Citat:
Ursprungligen postat av
InternetExplorer
Okej, jag reserverar mig för faktafel.

Invandringen tror jag inte är största orsaken till att samhället är som det är, men jag är rätt så säker på att det åtminstone har något finger med i spelet. Idag är läget kaos, integrationen har falerat, och man höjer inte ens på ögonbrynen längre när det exempelvis skjuts i Malmö. Eller har det alltid skjutits en massa där? Att säga att det inte påverkat samhällsklimatet alls anser jag då rätt så bra naivt, även om det kanske inte är så illa som det sägs i I&I, där många av åsikterna uttrycks med hatretorik. Jag försöker vara så nyanserad så möjligt, men jag står för mina åsikter.
Bara för att man står för för sina åsikter betyder det inte att man ändå inte har helt uppåt väggarna fel.
Nej, det sköts inte speciellt mycket någonstans på 70-talet.
På den tiden hade bara gräddan av de svenska yrkeskriminella tillgång till skjutvapen.
Tänk Clark Olofsson och Lars-Inge Svartenbrandt och gänget.
Och även om de ställde till med en del spektakulära otyg, så hade de ju förmågan att åka dit hela tiden.
Eldhandvapen började väl inte bli allmänt tillgängliga förrän precis i slutet på 80-talet.
Jag minns att det sköts ett par gånger på min gymnasieskola, en gång precis utanför mitt klassrum.
Jag hade även ett par bekanta vid den tiden som roade sig med att vara ute och slå på folk på helgerna, men de tyckte inte att var något kul längre, då man kunde riskera att bli skjuten istället för bara blåslagen.
Vi hade några diskussioner om vad som låg bakom denna ökade tillgänglighet, men de visste lika lite som jag i den frågan.
Sedan har det bara eskalerat.
Märk dock att tillgängligheten på vapen började öka innan den stora ökningen av flyktinginvandrare från mellanöstern och, i mindre utsträckning, afrika.
Så, att det skjuts beror inte på invandringen, utan på tillgängligheten, såklart.
Inga vapen-inget skjutande.
Massa vapen-massa skjutande.
Att det grövre våldet från kriminella är vad som påverkat samhällsklimatet till att vara det är idag, är naturligtvis kvalificerat trams. Möjligtvis är det en
konsekvens av det förändrade samhällsklimatet, men inte
orsaken till det.
Både kriminella grupperingar, och för all del invandrare i största allmänhet, utgör en alldeles för liten del av det svenska samhället för att kunna påverka det som helhet.
Det är
vi som skapar vårt samhälle, genom våra folkvalda politiker.
Och det är där det har fallerat. Någonstans på vägen blev det viktigare att tänka på den redan välbeställda medelklassen, än att stötta samhällets svaga.
Och då blir det ett kallare, hårdare och mörkare samhälle.