2015-09-02, 17:29
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Och vem avgör om en bloggare är ute efter makt eller mestmute efter att påtala missförhållanden eller skriva av sig eller har något annat syfte?

Allt du nämner där är maktanspråk om du frågar mig. Syftet går ju liksom inte att avgöra, men viljan till makt och inflytande är konstant i människans tillvaro. Makt är ju dessutom ett begrepp med negativa konnotationer så ytterst få skulle ju erkänna att de vill ha det.

Men om du ifrågasätter någon så utövar du makt. Du sätter människan i en position där denne måste försvara sig, eller försvaras av någon annan. Du skapar en ny identitet för den människan, som beroende på hur duktig då är på att utnyttja språket och vår kultur kan få gehör hos andra så att de också förhåller sig annorlunda. Varför ska detta maktutövande helt o hållet kunna göras fri från andra att granskas?

Citat:
Med ditt resonemang är det fritt fram för vem som helst att klassificera en icke önskvärd bloggare som makt-sökande och därmed kunna röja identiteten.

I den mån den försöker styra utvecklingen i samhället, ja. Sådant berör ju alla medborgare i landet. Att någon bloggar om vilket recept på key lime pie som är godast har ingenting med att styra landets politik att göra. Det är heller inget försök till att mobilisera människor till att bilda en opinion som kommer/kan komma att påverka samhällsklimatet.

Citat:
Perfekt för Honecker och Stasi. Oacceptabelt i en demokrati.

Varför?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annanuki
Varenda jävla AFA-tomte kommer väl att försöka djävlas med henne. Finns säkert nån av de som kan tänkas vara fysiska med henne.
Det är en gammal tant, så det räcker med äggning lr att spraya fasaden för att det ska vara hemskt för henne.

En krönikör på Expressen skrev 2012 om risken att bli attackerad och mördad för denna skribent (Julia Caesar) som därför valt att skriva under pseudonym av säkerhetsskäl.

(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Nu är den texten borttagen. Man gjorde väl en annan bedömning av säkerhetsläget 2015.

Och som sagt så åker Hamrud nu bort från allt och iväg till USA. Var har Julia Caesar råd att åka nånstans? Var kan hon ta vägen om hon känner sig hotad? Bryr sig Expressen?
Senast redigerad av Alphatross 2015-09-02 kl. 17:32.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Julia Caesar är ett slags makthavare i så motto att det hon skriver påverkar den regimkritiska oppositionen. Men hon har själv valt att vara anonym i sitt skrivande. Det står var och en fritt att tycka vad man vill om det. Men hon är inte en offentlig makthavare på samma sätt som en förtroendevald, en högre tjänsteman eller en hög representant för en myndighet, företag eller vad en journalist på en tidning med ansvarig utgivare är.

Min åsikt är att allmänintresset av att "hänga ut" Julia Caesar ej är tillräcklig för att väga upp det men som JC riskerar att åsamkas av publiceringen.

Därför anser jag att den här publiceringen är riktig dålig journalistik. Den är också särskilt omdömeslös mot bakgrund av det infekterade debattklimat som råder i Sveriges trånga åsiktskorridor. Det finns saker som är mycket värre än ett infekterat debattklimat. Jag hoppas att alla som med all rätt är förbannade på Expressen,DN och dess hejdukar kan motstå impulser av att "ge igen". Jag unnar inte alla medias kräk och fähundar att ikläda sig en oförtjänt offerkofta.

Håller med. Ingen idé att ge dem någonting överhuvudtaget att slå tillbaka på, utan Expressen och subban som skrev artikeln lär få stora problem i alla fall med vad de har gjort i form av avsky och en väldigt bra reklamartikel för JC. Lite som SD:s kampanj till turisterna i somras.
Citera
2015-09-02, 17:30
Medlem
Citat:
Julia Caesar är ett slags makthavare i så motto att det hon skriver påverkar den regimkritiska oppositionen. Men hon har själv valt att vara anonym i sitt skrivande. Det står var och en fritt att tycka vad man vill om det. Men hon är inte en offentlig makthavare på samma sätt som en förtroendevald, en högre tjänsteman eller en hög representant för en myndighet, företag eller vad en journalist på en tidning med ansvarig utgivare är.

Min åsikt är att allmänintresset av att "hänga ut" Julia Caesar ej är tillräcklig för att väga upp det men som JC riskerar att åsamkas av publiceringen.

Därför anser jag att den här publiceringen är riktig dålig journalistik. Den är också särskilt omdömeslös mot bakgrund av det infekterade debattklimat som råder i Sveriges trånga åsiktskorridor. Det finns saker som är mycket värre än ett infekterat debattklimat. Jag hoppas att alla som med all rätt är förbannade på Expressen,DN och dess hejdukar kan motstå impulser av att "ge igen". Jag unnar inte alla medias kräk och fähundar att ikläda sig en oförtjänt offerkofta.

