Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-19, 08:25
  #73
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Ja, men det för mig mest anmärkningsvärda, och det jag försöker poängtera här, var att jag blev mer fast i min övertygelse att verkligheten existerar och att den klarar sig alldeles utmärkt utan mig.
Vilken verklighet? Om du tror att verkligheten har ett objektivt utseende får du nog förklara hur det skulle gå till. Verkligheten för dig är inte samma som för en hund tex. Vår uppfattning om verkligheten är beroende på kapaciteten hos våra sinnesorgan. Vissa djur ser helt andra färgspektra tex, skulle du säga att de är overkliga bara för att du inte kan uppfatta dem? Vi kan bara uppfatta en väldigt liten del av det elektromagnetiska spektrat så det borde finnas gott om upplevelser som ligger bortom vår uppfattningsförmåga. Så hur vet du vad som är verkligt och inte?

Citat:
Människor säger ofta att man inte blir densamma efter LSD, att man så att säga gått genom dörren och aldrig kan vända tillbaka. Jag tror det är sant för mig på ett positivt sätt. Jag fullkomligt avskyr föreställningen om alternativa magiska verkligheter, parallella dimensioner och illusioner om vad verklighet är. Och jag gör det än mer efter LSD.

Som sagt, beskriv vad verklighet är.

Citat:
LSD är en brutal konfrontation mellan hjärnans kemi och ett främmande ämne. Om psykedelia har något som helst att bidra med så är det i förståelsen av hur hjärnan fungerar. Inte ett fönster till en större verklighet. Verkligheten klarar sig alldeles utmärkt utan sinnesvidgande droger. Jag tycker, om något, att droger ska användas för att förstå hur hjärnan fungerar, men de förklarar inte kosmos, de förklarar inte fri vilja, de förklarar inte skillnaden mellan rätt och fel.

Det gör inget annat heller. Well, kosmologi ger ju en hel del svar om kosmos om än långt ifrån alla.
Skillnad mellan rätt och fel är ju en flytande uppfattning som varierar med tid och plats.

Vad droger som LSD och kanske framförallt ayahuasca kan ge är en insikt i självet, en ordlös intuitiv insikt som passerar intellektet men ändå ger en förståelse på ett djupare plan för den egna naturen.

Dessutom ger ayahuasca gemensamma syner, alltså gemensamma och samtidiga upplevelser av andar eller väsen eller vad vi nu vill kalla dem.

Citat:
Om någon vill diskutera droger och filosofi tillsammans ska de göra det här. Inte skräpa ner andra trådar.

Men det var väl ett jävla tjat. Vi skriver väl var vi vill, är du nån slags moderatorwannabe eller.
Citera
2015-09-25, 08:27
  #74
Medlem
LéKrisss avatar
En sak som höga doser LSD gett mig är att veta hur det är att vara fullständigt sinnessjuk, tappad bortom all sans och hur verkligt de bizarraste och skevaste av verklighetsförvrängingar kan uppfattas.

Från det vet jag att vad jag upplever som verkligt inte upplevs som verkligt för att det är verkligt, utan för att jag av någon annan anledning bedömer det vara på riktigt, vad jag tänkt mig hittills troligast är vad jag är programmerad att uppfatta som verkligt.

När jag började på min LSD-odyssé var jag nyfrälst och fastnade i alla fällor som många andra under vägen. Sent omsider har det lett till en högre uppskattning och ödmjukhet inför det nyktra medvetandet, det har blivit lättare att definiera just medvetandet (i motsats till identifieringen med sina tankar) efter upplevelser där det är det enda som man säkert kan förnimma.

Verkligheten sådan som jag upplever den är enbart en konstruktion av mina erfarenheter och hur jag är indoktrinerad av den ena och det andra. Vill jag närma mig den faktiska verkligheten måste jag försöka se saker på sätt som jag inte lärt mig att de är, och det är svårt, för man kan bara se det man vet om.
Där tror jag att psykedelia kan ha en funktion, på samma sätt som meditation. Psykedelia kommer troligast inte ge några fantastiska insikter i universums uppkomst, som har något reellt värde. Däremot kan man observera hur fucked i huvet man är, skala bort allt tills det enda man kan vara helt säker på är kvar, den upplevande kärnan vad det nu är.

