2006-10-02, 23:44
Medlem
Emptypocketss avatar
inofficiella mottot för bevakning soldaterna på muskö var "Med livet som insats":thumbsdow
fast ingen tog det så seriöst det va mest släng hit fjärrkontrollen din jävel. eller vad ska vi se för film idag då?
Citera
2006-10-02, 23:54
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ariqon
Haha! Var du vakt?!

Ja, vad är det som är roligt med det?

Citat:
Insats förmåga idag och imorgon var väl förövrigt Amf4s valspråk innan de la ner om jag inte missminner mig?

Det enda jag kan minnas att jag hörde Amf:arna skrika var "döda, döda, döda", men jag antar att det var ett ganska informellt motto.
Citera
2006-10-03, 00:49
Medlem
Play_The_Games avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Nu blir det här säkert jättedumt, men var inte "Hackapelitta" (stavining?) något finnarna körde med under vinterkriget?
Fast det kanske mer var ett stridsrop?

jag har hört av min farsa och min farfar(som båda är finska, dock är min pappa född här men min farfar är född i finland) och dom har sagt att finländarna skrek nånting såhär tror jag, vet ej om jag stavar rätt men aja det får bära eller brista "Hakka Pällä, Soumen Poika" och det betyder ungefär " slå på, ni finska pojkar" eller något liknande så
Citera
2006-10-03, 01:42
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Nu blir det här säkert jättedumt, men var inte "Hackapelitta" (stavining?) något finnarna körde med under vinterkriget?
Fast det kanske mer var ett stridsrop?

Det är mycket äldre än så. Ursprungligen så hade man förband redan under Gustav II Adolfs tid som hetter 'Hakkapelliter' och bestod av finskt kavalleri. De ansågs mer eller mindre som dåtida elittrupper och hade ett fint anseende runtom europa. Namnet 'Hakkapelliter' kommer från det utrop som Play_The_Game ovan beskriver och svenskarna tyckte det var ett passande namn på de finska förbanden.

Citat från www.finnland.de:
Citat:
Gustav II Adolfs livläkare konstaterade efter slaget mot polackerna i Wallhof 1626 att ”den finska nationen skördade lagrar i detta slag, medan de övriga soldaterna bara stod och såg på”. Även den italienska greven Gualdo ansåg att de finska kavalleristernas stridsduglighet var så utmärkt att ”de kejserliga inte kunde hävda sig mot detta folks vilda hugg. Män som inte kände någon dödsfruktan och som uppfylldes av hoppet om seger”.

Även motståndarna erkände de finska kavalleristernas väldiga styrka i strid. Självaste greve Pappenheim berättade för kurfursten av Bayern, efter att ha förlorat i en batalj mot hakkapelliterna, att finnarna och lapparna är skottsäkra och som förtrollade. Gustav Adolf placerade p.g.a. deras insats hakkapelliterna i flygeln ytterst till höger på första linjen, alltså på honnörsplatsen och kallade i ett sammanhang Finland för den klaraste ädelstenen i kungens krona.

I själva verket vanns inte en enda avgörande strid under 30-åriga kriget utan de finska hakkapelliterna.
Citera
2006-10-03, 10:34
Medlem
Venators avatar
Ur Väinö Linnas Okänd Soldat:

Så drog kaptenen djupt efter andan. Rak som en pinne gick han framåt, med sidan en aning före som då man går i stark motvind. En svag skälvning kring kindknotorna var det enda ovanliga. Rösten slog över då han skrek:
- Hakkaa päälle pohjan poika!
Det var hackapeliternas gamla stridsrop.
Citera
2006-10-03, 10:45
Medlem
2:a Pansarbataljonen, där jag en gång var krigsplacerad hade/har "In hoc sign" och hade då som symbol rikthjälpmedlet från en Stridsvagn S.
Jag har försökt hitta A1:s valspråk också, men inte hittat det. Någon som kan?
Citera
2006-10-03, 10:46
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Ursprungligen så hade man förband redan under Gustav II Adolfs tid som hetter "Hakkapelliter" och bestod av finskt kavalleri. De ansågs mer eller mindre som dåtida elittrupper och hade ett fint anseende runtom Europa.

Deras anseende var onekligen stort, men inte enbart positivt. :)

Finnarna var Sveriges bidrag till den dåvarande trenden med vilda och primitiva folkslag i arméerna. På den imperialistiska sidan i trettioåriga kriget var kroater populära, men de var inte lika diciplinerade som finnarna i svensk tjänst.

Hursomhelst så hade finnarna ett rykte som blodtörstiga vildar, både inom den svenska armén och hos fienden.
Citera
2006-10-03, 11:47
Medlem
ariqons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Ja, vad är det som är roligt med det?

Det var väl mer uttrycket som du skrev innan som gav upphov till det roliga.
Vakterna på Amf4 gjorde skötte sina uppdrag med bravur även om det ständiga tjatet att de ville ha basker tenderade att gå till överdrift.

Citat:
Det enda jag kan minnas att jag hörde Amf:arna skrika var "döda, döda, döda", men jag antar att det var ett ganska informellt motto.

Haha, nått sånt fick jag inte lära mig att skrika.
Citera
2006-10-03, 17:11
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Det var väl mer uttrycket som du skrev innan som gav upphov till det roliga.
Vakterna på Amf4 gjorde skötte sina uppdrag med bravur även om det ständiga tjatet att de ville ha basker tenderade att gå till överdrift.

0K. Vill gärna påpeka att det var många vakter, inkl. jag själv, som också var trötta på tjatet om basker. Åt var och en det han förtjänar.

Citat:
Haha, nått sånt fick jag inte lära mig att skrika.

Synd... Det kan ju ha varit Amf1:are på besök, men det tror jag inte. De torrövade strid på gräsmattan utanför matsalen, man blir ju lätt mordisk när man tvingas torröva för att löspluggen är för dyr.
Citera
2006-10-03, 20:00
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Deras anseende var onekligen stort, men inte enbart positivt.

Finnarna var Sveriges bidrag till den dåvarande trenden med vilda och primitiva folkslag i arméerna. På den imperialistiska sidan i trettioåriga kriget var kroater populära, men de var inte lika diciplinerade som finnarna i svensk tjänst.

Hursomhelst så hade finnarna ett rykte som blodtörstiga vildar, både inom den svenska armén och hos fienden.

Vad är det negativa med dem då?
Citera
2006-10-03, 21:04
Medlem
EnJarics avatar
Kungliga Skaraborgs Flygflottilj F7 Såtenäs

1:a Division, Gustav Röd: Primus Inter Pares (Främst Bland Likar)

2:a Division, Gustav Blå: Audaciter - Tenaciter (Våga - Vilja)

Transportflygenheten: Semper Ubique (Alltid Överallt)
Citera
2006-10-03, 23:06
Medlem
ariqons avatar
Citat:
0K. Vill gärna påpeka att det var många vakter, inkl. jag själv, som också var trötta på tjatet om basker. Åt var och en det han förtjänar.

Gott. Fanns det vakter som var trötta på det? När låg du inne?

Citat:
Synd... Det kan ju ha varit Amf1:are på besök, men det tror jag inte. De torrövade strid på gräsmattan utanför matsalen, man blir ju lätt mordisk när man tvingas torröva för att löspluggen är för dyr.

Haha, torrövat utanför matsalen har man gjort men vi fick skrika
"Mössa blå - lätt att få"
"Basker grön - o så skön!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in