Citat:
Ursprungligen postat av
gurkmajja
Då är vi tillbaka på ruta ett i resonemanget alltså.
Som jag skrev tidigare så är det f.n. förenligt med skada att gå ut och öppet vara invandringskritisk och SD-vänlig för många medborgare. Det leder till att kollektivet i den "kollektiva kampen" som du beskriver är decimerad.
Decimeringen existerar bara så länge folk inte tänker kollektivt utan bara är själviska. Nackdelen med individualism är ju att människor blir ovilliga att offra sig själva, varför ingen offrar sig vilket leder till att de som försöker blir offrade av sina sympatisörer... sådana som håller med men som inte visar kamratskap nog att hjälpa personen. Detta är ju en ond cirkel, om du vill bryta den så få be för att dina meningsfränder att de inte agerar som egoistiska individer.
Citat:
Det är ju kanske lite sådär revolutionsromantiskt att tycka som du gör, men det är inte särskilt verklighetsförankrat.
Det är väldigt verklighetsförankrat om folk organiserar sig. Det här är kanske nackdelen med att folk inte längre får skolning i det militära, de lär sig inte disciplin eller strategi.
Citat:
Att folk skräms till tystnad är en realitet, och ett problem, i en demokrati.
Tystnadsspiralen, som bryts främst av att folk struntar i den. Så länge som folk tar hänsyn till den så fortsätter spiralen och den bryts inte.
Citat:
Om det behövs en revolution där individer måste offras, ja då har vi redan med råge passerat gränsen för vad som kan kallas en demokrati.
Vad spelar det för roll? Det handlar ju om att bryta tystnadsspiralen och inte moralisera över samhällets tillstånd. Ni moralister är lustiga, ni har så fullt upp med att moralisera och utvärdera saker o ting att ni inte vill göra särskilt mycket, rent pragmatiskt, för att förändra situationen.
Citat:
Det är ju lätt att själv sitta vid datorn och tycka att det är helt ok att "några individer offras".
Om man tror på ett politiskt värde -- låt oss säga demokrati och vad det innebär -- och att detta värde är betydligt högre en enskilda människors bekvämlighet, detta värde kommer i framtiden leda till ett bättre samhälle för de flesta, så är det fullt rimligt att några offras.
Då jag är en individualist så vill jag inte förändra samhället, mitt liv kan jag påverka betydligt mer och det är därför mer förnuftigt för mig att ägna mig åt det än politiken.