2006-01-05, 11:24
Medlem
AFTER_BURNERs avatar
Tror AMF 1 har tagit mottot "Med Thor-Leif för framgång", men är inte helt säker på om det är officiellt. Sist jag var där (Rindö) så hängde det dock en banderoll vid Gympasalen i gult där ovan nämda stod.
Citera
2006-01-05, 14:53
Medlem
Pansarmeyers avatar
Varje ubåt i svenska flottan har ett eget valspråk. (valspråk-hydrofoner ) Kommer bara ihåg att en av de nya i Gotlandsklass hade "En - men ett lejon". Ngn som vet mer kanske?
Citera
2006-01-05, 15:37
Medlem
Pirajjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boris The Blade
Markförsvars kompaniet F16 - Labor Effectus Vigor

Rättning, det är F 16 som flottilj som har det som motto.
Citera
2006-09-28, 19:26
Moderator
vfs avatar
Rape and kill

Markstrid KA4, dvs preamfibie
Citera
2006-09-29, 11:18
Medlem
komp asss avatar
Vad gäller S2, både som eget regemente och under den första tiden som bataljon inom myndigheten K3, var valspråket "Solus Dux - Nullus Ductus" = Utan samband - ingen ledning". Sen att man hittade på någon rappakalja i stil med "Det omöjliga tar bara lite längre tid" är bara att beklaga.
Sen kan tilläggas att det inofficiella valspråket, under min tid, "Ju längre tid det tar - desto längre tid tar det".
Citera
2006-09-29, 11:35
Medlem
flottan har väl några motton ...fram med dom!
Citera
2006-09-29, 11:37
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drow
Pergite Kamrat!
-Livregementets Husarer, k3.

Kamrat? Låter som om Livhusarerna blivit tämligen vänstervridna sedan min tid...

Men som någon redan skrev är Livhusarernas valspråk Pergite, vilket är latin för Framåt.

Av de gamla jägarbataljonerna i krigsorganisationen som K3 satte upp hade Djärvbataljonen mottot "Aversus eos capimus" (under bilden av en raggig järv), vilket betyder "Vi tar dem bakifrån". Det har jag försökt leva upp till så gott jag kunnat!

"En gång Livhusar, alltid Livhusar" är inget valspråk, bara ett sunt konstaterande!
Citera
2006-09-29, 11:51
Medlem
Friedensengels avatar
Vi har ju det klassiska "svett sparar blod", anammat av tyska gebirgsjäger under invasionen av Kreta, och sedan HJ´s (om man kan kalla det förband...) "Blut und Ehre".

Dessa lever väl vidare även idag, i vitt skilda förband.
Citera
2006-09-29, 13:34
Medlem
Ankdammsmans avatar
Israelerna har ett par väldigt långa motton, som artillerikårens

h'eer tahot hachat hweernik meth, artilary tahot hachat assare h'eernikim methim

vilket betyder "en infanterist som begår ett misstag dödar en annan infanterist, en artillerist som begår ett misstag dödar tio infanterister"!

Källa: List of military unit mottoes by country
Citera
2006-10-02, 17:40
Medlem
Jag går åt vilket jävla håll jag vill. Milorepplut. MekB19. 98-99. Så halvskrek vi så ofta vi fick chans, gärna så att så många som möjligt hörde det. Jag tror det kommer från TV serien Raskens
Citera
2006-10-02, 17:41
Medlem
För kung och för hem i den snöiga nord användes också flitigt. Det kommer från texten till regementets marsch
Citera
2006-10-02, 18:23
Medlem
ariqons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Hellre vakt på krogen än amfibie i skogen - Amf4s bevakningssoldater

Haha! Var du vakt?!

Insats förmåga idag och imorgon var väl förövrigt Amf4s valspråk innan de la ner om jag inte missminner mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in