: NEJ! Jag vill inte att uppdateringen laddas ner!
Det hade känts lite trevligare!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2015-09-15 kl. 11:27.
Citera
2015-09-15, 15:01
Medlem
Nisse Hult, är du en sådan sucker för Microsofts prylar att du inte har koll på "fienden".

Firefox erbjuder valmöjligheter när det kommer till uppdateringar. Antingen installeras uppdateringarna automatiskt eller så söker FF efter uppdateringarna och låter mig välja om dom skall installeras. Sista alternativet är att aldrig söka efter uppdateringar.

Valfrihet när den är som bäst, något för Microsoft att studera. Chrome har jag aldrig gillat så där får någon annan fylla i.
Citera
2015-09-16, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
...
I mitt tycker är det en gigantisk storm i ett litet vattenglas, speciellt om man jämför med de motsvarande informationssamlandet som google, apple och Facebook har utfört i flertalet år, och detta UTAN att informera om det på det relativt tydliga sätt som MS i alla fall gör just nu!
(Visst! MS kommer att närma sig den loggning som sker via MS tjänster, Men de ligger många år efter i insamlandet!)
När har tjänster som Google och Facebook varit otydliga med hur de drar in pengar? Hur kommer det sig att dessa jämförelser alltid dyker upp i den här diskussionen? Jag säger det igen - två fel kan aldrig ge ett rätt! Bara för andra gör något moraliskt tvivelaktigt innebär det ju inte per automatik att man själv måste göra samma sak.

Apple är inte mycket bättre men återigen kan man inte skylla på att andra gör samma sak. Jag kan heller inte hitta något stycke liknande detta i deras policies eller förklaringar gällande privat data...

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.microsoft.com/en-us/privacystatement/default.aspx
Finally, we will access, disclose and preserve personal data, including your content (such as the content of your emails, other private communications or files in private folders), when we have a good faith belief that doing so is necessary to:

- comply with applicable law or respond to valid legal process, including from law enforcement or other government agencies;
- protect our customers, for example to prevent spam or attempts to defraud users of the services, or to help prevent the loss of life or serious injury of anyone;
- operate and maintain the security of our services, including to prevent or stop an attack on our computer systems or networks; or
- protect the rights or property of Microsoft, including enforcing the terms governing the use of the services - however, if we receive information indicating that someone is using our services to traffic in stolen intellectual or physical property of Microsoft, we will not inspect a customer's private content ourselves, but we may refer the matter to law enforcement.
Detta stycke är ganska svepande och kan med god vilja appliceras på de flesta situationer. Tycker inte heller att det är helt uteslutet att det kan finnas en bakdörr i systemet då man nämner åtkomst till privata kataloger, även om jag naturligtvis inte har några andra belägg för detta.

Jag är den siste som försvarar eller använder tjänster som Google, Facebook och Apple tillhandahåller, men jag tycker det är synd att alla går åt samma håll när det gäller användardata. I synnerhet när det gäller företag man faktiskt betalar pengar till för att få möjlighet att använda deras tjänster. Ja Win 10 är "gratis" just nu att uppdatera, men endast under en period och de som köper en dator med Windows förinstallerat betalar givetvis för systemet precis som innan. Dessa företag vill både äta av kakan och ha den kvar på bekostnad av sina användare. Jag tycker det är ganska sniket.
Senast redigerad av pf10 2015-09-16 kl. 21:46.
Citera
2015-09-17, 11:55
Medlem
Sqeptisks avatar
Såg förresten att Italienska militären går över till "open source"-alternativ.

https://www.idg.se/2.1085/1.637266/i...er-open-source

Månne tvunget eftersom MS numera envisas med att skicka allt till egna servrar?
Citera
2015-09-17, 19:03
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Såg förresten att Italienska militären går över till "open source"-alternativ.

https://www.idg.se/2.1085/1.637266/i...er-open-source

Månne tvunget eftersom MS numera envisas med att skicka allt till egna servrar?
Mycket bra initiativ. Hoppas att fler följer efter. Bojkott är bästa vapnet mot dessa storebrorsfasoner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in