2015-09-04, 21:43
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Jag har aldrig hört talas om några Lp-spelare. Först var det skivspelare och sedan en större anläggning, det var en stereo. En skivspelare ingick i stereoanläggningen så att säga.

Nu är det ju populärt med mode och prylar från 60- och 70-talet. På den tiden, och på 80-talet då var ju allt som var gammalt bara skit. Allt skulle vara nytt och det som hade varit var helt ointressant. Dom slängde det mesta och bevarade inget. Allt slängde dom på soptippen. Dit brukade vi cykla och gå och rota där.Där kunde man hitta det mesta.

På 70-80-talet hade man en riktig stereoanläggning, med förstärkare, kassettdäck, LP-spelare, CD-spelare, radiodel och eventuellt equalizer. Är man musikälskare spelar man sin musik på en gammal hederlig stereoanläggning än idag. Annars kan man hålla sig till MP3 och IPod.
Citera
2015-09-05, 07:34
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
På 70-80-talet hade man en riktig stereoanläggning, med förstärkare, kassettdäck, LP-spelare, CD-spelare, radiodel och eventuellt equalizer. Är man musikälskare spelar man sin musik på en gammal hederlig stereoanläggning än idag. Annars kan man hålla sig till MP3 och IPod.

På 70-talet fick jag en liten skivspelare där jag flitigt spelade skivor som min farsa brukade köpa buntvis av när det var utförsäljning. Sedan hade jag en bandspelare och spelade in 10 i topp och poporama. På 80-talet hade jag en stereoanläggning med SKIVSPELARE. Jag gillar fortfarande att spela skivor på skivspelare men jag ÄLSKAR mp3! Det är toppen när man kan stoppa in dom där små hörlurarna, det blir så intensivt och så kan man göra saker under tiden, och det blir mycket lättare.
Citera
2015-09-05, 13:31
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
En sak som definitivt var bättre förr (beroende på ur vilken aspekt man ser det) var förstås att folk inte hade tillgång till internet och kunde få all information de behövde därifrån. Därför kunde man, om man var påläst och flitig besökare på biblioteket, samt lyssnade på p1:s kunskapsprogram, briljera med att veta så mycket mer än andra. Med risk förstås att bli sedd som någon intellektuell snobb. Men folk var överlag ganska obildade och dumma i huvudet innan internet kom. Så där gällde mer än idag att "kunskap är makt".
Jag vill nog säga tvärtom.
Många slänger sitt minne i papperskorgen och förlitar sig på sin smartphone.

Numera går det inte att prata med folk utan att någon säger: -Vänta!, och tar upp sin telefon.

Visserligen finns all kunskap bara en knapptryckning bort, men det på bekostnad av en enorm obildning.
Folk vet ingenting förrän de tittat i sin telefon.
Citera
2015-09-05, 13:39
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag vill nog säga tvärtom.
Många slänger sitt minne i papperskorgen och förlitar sig på sin smartphone.

Numera går det inte att prata med folk utan att någon säger: -Vänta!, och tar upp sin telefon.

Visserligen finns all kunskap bara en knapptryckning bort, men det på bekostnad av en enorm obildning.
Folk vet ingenting förrän de tittat i sin telefon.

Ja, och jag tror nog att många på t.ex. Flashback kollar Wikipedia och andra källor när någon frågar något, och så presenterar de faktan som om den kom från dem själva, för att briljera med sina "kunskaper". Och med tanke på alla trådar som finns om skoluppgifter så är ju frågan hur länge de nyligen uppsnappade kunskaperna stannar i deras hjärnor..

