2024-09-21, 05:09
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeFritz
Vet inte om jag är på rätt forum men iallafall, min fråga.

Om vi säger att jag har råkat porrsurfa på mobilen genom jobbets wifi(genom incognito), kan jag bli tagen för detta?

Skulle uppskatta om någon hade svaret på min tankelek.
Är du under 18 år?
På arbetet sitter man inte och drar i snoppen.... eller pillar på råttan....

Som nätverkstekniker för tex kommunen ser man all data som passerar, Tex så man hur de flesta i min kommun logga in på expressen eller aftonbladet på morgonen som första "uppgift". Vi kunde även göra så vi såg allt nån gjorde från sin terminal... Då menar jag allt... Även mail som vi fick kopior på.

Flera gånger har info om deras aktivitet som inte är arbetsrelaterad tagits upp vid framtida löneförhandlingar.... Det är en av uppgifterna nätverksteknikerna har ibland och sen så ser man så klart annat de anställd sysslar med på jobbet....
Hur svårt kan det vara att förstå att allt man gör på nätet reggas... Porrsurfa gärna men gör det på din egen mobil eller internetuppkoppling.... Undvik även free wifi som erbjuds på en del affärer mm, ett tips i all välmening.

Sist vill jag tipsa dig att ta hand om din tjej istället, har du ingen, skaffa en.
Citera
2024-09-21, 07:49
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Är du under 18 år?
På arbetet sitter man inte och drar i snoppen.... eller pillar på råttan....

Som nätverkstekniker för tex kommunen ser man all data som passerar, Tex så man hur de flesta i min kommun logga in på expressen eller aftonbladet på morgonen som första "uppgift". Vi kunde även göra så vi såg allt nån gjorde från sin terminal... Då menar jag allt... Även mail som vi fick kopior på.

Flera gånger har info om deras aktivitet som inte är arbetsrelaterad tagits upp vid framtida löneförhandlingar.... Det är en av uppgifterna nätverksteknikerna har ibland och sen så ser man så klart annat de anställd sysslar med på jobbet....
Hur svårt kan det vara att förstå att allt man gör på nätet reggas... Porrsurfa gärna men gör det på din egen mobil eller internetuppkoppling.... Undvik även free wifi som erbjuds på en del affärer mm, ett tips i all välmening.

Sist vill jag tipsa dig att ta hand om din tjej istället, har du ingen, skaffa en.

Vem övervakar nätverksteknikern ?
Hen måste sitta på det ultimata makt-jobbet
om chefen gör något övertramp så ser dom så klart det också, och kan utöva utpressning
Citera
2024-09-21, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamesblakes
Hur löste sig detta? Råkade öppna en tidigare flik på mobilen när jag var uppkopplad på företagets wifi. Kom inte upp någon blockvarning, men kan det ändå ha skickats ut någon varning till it-admin?
Är du inloggad på något sätt på WiFi eller har ni ett enda generiskt lösenord?
Citera
2024-09-21, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
Är du inloggad på något sätt på WiFi eller har ni ett enda generiskt lösenord?

Var inloggad på företagets wifi, gemensamt inlogg
Citera
2024-09-21, 09:03
Medlem
Citat:
Var inloggad på företagets wifi, gemensamt inlogg
Om det är gemensamt inlogg hade jag sovit gott i natt.
Citera
2024-09-21, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
Om det är gemensamt inlogg hade jag sovit gott i natt.
Man kan dock räkna de som jobbar här på en hand..
Litet kontor på ett medelstort företag
Citera
2024-09-21, 10:12
Moderator
Tystnads avatar
Nästan 10 år gammal tråd! Jo det har nog hänt massor sedan dess gällande IT säkerhet på företag,

Arbets nätverket skall användas till jobbet och inget annat det bör dom flesta fatta.

Har aldrig hållit på med sådant som diskuteras i tråden på arbetet, däremot fick vi en USB av ett helt seriöst företag med DU information (Drift och underhåll ) vilket inte är helt onormalt vid överlämning av färdiga projekt.
Satte in den och började kolla , såg helt normalt ut i mappstruktur.
Tog väl ca 5 minuter sedan kom ett meddelande från IT avdelningen att man omgående skulle komma in med datorn då något virus detekteras.

