Hej. Till er som tror att uppenbarelserna är baserade på brist på luft. Här finns en bok: Zen and the brain: toward an understanding of meditation and consciousness.
Kapitlet: The fleeting "truths" of nitrous oxide.Länken tar er rakt till det. Var så goda!
http://books.google.se/books?id=8ywr...%20n2o&f=false
Av egen erfarenhet så får man ej såna om man bara stryper sig, jag har provat, det gör jag inte igen. Nä, det känns som något "mer" än syrebrist. Ungefär som psykadeliska. Ingen annan som brukar uppleva att de "kommer tillbaks" med en insikt och ropar ut, nu vet jag! men det hänger inte alls ihop när man ska berätta det för någon? Jag och en kompis brukade ihärdigt komma tillbaks från dessa trippar och säga, nu har jag det, men formuleringarna brukar inte stämma. Och eftersom båda är helt väck samtidigt går det inte att uppfatta vad den ena säger. Sen så brukar vi tala i tungor helt plötsligt och så typ pang hej nu kom jag tillbaks. Denna insikten som jag förmedlade fort och minns bäst stämmer överens med buddhismen; allt är tillfälligt/förgängligt och det vi tror att vi vet stämmer aldrig. "GLÖM BORT ALLT NI TROR ATT NI VET" utbrast jag. Alla har
föreställningar om hur saker ligger till, jag insåg hur intrasslad jag är i vem jag tror att jag är och även andra, även att man är en "person", tror att Einstein kallade det optisk medvetandeillusion, ett jag som är åtskilt från andra jag vilket är helt fel. Jag insåg att vi är alla del av det samma medvetandet, samma "tomhet". "gud".
De va mina tomma ord. Inget är sant. Meditera mera! Eller snarare koncentrationsövningar, typ Zazen, eller Vipassana. Sen så är lustgas väldigt roligt på fester också.

Helst ska det va kemiskt ren lustgas. Helst ska det bara vara syre(a) och goda vänner. Kram!