För min del försöker jag alltid memorera fakta som jag har intresse av eller nytta av, och även ibland ganska ointressant fakta. Det är kul att ha kunskaper liggandes latent i minnet, att bara läsa källor för att sen glömma vad de läst är ju helt meningslöst.
Citera
2015-09-06, 21:16
Medlem
InternetExplorers avatar
Citat:
Ja, och jag tror nog att många på t.ex. Flashback kollar Wikipedia och andra källor när någon frågar något, och så presenterar de faktan som om den kom från dem själva, för att briljera med sina "kunskaper". Och med tanke på alla trådar som finns om skoluppgifter så är ju frågan hur länge de nyligen uppsnappade kunskaperna stannar i deras hjärnor..

För min del försöker jag alltid memorera fakta som jag har intresse av eller nytta av, och även ibland ganska ointressant fakta. Det är kul att ha kunskaper liggandes latent i minnet, att bara läsa källor för att sen glömma vad de läst är ju helt meningslöst.

Jag slösurfar ofta på Wikipedia på min dötid. Där kan man ta in hur mycket onödig information som helst och allt möjligt. En hel del glömmer man väl inom kort, men lite kommer man ihåg efteråt ändå. Hände det att man på samma sätt låg och bläddrade i Nationalencyklopedin i tid och otid?
Citera
2015-09-07, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InternetExplorer
Jag slösurfar ofta på Wikipedia på min dötid. Där kan man ta in hur mycket onödig information som helst och allt möjligt. En hel del glömmer man väl inom kort, men lite kommer man ihåg efteråt ändå. Hände det att man på samma sätt låg och bläddrade i Nationalencyklopedin i tid och otid?

Jo det fanns folk som t.ex. läst genom alla band i ett uppslagsverk.
Dessa människor var dock ofta lite "udda", sådana som inte hade några vänner.

Själv spenderade jag en oerhört stor del av min tråkiga uppväxt före datoreran med att läsa samma kalle anka tidningar om och om igen.
Vet faktiskt inte varför folk säger att det var bättre förr. Ju fler saker jag tänker på desto sämre var det.
Citera
2015-09-07, 06:58
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jo det fanns folk som t.ex. läst genom alla band i ett uppslagsverk.
Dessa människor var dock ofta lite "udda", sådana som inte hade några vänner.

Själv spenderade jag en oerhört stor del av min tråkiga uppväxt före datoreran med att läsa samma kalle anka tidningar om och om igen.
Vet faktiskt inte varför folk säger att det var bättre förr. Ju fler saker jag tänker på desto sämre var det.
Du kommer säkert inte ihåg den tiden då man kunde gå på stan utan att bli antastad av utländskt slödder, då det fanns jobb och bostäder åt alla.
Säkert minns du inte heller cyklarna som oftast fick stå ifred, bostadsinbrotten som var lätträknade.
Sverige hade goda skolresultat och ett gott anseende i världen.

Kanske läste du lite för många Kalle Anka tidningar.
Citera
2015-09-07, 08:46
Medlem
Citat:
Du kommer säkert inte ihåg den tiden då man kunde gå på stan utan att bli antastad av utländskt slödder, då det fanns jobb och bostäder åt alla.
Säkert minns du inte heller cyklarna som oftast fick stå ifred, bostadsinbrotten som var lätträknade.
Sverige hade goda skolresultat och ett gott anseende i världen.

Kanske läste du lite för många Kalle Anka tidningar.

Ja i kalle anka lönade sig ju brott aldrig.

Nej jag kommer inte ihåg en tid när de saker händer som du beskriver, det är sant, jag tillhör generationen som växte upp efter finanskrisen. Den berodde inte på invandringen, trots allt.

Du har rätt i att det låter trevligt med en tid när det fanns jobb och bostad åt alla. Det var dock jäkligt länge sen nu.
Jag såg en film som hette "De kallar oss mods" och sen efterföljarna. Det verkade ju inte HELT idylliskt på den tiden heller!
Senast redigerad av grelin1999 2015-09-07 kl. 08:49.
Citera
2015-09-07, 10:34
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ja i kalle anka lönade sig ju brott aldrig.

Nej jag kommer inte ihåg en tid när de saker händer som du beskriver, det är sant, jag tillhör generationen som växte upp efter finanskrisen. Den berodde inte på invandringen, trots allt.