Publiceringen är en skandal och ett bevis på att etablissemangets värsta fiende är verkligheten. Nu försöker man tysta oliktänkande genom smutskastning och utfrysning, man gör nu allt man kan för att skrämma folk till tystnad som inte lyder etablissemanget.

Det har aldrig varit viktigare än nu att gå emot etablissemanget, speciellt när till och med DNs chefredaktör säger att man borde förbjuda sidor som Avpixlat.

Etablissemanget är livrädda för pennans makt.
Citera
2015-09-02, 17:30
Medlem
AlkalineHumans avatar
Om inte Thomas Mattson och Expressen blev fällda för uthängningen av bl.a Jim Olsson, borde de åtminstone bli det nu.
Så här lät det t.ex. på DN efter morden på IKEA. Två människor har blivit mördade och man diskuterar om det är viktigt att ange de misstänkta mördarnas signalement. Jämför detta med en gammal dam, vars enda brott är att skriva krönikor på internet.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/hat...fter-ikeamord/

Citat:
Journalistik kan bedrivas för att vi har yttrandefrihet och tryckfrihet. Men de friheterna är beroende av ansvarstagande. Missbrukas de kommer de att reduceras, varnar Ola Sigvardsson.

– Den viktigaste aspekten är att det går ut över enskilda människor. Att namnge en person som är misstänkt för ett brott innan polisutredningen är klar kan visa sig vara väldigt allvarligt för den här personen..

Ola Sigvardsson är tydligen "allmänhetens pressombudsman" Jag vill gärna höra en kommentar av honom, om han anser att det citerade också gäller Julia Caesar.
Citera
2015-09-02, 17:31
Medlem
growingpeoples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
I JCs texter hittar jag inget kriminellt, rasistisk, fascistisk eller nazistiskt. - Det enda JC kritiserar är makt/media och deras groteska frossande av kulturmarxismen och deras experimenterande med nationen Sverige.

Och i dagens Sverige granskingen av dessa begrepp är det största brottet/hotet. I en demokrati Julia skulle bli hedrad som en hjältinna! I Sverige är hon en brottsling.......Gissa vad Sverige har för statsskick?
Citera
Medlem
Är väl nåt sånt här kreativt dom goda krafterna kommer köra med nu

http://youtu.be/r4qdw-JRz4E
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

Detta är ju den typ av publicistiska överväganden som en normalt fungerande chefredaktör gör.

Men Expressen, DN och Aftonbladets uthängningar av oliktänkande på detta sätt är inte publicistiska överväganden, utan helt och hållet ett försök att skrämma vanliga människor från att uttrycka kritik mot massinvandringen. Man ska helt enkelt veta att om man skriver på nätet (som jag gör nu till exempel) så är man hela tiden i farozonen att förlora jobb, heder, familj, och att hängas ut som ett avskum värre än den värsta pedofil.
Detta gör tidningarna för att skrämmas, skrämma folk till tystnad. Precis som man hängde ut Jim Olsson, den gamle hedersmannen har betalat rejält med skatt i hela sitt liv.
Citera
2015-09-02, 17:32
Medlem
Hahah jag önskar att det någonsin visar sig att det är någon normal person som står bakom liknande skriverier!!

Men det är fan ALLTID psykiskt störda jävlar. "Elallergiker", hahah!
Citera
2015-09-02, 17:33
Medlem
Expressen och AB vill inte hänga ut kriminella som inte är dömda.

Men en skribent vars värsta brott är att gå emot etablissemanget har man inga problem att hänga ut och smutskasta?? Som vanligt går media inte på den styrande makten utan man anfaller de som är kritiska och INTE har någon makt??
Citera
2015-09-02, 17:34
Medlem
-Valhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isanningensnamn
Hahah jag önskar att det någonsin visar sig att det är någon normal person som står bakom liknande skriverier!!

Men det är fan ALLTID psykiskt störda jävlar. "Elallergiker", hahah!

Men mer störd än DU med ditt hysteriska skratt, kan man trots allt inte bli!
Citera
2015-09-02, 17:35
Medlem
S.Kandals avatar
Man undrar ju i sitt stilla sinne hur många på denna sida som verkligen läst något från JC, förrutom några lösryckta meningar i dagens Expressen. Alldeles för många av den svenska befolkningen är alldeles för naiva och verkar helt sakna förmågan till kritiskt granskning, det är antingen svart eller vitt.

JC har nu målats ut som värsta boven och indirekt taleskvinna för SD. Detta är ju så tramsigt att man blir lätt illamående. Det är personer som JC som behövs i detta svårt pk-skadade land, någon som törs skriva obekvämt och utmana etablissemanget. Det behövs opponenter i alla sammanhang annars går det illa.

Min förhoppning är att någon större tidning, förhoppningsvis SvD, har modet att publicera några alster ur JC textskatt. Just nu är jag bara beklämd och orolig över att det fria ordet blir än mer sällsynt framöver...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in