2017-04-26, 17:14
Medlem
Topppis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
[b]Värda att satsa på med rätt IV och rätt attacker:

Hmm, detta tkr jag är svårt. har man te.x en Gyarados med "impressed by HP and Defense" eller vad som sägs. Så har den hög IV men är den ändå rätt dålig fast den har bra IV? alltså dens attack är kass? pga hp å def?+
Citera
2017-04-26, 17:18
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topppi
Hmm, detta tkr jag är svårt. har man te.x en Gyarados med "impressed by HP and Defense" eller vad som sägs. Så har den hög IV men är den ändå rätt dålig fast den har bra IV? alltså dens attack är kass? pga hp å def?+

Man kan säga att den kanske inte är så bra som attacker som den kan vara... då vill man gärna ha 15 på attack.... vet inte vad impressed by hp och defense blir för IV, det kan nog variera mycket, men generellt säger man ju att 91+ är bra IV, för att det ska vara 91% får det vara max 4 värden från max.. exempelvis 15/13/13 kommer vara 91%, 15/14/13 kommer vara 93% etc.

Exempelvis en Gyarados jag har har best is defense, exceeds calculations... den är ändå 96% eftersom attack och HP är 14... det saknas alltså ynka 1 "poäng" i de båda.

Jag tycker även te.x att en 87%ig som har 13/13/13 är väldigt bra, den är jämn och inte låg nånstans... jag tänker te.x satsa på en mareep som har dom statsen.
Senast redigerad av NirvanA 2017-04-26 kl. 17:24.
Citera
2017-04-26, 19:44
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Värda att satsa på med rätt IV och rätt attacker:

Självklara:
Dragonite
Tyranitar
Blissey
Snorlax
Vaporeon
Gyarados
Exeggutor

Stora fördelar men även nackdelar, så dessa kan man poweruppa om man vill:
Rhydon (pga hög CP, double weakness mot vatten och gräs dock = fail)
Lapras (pga bäst mot dragonite men nerfad som fan så du får ingen hög gymplacering)
Alakazam (pga ger mest damage i hela spelet, men extremt låg cp som gör att han faintar snabbt även om du dodgar)
Gengar (Se ovan)
Jolteon (pga bästa electricattackern som counter mot Vaps och Gyarados, men låg CP hög den ganska känslig mot dodgedamage)
Ampharos (för den är bättre än Jolteon för den är mer tankig, dvs mer hp och tål mer, men har låg CP och dålig placering i gym)
Machamp (För den enligt statistik är bästa countern mot Snorlax och Blissey, dock är jag lite ambivalent för både Snorlax och Blissey har quickattacks som är supereffective mot Machamp.. och mot högCP blissey kan man inte dodga quickattacks för då går tiden ut, föredrar en maxad Dragonite)
Ursaring (Med bästa moveset sägs den vara bra blisseycounter men det finns ett par bättre alternativ så spara dusten istället)
Arcanine/Charizard (Om man nu vill ha en eldpokemon för man satsa på Arcanine/Charizard)

Och glöm inte att en del pokemons har nya "bästa moveset" så gamla gäller inte alltid.

Och glöm inte att hela systemet antagligen görs om om ett par månader och då kanske helt andra "spelregler" gäller.
Machamp och Lapras är självklara val att satsa på med rätt IV/Moveset, då båda har klockrena platser i metagamet som bästa counters till Blissey/Snorlax/Tyranitar och Dragonite. Nästan samma sak gäller Jolteon kontra Gyarados. Skulle nog nästan vilja påstå att två riktigt bra Machamps är användbart tack vare att den är bästa attacker mot 3 av de bästa försvararna.

Flareon är förövrigt bästa eld, åtminstone som attacker. Det är ju trots allt Pokémon Go (Eevee edition) vi spelar.

