Citat:
Ursprungligen postat av
Hackebeilchen
På 40 år har Sveriges befolkning ökat med 20 procent, varav flertalet är utomeuropeiska invandrare eller barn till utomeuropeiska invandrare. Detta är 2 miljoner personer. Det räcker att bara några få procent av dessa är arbetslösa och/eller kriminella för att det ska påverka samhället. Samhället går naturligtvis inte under för detta men blir märkbart sämre.
Det är naturligtvis arbetslösheten, eller utanförskapet om man så vill, som är problemet, inte vilken etnisk gruppering de utanförstående besitter.
Hade vi haft en etnisk homogent skandinavisk befolkning hade det sett snarlikt ut.
Svenskar är, som bekant, precis lika brottsbenägna som invandrare, givet samma socioekonomiska förutsättningar.
Invandringen som problemförklaring i sig är ett hjärnspöke.
(Om man inte är rasist, förstås, då det naturligtvis
är ett ideologiskt problem!)
Citat:
Ursprungligen postat av
Hackebeilchen
För övrigt är ditt snack om vapen i det föregående inlägget också dumheter. Det är ingen fara om alla är beväpnade till tänderna om 98-99% av befolkningen är civiliserad och har samma värderingar. Det är bara den vanliga trista svenska antivapenpropagandan som du kommer dragandes med.
Citat:
Ursprungligen postat av
InternetExplorer
Nåja, jag tror det krävs lite mer än så. Om du fick tag i ett skjutvapen, skulle du då springa runt och skjuta mot polisbilar, civila, och dylikt bara för att du har ett? Nej, jag tror mer på att det ligger i mentaliteten hos de kriminella, och diverse orsaker till att de hamnat i kriminalitet. Vill man skada någon så kan man, det finns mycket man kan använda som vapen. Och vad hade du för vänner egentligen? Var de normalt funtade?
Och nej, man är inte rasist för att man anser att det som sker just nu är oroande.
Det är möjligt att jag inte var tydlig nog, när jag skrev om den ökade tillgängligheten av skjutvapen i slutet på 80-talet. Vad jag avsåg att förmedla var att tillgängligheten ökade bland de
kriminella, vilket jag enfaldigt nog trodde framgick av sammanhanget. Fel av mig, uppenbarligen...
Så, för att klargöra, det är den ökade tillgängligheten av vapen hos
kriminella, som är orsaken till att det skjuts mer nu än det gjordes förr.
Och, nej, kriminella är som regel inte funtade som folk i allmänhet. Det torde knappast behöva påpekas.
(Jag hade för övrigt utmärkta vänner, tackar som frågar. De jag nämnde, omnämnde jag som bekanta, för att det var just det de var. Individer i min perifera bekantskapskrets som jag träffade i sociala sammanhang utan ha någon närmare relation till dem.
Var de normalt funtade?
Är Paolo Roberto normalt funtad?
Det är en definitionsfråga, förmodar jag...
Men mina bekanta hamnade i IT-branschen på 90-talet, och vad de gör nu har jag ingen aning om.)
Rasist är man om man skyller problem på invandrare eller invandringen, som inte har med densamma att göra.
Följaktligen, hävdar man att dagens samhällsproblem är relaterade till invandringen, så är man rasist.