http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle21341055.ab
"Jag såg att Amadeus skrev på sin Instagram om hur du bjudit hem ett rumänskt tiggarpar på lunch.
– Gjorde han? Oj, det visste jag inte.
Han verkade stolt över sin mamma.
– Jag gick fram och frågade hur det var med dem för han såg ut att inte ha ätit och sovit på ett tag. Så kände jag att jag ville ge mer, en hemkänsla för de sover väldigt enkelt ute i en av våra förortsskogar. De har barn hemma i Rumänien.
Hur kom du i kontakt med dem?
– De var faktiskt i kyrkan. Jag skulle hämta Zoe från söndagsskolan och såg honom stå där med sin flickvän. Jag kände förtroende för dem då jag även kom i kontakt med en kvinna som känt dem i fyra år och kunde gå i god för dem. Det var härligt att bjuda hem dem allesammans på mat, vi hade en liten gemenskapsfest, en söndagsmiddag helt enkelt och Zoe packade ihop lite kläder till barnen också. Det var bara en ingivelse. Jag har svårt att bara gå förbi. Ibland är det lätt av oss kyrkfolk att ge en klapp på axeln och säga ”Gud välsigne dig”, ge en peng och sen gå vidare. Handling talar mer än ord.
När du säger att du har svårt att bara gå förbi, hur känner du då?
– Det är ju människoliv, med egna livshistorier, de man möter. Man kan ta sig tid att prata med dem, lyssna, men vi har ofta för bråttom, med egna åtaganden. Men vi kan gå ihop några hushåll, grannarna och ge mat, kanske bjuda hem ”kvinnan på torget” om vi känner oss trygga med det. Då får barnen se också hur ens föräldrar engagerar sig. Och våra barn, våra välfärdsbarn älskar ju att kunna få engagera sig i andra barn som har det svårare. Och det är alltid en god känsla att ge. Det är det bästa vi kan göra."
Det finns ca 4000 tiggande eu-migranter i Sverige. Flashback har 986 563 medlemmar. Om varje medlem stod för ett tiggar-mål mat skulle det bli 256 måltider åt varje tiggare. Så vad väntar vi på?
Är Carolas uppmaning en bra idé? Många kändisar lever ju inte som det lär men det gör uppenbarligen Carola.