Citat:
Ursprungligen postat av
StyleWars
Nädå, mäj har fått all medicin.
Du fick guilt by association eftersom 95% av dina inlägg låter som Microsoftreklam! Självklart är inte Microsofts senaste idiotier ditt fel. Men lite Microsoftfrälst är du allt....

Aversionen var dock riktad mot Microsoft, och inte personligt mot dig. Dåligt skrivet av mig.
Vad tycker du själv om det integritetskränkande och storebrorsfasonerna? Bra?

Jag tog inte illa upp! Så oroa dej inte!
Och JA! Du har rätt i att jag är relativt (t.o.m. väldigt) positiv till det mesta Microsoft har skapat de senaste åren rent operativsystemsmässigt! Vilket beror på att jag är utbildad i alla MS operativ sedan Windows NT4. Och har även haft turen att få bakgrundsinfo om varför de valt vissa vägval osv. så jag är lite mer insatt i vissa fall än flera andra..
Vad jag anser in "integritetskränkningarna" ser man här:
(FB) Bli INTE en del av Windows 10 botnet. Här är en guide på allt som krävs.
I mitt tycker är det en gigantisk storm i ett litet vattenglas, speciellt om man jämför med de motsvarande informationssamlandet som google, apple och Facebook har utfört i flertalet år, och detta UTAN att informera om det på det relativt tydliga sätt som MS i alla fall gör just nu!
(Visst! MS kommer att närma sig den loggning som sker via MS tjänster, Men de ligger många år efter i insamlandet!)
och som jag ser det så delar minst 6 av 10 flashbackare ut hela sitt liv till antingen google eller apple och dessutom till sådana som Facebook etc. och det gör dom väldigt gärna och utan att klaga!
I jämförelse med dom så är Windowsloggningen en liten piss i havet. (som dessutom går loggningen att inaktivera, om det visar sig inte gå så kommer snart SKRÄCK-rapporter att dyka upp i IT-media)
Försök t.ex. själv att inaktivera den loggning google gör när du googlar, av din gmail, inaktivera facebooks loggning av ditt användande av fejjan?
och ännu värre! försök inaktivera den loggning som sker när du surfar via Chrome?? (stört omöjligt)
Allt detta har folk bjudit dessa företag på, år efter år, GRATIS t.o.m....
som sagt MS "integritetskränkning" är mindre än en 10-del av vad ovan nämnda företag redan i dag utsätter sina användare för...
Bra är det
inte! Varken att MS eller andra gått den vägen... men MS är de facto inte den största boven i detta drama! Du har som sagt möjligheten att inaktivera de "spionerande funktionerna"... och skulle denna "Inaktivering" inte fungera så lär vi snart se massor av IT-säkerhetsföretag som levererar rapporter med rena kvällstidningsrubrikerna (SKANDAL, CHOCK och SKRÄCK lär ingå i rubrikerna) så nog lär vi få reda på ev. misstag på den fronten!
Och angående trådens innehåll så, Hur går det egentligen till när er "alternativa webbläsare" (FF och chrome) uppdaterar sig.. Gör inte den likadant? (detta var faktiskt en fråga för jag kan ingenting om dessa), Men jag gissar att de gör ungefär som MS gör med den "dolda" windows 10 nedladdningen i bakgrunden! Nämligen att laddar ner dessa i bakgrunden och nästa gång du startar din webbläsare (efter att ha stängt ner den) så startas den nya versionen automatiskt... Jag gissa även att du INTE får godkänna övergången till den nya versionen (Men jag kan dock ha fel då jag aldrig använder dessa)
En fördel är att du faktiskt får hela Windows 10 ISOn på din disk...
som du mycket väl kan kopiera undan och använda senare...
Om det går att radera mappen (utan att den laddas ner på nytt) är jag dock osäker på!
Så MS BJUDER dej på installationen till sitt nästa OS UTAN KOSTNAD, och på ett sådant sätt att du kan spara undan den (detta hade de nog inte räknat med) så du själv kan starta en uppdatering precis när du vill!
Så på något sätt är det lite snällt av MS,
även om det är synd att de inte ger användarna ett val: JA! Ladda ner och spara uppdateringen, eller: NEJ! Jag vill inte att uppdateringen laddas ner!
Det hade känts lite trevligare!