Citat:
Ursprungligen postat av
PiusXIII
Jo. Anonyma åsikter kan definitivt ha ett värde, men att Marika Formgren står för sina åsikter ger dem i mina ögon, i detta fall, ett högre värde. Jag tycker också att hon är en mycket bättre skribent än JC, och även betydligt intelligentare.
Vi har ett läge i svensk debatt som är helt nytt. Jag ställer mig tveksam till att man har "rätt" att vara anonym, samtidigt som man skriver konfronterande artiklar där man även namnger personer. Däremot har man naturligtvis rätt att vilja, och försöka vara det.
Jag tror du missar poängen. Om det nu förhåller sig så att vissa åsikter i praktiken är förbjudna, det vill säga att du på något sätt socialt bestraffas för att uttrycka dem, då är det din demokratiska rättighet att få uttrycka dem anonymt. Alla människor, oavsett åsikt, har rätt att bedriva opinion utan att riskera sociala konsekvenser för det. Finns inte den möjligheten är demokratin rejält hotad.
Principiellt är detta inte mer annorlunda än sättet dissidenter tystades i såväl Nazityskland som Soviet. Det är bara straffet som är mildare. Det funkar alltid på samma sätt: man hittar på en bortförklaring som rättfärdigar nedtystandet av oliktänkande, i det här fallet "hat" och "rasism". Vad de missar är att hat och rasism är åsikter som omfattas precis lika mycket av demokratin som någon annan åsikt.