Det är en ganska spännande praktik att frivilligt tippa sig över vansinnets rand för att möta utmaningen att pussla ihop sig själv, osäker på att man får ihop alla bitar som de satt från början.
Definitivt inget jag rekommenderar Xuno, om man inte på allvar är beredd att sätta sin mentala hälsa på spel. Svårt att komma någonvart om man inte gamblar lite.
(även om jag vågar påstå att riskerna är gravt överskattade, det är fan inte så lätt att bli sjuk i huvet av psykedelia... värre är det med tjacket och liknande)

En av mina senare upplevelser jag hade, med tangens till ett bidrag i tråden, var att LSDn pushade ut till gränsen av det overkliga, förstärkte allt jag redan visste till monstruösa proportioner och i dessa stenhårda, massiva berg till verkligheter, och i upplevelsen kände jag att allt som verkligen är, är en ridå från vad som verkligen är. En massa förvrängningar och hallucinationer visar inte dörren till hur saker verkligen ser ut, det visar vad vi behöver stänga av för att kunna se hur saker verkligen ser ut.... tror jag, såhär långt.
__________________
Senast redigerad av LéKriss 2015-09-25 kl. 08:32.
Citera
2015-09-25, 10:53
  #75
Medlem
Autobahn76s avatar
"When you get the message, hang up the phone."
- Alan Watts
Citera
2015-09-25, 16:28
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LéKriss
En sak som höga doser LSD gett mig är att veta hur det är att vara fullständigt sinnessjuk
Grattis.

Citat:
Ursprungligen postat av LéKriss
Det är en ganska spännande praktik att frivilligt tippa sig över vansinnets rand för att möta utmaningen att pussla ihop sig själv, osäker på att man får ihop alla bitar som de satt från början.
Definitivt inget jag rekommenderar Xuno, om man inte på allvar är beredd att sätta sin mentala hälsa på spel.Svårt att komma någonvart om man inte gamblar lite.
Nej jag tänker inte bli så sinnessjuk så att jag tror mig ha blivit så upplyst som dig, den typen an gambling är inget för mig.
Lycka till med att i framtiden kunna få ihop alla bitar av dig själv på rätt plats igen.

"If you're gonna play the game, boy
You gotta learn to play it right

You've got to know when to hold 'em
Know when to fold 'em
Know when to walk away
And know when to run
https://www.youtube.com/watch?v=Tw5LaEzEcJw
Citera
2015-09-26, 03:31
  #77
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LéKriss
En sak som höga doser LSD gett mig är att veta hur det är att vara fullständigt sinnessjuk,

Bra skrivet! Och det är ingen sarkasm
Citera
2015-09-30, 22:24
  #78
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Grattis.


Nej jag tänker inte bli så sinnessjuk så att jag tror mig ha blivit så upplyst som dig, den typen an gambling är inget för mig.
Lycka till med att i framtiden kunna få ihop alla bitar av dig själv på rätt plats igen.

"If you're gonna play the game, boy
You gotta learn to play it right

You've got to know when to hold 'em
Know when to fold 'em
Know when to walk away
And know when to run
https://www.youtube.com/watch?v=Tw5LaEzEcJw

Tack! Är dock osäker på definitionen av "rätt plats", om de ens satt där från början. Kanske är det bara en smaksak.

Början av inlägget är en märklig strawman argument som jag inte riktigt vet hur jag ska möta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man

Jag är övertygad om att du har kunskaper och visdom jag saknar. Därför uppskattar jag att prata med dig och ta del av perspektiv som jag själv inte har.
Beträffande upplyst är jag glad om jag lyckas avancera på min egen lilla stig. Har inte något emot att dela med mig av mina egna perspektiv eller erfareneter och är samtidigt tacksam för andras.
Jag är inte ute efter att ha rätt. Det är fett underordnat. För mig är det intressanta att komma vidare.
Där har t.ex en del av dina inkägg varit berikande, för att ge mig ett perspektiv som jag själv inte har.
Citera
2016-05-20, 20:28
  #79
Medlem
LSD, live (jag har precis tagit det). Hur ser "icke-nyfikna" på sitt liv?

Hej!

Jag tog lite LSD för en stund sedan. Det har inte hunnit börja verka ännu. Jag är väldigt oerfaren av denna drog. Men jag har lite alkohol som kan lugna mig om jag är på väg att bli bli för "blown".

Det var väldigt spontant och jag hade egentligen inte tänkt skriva om det, men jag tänkte nu att jag skulle skriva om det medan jag blir påverkad. Jag är intresserad av att se hur mina filosofiska tankar förändras, om alls.

Därför startar jag den här tråden, så att jag kan titta tillbaka på denna tråden och se hur jag påverkades.

----

Av den här kvinnan att döma så tycks det bli väldigt intressant att betrakta hur vacker och fantastisk världen är:
https://www.youtube.com/watch?v=3g53pSV25Q8
Hon har börjat bli påverkad kring 01:50.

