Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Ja, det är ju då en fråga också om vad som är makten. Men självklart är Expressen en maktfaktor, de har dock ett jobb att granska andra makthavare, inklusive tongivande redaktörer och skribenter i det nya medialandskapet. Som sagt, det måste inte ske genom att identiteter röjs. Tänker man sig exempelvis att en anonym Stefan Löfven företräder en helt annan linje på en blogg en vad han gör i sin roll som statsminister, och det är något som når Expressen, så bör de förstås skriva det.
En bloggare är knappast en makthavare, ens i en bredare bemärkelse. Vill du definiera henne som en makthavare så har du innefattat varenda människa som har något vettigt att säga och som någon lyssnar på. Enligt dig så ska i så fall ingen som helst
vettig samhällskritik få framföras utan att din anonymitet ska röjas. Det luktar diktatur lång väg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Hur pass mycket makthavare bör man vara för att det ska vara anonymt att inte respektera skribentens anonymitet? Det är svårt att svara på exakt var gränsen ska dras, men i JC:s fall anser jag inte att hon är en makthavare av den digniteten.
En exakt gräns är förvisso svår att dra, men för mig så går den
långt innan en pensionerad tant som sitter och bloggar i sin stuga. I princip så anser jag nog att gränsen ska gå vid människor anställda, eller förtroendevalda, i den offentliga sektorn. Då finns det ett äkta samhälleligt intresse av vad det är för filurer, annars tycker jag inte att man har med det att göra.