Citat:
Ursprungligen postat av
ZeFritz
Vet inte om jag är på rätt forum men iallafall, min fråga.
Om vi säger att jag har råkat porrsurfa på mobilen genom jobbets wifi(genom incognito), kan jag bli tagen för detta?
Skulle uppskatta om någon hade svaret på min tankelek.

Kan, absolut.
Om det är troligt, inte speciellt.
Fler och fler företag har idag förvisso utrustning som har koll på detta, sen om dem kollar igenom loggarna är fortfarande inte så troligt.
Men kan mycket väl vara uppsatt som att IT Chefen eller annan lämplig person får en rapport så fort det surfas in på olämpliga hemsidor.
Gäller det Gäst Wifi bryr man sig oftast inte alls även om man får denna rapport.
Incognito har ingen som helst betydelse, rapporten som syns innehåller är vilken olämplig sida som besökts samt vilken klient som besökt den, och då får man oftast Tidpunkt, IPnummer o DNS namn.
Och DNS namnet är oftast det man fyllt i telefonen som enhetsnamn tex "Pelles-iPhone"
Och med det kan man sen göra slutsatser om vem det är som har gjort det, Pelle då i ovan exempel.
Om enhetsnamnet inte är förklarande om vem ägaren är finns det andra sätt att ta reda bå det men blir lite jobbigare. Tex så kan man ta reda på vilken accesspunkt som användes och eftersom man vet var dem sitter så vet man vilka som brukar vara i närheten av den.