Filmen avslutas med att hon säger att hon tycker synd om intervjuaren (Runt 06.00) – han kommer aldrig att få uppleva hur otrolig världen faktiskt är. Hon blir emellanåt tårfärdig över hur sanslöst vackert är.

Vad tror ni som inte tagit LSD? Har ni missat något tror ni? Det är ju "ganska" hallucinogent ( ), så det är ju ändå inte verkligheten man upplever(?)

Hur ser ni på livet? Ni som är emot droger, hur ser ni rent filosofiskt på era liv? Är ni inte nyfikna på att uppleva det kvinnan i videon upplever? Eller känner ni att det ju inte är på riktigt och det därför är meningslöst?

Personligen så vill jag uppleva allt som livet har att erbjuda. Därför gör jag t.ex. detta.

Givetvis är ni som är nyfikna av er också välkomna att diskutera.
__________________
Senast redigerad av Stunni 2016-05-20 kl. 20:40.
Citera
2016-05-20, 20:42
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stunni
Hej!

Jag tog lite LSD för en stund sedan. Det har inte hunnit börja verka ännu. Jag är väldigt oerfaren av denna drog. Men jag har lite alkohol som kan lugna mig om jag är på väg att bli bli för "blown".

Det var väldigt spontant och jag hade egentligen inte tänkt skriva om det, men jag tänkte nu att jag skulle skriva om det medan jag blir påverkad. Jag är intresserad av att se hur mina filosofiska tankar förändras, om alls.

Därför startar jag den här tråden, så att jag kan titta tillbaka på denna tråden och se hur jag påverkades.

----

Av den här kvinnan att döma så tycks det bli väldigt intressant att betrakta hur vacker och fantastisk världen är:
https://www.youtube.com/watch?v=3g53pSV25Q8
Hon har börjat bli påverkad kring 01:50.

Filmen avslutas med att hon säger att hon tycker synd om intervjuaren (Runt 06.00) – han kommer aldrig att få uppleva hur otrolig världen faktiskt är. Hon blir emellanåt tårfärdig över hur sanslöst vackert är.

Vad tror ni som inte tagit LSD? Har ni missat något tror ni? Det är ju "ganska" hallucinogent ( ), så det är ju ändå inte verkligheten man upplever(?)

Hur ser ni på livet? Ni som är emot droger, hur ser ni rent filosofiskt på era liv? Är ni inte nyfikna på att uppleva det kvinnan i videon upplever? Eller känner ni att det ju inte är på riktigt och det därför är meningslöst?

Personligen så vill jag uppleva allt som livet har att erbjuda. Därför gör jag t.ex. detta.

Givetvis är ni som är nyfikna av er också välkomna att diskutera.

Gå hit: (FB) LSD kontra verklighet -- den stora tråden om filosofi och droger

Pro
Citera
2016-05-20, 20:47
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Gå hit: (FB) LSD kontra verklighet -- den stora tråden om filosofi och droger

Pro
Intressant! Tack så mycket! Sticker in där (innan det hinner verka)

Tick tack...
https://www.youtube.com/watch?v=f5qICl3Fr3w

Borde börja verka snart tycker jag. Men jag svalde det, ivrig som jag var. Borde lagt det på tungan kanske?
Citera
2016-05-20, 20:51
  #82
Medlem
Man upplever verkligheten från ett annat perspektiv.

Det låter som en dålig idé att börja dricka om man skulle börja må dåligt, så skippa gärna alkoholen.

Hur stor dos tog du?
Citera
2016-05-20, 20:52
  #83
Medlem
Tick tack...
https://www.youtube.com/watch?v=f5qICl3Fr3w

Borde börja verka snart tycker jag. Men jag svalde det, ivrig som jag var. Borde lagt det på tungan.

Jag är mycket oerfaren av detta, men jag tror att det viktiga i den här upplevelsen är att man lär sig att bearbeta och tolka så främmande saker.
__________________
Senast redigerad av Stunni 2016-05-20 kl. 20:57.
Citera
2016-05-20, 20:56
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psyklop
Man upplever verkligheten från ett annat perspektiv.

Det låter som en dålig idé att börja dricka om man skulle börja må dåligt, så skippa gärna alkoholen.

Hur stor dos tog du?
Har nog fått i mig 1,25 märken. Minns inte exakt styrka men det ska tydligen vara "Normalstarkt", en gnutta starkare kanske.

Okej, jag har redan druckit lite men kanske ska hålla mig undan det tills vidare. Tänkte att det kan verka lugnande om så skulle behövas Men jag är egentligen ganska lugn ändå, så.
__________________
Senast redigerad av Stunni 2016-05-20 kl. 20:59.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback