Usch, vad otrevliga expediter kan vara. Jag frågade runt i hela staden efter patroner till en gräddsifon, men ingen verkade ha, inte på Partaj, Duka eller i någon liknande affär. De verkade dock ärliga, expediten på Partaj t.ex. bedyrade att de skulle få in en stor leverans i veckan.
I alla fall, till sist hittade jag en affär som hade, en riktig skitbutik vid namn Cervera. Expediten hälsade inte på mig, trots att jag som alltid var propert klädd, log och var allmänt trevlig. När jag frågade efter gräddsifonspatroner blängde hon på mig och försvann iväg en stund. Hon kom sedermera tillbaka med ett 10-pack, för det obscena ockerpriset 100 riksdaler. "Jaha", sade jag till henne, "två 10-pack kan jag ta när jag ändå är i farten." Då blängde hon bara på mig och kläckte ur sig "Nähä,
det är allt du får idag, vi har faktiskt slut." Ofta de har helt slut på gräddpatroner, men har ett sista paket kvar? Hon förnekade dessutom att det stod fler på hyllan hon tog paketet ifrån, vilket verkar ganska korkat, med tanke på att jag till och med såg de andra paketen från kassan.
Det är ganska uppenbart att hon fattade vad jag skulle med patronera till, men hur i helvete kan man bete sig på det sättet mot kunder på helt godtyckliga grunder? Även om de kan ana, så kan de inget bevisa, och i vilket fall har de inget med det att göra, eller hur? Dessutom är det inte ens olagligt! De borde vara glada att någon ens köper skräpet de har liggande. Vad vet jag, de kanske har som praxis att behandla alla som köper en viss produkt de tillhandahåller som skit?
Hursomhelst, patroner fick jag i alla fall! Men nu är frågan hur man använder dem? Skall jag sätta en ballong mot sifonmunstycket, eller finns det någon annan lämplig metod? Undviker helst att förfrysa lungorna