Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Nja elallergi har aldrig funnits - men människor som påstår sig vara det har funnits. Men jag förstår vad du menar, jag vänder mig bara mot namnet. Att dessa människor varit sjuka säger jag dock inget om.
http://www.vof.se/folkvett/ar-2010/n...verkanslighet/
/m
Det jag egentligen menar är att symptomen ofta är högst verkliga med ursprung i ett sjukdomstillstånd. Ett sjukdomstillstånd som inte är mentalt eller "inbillat". Ett exempel är borrelia, som ju kan vara jäkligt lurigt att diagnosticera.
Det rådde ju rena nojan kring elallergi runt 1990, så många med de här diffusa symptomen trodde att det var elallergi.
Man kan nog säga att JC var en av de som drev på hysterin i o m att hon trodde sig ha åkomman själv. Men hon kan ju inte ha gått som sjukpensionär så länge med en icke-godkänd diagnos. Detta leder till förmodan att det blev en riktig diagnos (troligen något reumatiskt) år 1993 varvid myndigheterna sjukpensionerade direkt. (Sossarna körde den linjen då).
Det var väl inte heller läge för en av de främsta pro-elallergidebattörerna att då erkänna att det var något annat. Särskilt som hela lägenheten blev elsanerad på det allmännas bekostnad.