Mina top6:
Gyarados 2822CP Bite/Hydro pump, 96% IV.
Dragonite 2813CP Dragon Tail/Outrage 67% IV (Funkar både som attacker och defender)
Vaporeon 2684 WG/Hydro pump, 91% IV (Både attacker och defender)
Rhydon 2471 Rock smash/Earthquake, IV ~65, 15 i attack IV.
Gyarados 2442 Dragon Tail/Hydro pump, IV ~65 (defender)
Arcanine 2302 Bite/Fire Blast, 98% IV.

Har lagt 0 dust på Dragonite, Gyarados #2 och Rhydon däremot. Rhydon fångades vild, och de andra två valde jag pga hög level.

Några som jag ofta använder däremot:
Exeggcutor 2198 Confusion/Solar Beam 82% IV
Jolteon 2046 Thunder shock/Thunder 80%+ IV
Cloyster 2056 Ice Shard/Blizzard 93% IV
Senast redigerad av Dirty. 2017-04-26 kl. 19:49.
Citera
2017-04-26, 19:50
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Machamp och Lapras är självklara val att satsa på med rätt IV/Moveset, då båda har klockrena platser i metagamet som bästa counters till Blissey/Snorlax/Tyranitar och Dragonite. Nästan samma sak gäller Jolteon kontra Gyarados. Skulle nog nästan vilja påstå att två riktigt bra Machamps är användbart tack vare att den är bästa attacker mot 3 av de bästa försvararna.

Flareon är förövrigt bästa eld, åtminstone som attacker. Det är ju trots allt Pokémon Go (Eevee edition) vi spelar.

Mina top6:
Gyarados 2822CP Bite/Hydro pump, 96% IV.
Dragonite 2813CP Dragon Tail/Outrage 67% IV (Funkar både som attacker och defender)
Vaporeon 2684 WG/Hydro pump, 91% IV (Både attacker och defender)
Rhydon 2471 Rock smash/Earthquake, IV ~65, 15 i attack IV.
Gyarados 2442 Dragon Tail/Hydro pump, IV ~65 (defender)
Arcanine 2302 Bite/Fire Blast, 98% IV.

Har lagt 0 dust på Dragonite, Gyarados #2 och Rhydon däremot. Rhydon fångades vild, och de andra två valde jag pga hög level.

Några som jag ofta använder däremot:
Exeggcutor 2198 Confusion/Solar Beam 82% IV
Jolteon 2046 Thunder shock/Thunder 80%+ IV
Cloyster 2056 Ice Shard/Blizzard 93% IV

Som sagt, Dragonite är ändå ultimata anfallaren, bättre än Machamp mot både Blissey och Snorlax (pga dessa har psychic attacker).. Moit Tyranitar är det bara att spruta ner den med Vatten genom Vaporeon

Flareon har för låg HP för att man ska välja den före Arcanine och Charizard IMO
Senast redigerad av NirvanA 2017-04-26 kl. 19:53.
Citera
2017-04-26, 19:51
Medlem
Etrades avatar
Citat:
Värda att satsa på med rätt IV och rätt attacker:

Självklara:
Dragonite
Tyranitar
Blissey
Snorlax
Vaporeon
Gyarados
Exeggutor

Stora fördelar men även nackdelar, så dessa kan man poweruppa om man vill:
Rhydon (pga hög CP, double weakness mot vatten och gräs dock = fail)
Lapras (pga bäst mot dragonite men nerfad som fan så du får ingen hög gymplacering)
Alakazam (pga ger mest damage i hela spelet, men extremt låg cp som gör att han faintar snabbt även om du dodgar)
Gengar (Se ovan)
Jolteon (pga bästa electricattackern som counter mot Vaps och Gyarados, men låg CP hög den ganska känslig mot dodgedamage)
Ampharos (för den är bättre än Jolteon för den är mer tankig, dvs mer hp och tål mer, men har låg CP och dålig placering i gym)
Machamp (För den enligt statistik är bästa countern mot Snorlax och Blissey, dock är jag lite ambivalent för både Snorlax och Blissey har quickattacks som är supereffective mot Machamp.. och mot högCP blissey kan man inte dodga quickattacks för då går tiden ut, föredrar en maxad Dragonite)
Ursaring (Med bästa moveset sägs den vara bra blisseycounter men det finns ett par bättre alternativ så spara dusten istället)
Arcanine/Charizard (Om man nu vill ha en eldpokemon för man satsa på Arcanine/Charizard)

Och glöm inte att en del pokemons har nya "bästa moveset" så gamla gäller inte alltid.

