Citat:
Ursprungligen postat av
vasadueller
Jag växte till störsda delen upp på 80-talet (född i mitten av 70-talet). Min uppfattning är att det var mycket roligare då. Trots en delvis jobbig barndom, och trots att Sverige var lite mer som DDR. De problem som fanns då upplevdes som mindra allvarliga. Men framför allt så hade inte alla sett och hört allt redan. Folk var inte så blasé som de är nu.
Människor hade lite mer tid att lyssna på varandra, och kraven var inte så uppiskade överallt. Man spenderade mer tid utomhus, och ägnade sig åt mer kreativa aktiviteter. Till exempel så var det en kreativ, stimulerande och ofta social aktivitet, att bygga Lego, eftersom det på den tiden bestod av enkla bitar som kunde sammanfogas på olika sätt.
Det var många tekniska och kulturella nyheter som slog igenom, och musiken och fritiden handlade om att ha kul på ett enklare och spontanare vis. Det var en fantastisk tid, då människor fortfarande hade kvar lite av personligheter, samtidigt som omgivningen hade börjat bli mer stimulerande. Det fanns fortfarande riktiga rockstjärnor, och allt handlade inte om att projicera en artificiell attityd i syfte att öka sin förmögenhet.
Kanske är det bara jag, men nu för tiden känns världen betydligt mer tom, själlös och urvattnad.
Kort sagt, det var bättre förr. Det är logiskt att du känner som du gör. Samtidigt så kommer tiden aldrig att spolas tillbaka, och det är bara fånigt att leka cosplay genom livet. Du får helt enkelt försöka ta det bästa ur din egen uppfattning om dessa svunna tider, och bygga in i den verklighet du lever i idag.
Tack för ett välskrivet inlägg!
Då har jag på något sätt förstått det rätt alltså. Ibland önskar jag att tidsmaskiner fanns, men som du säger så får jag helt enkelt göra det bästa av nutiden så att den så småningom kan bli värd att tänka tillbaka på.
Jag får tanken ibland att världen är rörigare idag än den var förr, men med vidare eftertanke så kan det nog dementeras. Skillnaden är att idag matas man hela tiden med nyheter om vad som händer i Afrika och Mellanöstern och andra mer eller mindre kaotiska platser i världen. Man ska tycka synd om allt och alla, skänka pengar hit och dit, och vara "medmänsklig". Samtidigt som personkemin mellan oss här i Svea Rike tycks stelna till och tycks bli allt kallare.
Förr fick man kanske en lite notis om vad som hände på alla dessa avlägsna platser, med främmande folk och främmande kulturer, men i övrigt brydde man sig inte på samma sätt.
Så beskrev far min det iallafall.