Så visst sjutton har dom koll via olika övervakningsprogram.

Var på IT med datorn och inget virus , allt normalt, förklarade vad jag gjorde dvs satt i en USB

Öppnade ju aldrig något hann ej innan medellandet kom så klarade datorn .
Dom trodde det till 99% var USB grejen och fick rådet slänga den direkt. dom ville inte ens se den .
Citera
2024-09-21, 10:14
Citat:
Man kan dock räkna de som jobbar här på en hand..
Litet kontor på ett medelstort företag

Det går nog att räkna ut, framförallt om du har ett eget login/användarnamn och lösenord.
Kan du inte slå på VPN ?
Om man nu ska porrsurfa på jobbet bör man nog slå av Wifi
Senast redigerad av Enotroligkille 2024-09-21 kl. 10:19.
Citera
2024-09-21, 10:41
Medlem
godboys avatar
Huruvida att någon upptäcker eller bryr sig varierar från ställe till ställe. Många ställen har ju både öppna Wifi:n och Wifi som kräver inlogg. Sen finns det ju olika allvarlighetsgrad i förfarandet.

- Att vara på olämpliga eller av arbetsgivaren icke tillåtna sidor med arbetsgivarens dator eller telefon är ju egentligen allvarligare än om du ute på din egen privata telefon via AG:s uppkoppling även om båda förfarandena kan vara komprometterande.

- Det varierar väldigt mycket från ställe till ställe hur mycket de bryr sig. Jobbar man i en butik med "öppet Wifi" så lär det nog inte hända så mycket såvida det inte är väldigt återkommande. Det kan ju vara någon kund som är på muggen och gör en snabeldragning.
Citera
2024-09-21, 11:30
Medlem
Citat:

Om vi säger att jag har råkat porrsurfa på mobilen genom jobbets wifi(genom incognito), kan jag bli tagen för detta?

Kan, absolut.
Om det är troligt, inte speciellt.
Fler och fler företag har idag förvisso utrustning som har koll på detta, sen om dem kollar igenom loggarna är fortfarande inte så troligt.
Men kan mycket väl vara uppsatt som att IT Chefen eller annan lämplig person får en rapport så fort det surfas in på olämpliga hemsidor.
Gäller det Gäst Wifi bryr man sig oftast inte alls även om man får denna rapport.

Incognito har ingen som helst betydelse, rapporten som syns innehåller är vilken olämplig sida som besökts samt vilken klient som besökt den, och då får man oftast Tidpunkt, IPnummer o DNS namn.
Och DNS namnet är oftast det man fyllt i telefonen som enhetsnamn tex "Pelles-iPhone"
Och med det kan man sen göra slutsatser om vem det är som har gjort det, Pelle då i ovan exempel.
Om enhetsnamnet inte är förklarande om vem ägaren är finns det andra sätt att ta reda bå det men blir lite jobbigare. Tex så kan man ta reda på vilken accesspunkt som användes och eftersom man vet var dem sitter så vet man vilka som brukar vara i närheten av den.
Citera
2024-09-21, 13:17
Medlem
Vill bara förtydliga att jag inte hade några ekivoka intentioner där och då. Skulle aldrig falla mig in att göra det på jobbet. Sidan låg som en tidigare öppnad flik på min privata mobil och jag råkade av misstag ladda om den. Gick kanske 3 sek innan jag insåg misstaget och stängde ner.
Citera
2024-10-11, 12:54
Medlem
cl0uds avatar
Citat:

Nja, det är inte ett ja/nej svar.

Beroende på router ditt jobb använder kan dom skrapa ihop lite olika information om din enhet (som du syndat på )
  • Mac Adress
  • IP Adress
  • Device Type
  • Trafik, osv

Om dom verkligen hatade personen som syndat på deras nätverk hade dom försökt fisha ut sina anställdas mac och IP adresser, men jag tror inte att dem hade gjort det.

Lite svårt att identifiera dig med hjälp av din trafik med tanke på SSL certifikat.

You are safe my dude, unless du inte jobbar på f*ckin Säpo hahah
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in