Och glöm inte att hela systemet antagligen görs om om ett par månader och då kanske helt andra "spelregler" gäller.
Mycket fin lista!

Dock anser jag att på självklara bör "valfri ice-type" vara med. Ice är så sinnessjukt bra mot dragon! Att försöka plöja ner en massa Dragonites med Jolteons osv är inget vidare.

Har man svårt att hitta och hatcha Lapras (vilket många har) så försök maxa ut en Cloyster, Dewgong, Jynx eller Piloswine. En utmaxad ice-type kommer göra mycket nytta!
Dessvärre tror jag att både Cloyster och Dewgong blev av med Blizzard vid senaste moves-uppdateringen, men Ice Beam och Avalanche funkar också bra!

Själv har jag maxat ut både en Lapras (Frost Breath - Blizzard) och en Cloyster (Ice Shard - Blizzard) och oj vilken nytta dessa gör! Särskillt om gymmet innehåller 3-4 Dragonites vilket inte är ovanligt. Då kan det ibland vara skönt att äga dubbla ice-types.
Citera
2017-04-26, 19:52
Medlem
Topppis avatar
Några pokemon man bör börja spara redan nu för gen 3?
Citera
2017-04-26, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Mycket fin lista!

Dock anser jag att på självklara bör "valfri ice-type" vara med. Ice är så sinnessjukt bra mot dragon! Att försöka plöja ner en massa Dragonites med Jolteons osv är inget vidare.

Har man svårt att hitta och hatcha Lapras (vilket många har) så försök maxa ut en Cloyster, Dewgong, Jynx eller Piloswine. En utmaxad ice-type kommer göra mycket nytta!
Dessvärre tror jag att både Cloyster och Dewgong blev av med Blizzard vid senaste moves-uppdateringen, men Ice Beam och Avalanche funkar också bra!

Själv har jag maxat ut både en Lapras (Frost Breath - Blizzard) och en Cloyster (Ice Shard - Blizzard) och oj vilken nytta dessa gör! Särskillt om gymmet innehåller 3-4 Dragonites vilket inte är ovanligt. Då kan det ibland vara skönt att äga dubbla ice-types.

Väldigt sant! Dessa ice-pokemon du nämner använder jag väldigt ofta och är sjukt viktiga.

Värt att tillägga är att det även är bra att ha flera som är runt 1500 CP, då dessa är perfekta för att träna upp gym med. (Dragonites brukar ligga på 3000 + CP och då får man 1000XP per drake).
Senast redigerad av Aesop.Rock 2017-04-26 kl. 19:57.
Citera
2017-04-26, 19:55
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topppi
Några pokemon man bör börja spara redan nu för gen 3?
Inga nya i gen3 men däremot får flera gen1 och gen2 pokemons utvecklingar i gen4
Citera
2017-04-26, 19:59
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Som sagt, Dragonite är ändå ultimata anfallaren, bättre än Machamp mot både Blissey och Snorlax (pga dessa har psychic attacker).. Moit Tyranitar är det bara att spruta ner den med Vatten genom Vaporeon

Flareon har för låg HP för att man ska välja den före Arcanine och Charizard IMO
https://pokemongo.gamepress.gg/sites..._portraits.png
https://pokemongo.gamepress.gg/sites...ortraits_1.png

Tycker ändå Machamp är bäst mot Blissey, och jämnt mot Snorlax. Vilket som är Machamp en extremt användbar Pokémon.

Arcanine har tyvärr blivit söndernerfad i båda de stora patcherna precis som Lapras. Pga moveset är både Charizard och Flareon betydligt bättre, vilket svider rejält för mig som investerat en hel del i min nästintill perfekta Arcanine.
Citera
2017-04-26, 20:12
Medlem
Pirre77s avatar
Hur ser det ut på gymfronten hos er?

