Citat:
Ursprungligen postat av
NirvanA
Värda att satsa på med rätt IV och rätt attacker:
Självklara:
Dragonite
Tyranitar
Blissey
Snorlax
Vaporeon
Gyarados
Exeggutor
Stora fördelar men även nackdelar, så dessa kan man poweruppa om man vill:
Rhydon (pga hög CP, double weakness mot vatten och gräs dock = fail)
Lapras (pga bäst mot dragonite men nerfad som fan så du får ingen hög gymplacering)
Alakazam (pga ger mest damage i hela spelet, men extremt låg cp som gör att han faintar snabbt även om du dodgar)
Gengar (Se ovan)
Jolteon (pga bästa electricattackern som counter mot Vaps och Gyarados, men låg CP hög den ganska känslig mot dodgedamage)
Ampharos (för den är bättre än Jolteon för den är mer tankig, dvs mer hp och tål mer, men har låg CP och dålig placering i gym)
Machamp (För den enligt statistik är bästa countern mot Snorlax och Blissey, dock är jag lite ambivalent för både Snorlax och Blissey har quickattacks som är supereffective mot Machamp.. och mot högCP blissey kan man inte dodga quickattacks för då går tiden ut, föredrar en maxad Dragonite)
Ursaring (Med bästa moveset sägs den vara bra blisseycounter men det finns ett par bättre alternativ så spara dusten istället)
Arcanine/Charizard (Om man nu vill ha en eldpokemon för man satsa på Arcanine/Charizard)
Och glöm inte att en del pokemons har nya "bästa moveset" så gamla gäller inte alltid.
Och glöm inte att hela systemet antagligen görs om om ett par månader och då kanske helt andra "spelregler" gäller.
Machamp och Lapras är självklara val att satsa på med rätt IV/Moveset, då båda har klockrena platser i metagamet som bästa counters till Blissey/Snorlax/Tyranitar och Dragonite. Nästan samma sak gäller Jolteon kontra Gyarados. Skulle nog nästan vilja påstå att två riktigt bra Machamps är användbart tack vare att den är bästa attacker mot 3 av de bästa försvararna.
Flareon är förövrigt bästa eld, åtminstone som attacker. Det är ju trots allt Pokémon Go (Eevee edition) vi spelar.
Mina top6:
Gyarados 2822CP Bite/Hydro pump, 96% IV.
Dragonite 2813CP Dragon Tail/Outrage 67% IV (Funkar både som attacker och defender)
Vaporeon 2684 WG/Hydro pump, 91% IV (Både attacker och defender)
Rhydon 2471 Rock smash/Earthquake, IV ~65, 15 i attack IV.
Gyarados 2442 Dragon Tail/Hydro pump, IV ~65 (defender)
Arcanine 2302 Bite/Fire Blast, 98% IV.
Har lagt 0 dust på Dragonite, Gyarados #2 och Rhydon däremot. Rhydon fångades vild, och de andra två valde jag pga hög level.
Några som jag ofta använder däremot:
Exeggcutor 2198 Confusion/Solar Beam 82% IV
Jolteon 2046 Thunder shock/Thunder 80%+ IV
Cloyster 2056 Ice Shard/Blizzard 93% IV