Du har rätt i att det låter trevligt med en tid när det fanns jobb och bostad åt alla. Det var dock jäkligt länge sen nu.
Jag såg en film som hette "De kallar oss mods" och sen efterföljarna. Det verkade ju inte HELT idylliskt på den tiden heller!
Oavsett system så finns det alltid folk som väljer att ställa sig utanför.
Dom valde att missbruka.

Faktum kvarstår, de flesta hade det ganska bra.
Citera
2015-09-07, 16:02
Medlem
Citat:
Oavsett system så finns det alltid folk som väljer att ställa sig utanför.
Dom valde att missbruka.

Faktum kvarstår, de flesta hade det ganska bra.

Har inte "de flesta" det ännu bättre idag?

Jämför en industriarbetare idag mot hur det var på 80-talet.
Visst är risken högre att få sin cykel stulen eller bostadsinbrott... samtidigt har den fria rörligheten inom EU lett sin sänkta priset och högre konkurrens på i princip allt.
Eller vem menar du har fått det sämre?
Det fanns utanförskapsområden redan på den tiden. Kanske inte skrevs så mycket om det, men förorterna var redan när de byggdes lite av utanförskapsområden, har jag hört.
Citera
2015-09-07, 17:28
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Har inte "de flesta" det ännu bättre idag?

Jämför en industriarbetare idag mot hur det var på 80-talet.
Visst är risken högre att få sin cykel stulen eller bostadsinbrott... samtidigt har den fria rörligheten inom EU lett sin sänkta priset och högre konkurrens på i princip allt.
Eller vem menar du har fått det sämre?
Det fanns utanförskapsområden redan på den tiden. Kanske inte skrevs så mycket om det, men förorterna var redan när de byggdes lite av utanförskapsområden, har jag hört.
Jag räknas nog som industriarbetare, och jag tycker det har blivit väsentligt sämre.
De sänkta priserna är , såklart, bra, men för industriarbetaren står lönen i princip still, det gör inte bostadskostnader, bensin.
Så t.ex. jag har det sämre idag än på 80-talet.
Just nu har jag en trasig tand som jag inte har råd att åtgärda, på 80-talet hade jag haft det.

Utanförskapet är ett modernt påhitt, växte själv upp i Skärholmen.
Det fanns säkert bättre platser att växa upp på, men utanförskap ?
Vad är egentligen utanförskap ?
Citera
2015-09-07, 18:26
Medlem
Citat:
Jag räknas nog som industriarbetare, och jag tycker det har blivit väsentligt sämre.
De sänkta priserna är , såklart, bra, men för industriarbetaren står lönen i princip still, det gör inte bostadskostnader, bensin.
Så t.ex. jag har det sämre idag än på 80-talet.
Just nu har jag en trasig tand som jag inte har råd att åtgärda, på 80-talet hade jag haft det.

Utanförskapet är ett modernt påhitt, växte själv upp i Skärholmen.
Det fanns säkert bättre platser att växa upp på, men utanförskap ?
Vad är egentligen utanförskap ?

Du menar att det inte fanns utanförskapsområden förr..?

Eller är man naivt nostalgisk över platsen man växte upp på?

Hur kan du ha det ekonomiskt sämre nu, när priserna på allt är lägre och lönerna högre?
Reallönerna har ökat med i snitt 2,4% under de senaste 20 åren, vilket är mer än de gjort nånsin tidigare. http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...och-inflation/

Sen så bidrar förstås den tekniska utvecklingen, men jag kan iaf inte se på vilket sätt det var "bättre förr" för att man inte fick sin cykel stulen lika ofta, eller det var färre invandrare på gatorna.
Var det så lugnt och tryggt att du aldrig fick stryk som barn? Det fick min pappa, och hans pappa (han blev pryglad med ett bälte), och slogs i skolorna gjorde de oxo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in