• 5
  • 6
2024-10-13, 16:45
Medlem
0x539s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeFritz
Om vi säger att jag har råkat porrsurfa på mobilen genom jobbets wifi(genom incognito), kan jag bli tagen för detta?

Ja, men chansen är extremt låg, särskilt om det var ett misstag. Det behöver vara återkommande och förmodligen märkbart påverka ditt arbete, en gång är ingen gång och kan ursäktas med att du fick en länk skickad till dig som du slarvigt tryckte på.

Övervakningssystem är satta på plats för att upptäcka intrång, inte anställda som sitter och runkar. Om någon ens läser dessa loggar har de förmodligen bättre saker för sig.

Om du skulle behöva göra detta "misstag" igen rekommenderar jag att du använder en VPN.
Citera
2024-10-20, 13:25
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Nästan 10 år gammal tråd! Jo det har nog hänt massor sedan dess gällande IT säkerhet på företag,

Arbets nätverket skall användas till jobbet och inget annat det bör dom flesta fatta.

Har aldrig hållit på med sådant som diskuteras i tråden på arbetet, däremot fick vi en USB av ett helt seriöst företag med DU information (Drift och underhåll ) vilket inte är helt onormalt vid överlämning av färdiga projekt.
Satte in den och började kolla , såg helt normalt ut i mappstruktur.
Tog väl ca 5 minuter sedan kom ett meddelande från IT avdelningen att man omgående skulle komma in med datorn då något virus detekteras.

Så visst sjutton har dom koll via olika övervakningsprogram.

Var på IT med datorn och inget virus , allt normalt, förklarade vad jag gjorde dvs satt i en USB

Öppnade ju aldrig något hann ej innan medellandet kom så klarade datorn .
Dom trodde det till 99% var USB grejen och fick rådet slänga den direkt. dom ville inte ens se den .
Får man in en usb. kan man köra den på en enskild dator utan anslutning till nätet. Då kan man sen rensa datorn om det är skit i usb:n
I övrigt så klickar många på länkar de får i sina mail utan att tänka.... Där har vi ett stort problem.
Citera
2024-10-21, 11:16
Medlem
AdamSmiths avatar
Eller så använder du din egen mobildata i stället för att snylta på jobbets wifi oavsett om du lyssnar på musik eller porrsurfar. Jvla sosse.
Citera
2024-10-21, 16:09
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Vem övervakar nätverksteknikern ?
Hen måste sitta på det ultimata makt-jobbet
om chefen gör något övertramp så ser dom så klart det också, och kan utöva utpressning
Ja det skulle du vilja veta, mig veteligen så har jag ingen över mig lokalt förutom statsmakten då, men jag har ju kollegor som kan kolla mig så chefen kan ju fråga dom
Citera
2024-10-21, 18:24
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith
Eller så använder du din egen mobildata i stället för att snylta på jobbets wifi oavsett om du lyssnar på musik eller porrsurfar. Jvla sosse.

Inte för att jag försvarar att porrsurfa på jobbets Wi-Fi, men det fanns inga obegränsade datapotter när tråden skapades 2015.
Citera
2024-10-21, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Inte för att jag försvarar att porrsurfa på jobbets Wi-Fi, men det fanns inga obegränsade datapotter när tråden skapades 2015.

Jag hade obegränsad surf via Telenor från typ 2011 till 2015-2016
Citera
2024-10-22, 08:58
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Jag hade obegränsad surf via Telenor från typ 2011 till 2015-2016

Ja, det är korrekt att det fanns obegränsade abonnemang för dem som hade ett sedan tidigare, men man kunde inte teckna några nya avtal. Dessa abonnemang blev värdefulla och kostade en del att överlåta i andra hand efter att de försvann omkring 2012 fram till att obegränsade abonnemang gjorde comeback för ett par år sedan.
Citera
2024-10-22, 12:49
Avstängd
Jag "porrsurfade" några gånger från Arbetsförmedlingens datorer, det var dock minst tio år sedan. På den tiden krävdes ingen inloggning, och naturligtvis såg jag till att sitta så att det var skymt bakom mig.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in