Citat:
Ursprungligen postat av
alienDNA
för en som endast hört talas om detta spel exakt nu - o läst dom senaste 4 sidorna i denna tråd och ser bokstavligen ut såhär:
vad i hela helvete pratar ni om?
vadå gym; o jag får nästan känslan av att ni menar att man BOKSTAVLIGEN skall gå "UT" alltså IRL!?!
vafan är detta?!!
alltså; för nån som ser ut såhär
kan ni beskriva detta spel i ett par meningar, tack!
o nej, jag har aldrig nånsin spelat pokemon, aldrig - o fattar INTE hypen med pokemon - däremot är jag väldigt intresserad av detta nya efter vad jag läst här - inte för att det just är pokemon - kunde likabra varit my little pony for all i care- är spelet roligt är det roligt o temat kvittar nästan.
Se det som en digital version av geocaching.
Grundspelen i Ponemon franchise släpptse väl för typ 15år sedan eller något sånt, och handlade om en liten pojke som skulle jt och samla på Pokemons, små monster som fanns överallt och både störde och hjälpte människor. Tänk dig att du i vår värld skulle ut och fånga hästar, höns, vildsvin, hundar, ...
Dessa användes sedan för att slåss mot andra som också samlade pokemon. Lite som varenda mobilspel nu där du ska skaffa en armé och anfalla motståndare.
Dock låg emfasen vid att man skulle fånga minst en av varje pokemon i spelet (slogan var "Gotta Catch 'em All!"), att man skulle träna dom så de gick upp i level, lät dom lära sig nya attacker och utvecklas (en pokemon kan evolvera till en annan, starkare version).
Just det här spelet, Ponemon Go, är en utveckling av de spelen. Då satt du vid ditt Game Boy eller ditt TV-spel med handkontrollen och gick runt på skörmen, men nu är spelet kopplat till Google Maps och med GPS följer spelet var du är. Du måste nu alltså fysiskt gå ut på promenader eller cykelturer för att kunna se och fånga nya pokemons. Spelet pingar att någon pokemon finns i närheten och då måste du ge dig ut och leta för att sedan på mobilskärmen slänga en pokeboll i hopp om att lyckas fånga den.
Förutom Pokemons så finns det olika Gym och olika affärer, dessa baseras på var Google Maps har något landmärke utmärkt, dvs det kan vara en kyrka, det kan vara en staty eller vad som helst annat.
Affärerna låter dig köpa saker du kan behöva medans du fångar och tränar pokemons.
I spelet var gymmen lite som del-bossar på väg till slutbossen. Gymmen hade de starkaste tränarna med de starkaste Pokémon. Tanken var att du skulle besegra ägaren av gymmet och då få en liten pin som visade att du klarat den delen, och om du hade alla pins kunde du möta en serie tränare som skulle vara de absolut bösta i spelet. Nu i PoGo så finns det gym överallt och du som spelare postar en pokemon där. Kommer det sedan en utmanare måste utmanaren besegra din och ditt lags pokemon tills inga finns kvar och då kan de taöver och bli ägare själva. Man får bonus items om man är gymledare så det är en bra grej.
TL

R - Geocaching i mobilen där du fångar små djur som du sedan kan använda för att besegra andra spelares djur. Starkast djur vinner.