I höstas dominerade Instinct och Mystic fullständigt och som Valorspelare var det hopplöst att få behålla ett gym en längre stund. Men sedan ett par månader tillbaka är det som att luften gått ur de blågula helt och hållet.

Av de gym som finns i min omedelbara närhet ser fördelningen idag ut såhär:
Mystic: 2, varav ett level 10 och ett nytaget/svagt.
Instinct: 7, varav tre level 10, fyra nytagna/svaga.
Valor: 25, varav 17 level 10, fyra level 8-9 och fyra nytagna/svaga.

För min del har detta varit i stort sett enda glädjeämnet senaste månaderna då mina gubbar ligger topp tre i tolv av de 17 level 10-gymen och jag kan således collecta 5.000 stardust och 100 coins varje dag (man får bara betalt för tio oavsett hur många gym du är inne i). På en månad innebär detta 150.000 stardust och 3000 coins (=20 incubators --> 60 kläckta ägg), så det ger ju en hel del.

Om jag däremot åker iväg en bit härifrån är det oftast blandat mellan främst Instinct och Mystic av någon märklig anledning, särskilt Mystic har mängder av gym en bit härifrån även om Valor såklart återfinns här och där, men det är en markant skillnad mot för hur det ser ut här.

Så, som sagt, hur ser det ut hos er?

Och för att svara på frågan hur det ser ut med tiokilometersäggen sedan eventet slutade har jag fått tre Pineco och en Dratini i de fyra som kläckts...
Citera
2017-04-26, 20:19
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77
Hur ser det ut på gymfronten hos er?

I höstas dominerade Instinct och Mystic fullständigt och som Valorspelare var det hopplöst att få behålla ett gym en längre stund. Men sedan ett par månader tillbaka är det som att luften gått ur de blågula helt och hållet.

Av de gym som finns i min omedelbara närhet ser fördelningen idag ut såhär:
Mystic: 2, varav ett level 10 och ett nytaget/svagt.
Instinct: 7, varav tre level 10, fyra nytagna/svaga.
Valor: 25, varav 17 level 10, fyra level 8-9 och fyra nytagna/svaga.

För min del har detta varit i stort sett enda glädjeämnet senaste månaderna då mina gubbar ligger topp tre i tolv av de 17 level 10-gymen och jag kan således collecta 5.000 stardust och 100 coins varje dag (man får bara betalt för tio oavsett hur många gym du är inne i). På en månad innebär detta 150.000 stardust och 3000 coins (=20 incubators --> 60 kläckta ägg), så det ger ju en hel del.

Om jag däremot åker iväg en bit härifrån är det oftast blandat mellan främst Instinct och Mystic av någon märklig anledning, särskilt Mystic har mängder av gym en bit härifrån även om Valor såklart återfinns här och där, men det är en markant skillnad mot för hur det ser ut här.

Så, som sagt, hur ser det ut hos er?

Och för att svara på frågan hur det ser ut med tiokilometersäggen sedan eventet slutade har jag fått tre Pineco och en Dratini i de fyra som kläckts...

Det är aldrig jämnt fördelat vad jag sett, flera städer jag åkt igenom senaste tiden har varit kraftigt valor-dominerade.. verkar som grindarna valde valor för de är fortfarande kvar, medan många av andra lagen har slutade/spelar mindre.
Citera
2017-04-26, 20:31
Medlem
Pirre77s avatar
Citat:
Det är aldrig jämnt fördelat vad jag sett, flera städer jag åkt igenom senaste tiden har varit kraftigt valor-dominerade.. verkar som grindarna valde valor för de är fortfarande kvar, medan många av andra lagen har slutade/spelar mindre.

Jo nog finns det en hel del fuskare inom Valor, trist när man håller på fightas mot ett gym och så får man hux flux sällskap av en person som inte finns på plats fysiskt. Har anmält flera stycken, men fuskare verkar inte ha någon högre prio hos Niantic vad det verkar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in