2009-01-28, 15:27
Medlem
Cuprums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wee!

Det kan den väl inte vara, annars hade det inte bildats något tryck i tuben?
Borde vara relativt nära rumstemperator så länge man inte konstant kyler den

(Kan inget om kemi direkt, rätta mig gärna, också intresserad av tuberna)

Öh jo! Är trycket högt nog kan ämnen också bli flytande även om temperaturen inte är lågt nog.
Flytande butan i tändare och refillbehållare till tändare är i rumstemperatur, trots att butan har en kokpunkt på -0.5 grader.
Och öppnar du en tub med högt trycksatt gas som är flytande, kommer såklart då trycket minska då du öppnar tuben och massa flytande substans kommer bli gasformig. De höga trycket gör ämnet flytande, och öppnar du så utjämnas trycket, trycket minskar och de sprutar ut gas.
Citera
2009-01-28, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuprum
Öh jo! Är trycket högt nog kan ämnen också bli flytande även om temperaturen inte är lågt nog.
Flytande butan i tändare och refillbehållare till tändare är i rumstemperatur, trots att butan har en kokpunkt på -0.5 grader.
Och öppnar du en tub med högt trycksatt gas som är flytande, kommer såklart då trycket minska då du öppnar tuben och massa flytande substans kommer bli gasformig. De höga trycket gör ämnet flytande, och öppnar du så utjämnas trycket, trycket minskar och de sprutar ut gas.
Tror du missförstog mig, menade att den inte kan vara -80 grader, inte att det inte är flytande
Citera
2009-01-28, 18:09
Medlem
Citat:
Tror du missförstog mig, menade att den inte kan vara -80 grader, inte att det inte är flytande

Då gasen övergår från flytande till gasform vid -88 grader enligt http://www.airliquide.se/file/othere...8-01-35478.pdf så hinner inte gasen värmas upp av luften runt om om den inte får vila ett tag.

Den kan vara varm sålänge den hålls under tryck.
Står dessutom att 1l i flytande form omvandlas till 662l gas i en atmosfärs tryck sen får nån annan göra matten för att räkna ut hur många patroner det motsvarar.
Citera
2009-01-28, 18:47
Medlem
Cuprums avatar
Citat:

Oj förlåt! Ser de nu att jag misstolkat..
Citera
2009-01-28, 19:12
Medlem
Zickan_s avatar
Att hyra en lustgas tub på 5liter från Air Liquide kostar 1287kr.
Och en liter lustgas i vätske form blir ca 662 liter gas i rumstempratur!
Alltså blir det 3310 liter gas!

Det verkar ju vara lite mer prisvärt än att köpa patroner iaf!
Senast redigerad av Zickan_ 2009-01-28 kl. 19:17.
Citera
2009-01-28, 21:09
Medlem
Kingandaces avatar
Är det farligt att dra n2o direkt från sifonen?
Citera
2009-01-28, 21:19
Medlem
fiask0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingandace
Är det farligt att dra n2o direkt från sifonen?

Nä, inte sålänge som du håller ett 'mjukt' flöde från den. Dvs inte dra på max så det sprutas ut en patron på 2 hundradelar.
Citera
2009-01-28, 21:30
Medlem
chutles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dearsister
Jag har försökt leta efter "sprutgrädde" som har lustgas som drivmedel? (vet ju självklart att det inte står lustgas på flaskan men jag orkar inte hämta pappret där jag skrivit upp det på)

Vad är det för tillverkare och på vilken affär finns den att köpa?

Det står under drivgaser och det står inte lustgas utan E942(e-numret).

Hur skadlig är teknisk lustgas egentligen?, Är väl samma bara att medicinsk testas noggrannare(?).
Citera
2009-01-28, 21:40
Medlem
Nooomys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chutle

Hur skadlig är teknisk lustgas egentligen?, Är väl samma bara att medicinsk testas noggrannare(?).

förmodligen är den inte lika ren... men jag har läst att den gas som man använder till bilar så blandar man i nån jävla skitgas så att det blir helt omöjligt att inhalera det... Dock kunde man rena gasen genom att köra gasen genom vatten som man hällt massa bakpulver i
Citera
2009-01-28, 21:40
Medlem
....

Ingen som bor i Sundsvallsområdet och har någon aning om vart man kan få tag i lustgas?
Citera
2009-01-29, 17:08
Medlem
Nooomys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinmamma4ever
Ingen som bor i Sundsvallsområdet och har någon aning om vart man kan få tag i lustgas?

ica sprut grädde
Citera
2009-01-29, 17:27
Medlem
F.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chutle

Har för mig att det är olja i teknisk lustgas som är till för att smörja motordelar.

Men det har jag läst här i tråden och har ingen källa på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in